Problem med firma ang min yz 250.!

Status
Ej öppen för fler svar.
är de inte typ runt hörnet garanti på crossar då dom anses vara tävlingsmaskiner?

Japp har 2st att välja på åker till banan el med polare.!
Du åker alltså med en oreggad och oförsäkrad cross på allmän väg? Bara straffen för det är ganska dyrt, för att inte tala om vad som händer om du orsakar en olycka! Har du hojkort?

Det löser sig får väl fråga om dom kan möta mig nånstans.!:yoparty
Ah, så du bara behöver knuffa den halvvägs menar du? :va

Lite torr information:

Har du som konsument köpt av ett företag så gäller alltid konsumentköplagen. Det går inte att slingra sig från den på något sätt.

Om du köper något så har du 3 års reklamationsrätt, dvs du kan alltid reklamera det du köpt även om dom inte lämnat någon garanti. Det du kan reklamera är "ursprungliga fel" dvs fel som varan hade redan när du köpte den. Garanti betyder mer att varan skall hålla en viss tid utan att fel uppstår.

Det som är till din fördel är att fel som du reklamerar inom 6 månader från du köpte varan skall anses vara ursprungliga fel.

Om säljaren skall komma undan med att det inte var ett ursprungligt fel så måste säljaren bevisa detta, t.ex. genom att dokumentera att skadan uppstått genom yttre våld eller felaktigt handhavande. Om du reklamerar efter längre tid än 6 månader efter köpet så är det istället du som måste bevisa att felet fanns redan vid köpet.

Du kan begära skadestånd för de utgifter du haft i samband med reklamationen.

T.ex. förlorad arbetstid, hyra av släp, milersättning.

Jag brukar se till att säljaren förstår att jag har bra koll på mina rättigheter enligt konsumentköplagen, och utifrån det diskutera en bra lösning där jag gärna backar från t.ex. krav på kompensation för resa/tid mot att jag får problemet löst på ett smidigt sätt.

(Eftersom jag driver en butik så tycker jag det är viktigt att ha lite koll på konsumentköplag, avtalslag, konsumenttjänstlag...)

En MX hoj säljs ny med 1 månads garanti. Denna var begagnad antar jag=0 garanti.

Inom 6 månader antas det vara ett ursprungsfel och säljaren måste bevisa att så är fallet.
Efter 6 månader är det tvärtom. Antar att man med reklamationsrätt kan hävda om man sköt sin service hos en aukt åf. Hur många gör det ?

Jag tror att det är mkt goodwill som gäller i såna här fall typ företaget/kund delar på det hela.

Last edited:
Lite torr information:

Har du som konsument köpt av ett företag så gäller alltid konsumentköplagen. Det går inte att slingra sig från den på något sätt.

Om du köper något så har du 3 års reklamationsrätt, dvs du kan alltid reklamera det du köpt även om dom inte lämnat någon garanti. Det du kan reklamera är "ursprungliga fel" dvs fel som varan hade redan när du köpte den. Garanti betyder mer att varan skall hålla en viss tid utan att fel uppstår.

Det som är till din fördel är att fel som du reklamerar inom 6 månader från du köpte varan skall anses vara ursprungliga fel.

Om säljaren skall komma undan med att det inte var ett ursprungligt fel så måste säljaren bevisa detta, t.ex. genom att dokumentera att skadan uppstått genom yttre våld eller felaktigt handhavande. Om du reklamerar efter längre tid än 6 månader efter köpet så är det istället du som måste bevisa att felet fanns redan vid köpet.

Du kan begära skadestånd för de utgifter du haft i samband med reklamationen.

T.ex. förlorad arbetstid, hyra av släp, milersättning.

Jag brukar se till att säljaren förstår att jag har bra koll på mina rättigheter enligt konsumentköplagen, och utifrån det diskutera en bra lösning där jag gärna backar från t.ex. krav på kompensation för resa/tid mot att jag får problemet löst på ett smidigt sätt.

(Eftersom jag driver en butik så tycker jag det är viktigt att ha lite koll på konsumentköplag, avtalslag, konsumenttjänstlag...)

Tack det är mycket bra att veta.! Men ingen verkar förstå mig.!

Du åker alltså med en oreggad och oförsäkrad cross på allmän väg? Bara straffen för det är ganska dyrt, för att inte tala om vad som händer om du orsakar en olycka! Har du hojkort?

Ah, så du bara behöver knuffa den halvvägs menar du? :va

Ja det har vi kommit överens om att mötas upp så det är jag mycket nöjd med.! Nej kör inte på allmänväg skogsväg och grusväg.!Hojen är e Reggad och besiktiad samt skattad och försäkrad.! Ja jag har hoj kort.

Last edited:

Ja det har vi kommit överens om att mötas upp så det är jag mycket nöjd med.! Nej kör inte på allmänväg skogsväg och grusväg.!Hojen är e Reggad och besiktiad samt skattad och försäkrad.! Ja jag har hoj kort.
Varför kör du inte den hem då?

• Gilla
Reaktioner: Lx3
Du har alltså en reggad å besiktad 250-cross? Det måste vara den enda i landet! :tummenupp Sen kan jag ju upplysa om att även skogsvägar och grusvägar är allmän väg. Enda undantagen är väl i princip inhägnade tävlingsområden, tex crossbanor, go kart-banor mm.

Om den nu är reggad o allt som du säger är de väl inte svårare än att ta bussen dit köra hem?

om den är e-reggad får du väll inte köra den på vägen om du inte e på väg till eller från tävling/träning ?

Nej kör inte på allmänväg skogsväg och grusväg.!Hojen är e Reggad och besiktiad samt skattad och försäkrad.! Ja jag har hoj kort.

Du har tävlingslicens utfärdad av svemo och är medlem i en svemo klubb också då förmodar jag. Det måste man ha för att få köra e-reg till o från träning/tävling.

Sen brukar inte crossar vara reggade..

Det är inte alls ovanligt att crossar är e-reggade, finns en del endurorävar som föredrar att spaka crosshoj med lite mer pulver.

Jag anser att verkstaden här verkligen skött det snyggt, att du får hämta den själv är väl inget att gnälla över? Vad jag förstår hämtade de hojen hos dig, reparerade läckan och det enda du behöver göra är att hämta den?

Åker man geggmoped har man fraktprylar...

Jag hade förstått dig om du fåt en repa i plasten och klagat men det här :arsele

:rolleyes:

är du så jävla dum att du köper en cross utan någon som helst möjlighet att transportera den på ett lagligt sätt så får du skylla dig själv.

dom har ingen som helst skyldighet att vare sig hämta eller lämna cykeln. nu gjorde dom det. var glad och tacksam ist så kanske du får lika bra service nästa gång du behöver hjälp.

varför hittade in du problemet när du provkörde hojen hos handlaren innan köp om du nu påstår att det absolut inte beror på handhavande fel? det är ungefär samma sak som att säga att det är upp till säljaren att kontrollera hojens funktion.

folk missar, är man bra så erkänner man sitt misstag och gottgör kunden, vilket jag tycker dom gjort på ett mer än bra sätt.

är du lite smart så tackar du för kaffet och ber snällt om dom inte har ett släp du kan få låna för att köra hem hojen på. du har säkert nån avlägsen släkting eller liknande som äger en bil med dragkrok.

Hej alla som svarat och även Daniel som sökt hjälp hos er här i forumet.

Min son upptäckte detta inlägg och jag har lånat hans konto för att kunna svara.

Jag driver Yamaha Store Västerås och är den av Daniel utpekade boven i dramat. Vi sålde en e-reggad YZ250 årsmodell 1997. Allting fungerade vid leverans, hojen var inbytestestad och alla fel åtgärdade. Den stod i vår butik ca 2 veckor (inga droppar under motorn). Vi startade och testade hojen innan leverans med kunden (Daniel) som brukligt. Kunden återkom efter någon vecka med anmärkning om vissa fel (bl.a. olje läckage). Vi informerade kunden om att vi självklart skall fixa problemet om kunden kommer förbi med hojen. Kunden bad om hjälp med transporten, vi sade att det kunde vi inte hjälpa till med - men ändrade oss sedan eftersom vi skulle till provkörningsdagen på Uringe så kunde vi svänga förbi och plocka upp hojen. Vi informerade om att vi inte kunde skjutsa tillbaka hojen men att problemet nu bara var hämtning. Jag erbjöd att jag kunde ta den till Bålsta och därmed halvera sträcken för kunden. Vad kunden anser framgår ju i hans inlägg.

Jag blir lite ledsen att hängas ut på detta sätt. Vi vill alla våra kunder väl och satsar mycket på cross och enduro. Vi är seriösa och kan köplagarna - vi gör mycket mer för kunden än vad vi måste enligt lag/rekommendation. Jag hoppas nu att detta inte behöver diskuteras på detta vis.

Vänligen
Christian Sagström

Min son upptäckte detta inlägg och jag har lånat hans konto för att kunna svara.

Jag driver Yamaha Store Västerås och är den av Daniel utpekade boven i dramat. Vi sålde en e-reggad YZ250 årsmodell 1997. Allting fungerade vid leverans, hojen var inbytestestad och alla fel åtgärdade. Den stod i vår butik ca 2 veckor (inga droppar under motorn). Vi startade och testade hojen innan leverans med kunden (Daniel) som brukligt. Kunden återkom efter någon vecka med anmärkning om vissa fel (bl.a. olje läckage). Vi informerade kunden om att vi självklart skall fixa problemet om kunden kommer förbi med hojen. Kunden bad om hjälp med transporten, vi sade att det kunde vi inte hjälpa till med - men ändrade oss sedan eftersom vi skulle till provkörningsdagen på Uringe så kunde vi svänga förbi och plocka upp hojen. Vi informerade om att vi inte kunde skjutsa tillbaka hojen men att problemet nu bara var hämtning. Jag erbjöd att jag kunde ta den till Bålsta och därmed halvera sträcken för kunden. Vad kunden anser framgår ju i hans inlägg.

Jag blir lite ledsen att hängas ut på detta sätt. Vi vill alla våra kunder väl och satsar mycket på cross och enduro. Vi är seriösa och kan köplagarna - vi gör mycket mer för kunden än vad vi måste enligt lag/rekommendation. Jag hoppas nu att detta inte behöver diskuteras på detta vis.

Vänligen
Christian Sagström

du har creds från min sida. jag tycker du har skött dig exemplariskt.

Vänligen
Christian Sagström

skulle gärna köpa en cyckel av dig i framtiden .. men har du lust att köra den till mig ?:tummenupp hehe

Å andra sidan så är nog ni vinnarna i den här historien, det framgår ju mer och mer att ni har gjort mer än tillräckligt och kunden fastnar mer å mer med skägget i brevlådan. Snyggt gjort att gå in och förklara från din sida också, det är rätt sällsynt från företag :tummenupp

Vänligen
Christian Sagström

Det är högst troligt ingen som anser att ni har gjort något fel i detta fall. Möjligen med köparen som enda undantag.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back