ozeo
Lcc= lögdö county choppers
- Gick med
- 12 Sep 2004
- Ort
- bergeforsen
- Hoj
- xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
är de inte typ runt hörnet garanti på crossar då dom anses vara tävlingsmaskiner?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du åker alltså med en oreggad och oförsäkrad cross på allmän väg? Bara straffen för det är ganska dyrt, för att inte tala om vad som händer om du orsakar en olycka! Har du hojkort?Japp har 2st att välja på åker till banan el med polare.!
Ah, så du bara behöver knuffa den halvvägs menar du?Det löser sig får väl fråga om dom kan möta mig nånstans.!![]()
Lite torr information:
Har du som konsument köpt av ett företag så gäller alltid konsumentköplagen. Det går inte att slingra sig från den på något sätt.
Om du köper något så har du 3 års reklamationsrätt, dvs du kan alltid reklamera det du köpt även om dom inte lämnat någon garanti. Det du kan reklamera är "ursprungliga fel" dvs fel som varan hade redan när du köpte den. Garanti betyder mer att varan skall hålla en viss tid utan att fel uppstår.
Det som är till din fördel är att fel som du reklamerar inom 6 månader från du köpte varan skall anses vara ursprungliga fel.
Om säljaren skall komma undan med att det inte var ett ursprungligt fel så måste säljaren bevisa detta, t.ex. genom att dokumentera att skadan uppstått genom yttre våld eller felaktigt handhavande. Om du reklamerar efter längre tid än 6 månader efter köpet så är det istället du som måste bevisa att felet fanns redan vid köpet.
Du kan begära skadestånd för de utgifter du haft i samband med reklamationen.
T.ex. förlorad arbetstid, hyra av släp, milersättning.
Jag brukar se till att säljaren förstår att jag har bra koll på mina rättigheter enligt konsumentköplagen, och utifrån det diskutera en bra lösning där jag gärna backar från t.ex. krav på kompensation för resa/tid mot att jag får problemet löst på ett smidigt sätt.
(Eftersom jag driver en butik så tycker jag det är viktigt att ha lite koll på konsumentköplag, avtalslag, konsumenttjänstlag...)
Lite torr information:
Har du som konsument köpt av ett företag så gäller alltid konsumentköplagen. Det går inte att slingra sig från den på något sätt.
Om du köper något så har du 3 års reklamationsrätt, dvs du kan alltid reklamera det du köpt även om dom inte lämnat någon garanti. Det du kan reklamera är "ursprungliga fel" dvs fel som varan hade redan när du köpte den. Garanti betyder mer att varan skall hålla en viss tid utan att fel uppstår.
Det som är till din fördel är att fel som du reklamerar inom 6 månader från du köpte varan skall anses vara ursprungliga fel.
Om säljaren skall komma undan med att det inte var ett ursprungligt fel så måste säljaren bevisa detta, t.ex. genom att dokumentera att skadan uppstått genom yttre våld eller felaktigt handhavande. Om du reklamerar efter längre tid än 6 månader efter köpet så är det istället du som måste bevisa att felet fanns redan vid köpet.
Du kan begära skadestånd för de utgifter du haft i samband med reklamationen.
T.ex. förlorad arbetstid, hyra av släp, milersättning.
Jag brukar se till att säljaren förstår att jag har bra koll på mina rättigheter enligt konsumentköplagen, och utifrån det diskutera en bra lösning där jag gärna backar från t.ex. krav på kompensation för resa/tid mot att jag får problemet löst på ett smidigt sätt.
(Eftersom jag driver en butik så tycker jag det är viktigt att ha lite koll på konsumentköplag, avtalslag, konsumenttjänstlag...)
Du åker alltså med en oreggad och oförsäkrad cross på allmän väg? Bara straffen för det är ganska dyrt, för att inte tala om vad som händer om du orsakar en olycka! Har du hojkort?
Ah, så du bara behöver knuffa den halvvägs menar du?![]()
Varför kör du inte den hem då?Tack det är mycket bra att veta.! Men ingen verkar förstå mig.!
Ja det har vi kommit överens om att mötas upp så det är jag mycket nöjd med.! Nej kör inte på allmänväg skogsväg och grusväg.!Hojen är e Reggad och besiktiad samt skattad och försäkrad.! Ja jag har hoj kort.
Du har alltså en reggad å besiktad 250-cross? Det måste vara den enda i landet!Ja det har vi kommit överens om att mötas upp så det är jag mycket nöjd med.! Nej kör inte på allmänväg skogsväg och grusväg.!Hojen är e Reggad och besiktiad samt skattad och försäkrad.! Ja jag har hoj kort.
Tack det är mycket bra att veta.! Men ingen verkar förstå mig.!
Ja det har vi kommit överens om att mötas upp så det är jag mycket nöjd med.! Nej kör inte på allmänväg skogsväg och grusväg.!Hojen är e Reggad och besiktiad samt skattad och försäkrad.! Ja jag har hoj kort.
Nej kör inte på allmänväg skogsväg och grusväg.!Hojen är e Reggad och besiktiad samt skattad och försäkrad.! Ja jag har hoj kort.
Hej alla som svarat och även Daniel som sökt hjälp hos er här i forumet.
Min son upptäckte detta inlägg och jag har lånat hans konto för att kunna svara.
