Poll - Ska vi fortsätta åka sporthoj "klass7"?

Hur ska vi *rädda sporthojen*?

• Antal röstningar
    0
Förslag som förhoppningsvis skulle sänka både olyckstal och försäkringspremier:

- Försäkringen ska enbart gälla för registrerad ägare och försäkringstagare
Det blir inte möjligt att låna ut hojen, ej heller att skenförsäkra.
Unga killar som egentligen inte har råd med en R1:a tvingas köra en mer
sansad MC. Vid försäljning får man byta in hojen eller skjutsa spekulanten
runt kvarteret.

- Ytterligare en körkortklass för klass 7-hojar med erfarenhetskrav
Sporthojar är betydligt vassare idag än för 10 år sedan, ett erfarenhetskrav
är inte orimligt.

- Bonussystemet införs igen
Om man orsakar utgifter för försäkringsbolagen ska man också betala mer,
om man är skadefri ska premien sänkas på sikt. Försäkringsbolagen bör ha
ett gemensamt skade-register för att förhindra att man byter bolag när man
orsakat en olycka(för att slippa premiehöjning).

/A

Bingo skrev:
Jo, "man" skulle kanske göra det :rolleyes:

En försäkring är en affär mellan försäkringstagaren och försäkringsbolaget. Försäkringens innehåll, omfattning osv är inte något "man" bestämmer sådär happ som haver.
Tack, gamle man. Många verkar tro att någon allsmäktig myndighet, "dom", kan diktera villkoren för vinstdrivande försäkringsbolag. Har man god ekonomi har man råd att helförsäkra en klass 7-hoj, annars inte.

Jåke skrev:
Funkar inte! De som utmärker sig bland ZXRRGP-piloterna kör nog redan idag i många fall med bara trafikförsäkring :död

Kanske är så iofs.
Nää jag vetifan.. vi får helt enkelt acceptera att det är en dyr hobby vi har.

Jag tror banne mig att det är ett problem som är här för att stanna.. vi håller på att utrota oss själva. Precis som med resten av världen :näsblod

edit: det ser ju likadant ut på bilsidan, premierna har ju stigit enormt där också

Last edited:
valmers skrev:
Tack, gamle man. Många verkar tro att någon allsmäktig myndighet, "dom", kan diktera villkoren för vinstdrivande försäkringsbolag. Har man god ekonomi har man råd att helförsäkra en klass 7-hoj, annars inte.
valmers & Bingo menar altså att "DOM" inte kommer att lösa problemen åt er, faktum kvarstår att DOM bör bytas ut mot ordet VI.

Många sitter på röva och gnäller, varför inte engagera er IRL istället, tex stötta SMC & hjälp till att bevara klass 7 hojen, annars är den snart ett minne blott.

Värstinghojarna är för billiga helt enkelt. Det är extrema prestanda för rätt så lite pengar. Jag kan riktigt se framför mig hur japanerna gnuggar sina händer för varje sprillans ny sporthoj som säljs till "långnäsor" som ändå inte kan hantera dom utan köper för att hävda sig eller pga grupptryck eller nåt annat. Dom ljuger om effekt, dom ljuger om vikt, allt för att luras. Själva kör dom på betydligt mer sansade och "vettiga" hojar. Jag tycker det är trist att min hobby blir så dyr pga att en massa omdömeslösa klantarslen inte kan hålla sig på hjulen. Men jag skulle inte sakna klass-7 hojarna så mycket om de försvann, man kan ha lika kul på beskedligare hojar.

Chrille skrev:
Förbjud avbetalningsköp för folk som inte haft lappen i 5 år?? Det kanske hade gjort skillnad?

Banken har även blanco lån, där det inte frågas om vad pengarna skall användas till.

Banken ser ingen skillnad fall du köper en MC, Bil, Stereo mm. Det skulle i så fall vara Handlaren som sätter krav att inte sälja avbetalningsköp. Tyvärr så skulle handlaren då vara tvungen att inte sälja avbetalningsköp till någon.

Är det ok för dig att min farsa haft lappen i 40 år och köper hoj? men har aldrig kört.

Nä, tyvärr så kommer Banken eller handlarna aldrig att göra något som försämrar deras siffror.

-------------------------------------------------------------------------
Sänk premien, höj självrisken till t.ex. 30 % av skadans värde. F-bolagen borde även gå på Återförsäljarna och pressa dom på priser. I USA kostar ett fullt kåpset till GXXER 1000 ca 10 000,00:- här i Sverige 30-35 000,00 detta kan inte vara rätt. Alla delar är ohört mycket dyrare här än vad det är på kontinenten. Utred stölder betydligt noggrannare. T.ex. Tobbe (polare) fick sin hoj stulen, och det var ingen utredning överhuvudtaget. Som vi vet är det många som får sin hoj skenstulen. Dom kör och vurpar, har bara halv och har inte råd att betala för rep. då ser dessa idioter ett enkelt sätt att få en ny hoj genom att stöldanmäla.

Det borde även vara straffbart ur lagens ögon att skenförsäkra, dryga dagsböter till Föräldrar/anhöriga som inte kör hojen utan enbart låter son/dotter/släkting köra. Då tror jag dom flesta drar öronen åt sig.

Att låta klass 7 stå för sina egna kostnader funkar inte, rent matematiskt så skulle F-säkring vara mkt dyrare än hojen.

Det borde även vara lag på godkänd skyddsutrusning i alla klasser, under alla förutsättningar - lika självklart som hjälm. Man ser varje sommar Custom/sport/motard m.fl. komma köra i jeans/shorts/T-shirt, totalt livsfarligt.

15 personer 2003 blev tydligen alvarligt skadade på grund av rullgrus på våra vägar, vad har inte detta kostat f-bolagen? Borde kanske snegla lite åt VV`s entreprenörer som gör billiga skit lagningar.

Om det kommer nya hojåkare med färskt körkort, så lär dom köra hoj - inte bara visa vad du kan!! prata med dom, låt dom ligga först så att nybörjaren för bestämma tempo (det finns tid nog att gasa ordentligt, när man är ute med erfarna förare). Vi som sporthojjare kan göra stora skillnader genom inte alltid spela "kalle balle cobra". Det finns tyvärr för många olyckor där grupptrycket har haft en väldigt stor orsak till olyckan. På detta sätt undanröjer man stora besparingar till F-bolag och inte minst räddar liv.

Mvh//ZS

PS jag hatar alla som skenförsäkrar, har man inte råd att leka, ska man inte leka DS

Är det bara jag som tycker att den här diskussionen blåsts upp till en jättesak i onödan? Min personliga uppfattning är att fordon ska få ha vilken effekt som helst så länge försäkringssystemet är rättvist.

Det är inte effekten i sig som dödar, det är farten som dödar. Ska vi komma åt den får vi väl införa hårdare hastighetskontroller.

berggren_martin skrev:
Är det bara jag som tycker att den här diskussionen blåsts upp till en jättesak i onödan? Min personliga uppfattning är att fordon ska få ha vilken effekt som helst så länge försäkringssystemet är rättvist.

Det är inte effekten i sig som dödar, det är farten som dödar. Ska vi komma åt den får vi väl införa hårdare hastighetskontroller.

Tillbaks till ruta ett. :hihi
Vad är ett "rättvist" försäkringssystem?
Alla delar lika på kostnaderna, eller varje kategori står för sina egna kostnader?

Mycket effekt -> Mycket fart.

Last edited:
valmers skrev:

Du glömer skenförsäkrarna, annars hade det funkat idag som det är.

K-Micke skrev:
Vad är ett "rättvist" försäkringssytem?
Alla delar lika på kostnaderna, eller varje kategori står för sina egna kostnader?
Tycker att det börjar bli bättre och bättre som det är idag. De modeller som är inblandade i flest olyckor bör kosta mer att försäkra.

K-Micke skrev:
Tillbaks till ruta ett. :hihi
Vad är ett "rättvist" försäkringssytem?

Mycket effekt -> Mycket fart.
Mycket effekt plus ett lättsvängt chassie = något som förmodligen passar bättre på räcerbana istället för att framföras i trafik.

berggren_martin skrev:

så du menar att fartkontroller på varje sträcka hela tiden är det du tycker är det som det borde satsas på?

Eller vill du ha elektroniska fartgränser kanske så hur än du drar i rullen vägrar hojen gå mer än 90 på 90 väg?

Annars vil jag nog veta hur du tänker här?

GSXR1100R skrev:
Mycket effekt plus ett lättsvängt chassie = något som förmodligen passar bättre på räcerbana istället för att framföras i trafik.

Det är iofs rätt.
Hög vikt, sävliga styregenskaper och dålig fjädring är definitivt hämmande faktorer för farten. Lösning: Alla kör gamla oljekylda gsxr1100. :D

Rundningsmärke skrev:
Förslag som förhoppningsvis skulle sänka både olyckstal och försäkringspremier:

- Försäkringen ska enbart gälla för registrerad ägare och försäkringstagare

- Ytterligare en körkortklass för klass 7-hojar

- Bonussystemet införs igen

/A

Vettiga förslag och troligtvis det enda som skulle kunna funka.

Silwer skrev:
så du menar att fartkontroller på varje sträcka hela tiden är det du tycker är det som det borde satsas på?

Eller vill du ha elektroniska fartgränser kanske så hur än du drar i rullen vägrar hojen gå mer än 90 på 90 väg?

Annars vil jag nog veta hur du tänker här?
Det jag säger är att striktare fartkontroller är vettigare än i princip samtliga alternativ i den här pollen. Stäng den här tråden och gör en ny med bättre alternativ.

berggren_martin skrev:
Tycker att det börjar bli bättre och bättre som det är idag. De modeller som är inblandade i flest olyckor bör kosta mer att försäkra.
Bättre och bättre? Har du förträngt hur det brukar se ut på detta forum under sommarhalvåret?
Oräkneliga trådar om folk som kört ihjäl sig...

/A

Rundningsmärke skrev:
Bättre och bättre? Har du förträngt hur det brukar se ut på detta forum under sommarhalvåret?
Oräkneliga trådar om folk som kört ihjäl sig...

/A
Vad har det med rättvisa premier att göra?

K-Micke skrev:
Det är iofs rätt.
Hög vikt, sävliga styregenskaper och dålig fjädring är definitivt hämmande faktorer för farten. Lösning: Alla kör gamla oljekylda gsxr1100. :D
Japp det stämmer, trots 150 pållar så går den inte att köra snabbt på knixiga vägar, mest pga ett chassie som är i klass med Silja Line :D

Rundningsmärke skrev:
Tråden handlar inte om rättvisa premier...

/A
Du citerade mig i ett inlägg som svarade på frågan angående vad som är rättvisa premier.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla