Powerwheelar era hojar?

Jag undrar om jag har touringmodellen av zx10R min går bara på slangen på ettan.
Ska jag åka bakhjul på 2-6 får jag koppla upp den.
Reser sej inte vid rullande acceleration som många andras verkar göra.
Jag kanske sitter på tanken?
Då är turbohojen lite svårare att hålla nere på 1-4an
 
Jag undrar om jag har touringmodellen av zx10R min går bara på slangen på ettan.
Ska jag åka bakhjul på 2-6 får jag koppla upp den.
Reser sej inte vid rullande acceleration som många andras verkar göra.
Jag kanske sitter på tanken?
Då är turbohojen lite svårare att hålla nere på 1-4an

Ja jag tycker många skriver att deras hojar går på hjulet så lätt!!!
Jag har haft många nya 1000 kubikare av sportvarianterna. På 1an har de alla gått upp lätt men på 2an inte alls lika lätt som alla skriver (då självklart utan ryck osv). På 3an har då ingen gjort det.
 
Ja jag tycker många skriver att deras hojar går på hjulet så lätt!!!
Jag har haft många nya 1000 kubikare av sportvarianterna. På 1an har de alla gått upp lätt men på 2an inte alls lika lätt som alla skriver (då självklart utan ryck osv). På 3an har då ingen gjort det.

Hänger ju en del på hur man sitter, rakt upp, med raka armar och full gas så händer det mer än om man våldshumpar tanken vid full gas. Sedan känns det lite irrelefant när hojar gasreser, vill man upp på bakan kan man ju rycka/studsa upp det mesta har jag hört. Vill man accelerera fort så vill man ju inte hissa upp framhjulet.
 
From 2012 drevade Triumph om 1:an, den är ganska "lång". Jag var ute igår efter att jag läst tråden för att se om den Wheelar utan ryck/gung/flytta bak. Nej det gör den inte på 1:an ( hade fulltank)

Sätt dig baktill på sadeln istället för att sitta på tanken så ska du nog se att hon reser sig :katt
 
Ok, har klurat på eftersom alla har så olika upplevelser om hur lätt hojarna wheelar.

Tung förare:
+ Mer vikt högre upp > Större tendens att wheela (tänk att åka med skjuts..)
- Högre totalvikt, sämre acceleration, mindre tendens att wheela

Lätt förare:
+ Lättare totalvikt, bättre acceleration > större tendens att wheela.
- Mindre vikt högt upp, mindre tendens att wheela.

Så är det lättare att powerwheela med en lätt eller tung förare?
 
75kg körklar förare, 190kg hoj. PPowerwheelies vid 130-140 km/h på plan mark. Snabb dip på gasen så den niger lite och sen full gas. Upp åker hjulet.
I hastighet från 100 och ner räcker det med att ge full gas.
1 skulle inte ens försöka
2 om jag är försiktig
3. Lagom enkelt
4. Med lite gung
5.nja..
6 nepp.


Twin is the thing..
 
Last edited:
Ok, har klurat på eftersom alla har så olika upplevelser om hur lätt hojarna wheelar.

Tung förare:
+ Mer vikt högre upp > Större tendens att wheela (tänk att åka med skjuts..)
- Högre totalvikt, sämre acceleration, mindre tendens att wheela

Lätt förare:
+ Lättare totalvikt, bättre acceleration > större tendens att wheela.
- Mindre vikt högt upp, mindre tendens att wheela.

Så är det lättare att powerwheela med en lätt eller tung förare?

Om en tung förare sätter sig långt bak är det rimligtvis lättare. Det är nog hyfsat oväsentligt vad föraren väger för att wheela. Teknik spelar större roll.
 
Om en tung förare sätter sig långt bak är det rimligtvis lättare. Det är nog hyfsat oväsentligt vad föraren väger för att wheela. Teknik spelar större roll.
Mja, eller kanske längden på armarna...?
Så länge du inte kan flytta vikten bakom bakhjulets centrumlinje så kommer mer vikt vara negativt för lyft :tummenupp

Men tar man inte med alla de parametrar som påverkar så är det svårt att jämföra..
Svaret på frågan kan bara bli ja eller nej, några komobosar wheelar, andra inte :)
 
Hänger ju en del på hur man sitter, rakt upp, med raka armar och full gas så händer det mer än om man våldshumpar tanken vid full gas. Sedan känns det lite irrelefant när hojar gasreser, vill man upp på bakan kan man ju rycka/studsa upp det mesta har jag hört. Vill man accelerera fort så vill man ju inte hissa upp framhjulet.

Sant, men det tycker jag är intressant att jämföra just p.g.a. den anledningen. Alltså vilka växlar man _inte_ bara kan mata fullt på helt willy-nilly.

