Kunde inte ha sagt det bättre själv.GSXR1100R skrev:Japp det stämmer, trots 150 pållar så går den inte att köra snabbt på knixiga vägar, mest pga ett spett som sitter som gjutet i röven![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kunde inte ha sagt det bättre själv.GSXR1100R skrev:Japp det stämmer, trots 150 pållar så går den inte att köra snabbt på knixiga vägar, mest pga ett spett som sitter som gjutet i röven![]()
Jag frågar vad du anser måste göras?berggren_martin skrev:Det jag säger är att striktare fartkontroller är vettigare än i princip samtliga alternativ i den här pollen. Stäng den här tråden och gör en ny med bättre alternativ.
Ja dom attraherar medelålders mediokra förare som försöker impa på fjortisarna vid korvmojen.valmers skrev:Det största problemet är dom magnetiska stolparna som finns i Värmland.
Silwer skrev:så du menar att fartkontroller på varje sträcka hela tiden är det du tycker är det som det borde satsas på?
Eller vill du ha elektroniska fartgränser kanske så hur än du drar i rullen vägrar hojen gå mer än 90 på 90 väg?
Annars vil jag nog veta hur du tänker här?
ISA håller på att testas på MC, men bara med varnande funktion. Något annat än just varnande funktion är heller inte aktuellt på MC då det bedöms utgöra en risk i sig.raceman_peps skrev:Jag hoppas du vet att det finns politiker :kocko som på allvar tycker att detta borde införas. ISA kan utrustas med denna funktion. Blir det lag så lämnar i alla fall jag landet. Och jag blir nog inte ensam å göra det märker jag...
Sen är jag lite skeptisk till att alla verkar ta för givet att fart är dödligt? Fart är kul! Och fart orsakar inte olyckorna. Dålig uppsikt, omdöme och dåligt handhavande gör det däremot. Utbilda ALLA trafikanter, och kanske särskilt klass 7 åkare?
Tack för ordet!
När var du här uppe då?GSXR1100R skrev:Ja dom attraherar medelålders mediokra förare som försöker impa på fjortisarna vid korvmojen.
Farten dödar inte, det är först när man kör in i något som det är farligt...raceman_peps skrev:Jag hoppas du vet att det finns politiker :kocko som på allvar tycker att detta borde införas. ISA kan utrustas med denna funktion. Blir det lag så lämnar i alla fall jag landet. Och jag blir nog inte ensam å göra det märker jag...
Sen är jag lite skeptisk till att alla verkar ta för givet att fart är dödligt? Fart är kul! Och fart orsakar inte olyckorna. Dålig uppsikt, omdöme och dåligt handhavande gör det däremot. Utbilda ALLA trafikanter, och kanske särskilt klass 7 åkare?
Tack för ordet!
GSXR1100R skrev:Farten dödar inte, det är först när man kör in i något som det är farligt...
![]()
Du verkar inte ha fattat alls ju :kocko det är ju faktiskt såna förslag som t.ex strikare fartkontroller tråden faktiskt handlar omberggren_martin skrev:Det jag säger är att striktare fartkontroller är vettigare än i princip samtliga alternativ i den här pollen. Stäng den här tråden och gör en ny med bättre alternativ.
Jåke skrev:Du verkar inte ha fattat alls ju :kocko det är ju faktiskt såna förslag som t.ex strikare fartkontroller tråden faktiskt handlar omvilket är vad pollen åxå är om. Det var ingen försäkringstråd från början, men enkelspårigheten här på SH har i princip gjort den till det....
Edit: Så börja gärna en ny tråd och kom med förslag på hur vi får ner dödligheten bland de 10% sporthojsåkare som kostar mest pengar och vånda genom att bidra alldeles förmycket till statistiken!
Vilket försäkringshinder som helst för befintliga hojåkare hindrar inte kommande körkortsinnehavare från att köra helt oförsäkrat och klota lika mycket som idag till högre kostnad för oss andra.Silwer skrev:enkelspårigt?, hinder i försäkringssystemet kan ta bort en hel del olämpliga personer, det är iaf jag övertygad om.
Dagens försäkra på farsan o kör som fan åkare klarar vi oss utan.
raceman_peps skrev:Fint då är vi i alla fall överens om en sak!
Mindre stopp!Alltså mindre räcken, stenar, skyltar, postlådor, träd längs vägarna och mer "avåkningssoner"
Sen kanske vi kan få vägarna ordentligt sopade och nylagda i stället för lappade också. Kanske skulle bussa försäkringsbolagen på vägvärket i stället???
Lite konstruktiva idéer för att minska olyckorna bara...
Det är inte lätt att förstå vad en sån här ambivalent tråd handlar om. Titeln på pollen är "Hur ska vi *rädda sporthojen*?" Alternativen som man kan välja på handlar däremot mest om "hur ska vi stoppa sporthojen". Förbjuda MC totalt eller förbjuda effekt över 70 hk... skäms när jag ser att folk här inne faktiskt kryssat i dom idiotiska alternativen. Hoppas dom inte menade det utan gjorde det som en reaktion på att det var så dåliga alternativ att välja på.Jåke skrev:Du verkar inte ha fattat alls ju :kocko det är ju faktiskt såna förslag som t.ex strikare fartkontroller tråden faktiskt handlar omvilket är vad pollen åxå är om. Det var ingen försäkringstråd från början, men enkelspårigheten här på SH har i princip gjort den till det....
Edit: Så börja gärna en ny tråd och kom med förslag på hur vi får ner dödligheten bland de 10% sporthojsåkare som kostar mest pengar och vånda genom att bidra alldeles förmycket till statistiken!
Jåke skrev:Vilket försäkringshinder som helst för befintliga hojåkare hindrar inte kommande körkortsinnehavare från att köra helt oförsäkrat och klota lika mycket som idag till högre kostnad för oss andra.QUOTE]
Det här är en fråga, inte ett påstående:
Om man kör oförsäkrat, drabbar det verkligen försäkringsbolagen vid olycka? Är det inte den här stiftelsen som t.ex trafikförsäkrar ditt fordon om du ställer på det per automatik (såvida du inte ordnat egen försäkring) som gör det? Jag antar att den stiftelsen drivs med offentliga medel?
Jag hoppas du såg alternativet "Annat enligt inlägg" åxå...sällan utnyttjad resurs i den här trådenberggren_martin skrev:Alternativen som man kan välja på handlar däremot mest om "hur ska vi stoppa sporthojen".
Jovisst, men min poäng är: vad har försäkringsbolag att göra med din rätt att köra sporthoj? Om myndigheter i Sverige eller resten av EU får för sig att 45 hojburna döda per år är alldels förmycket (vilket redan är fallet, ska vara halverat 2007 enligt Nollvisionen) kan vi stå inför nåt av de förbuds- eller begränsningsalternativ som finns i pollen. Inte kulMarkus skrev:Det här är en fråga, inte ett påstående:
Om man kör oförsäkrat, drabbar det verkligen försäkringsbolagen vid olycka? Är det inte den här stiftelsen som t.ex trafikförsäkrar ditt fordon om du ställer på det per automatik (såvida du inte ordnat egen försäkring) som gör det? Jag antar att den stiftelsen drivs med offentliga medel?
Japp, det var den rutan jag kryssade iJåke skrev:Jag hoppas du såg alternativet "Annat enligt inlägg" åxå...sällan utnyttjad resurs i den här tråden![]()
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |