Poll - Ska vi fortsätta åka sporthoj "klass7"?

Hur ska vi *rädda sporthojen*?


  • Antal röstningar
    0
GSXR1100R skrev:
Japp det stämmer, trots 150 pållar så går den inte att köra snabbt på knixiga vägar, mest pga ett spett som sitter som gjutet i röven :(
Kunde inte ha sagt det bättre själv.
 
berggren_martin skrev:
Det jag säger är att striktare fartkontroller är vettigare än i princip samtliga alternativ i den här pollen. Stäng den här tråden och gör en ny med bättre alternativ.
Jag frågar vad du anser måste göras?

skit i valen i tråden.

Du måste ju ha fartkontroller presis överalt för att hämma nåntiong, kolla tråden med statistiken, 3 av 50 st dog på 110 väg liksom, massor på 70 väg, lycka till att få ihop det utan elektroniska begränsningar.
 
valmers skrev:
Det största problemet är dom magnetiska stolparna som finns i Värmland.
Ja dom attraherar medelålders mediokra förare som försöker impa på fjortisarna vid korvmojen.
 
Silwer skrev:
så du menar att fartkontroller på varje sträcka hela tiden är det du tycker är det som det borde satsas på?

Eller vill du ha elektroniska fartgränser kanske så hur än du drar i rullen vägrar hojen gå mer än 90 på 90 väg?

Annars vil jag nog veta hur du tänker här?

Jag hoppas du vet att det finns politiker :kocko som på allvar tycker att detta borde införas. ISA kan utrustas med denna funktion. Blir det lag så lämnar i alla fall jag landet. Och jag blir nog inte ensam å göra det märker jag...

Sen är jag lite skeptisk till att alla verkar ta för givet att fart är dödligt? Fart är kul! Och fart orsakar inte olyckorna. Dålig uppsikt, omdöme och dåligt handhavande gör det däremot. Utbilda ALLA trafikanter, och kanske särskilt klass 7 åkare?

Tack för ordet!
 
raceman_peps skrev:
Jag hoppas du vet att det finns politiker :kocko som på allvar tycker att detta borde införas. ISA kan utrustas med denna funktion. Blir det lag så lämnar i alla fall jag landet. Och jag blir nog inte ensam å göra det märker jag...

Sen är jag lite skeptisk till att alla verkar ta för givet att fart är dödligt? Fart är kul! Och fart orsakar inte olyckorna. Dålig uppsikt, omdöme och dåligt handhavande gör det däremot. Utbilda ALLA trafikanter, och kanske särskilt klass 7 åkare?

Tack för ordet!
ISA håller på att testas på MC, men bara med varnande funktion. Något annat än just varnande funktion är heller inte aktuellt på MC då det bedöms utgöra en risk i sig.
Fast för att bli effektivt tycker jag att varningssystemet borde vara kopplat till oljetryckslampan.. :D
 
raceman_peps skrev:
Jag hoppas du vet att det finns politiker :kocko som på allvar tycker att detta borde införas. ISA kan utrustas med denna funktion. Blir det lag så lämnar i alla fall jag landet. Och jag blir nog inte ensam å göra det märker jag...

Sen är jag lite skeptisk till att alla verkar ta för givet att fart är dödligt? Fart är kul! Och fart orsakar inte olyckorna. Dålig uppsikt, omdöme och dåligt handhavande gör det däremot. Utbilda ALLA trafikanter, och kanske särskilt klass 7 åkare?

Tack för ordet!
Farten dödar inte, det är först när man kör in i något som det är farligt...

:rolleyes:
 
berggren_martin skrev:
Det jag säger är att striktare fartkontroller är vettigare än i princip samtliga alternativ i den här pollen. Stäng den här tråden och gör en ny med bättre alternativ.
Du verkar inte ha fattat alls ju :kocko det är ju faktiskt såna förslag som t.ex strikare fartkontroller tråden faktiskt handlar om :klappar vilket är vad pollen åxå är om. Det var ingen försäkringstråd från början, men enkelspårigheten här på SH har i princip gjort den till det....

Edit: Så börja gärna en ny tråd och kom med förslag på hur vi får ner dödligheten bland de 10% sporthojsåkare som kostar mest pengar och vånda genom att bidra alldeles förmycket till statistiken!
 
Last edited:
Jåke skrev:
Du verkar inte ha fattat alls ju :kocko det är ju faktiskt såna förslag som t.ex strikare fartkontroller tråden faktiskt handlar om :klappar vilket är vad pollen åxå är om. Det var ingen försäkringstråd från början, men enkelspårigheten här på SH har i princip gjort den till det....

Edit: Så börja gärna en ny tråd och kom med förslag på hur vi får ner dödligheten bland de 10% sporthojsåkare som kostar mest pengar och vånda genom att bidra alldeles förmycket till statistiken!


enkelspårigt?, hinder i försäkringssystemet kan ta bort en hel del olämpliga personer, det är iaf jag övertygad om.
Dagens försäkra på farsan o kör som fan åkare klarar vi oss utan.
 
Fint då är vi i alla fall överens om en sak!
Mindre stopp! :tummenupp Alltså mindre räcken, stenar, skyltar, postlådor, träd längs vägarna och mer "avåkningssoner"

Sen kanske vi kan få vägarna ordentligt sopade och nylagda i stället för lappade också. Kanske skulle bussa försäkringsbolagen på vägvärket i stället???

Lite konstruktiva idéer för att minska olyckorna bara...
 
Silwer skrev:
enkelspårigt?, hinder i försäkringssystemet kan ta bort en hel del olämpliga personer, det är iaf jag övertygad om.
Dagens försäkra på farsan o kör som fan åkare klarar vi oss utan.
Vilket försäkringshinder som helst för befintliga hojåkare hindrar inte kommande körkortsinnehavare från att köra helt oförsäkrat och klota lika mycket som idag till högre kostnad för oss andra. :huvet

Edit: Trafikförsäkringen styrs i lag, både utformning och prissättning. Det går inte att höja den till orimliga höjder och prisa bort vissa människor. Lite mer konstruktivt tänkande måste nog till.
 
Last edited:
raceman_peps skrev:
Fint då är vi i alla fall överens om en sak!
Mindre stopp! :tummenupp Alltså mindre räcken, stenar, skyltar, postlådor, träd längs vägarna och mer "avåkningssoner"

Sen kanske vi kan få vägarna ordentligt sopade och nylagda i stället för lappade också. Kanske skulle bussa försäkringsbolagen på vägvärket i stället???

Lite konstruktiva idéer för att minska olyckorna bara...


hehe jo deras ofta livsfarliga lagningar ska man nog inte ens tala om, jag tror en del i den där statistiken har åkt på en sån lagning med.
 
Jåke skrev:
Du verkar inte ha fattat alls ju :kocko det är ju faktiskt såna förslag som t.ex strikare fartkontroller tråden faktiskt handlar om :klappar vilket är vad pollen åxå är om. Det var ingen försäkringstråd från början, men enkelspårigheten här på SH har i princip gjort den till det....

Edit: Så börja gärna en ny tråd och kom med förslag på hur vi får ner dödligheten bland de 10% sporthojsåkare som kostar mest pengar och vånda genom att bidra alldeles förmycket till statistiken!
Det är inte lätt att förstå vad en sån här ambivalent tråd handlar om. Titeln på pollen är "Hur ska vi *rädda sporthojen*?" Alternativen som man kan välja på handlar däremot mest om "hur ska vi stoppa sporthojen". Förbjuda MC totalt eller förbjuda effekt över 70 hk... skäms när jag ser att folk här inne faktiskt kryssat i dom idiotiska alternativen. Hoppas dom inte menade det utan gjorde det som en reaktion på att det var så dåliga alternativ att välja på.
 
Jåke skrev:
Vilket försäkringshinder som helst för befintliga hojåkare hindrar inte kommande körkortsinnehavare från att köra helt oförsäkrat och klota lika mycket som idag till högre kostnad för oss andra.QUOTE]

Det här är en fråga, inte ett påstående:
Om man kör oförsäkrat, drabbar det verkligen försäkringsbolagen vid olycka? Är det inte den här stiftelsen som t.ex trafikförsäkrar ditt fordon om du ställer på det per automatik (såvida du inte ordnat egen försäkring) som gör det? Jag antar att den stiftelsen drivs med offentliga medel?
 
berggren_martin skrev:
Alternativen som man kan välja på handlar däremot mest om "hur ska vi stoppa sporthojen".
Jag hoppas du såg alternativet "Annat enligt inlägg" åxå...sällan utnyttjad resurs i den här tråden :7peta
 
I stället för att klaga på trådens andra inlägg (vilket ju är ännu sämre inlägg) så går det utmärkt att komma med egna idéer som kan diskuteras, ser absolut inga hinder för det.
 
Markus skrev:
Det här är en fråga, inte ett påstående:
Om man kör oförsäkrat, drabbar det verkligen försäkringsbolagen vid olycka? Är det inte den här stiftelsen som t.ex trafikförsäkrar ditt fordon om du ställer på det per automatik (såvida du inte ordnat egen försäkring) som gör det? Jag antar att den stiftelsen drivs med offentliga medel?
Jovisst, men min poäng är: vad har försäkringsbolag att göra med din rätt att köra sporthoj? Om myndigheter i Sverige eller resten av EU får för sig att 45 hojburna döda per år är alldels förmycket (vilket redan är fallet, ska vara halverat 2007 enligt Nollvisionen) kan vi stå inför nåt av de förbuds- eller begränsningsalternativ som finns i pollen. Inte kul :(

Kan man komma undan det genom att ändra attityder hos oss ungdomar :hihi eller kan du komma på nån annan smart lösning. Jag försökte med lite alternativ i pollen och nåt senare inlägg...
 
Last edited:
Ok, frågan var alltså hur vi ska "rädda sporthojen" ifrån ett förbud. Frågan i sig skrämmer mig för jag visste inte ens att det någonsin skulle kunna bli aktuellt med ett förbud på sporthojar. Därav min reaktion. Jag är naturligtvis emot förbud och restriktioner när det gäller vassa maskiner.

Olycksstatistiken är däremot trist att se. Folk missbrukar de här maskinerna på vägarna vilket leder till onödigt mycket olyckor. Kanske är tätare poliskontroller ett obehagligt måste.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top