Problem med firma ang min yz 250.!

Status
Ej öppen för fler svar.

daniel czt

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
xr 650 r, Yz 250
Hejsan.! Det är så att jag köpt en 250 cross av en Mc firma. Hämtade crossen från firman och allt såg okej ut till en början. Körde lite med den max en halvtimme, då ser jag att hojen läcker olja. Tvättar av hela hojen med avfettning för att hitta läckan men ser inget. Ringer dom som sålt den till mig och berättar vad som är problemet.! Förklarar då att jag inte kan komma med hojen till dom för att det är för långt samt att jag inte har nån släpvagn mm mm. Bra där då kommer dom och hämtar den vilket är skitbra service.! Nu är den klar och då vill dom inte komma och lämna den tillbaks till mig.! Så vad fan ska jag göra nu.?? Det är inte jag som sålt en trasig cross så jag tycker fan dom ska lämna den till mig. Dom som firma måste ju kolla crossen innan leverans. Ska jag sitta och betala allt vad det kostar med att hyra bil+släp bensin, tid mm.!???? Mvh. :mad:

Självklart ska du bekosta detta. Du borde vara nöjd med det du fick tycker jag.

Självklart ska du bekosta detta.

Ehhhh okey. Varför då firman har ju sålt en trasig hoj som dom inte inspekterat innan leverans.! Och varför kom dom och hämtade den när jag förklarade att jag inte kunde komma med den.???:jisses

Jo jag är nöjd med det men som sagt kolla allt dom säljer är det första man gör.!

Tycker du verkar jävligt dumsnål.
Dom hämtar hojen, dom lagar hojen, jag tycker det räcker och är bra service det.

Du skriver att du körde den max en halvtimme. Du kan väl kört på något sten och spräckt kåpan. Who knows. Får man fråga hur du fick hem hojen, eftersom du varken kunde lämna tillbaka den, eller nu hämta den ?

Tycker du ska vara nöjd. Dom fixade hojen vad är problemet... Dom har nog fan ingen skyldighet att varken hämta eller lämna den.

Vad är det för hoj, årsmodell ?

Tycker du verkar jävligt dumsnål.
Dom hämtar hojen, dom lagar hojen, jag tycker det räcker och är bra service det.

Du skriver att du körde den max en halvtimme. Du kan väl kört på något sten och spräckt kåpan. Who knows. Får man fråga hur du fick hem hojen, eftersom du varken kunde lämna tillbaka den, eller nu hämta den ?

Tycker du ska vara nöjd. Dom fixade hojen vad är problemet... Dom har nog fan ingen skyldighet att varken hämta eller lämna den.

Nej dom har nog faaan ingen skyldighet att sälja trasiga hojjar heller.! Och nej har inte kört i skogen endast grusväg än så länge.!

Hyrde bil och släp.!

Nej dom har nog faaan ingen skyldighet att sälja trasiga hojjar heller.! Och nej har inte kört i skogen endast grusväg än så länge.!

Hyrde bil och släp.!

Det säljs trasiga saker hela tiden. Dom åtgärdar ju problemet åt då. Visa lite uppskattning istället.

Det klart dom lagar Hojen det går ju under reklamation/Garanti även fast den e beggad.! Hade dom gått igenom den innan försäljning hade detta aldrig hänt.!

Det säljs trasiga saker hela tiden. Dom åtgärdar ju problemet åt då. Visa lite uppskattning istället.

Som firma kollar du hojen garanterat innan försäljning så är det bara.! Jag har visat dom uppskattning.!

Last edited:
Det klart dom lagar Hojen det går ju under reklamation/Garanti även fast den e beggad.! Hade dom gått igenom den innan försäljning hade detta aldrig hänt.!

Näe men nu kanske dom missade det.
Det kanske inte läckte när dom provkörde den.

Men nu har dom ju fixat det, så vad är problemet.

Näe men nu kanske dom missade det.
Det kanske inte läckte när dom provkörde den.

Men nu har dom ju fixat det, så vad är problemet.

Fattar du inte vad jag säger jag har varken tid ork lust råd att hämta hojen när dom gjort sålt den felande det är problemet för mig.! Det är ju för fan inte mitt fel.!

Fattar du inte vad jag säger jag har varken tid ork lust råd att hämta hojen när dom gjort sålt den felande det är problemet för mig.! Det är ju för fan inte mitt fel.!

Vilken modell är det och vilket år ?
Jag förstår vad du säger, men jag tycker du verkar jävligt otacksam och jag förstår inte problemet. Dom åtgärdade ett fel som dom "kanske" missat innan försäljning. Så dom har ju gjort allt som står i deras makt.

Och nej, dom borde varken hämta eller lämna hojen hos dig, det får du bekosta själv. Nu visade ju dom en kanon service som trots allt hämtade den hos dig och lagade hojen. Men det räcker tydligen inte för dig.

Sen kanske du inte borde ha en hoj överhuvudet taget om du inte har råd att låna/hyra en kärra och hämta den. Vad gör du när däckena är slut, när du ska byta drivpaket, när kolven är slut, när du ramlar och spräcker kylaren ?

Vilken modell är det och vilket år ?
Jag förstår vad du säger, men jag tycker du verkar jävligt otacksam och jag förstår inte problemet. Dom åtgärdade ett fel som dom "kanske" missat innan försäljning. Så dom har ju gjort allt som står i deras makt.

Och nej, dom borde varken hämta eller lämna hojen hos dig, det får du bekosta själv. Nu visade ju dom en kanon service som trots allt hämtade den hos dig och lagade hojen. Men det räcker tydligen inte för dig.

Sen kanske du inte borde ha en hoj överhuvudet taget om du inte har råd att låna/hyra en kärra och hämta den. Vad gör du när däckena är slut, när du ska byta drivpaket, när kolven är slut, när du ramlar och spräcker kylaren ?

Okey var otrevlig och uppkäftig det kommer du långt med.?!!!!
Jag skruvar själv om det blir problem med den, men när jag märkte detta efter totalt 1 timmes körning så blev jag riktigt förbannad så är det.! Du kanske inte heller ska ha hoj för du e dryg som fan.!:huvet

Okey var otrevlig och uppkäftig det kommer du långt med.?!!!!
Jag skruvar själv om det blir problem med den, men när jag märkte detta efter totalt 1 timmes körning så blev jag riktigt förbannad så är det.! Du kanske inte heller ska ha hoj för du e dryg som fan.!:huvet

Otrevlig :va
Tycker du visar att du inte uppskattar bra service från företaget som gjort mer än vad dom är skyldiga till.
Jag tycker du är stor i käften och visar noll förståelse.

Visst du skruvar själv, men delarna kostar ju en slant. Men du har inte råd att hyra en kärra ca 300kr. Hade du varit lite trevlig, vilket jag antar att du inte varit mot firman eftersom du skriver som du gör hade dom säkert kunnat bjuda på ett par handskar eller liknande för att du fick åka extra.

Hur gammal är du ?

Firmor som säljer crossar brukar aldrig ens lämna någon garanti så jag tycker du ska vara jävligt nöjd att dom ens lagade den.
Märkte du inget när du provkörde kan det ju lika väl ha hänt efter du tog hem den och körde med den.
Tycker det va sjukt bra service att dom hämtade hojen och lagade den åt dig. Förstår inte vad du klagar över verkar som du gjort något fel firmar än snäll och fixar endå klagar du?

Firmor som säljer crossar brukar aldrig ens lämna någon garanti så jag tycker du ska vara jävligt nöjd att dom ens lagade den.
Märkte du inget när du provkörde kan det ju lika väl ha hänt efter du tog hem den och körde med den.
Tycker det va sjukt bra service att dom hämtade hojen och lagade den åt dig. Förstår inte vad du klagar över verkar som du gjort något fel firmar än snäll och fixar endå klagar du?

Jo det är bra service.! Men som jag säger så blir jag arg på att den är överlämnad till mig utan att dom kollat den.! Nej jag märkte inte det efter provkörningen, körde inte länge med den så den kom upp i rätt tempratur.! Lite rudis måste ju han som rullade ut den vara choke på och kicka med gas så hojen blev sur när det är varmt ute.! Och sedan försöka ställa tomgången på bränsle skruven ja ja.!

Otrevlig :va
Tycker du visar att du inte uppskattar bra service från företaget som gjort mer än vad dom är skyldiga till.
Jag tycker du är stor i käften och visar noll förståelse.

Visst du skruvar själv, men delarna kostar ju en slant. Men du har inte råd att hyra en kärra ca 300kr. Hade du varit lite trevlig, vilket jag antar att du inte varit mot firman eftersom du skriver som du gör hade dom säkert kunnat bjuda på ett par handskar eller liknande för att du fick åka extra.

Hur gammal är du ?

Det är väl klart jag inte vart otrevlig mot firman men det har den ena av dom vart mot mig.! Det är inte dyrt att hyra kärran utan det blir bil hyra oxå samt bensin.! Ska ja gå med släpet menar du.? Tack ska du ha.

Last edited:
Ehhhh okey. Varför då firman har ju sålt en trasig hoj som dom inte inspekterat innan leverans.! Och varför kom dom och hämtade den när jag förklarade att jag inte kunde komma med den.???:jisses

Jo jag är nöjd med det men som sagt kolla allt dom säljer är det första man gör.!

En fråga? Brukar man inte provköra det man köper innan man köper det?
speciellt om det e beg, tror inte en Mc firma ställer sig och skruvar ner varenda cross de säljer för att se att den e just. Hur mycket pengar skulle inte crossen kostat då?

Du har inte funderat på att ringa och erbjuda dem lite soppa pengar om de kör hem den åt dig? om du nu inte har möjligheten och tiden.

varför inte ringa dem och se om de har en lösning, det har säkert det med tanke på den servicen de lämnat

Min tanke!

:va Bor du bredvid en crossbana då? Eller hur tar du dig till banan?

Japp har 2st att välja på åker till banan el med polare.!

speciellt om det e beg, tror inte en Mc firma ställer sig och skruvar ner varenda cross de säljer för att se att den e just. Hur mycket pengar skulle inte crossen kostat då?

Du har inte funderat på att ringa och erbjuda dem lite soppa pengar om de kör hem den åt dig? om du nu inte har möjligheten och tiden.

varför inte ringa dem och se om de har en lösning, det har säkert det med tanke på den servicen de lämnat

Min tanke!

Tack för din ide/tanke ja ska ta det när dom ringer.!

Min tanke!

Och dom flesta hojar dom säljer är renoverade och kollade.! Dom sa även att dom haft den genomgången med ny kolv och öppnat blocket mm.!

Det löser sig får väl fråga om dom kan möta mig nånstans.!:yoparty

Last edited:
Lite torr information:

Har du som konsument köpt av ett företag så gäller alltid konsumentköplagen. Det går inte att slingra sig från den på något sätt.

Om du köper något så har du 3 års reklamationsrätt, dvs du kan alltid reklamera det du köpt även om dom inte lämnat någon garanti. Det du kan reklamera är "ursprungliga fel" dvs fel som varan hade redan när du köpte den. Garanti betyder mer att varan skall hålla en viss tid utan att fel uppstår.

Det som är till din fördel är att fel som du reklamerar inom 6 månader från du köpte varan skall anses vara ursprungliga fel.

Om säljaren skall komma undan med att det inte var ett ursprungligt fel så måste säljaren bevisa detta, t.ex. genom att dokumentera att skadan uppstått genom yttre våld eller felaktigt handhavande. Om du reklamerar efter längre tid än 6 månader efter köpet så är det istället du som måste bevisa att felet fanns redan vid köpet.

Du kan begära skadestånd för de utgifter du haft i samband med reklamationen.

T.ex. förlorad arbetstid, hyra av släp, milersättning.

Jag brukar se till att säljaren förstår att jag har bra koll på mina rättigheter enligt konsumentköplagen, och utifrån det diskutera en bra lösning där jag gärna backar från t.ex. krav på kompensation för resa/tid mot att jag får problemet löst på ett smidigt sätt.

(Eftersom jag driver en butik så tycker jag det är viktigt att ha lite koll på konsumentköplag, avtalslag, konsumenttjänstlag...)

Last edited:
Curling generationen?

Hur tänker du nu?

Står det någonstans att dom måste/bör lämna den i ditt hem eller är det vad du tycker?

Däremot om man tex köper en splitt ny bil ingår ofta någon form av assistans som ingår i priset första året.
Detta var väl en beg cross hoj inte en ny BMW X6..

Nu delar ni på det hela på ett juste sätt tycker jag och dom flesta företag hade nog tagit för givet att du fixar transporten.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back