Mina hojar jag matat bana med:

GSXR750: res på tvåan ut ur vänsterhårnålen på G-åsen. Kommer inte ihåg om jag behövde slå av dock eller om den gick ner av sig själv. Den var lite trimmad och jävligt lätt å.a.s.

Falco: Ett litet res på tvåan efter en kugg ner fram, man behöver inte slå av, går ner av sig själv innan det är dags att växla.

GSXR1000: Tokdrevad (-2,+3), tvåan får man kämpa för att hålla ner framhjulet. Inte på trean, men den är jääävligt lätt på framhjulet. Fast detta är med förare hängande över styret, man försöker ju som sagt att INTE wheela på bana.

Men det är ju det här som gör att man undrar om vi snackar äkta powerwheelie, om folk får det på 4:an med originaldrevning när jag inte får det på 3:an med ~20% nerdrevning på en ~180hk literklubba (tjockis? :D). I min värld görs iaf. en powerwheelie under ren acceleration, inget annat.
 
Sant, men det tycker jag är intressant att jämföra just p.g.a. den anledningen. Alltså vilka växlar man _inte_ bara kan mata fullt på helt willy-nilly.

Mina hojar jag matat bana med:

GSXR750: res på tvåan ut ur vänsterhårnålen på G-åsen. Kommer inte ihåg om jag behövde slå av dock eller om den gick ner av sig själv. Den var lite trimmad och jävligt lätt å.a.s.

Falco: Ett litet res på tvåan efter en kugg ner fram, man behöver inte slå av, går ner av sig själv innan det är dags att växla.

GSXR1000: Tokdrevad (-2,+3), tvåan får man kämpa för att hålla ner framhjulet. Inte på trean, men den är jääävligt lätt på framhjulet. Fast detta är med förare hängande över styret, man försöker ju som sagt att INTE wheela på bana.

Men det är ju det här som gör att man undrar om vi snackar äkta powerwheelie, om folk får det på 4:an med originaldrevning när jag inte får det på 3:an med ~20% nerdrevning på en ~180hk literklubba (tjockis? :D). I min värld görs iaf. en powerwheelie under ren acceleration, inget annat.

Håller väl med dig på typ allt. :) Inklusive vad en powerwheelie är. :) Utgången ur depåkröken på gåsen är skoj. :D Antingen börjar bakänden kana lite, eller så börjar framhjulet åka upp. :crash Fast, framhjulet där beror mest på att jag är lite oförsiktig vid uppväxlingar. :näsblod
 
Men det är ju det här som gör att man undrar om vi snackar äkta powerwheelie, om folk får det på 4:an med originaldrevning när jag inte får det på 3:an med ~20% nerdrevning på en ~180hk literklubba (tjockis? :D). I min värld görs iaf. en powerwheelie under ren acceleration, inget annat.

Alltså, tveksamt om det finns nåt regelverk för vad som är powerwheelie. :va Med din definition, så borde ju inte "utgång ur kurva wheelie " inkluderas då du får hjälp av hastighetsökning pga ökad däckomkrets från nedlägg till upprätt... Det är ju som att ta hjälp av underlag eller gaffelfjäder..

Allt som inte inkluderar kopplingspop(ingen vacker musik) är väl en powerwheelie, iaf så är det min gissning...
 
Det blir lätt fånigt och elitistiskt om man ska sätta powerwheelie-regler baserat på sin hoj och sina villkor.

Får du upp hojen på plan mark utan koppling? Punkt.
 
Yamaha MT-07 -14 helt original

1:an japp
2:an ibland, mycket lättare när det är kallt ute. men ett litet ryck så går det i alla väder.
3:an krävs koppling
4:an fått upp framhjulet 15 cm som högst med koppling, men vem vet, inte prövat över 90km/h och utan att rycka i styret.
5:an knappast
6:an glöm :)

jag trodde garanterat att alla hojar lyfter på 1an och en sporthoj som inte lyfter på 2an? öööh. byt hoj/gör rätt :)
 
Det blir lätt fånigt och elitistiskt om man ska sätta powerwheelie-regler baserat på sin hoj och sina villkor.

Får du upp hojen på plan mark utan koppling? Punkt.
Dock är de lättare och säkrare att koppla upp hojen än att bara gasa upp den..:glömdet
 
i min värd så är PW det, att under ax när den kommer in i effektregistret så börjar den gå upp
på bakhjulet .allt annat är att få upp den på bakhjulet med hjälp (vilket också är roligt)
visst är det en härlig känsla när det bara matar upp under axet
1ja
2ja
3har hänt ca 160 km
4 hänt med original sving (100mm kortare)
ej original varken motor eller drevning , 6,9 175km 201m (kass förare, jag)

men huvudsaken är att alla har skoj på sitt vis , sparkar inte på någon oavsett hur många hjul som är i marken samtidigt
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top