Jag driver Yamaha Store Västerås och är den av Daniel utpekade boven i dramat. Vi sålde en e-reggad YZ250 årsmodell 1997. Allting fungerade vid leverans, hojen var inbytestestad och alla fel åtgärdade. Den stod i vår butik ca 2 veckor (inga droppar under motorn). Vi startade och testade hojen innan leverans med kunden (Daniel) som brukligt. Kunden återkom efter någon vecka med anmärkning om vissa fel (bl.a. olje läckage). Vi informerade kunden om att vi självklart skall fixa problemet om kunden kommer förbi med hojen. Kunden bad om hjälp med transporten, vi sade att det kunde vi inte hjälpa till med - men ändrade oss sedan eftersom vi skulle till provkörningsdagen på Uringe så kunde vi svänga förbi och plocka upp hojen. Vi informerade om att vi inte kunde skjutsa tillbaka hojen men att problemet nu bara var hämtning. Jag erbjöd att jag kunde ta den till Bålsta och därmed halvera sträcken för kunden. Vad kunden anser framgår ju i hans inlägg.
Jag blir lite ledsen att hängas ut på detta sätt. Vi vill alla våra kunder väl och satsar mycket på cross och enduro. Vi är seriösa och kan köplagarna - vi gör mycket mer för kunden än vad vi måste enligt lag/rekommendation. Jag hoppas nu att detta inte behöver diskuteras på detta vis.
Vänligen
Christian Sagström
Hej alla som svarat och även Daniel som sökt hjälp hos er här i forumet.
Min son upptäckte detta inlägg och jag har lånat hans konto för att kunna svara.
Jag driver Yamaha Store Västerås och är den av Daniel utpekade boven i dramat. Vi sålde en e-reggad YZ250 årsmodell 1997. Allting fungerade vid leverans, hojen var inbytestestad och alla fel åtgärdade. Den stod i vår butik ca 2 veckor (inga droppar under motorn). Vi startade och testade hojen innan leverans med kunden (Daniel) som brukligt. Kunden återkom efter någon vecka med anmärkning om vissa fel (bl.a. olje läckage). Vi informerade kunden om att vi självklart skall fixa problemet om kunden kommer förbi med hojen. Kunden bad om hjälp med transporten, vi sade att det kunde vi inte hjälpa till med - men ändrade oss sedan eftersom vi skulle till provkörningsdagen på Uringe så kunde vi svänga förbi och plocka upp hojen. Vi informerade om att vi inte kunde skjutsa tillbaka hojen men att problemet nu bara var hämtning. Jag erbjöd att jag kunde ta den till Bålsta och därmed halvera sträcken för kunden. Vad kunden anser framgår ju i hans inlägg.
Jag blir lite ledsen att hängas ut på detta sätt. Vi vill alla våra kunder väl och satsar mycket på cross och enduro. Vi är seriösa och kan köplagarna - vi gör mycket mer för kunden än vad vi måste enligt lag/rekommendation. Jag hoppas nu att detta inte behöver diskuteras på detta vis.
Vänligen
Christian Sagström
Å andra sidan så är nog ni vinnarna i den här historien, det framgår ju mer och mer att ni har gjort mer än tillräckligt och kunden fastnar mer å mer med skägget i brevlådan. Snyggt gjort att gå in och förklara från din sida också, det är rätt sällsynt från företagJag blir lite ledsen att hängas ut på detta sätt. Vi vill alla våra kunder väl och satsar mycket på cross och enduro. Vi är seriösa och kan köplagarna - vi gör mycket mer för kunden än vad vi måste enligt lag/rekommendation. Jag hoppas nu att detta inte behöver diskuteras på detta vis.
Hej alla som svarat och även Daniel som sökt hjälp hos er här i forumet.
Min son upptäckte detta inlägg och jag har lånat hans konto för att kunna svara.
Jag driver Yamaha Store Västerås och är den av Daniel utpekade boven i dramat. Vi sålde en e-reggad YZ250 årsmodell 1997. Allting fungerade vid leverans, hojen var inbytestestad och alla fel åtgärdade. Den stod i vår butik ca 2 veckor (inga droppar under motorn). Vi startade och testade hojen innan leverans med kunden (Daniel) som brukligt. Kunden återkom efter någon vecka med anmärkning om vissa fel (bl.a. olje läckage). Vi informerade kunden om att vi självklart skall fixa problemet om kunden kommer förbi med hojen. Kunden bad om hjälp med transporten, vi sade att det kunde vi inte hjälpa till med - men ändrade oss sedan eftersom vi skulle till provkörningsdagen på Uringe så kunde vi svänga förbi och plocka upp hojen. Vi informerade om att vi inte kunde skjutsa tillbaka hojen men att problemet nu bara var hämtning. Jag erbjöd att jag kunde ta den till Bålsta och därmed halvera sträcken för kunden. Vad kunden anser framgår ju i hans inlägg.
Jag blir lite ledsen att hängas ut på detta sätt. Vi vill alla våra kunder väl och satsar mycket på cross och enduro. Vi är seriösa och kan köplagarna - vi gör mycket mer för kunden än vad vi måste enligt lag/rekommendation. Jag hoppas nu att detta inte behöver diskuteras på detta vis.
Vänligen
Christian Sagström
Varför kör du inte den hem då?
Hahahaha. Ja vore det så enkelt.! En 2 taktare 16 mil.!
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |