Prisvärt att byta ut ljuddämparen?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Bläddrade just i senaste Bike och häpnade när jag såg vilken effektskillnad det blir när man monterar ett slip on för ca 10.000 kr på en Triumph Street Triple. ”Serie”, som det står till höger i diagrammen, gissar jag är en miss i översättningen till svenska (”Original”).
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2020-03-12 kl. 16.58.56.png
    Skärmavbild 2020-03-12 kl. 16.58.56.png
    1.8 MB · Visningar: 205
Det är väl längesen ett byte av slipon gjorde någon skillnad annat än för ljudet på en massproducerad hoj? Mesta dämpningen och avgasrening sitter numer i någon burk under motorn, så slipon påverkar när princip bara ljudet. Håller med om att det är sjukt mycket pengar för mer ljud, som man ändå inte hör själv.
 
Effektskillnaden ser ju ut att vara minimal?
Att det inte blir mycket skillnad är ju förväntat om man inte samtidigt pillar på bränslemängden/den går fett från början(förutsatt att sliponet de facto ger ett ökat luftflöde).
 
Last edited:
Prisvärt att köra motorcykel?

Om man räknar milkostnaden för de som åker 300 mil om året och räknar med mer än soppa utan också tar med värdeminskning, utrustning och allt annat som behövs? Jag tror få skulle kalla det prisvärt rent objektivt! :7peta

Varför köper då alla inte billiga, tysta små motorcyklar som inte går att köra fortare än 100? :va

Hittar du svaret på de frågorna så förstår du varför det köps delar och utrustning som, rent ekonomiskt, inte behövs! :tungan
 
Varför köper då alla inte billiga, tysta små motorcyklar...
Det är precis vad allt fler gör – sedan ganska länge.

:fakta

Det var på forntiden som det såldes massor av Fireblade, GSX-R och FZR. Nu har tillverkarna massor av mellanklasshojar som är just billiga, tysta och små. Och nästan ingen köper sporthoj med +200 hästar för +200.000 kr.
 
Det där är ju ett test på just min hoj. Jag köpte Arrow till, betalade dock inte 10.000 utan snarare 7.000 kr. Vilket är mycket för ingen effekt - men jag visste om att det var så. Däremot med USA-sliponet kunde jag ta ur db-killern och genom det få alldeles lagom ljud. Det var ena anledningen. Lite mindre vikt var tredje anledningen. Och till sist men absolut inte minst - utseendet. Original-brödburken såg bedrövlig ut.

Jag vet inte med andra sojalatteelmotorcykelmax100km/h-folk som verkar finnas här på forumet nuförtiden, men för mig är utseendet, känslan, ljudet stora anledningar till att jag inte sitter på en GS. Eller att jag tar hojen trots att det regnar småspik och jag måste tvätta igen.

Jag köper med känsla, luktsinne, ögon, öron vad som får min själ att kännas glad när det gäller MC. Och då är 7000 kr för ett slipon som ser snyggt ut, låter bättre och väger mindre men inte ger någon effekt en självklarhet. :)
 
...Jag köper med känsla, luktsinne, ögon, öron vad som får min själ att kännas glad när det gäller MC. Och då är 7000 kr för ett slipon som ser snyggt ut, låter bättre och väger mindre men inte ger någon effekt en självklarhet. :)


Jag säger inte emot dig. Men, på senare år har jag faktiskt lärt mig uppskatta mc-tillverkarnas originalpipor allt mer. Inte minst för att jag då slipper slå av tändningen 100 meter hemifrån och glida in som ett jävla stealth-spöke för att inte väcka till liv förbudsivraren i mina förbudshungrande MP-sympatiserande grannar...

För mig räcker idioten Daniel Helldén. Jag behöver inte fler idioter att tampas med...
 
Det är precis vad allt fler gör – sedan ganska länge.

:fakta

Det var på forntiden som det såldes massor av Fireblade, GSX-R och FZR. Nu har tillverkarna massor av mellanklasshojar som är just billiga, tysta och små. Och nästan ingen köper sporthoj med +200 hästar för +200.000 kr.

SportHoj.com

för oss som inte gillar att köra sportigt utan åka långsamt på små, tysta motorcyklar! :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=f25aax2ES4s
 
Det där är ju ett test på just min hoj. Jag köpte Arrow till, betalade dock inte 10.000 utan snarare 7.000 kr. Vilket är mycket för ingen effekt - men jag visste om att det var så. Däremot med USA-sliponet kunde jag ta ur db-killern och genom det få alldeles lagom ljud. Det var ena anledningen. Lite mindre vikt var tredje anledningen. Och till sist men absolut inte minst - utseendet. Original-brödburken såg bedrövlig ut.

Jag vet inte med andra sojalatteelmotorcykelmax100km/h-folk som verkar finnas här på forumet nuförtiden, men för mig är utseendet, känslan, ljudet stora anledningar till att jag inte sitter på en GS. Eller att jag tar hojen trots att det regnar småspik och jag måste tvätta igen.

Jag köper med känsla, luktsinne, ögon, öron vad som får min själ att kännas glad när det gäller MC. Och då är 7000 kr för ett slipon som ser snyggt ut, låter bättre och väger mindre men inte ger någon effekt en självklarhet. :)

Hahaha så nu är man sojalattesnubbe max 100kmh för man åker GS? :lol Har du ens provat en GS?

Måste säga att det är samma anledningar du rabblar (utseende, känsla, ljud) som gör att jag inte köper Triumph. Klarar inte av fronten på de bågarna. Men det är kul att du gillar dem. Alla gillar vi olika.

Sen är ju kardan the shit om man ska åka i regn. bara spola av skiten efter och ingen kedja att hålla efter... mmmmm najs najs najs! :arsele


Kommer dock också byta blås på min Beemer. Original är lite ruttet. :rodnar
 
Hahaha så nu är man sojalattesnubbe max 100kmh för man åker GS? :lol Har du ens provat en GS?

Måste säga att det är samma anledningar du rabblar (utseende, känsla, ljud) som gör att jag inte köper Triumph. Klarar inte av fronten på de bågarna. Men det är kul att du gillar dem. Alla gillar vi olika.

Sen är ju kardan the shit om man ska åka i regn. bara spola av skiten efter och ingen kedja att hålla efter... mmmmm najs najs najs! :arsele


Kommer dock också byta blås på min Beemer. Original är lite ruttet. :rodnar

Ja visst är det en härlig känsla att inte behöva hålla efter sin motorcykel! :tummenupp

Själv tillhör jag minoriteten som gillar att ge min SportHoj kärlek och omvårdnad. :rodnar

Vintern är då inte en lång väntan på att våren kommer utan tid att sköta underhållet. :)
 
Ja visst är det en härlig känsla att inte behöva hålla efter sin motorcykel! :tummenupp

Själv tillhör jag minoriteten som gillar att ge min SportHoj kärlek och omvårdnad. :rodnar

Vintern är då inte en lång väntan på att våren kommer utan tid att sköta underhållet. :)

Den är faktiskt riktigt go. :tummenupp Gillar också att vårda, pilla och underhålla mina hojar. Har även flertalet med kedja. Dock rätt skönt med kardan. Putsa kan man göra dygnet runt. Drivpaketet på min fz1 är uppe på snart 3000 mil. Rengör 2 ggr per säsong och smörjer ofta. :hej
 
Det jag reagerar på är att jag klarar ljudkraven även utan slutdämpare. Så förstår inte varför man ska ha en lång kebabrulle vid sidan av hojen. Dok har jag katalysatorn kvar.
 
Hahaha så nu är man sojalattesnubbe max 100kmh för man åker GS? :lol Har du ens provat en GS?

Måste säga att det är samma anledningar du rabblar (utseende, känsla, ljud) som gör att jag inte köper Triumph. Klarar inte av fronten på de bågarna. Men det är kul att du gillar dem. Alla gillar vi olika.

Sen är ju kardan the shit om man ska åka i regn. bara spola av skiten efter och ingen kedja att hålla efter... mmmmm najs najs najs! :arsele


Kommer dock också byta blås på min Beemer. Original är lite ruttet. :rodnar

Nä det är man inte! Jag tänkte mer på själva hojkänslan. Och misslyckades med att vara festlig tydligen. :D

Ja jag har provat GS flertalet gånger, och det är en grym hoj! Bara precis sådär själlös och tråkig, med en sur motor (1250:in är bättre). Men den är bra och går att använda till det mesta. Hojarnas Subaru. På gott och ont. Tycker jag.

Men du säger det bäst själv, alla gillar vi olika.

Kedjevård har jag aldrig upplevt som ett problem, trots att jag kör massor i regn å skitväder året runt. Visst det tar ju mer tid, men det är rätt försumbart. Jag brukar passa på att klämma in lite kedjevård på jobbet när det är lugnt.
 
Jag säger inte emot dig. Men, på senare år har jag faktiskt lärt mig uppskatta mc-tillverkarnas originalpipor allt mer. Inte minst för att jag då slipper slå av tändningen 100 meter hemifrån och glida in som ett jävla stealth-spöke för att inte väcka till liv förbudsivraren i mina förbudshungrande MP-sympatiserande grannar...

För mig räcker idioten Daniel Helldén. Jag behöver inte fler idioter att tampas med...

Och jag håller med. Men det är inte en käft som reagerar på ljudet från min hoj. Bor i tättbebyggt område och jag har ägt en tokbullrig hoj där jag kände blickarna och irritationen genom skinnstället. Nu vinkar morsorna med barnvagn glatt. Lagom är bäst. :)
 
Det jag reagerar på är att jag klarar ljudkraven även utan slutdämpare. Så förstår inte varför man ska ha en lång kebabrulle vid sidan av hojen. Dok har jag katalysatorn kvar.

Det är väl en utseendefråga som gjort att fabrikanterna hänger på en ljuddämpare efter katalysatorn ?
För i många fall är den helt onödig.
Jag har träffat på en bandag en ägare av Yamaha R6 av senare årgång (dvs med katalysator.)
Han hade ersatt
röret från katalysatorn till ljuddämparen och ljuddämparen
med ett rör som ledde avgaserna ut åt sidan.
Så han inte fick varma avgaser och eventuella oljestänk på bakhjulet.

En prisvärd viktbesparing.

Och det var inga problem klara ljudkraven på Kinnekulle Ring. Som är hårdare än i trafiken
 
Last edited:
De skriver ju "ljudomvandlare" - vilket väl är det mesta saken handlar om. :)

Ren kosmetik förstås, men lagom välljud är precis lika trevligt för sinnet som att vila ögonen på en Ducati 916. Köp vad fan ni vill, men även om jag garvade läppen av mig till citatet
Jag säger inte emot dig. Men, på senare år har jag faktiskt lärt mig uppskatta mc-tillverkarnas originalpipor allt mer. Inte minst för att jag då slipper slå av tändningen 100 meter hemifrån och glida in som ett jävla stealth-spöke för att inte väcka till liv förbudsivraren i mina förbudshungrande MP-sympatiserande grannar...

För mig räcker idioten Daniel Helldén. Jag behöver inte fler idioter att tampas med...
så ligger det ju tyvärr väääääldigt mycket i det. Så lagoma korvar är nog som vanligt bäst. Bättre ljud men gärna mindre...
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top