Powerwheelar era hojar?

Haha vilken underbar sandlåda, perfekt underhållning när man ligger hemma och är sjuk! :banana

Uppenbarligen vet inte de flesta här vad en power wheelie är, men som sagt, en ledtråd kan ju vara att jämföra ordet wheelie och power wheelie :rolleyes:

En power wheelie är helt enkelt när motoreffekten trycker upp framhjulet till väders, utan ryck, gas-släpp-gas etc. Personligen tycker jag att det inte heller räknas som en äkta power wheelie om man sitter långt bak i sadeln och på så sätt får framhjulet att lyfta, även om man i övrigt gör allt annat ”rätt”.

I ordlistan borde det stå så här: ”power-wheelie; framhjulet lyfter från marken under acceleration, trots förarens försök att hålla det nere”

Men jag är fortfarande sjuk, så fortsätt gärna sandlådan :D
 
Det är ju det jag menar. Varför är det så noga för vissa att det måste vara på ett e x a k t sätt för att få räknas som en powerwheelie. Att strukturera upp varje enskilt litet moment och diktera att detta måste följas blir elitistiskt. Att det måste vara så viktigt att motorn har lågt varvtal när man börjar ge gas? :rolleyes:
Instämmer!
Om man väger 60kg, har lite lättad hoj med moddad motor (sugis), behöver varken gå från noll km/h eller snärta upp till full gas för att det ska lätta.
När varvräknaren träffar 9000rpm börjar det hissa även om man lugnt rullat upp gasen till 75% från 2000rpm.. Är det att beteckna som en Powerwheelie eller inte?? :tummenupp
 
Last edited:
O vad jag läst mig till är 05 och 06 inte samma i effektkurvan, utan att 05an ska vara bland den värsta kurvan suzuki haft på sina 1000 iaf.. men om de stämmer ver ja inget om. Vet bara att jag på 80kg och med min något lättade hoj som är uppskrämd (om de nu gör nån skillnad) med pc3 och system, lyfter på 4an utan bekymmer alls.. om du tvivlar ska jag skaffa dig bevis..
 
Ni missar en sak, Ålder på hojen och dess chassi!

R6-05:an vi hade innan gick upp på 2:an och vart "lätt" även på 3:an, -08:an knappt på 1:an.
På effekt alltså, inte försökt att få upp den.
 
Det är ju det jag menar. Varför är det så noga för vissa att det måste vara på ett e x a k t sätt för att få räknas som en powerwheelie. Att strukturera upp varje enskilt litet moment och diktera att detta måste följas blir elitistiskt. Att det måste vara så viktigt att motorn har lågt varvtal när man börjar ge gas? :rolleyes:

Du, nu har jag provat en sån som din moped och dessutom kört sida vid sida med min ducce (de gick lika :yoparty )
Jag vet inte hur du får upp den på fyran, men min slutsats är att du säkert väger 40kg mindre än mig.
 
Du, nu har jag provat en sån som din moped och dessutom kört sida vid sida med min ducce (de gick lika :yoparty )
Jag vet inte hur du får upp den på fyran, men min slutsats är att du säkert väger 40kg mindre än mig.

Stäng av MTC nästa gång så kanske det går bättre :rofl Som du ser på videon så är det ju bara att gasa :banana Jag väger ju hela 80 pannor.
 
MTC var av och jag väger en bra bit mer än 80kg :7peta

glodlampa_155x215.gif


Då får du gasa helt enkelt!

Det är inte svårare än så :) Samt att man kanske inte bör ligga över tanken och tynga ner den delen av hojen ;)
 
Jag blir mörkrädd när jag läser en del av inläggen i den här tråden!
Skitsamma vad TS anser vara en powerwheelie! En powerwheelie är när du drar upp hojen på bakhjulet utan att använda kopplingen, sen så får du rycka, jucka och gunga bäst du vill.
 
En snabb reflexion, varför blir så många skraja när det vill resa sig? Det är ju då det roliga får sin början :kär:7peta:tummenupp

- - - Updated - - -

Kanske måste tillägga: :tuttar :yoparty:tummenupp
 
Ny hoj - aprilia dorsoduro 1200, standard drev såvitt jag vet - har varit uppe på bakhjulet på 4:an hittills, utan att det varit meningen, med tc inkopplat...
 
Jomenvisst! Framhjulet reser sig utan hjälp av kopplingen på de tre första växlarna.

:rofl

Ja? Inte mitt fel att du är för fet för att 120nm ska orka lyfta ett framhjul medan du juckar på tanklocket? Jag kan inte ens koppla upp hojar på bakhjulet, jag vrider bara full macka, ibland lyfter framhjulet - ibland inte. Beror lite på varvtal och hur snabbt man vrider på rullen.
 
Lätt alla växlar oavsett varvtal med 125an:tummenupp
Inte kört så mycket med motarden än men 1an och 2an så börjar den resa sig om man är snabb på gasen.
 
Min hoj är visserligen en aning nerdrevad och något 10-kilo lättad, men den är ganska rejält stukad framåt med hög bak o sänkt front,så jag tror inte den lyfter på 2:an om jag sitter i framåtlutad "raceposition".
Men anyway... det är bara tidsförlust att köra med ett hjul i luften : )
 
Riktiga powerwheelies\\ gjorde min GSXR750 i tvåan, vid ca 10k rpm.


\\@_biker: "I ordlistan borde det stå så här: ”power-wheelie; framhjulet lyfter från marken under acceleration, trots förarens försök att hålla det nere”"



990 SMT har jag bara kört 2 ggr men den vill inte wheela i 3an, men gör det enkelt i tvåan (utan koppling så klart).
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top