Prisvärt att byta ut ljuddämparen?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Och jag håller med. Men det är inte en käft som reagerar på ljudet från min hoj. Bor i tättbebyggt område och jag har ägt en tokbullrig hoj där jag kände blickarna och irritationen genom skinnstället. Nu vinkar morsorna med barnvagn glatt. Lagom är bäst. :)

Nu har jag bara erfarenhet av en äldre Arrowdämpare till Street Triple R men håller med. :tummenupp
Ljudet blir, som det ska i mitt tycke, från en trecylindrig motorcykel och överröstar bara det, i mitt tycke, själlösa svirrandet! :tummenupp
När Arrowdämparen kom på tyckte Mrs Badger att den äntligen lät som en motorcykel. Och hon är något äldre än 27 och varvar inte ur ut på rakor eller ur kurvor heller, inte ens på bana.:fakta

Jag vill inte åka runt på en själlös tvåhjulig Suburu men förstår att det finns människor som gör andra val. Att det går att köra fortare med en GS på krokiga vägar gör den inte roligare i min värld, jag vill ha en SportHoj även om det inte går lika fort! :)

Nu måste man inte köra fortare än 100 för att trivas! :fakta
Faktum är att jag sällan kör fortare på landsväg men det beror på att det inte är särskilt säkert att köra fortare på de små, krokiga vägar jag vanligtvis utnyttjar. Även om jag skulle "bomba" så är det ändå långsammare än de första varven på bana

Att vi har fått SportHojsfientliga "motorcyklister" på SportHoj kan bero på att forum dött där det varit :smasha om man inte åker med varselväst i skyltad hastighet med ljudlösa motorcyklar.

Jag älskar ljud och en av mina favoriter är en MV med megafoner uppför May Hill 2014. :kär:kär
Även Mrs Badger tyckte det var någonting extra! :fakta



https://www.youtube.com/watch?v=9gJzPQ5Y7l4

https://www.youtube.com/watch?v=1lH_HQy3sXM

https://www.youtube.com/watch?v=cxwHZG6vnHE
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är avgasningsrör det heter...

Bläddrade just i senaste Bike och häpnade när jag såg vilken effektskillnad det blir när man monterar ett slip on för ca 10.000 kr på en Triumph Street Triple. ”Serie”, som det står till höger i diagrammen, gissar jag är en miss i översättningen till svenska (”Original”).

Tja, kombinerat med bytt luftfilter och mappning så finns det väl lite mer att hämta.
Fast vinsten tekniskt är mest viktbesparingen. På Ducati m.fl som har uppdragna avgasningsrör så är en viktminskning på 4-6 kg klart märkbar, en viktbesparing i fullt mätbara procent.

Visserligen är det nog mer hälsosamt att träna bort 4-6 kg...men det låter inte alls lika rart som t.ex en Ducce med Termisar...:fakta
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Prisvärt?
Några hästar hit eller dit märks ju knappast men det är ju en väsentlig skillnad för själen att åka runt på nåt som låter som en astmatisk dammsugare jämfört med att det låter som att Tors vrede släpps lös när man vrider på.

Min gamla SV650 skulle aldrig vinna några drag-rejs men jösses vilken lisa för själen det är att kräma på en V-twin med rensad slutburk :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Prisvärt att byta ljuddämpare, beror på vem man frågar.... Jag byter gärna ljuddämpare för tycker att en hoj ska låta...
De är inte att de ska vara högt ljud utan en fröjd för örat att lyssna på.. De finns ju finsång å oljud... Jämför man en motorsåg/röjsåg mot en 2-takt racer så låter racern bra mycke bättre.. (Motorsåg/röjsåg är oljud)
På dom senaste 7 hojarna har jag haft/har Akrapovic ljuddämpare eller helsystem... Självklart utan db killer...
1290 Adventuren va de lite svårare att få ut db killern för den va punktsvetsad å inte skruvad..
Jag byter för jag kan göra de, å de ser bättre ut samt låter härligare.. Om de är prisvärt sen kan man undra... Att åka hoj kan oxå frågas om de är prisvärt......

JAAA.....
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Nä det är man inte! Jag tänkte mer på själva hojkänslan. Och misslyckades med att vara festlig tydligen. :D

Ja jag har provat GS flertalet gånger, och det är en grym hoj! Bara precis sådär själlös och tråkig, med en sur motor (1250:in är bättre). Men den är bra och går att använda till det mesta. Hojarnas Subaru. På gott och ont. Tycker jag.

Men du säger det bäst själv, alla gillar vi olika.

Kedjevård har jag aldrig upplevt som ett problem, trots att jag kör massor i regn å skitväder året runt. Visst det tar ju mer tid, men det är rätt försumbart. Jag brukar passa på att klämma in lite kedjevård på jobbet när det är lugnt.

Hahaha jag vet, bara skojar lite med dig! :hihi

Dock är det en aning sant, En GS är lite så där lagom själlös,dock är den som en stridsvagn, den bara går och går lite varstans utan problem och motiga stön. Är praktisk och går som en Diesel i motorn. Lite som 122an. Brumm brumm.

En underbar hoj för sitt användningsområde. Finns många som kör som satan med dem i bergen i alperna utan problem. Kolla BaronVonGrumbles videoserie med sin GSA. Den är najs! :banana
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Håller med. Grymt okunnigt. GS är en grymt körglad hoj som körs av löjligt snabba förare i de kuperade delarna av Europa.



Jag provkörde en GS1250 i höstas. Efter 1 km var jag såld och beställde en innan jul. Vilket drag i nya motorn och väghållningen var knivskarp utan några överraskande otrevligheter. Den funkar till allt som jag tänkt använda den till. Visst man brassar kanske inte på med en sån hoj på storbana men då kan man ju köpa något billigare och äldre och i så fall har man bästa av 2 världar. Heja GS! :Bugar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag provkörde en GS1250 i höstas. Efter 1 km var jag såld och beställde en innan jul. Vilket drag i nya motorn och väghållningen var knivskarp utan några överraskande otrevligheter. Den funkar till allt som jag tänkt använda den till. Visst man brassar kanske inte på med en sån hoj på storbana men då kan man ju köpa något billigare och äldre och i så fall har man bästa av 2 världar. Heja GS! :Bugar

Men är inte en GS1250 lite dyrare än en ny ljuddämpare? :va

Är det verkligen prisvärt att köpa en ny GS1250 om man redan har en ljuddämpare? :va

Kan det vara så att vi gör olika val vad gäller prisvärt? :va

:hej
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men är inte en GS1250 lite dyrare än en ny ljuddämpare? :va

Är det verkligen prisvärt att köpa en ny GS1250 om man redan har en ljuddämpare? :va

Kan det vara så att vi gör olika val vad gäller prisvärt? :va

:hej

Haha snacka om att ge ljuddämparen fokus om man ser motorcykeln som ett tillbehör till ljuddämparen och inte tvärt om.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En BMW boxer har väldigt många fördelar för den som faktiskt kör med hojen, men motorljudet tillhör inte till dem. Oavsett "ljudomvandlare".

Därför är det förmodligen så att boxerförarna gärna har så lite motorljud som möjligt - och givetvis för att vi sitter betydligt fler timmar på hojen varje säsong än de flesta andra. :musik


Fanns det att köpa ljudomvandlare med Ducatiljud (inkl Termignoni) så öppnar jag plånkan!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tråden handlar väl om prisvärdheten i att byta ljuddämpare, inte köpa en GS1250? :D

Sant, men vad är en tråd på SH utan x antal off topic inlägg i helt fel riktningar... :smasha

Jag kände mig oerhört personligt kränkt av Doolars inlägg och var tvungen att försvara min 1250GSKöramax100km/hsojahoj. :7peta
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sant, men vad är en tråd på SH utan x antal off topic inlägg i helt fel riktningar... :smasha

Jag kände mig oerhört personligt kränkt av Doolars inlägg och var tvungen att försvara min 1250GSKöramax100km/hsojahoj. :7peta


Helt rätt, att känna sig KreNgT är en rättighet på SoprtHoj! :fakta

Att sedan inte hålla sig till trådämnet är bränslet som håller liv i SportHoj! :fakta

Men :smasha måste vi undvika och försöka få till mera :krama istället! :krama

Men förstår känslan att åka en själlös hoj som dessutom inte ens har ett namn utan en bokstavskombination med nummer.:( Det kan nog få fram några :smasha... :D

Själv kör jag en SportHoj som en snabbare förare kan köra fortare med.:fakta
Ändå är det :krama även om det är lättare att köra lika fort med en GS1250... :rodnar

För att tyvärr hålla sig till trådämnet så kom den, SportHojen alltså, med en dyr Coolfiberdämpare innan den rullat en meter i min ägo. Om man slår ut kostnaden på 20 000 mil och räknar in den obetalbara känslan som ljudet ger så måste jag erkänna, Ja den var prisvärd! :tummenupp

:hej

https://www.youtube.com/watch?v=f25aax2ES4s
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Sant, men vad är en tråd på SH utan x antal off topic inlägg i helt fel riktningar... :smasha

Jag kände mig oerhört personligt kränkt av Doolars inlägg och var tvungen att försvara min 1250GSKöramax100km/hsojahoj. :7peta

SOJAHOJ! Där har vi nya namnet jue! :fyllisar:D:rofl
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
SOJAHOJ! Där har vi nya namnet jue! :fyllisar:D:rofl

Men det var inte Bajerska Motor Verkstan som gav den ett namn utan det blev bara en bokstavskombination med nummer juh! :7peta

Dessutom har bokstavskombinationen och siffrorna blandats i "namnet" ovan. :7peta

Fast för länge sedan stod GS för Grus och Smisk, en liten omskrivning för Gelände Strasse som inte låter lika bra eftersom det inte är amerikanska! :7peta

Men Smiska är också det gamla svenska ordet för bomba. :7peta

Och bomba ska vi inte pyssla med! :7peta:7peta

Åka motorcykel iklädd varselväst i skyltad hastighet ska det vara! :7peta

Men inget av detta handlar om trådämnet så då gör det inget! :tummenupp
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Man kan förstås också vända på frågan: I vilket läge är det absolut, massivt hål i huvudet att byta ut originalpipan? Ja, för mig, definitivt med de maskiner som har det där fabulösa, till vansinne vackra, insugsgurglet som sedan effektivt dränks i en eftermarknadspipas inte sällan vattniga minestronesoppa. Det är klockrent majestätsbrott och skulle väl egentligen vara prygelbestraffning på? Lite som Volvoraggarna, pizzabagarna och vederstyggliga bilmuppar i allmänhet som bara verkar höra subbastoner under 70 Hz. Prygel? Ja, förfan! Om det sistnämnda kan man väl dock säga: Man sätter liksom inte ett lik i respirator. Det blir fan inte mer gångbart för det...

Tack för kaffet! Over'n'out
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top