Prisvärt att byta ut ljuddämparen?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
...väsentlig skillnad för själen...
Håller med om att ljudet kan vara viktigt, men inte kan väl 10.000 kr beskrivas som prisvärt för att få mer ljud? Det är ju på de allra flesta hojar, moderna som gamla, lätt att modifiera originalsystemet (även så att det går att återställa).
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Håller med om att ljudet kan vara viktigt, men inte kan väl 10.000 kr beskrivas som prisvärt för att få mer ljud? Det är ju på de allra flesta hojar, moderna som gamla, lätt att modifiera originalsystemet (även så att det går att återställa).

Nu är det 20 år sedan så då kostade den inte 10 000 men om man slår ut det på över 20 000 mil så är det värt det! :tummenupp

Nu låter min SportHoj visserligen inte som en trimmad dammsugare med original Slip-On men insugsljudet är förföriskt och hörs inte förrän motorn kommer upp i varv med originalpipan.
Högre varv betyder högre hastighet så med en Coolfiberdämpare kör jag lugnare på landsväg. :fakta

På bana kör jag med en eftermarknadsdämpare som väger hälften som original Slip-On men klarar 95db på fullgas!:)
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
En billig variant är att köra slut på ullen i orginal ljuddämparen som jag har gjort, nu låter min Tuono riktigt bra.
Det krävs lite tålamod förstås, lite bana och mycket landsväg har det blivit totalt 1400 mil sedan 2015.

1400 mil fixar en vanlig gsa pilot på en säsong.:fakta
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top