Poll - Ska vi fortsätta åka sporthoj "klass7"?

Hur ska vi *rädda sporthojen*?

• Antal röstningar
    0
Chrille skrev:
Skitenkelt.

De enda två alternativ som gäller i slutänden är ju:

ENBART trafikförsäkring eftersom vi sporthojsknuttar tycker det är okej med fusk. Halvförsäkring hade ju kunnat funka om vi inte fuska så förbannat.

Rätt!

Ta bort helförsäkringen, folk ska inte få tillåta sig själv köra hur oaksamt som helst.

Låt försäkringstypen betala sina egna utgifter. Dvs höj inte trafik och halvförsäkring för att helförsäkrade har tagit ut för mycket vagnskada. Krashar folk så ska helförsäkringen upp, trafik och halvförsäkring ska stanna kvar.

Stjäls det mer så ska halv och helförsäkring öka, inte trafik.

/a

Alltså, jag har suttit och läst igenom hela den här långa tråden, jag har läst en massa andra i försäkringsdelen på forumet men jag har ändå inte riktigt 100 på vad trafikförsäkringen ska ordna.

Det hade varit skönt att få det klart för sig. Om jag förstått det rätt så täcker den de skador jag orsakar, på grannens garage när hojjen skenade iväg etc,etc... Dock så verkar det som att de ska betala även sjukvård på några ställe?

Jag anmälde inte min viltolycka till försäkringsbolaget, utan åkte till akuten och fick armen gipsad, det kostade mig 200 kronor. Sjukvården är ju inte gratis MEN jag har ju hjälpt till att betala skatt hela tiden när jag jobbat, jag får 80% av min lön av försäkringskassan också det från skatten jag betalar in varje löning.

Om jag inte fått det hela om bakfoten ska de betala de återstående 20% av min lön. En piss i Nilen om jag räknar ut hur mycket det blir i jämförelse vad jag betalar i premie per år. Värsta scenariot är ju att jag blir invalidiserad, får försäkringsbolaget kompensera min förlorade inkomst till jag dör/skulle blivit pensionär då?

Vad får jag för mina pengar jag skickar till försäkringsbolaget varje månad ?

//J

Suzukiman skrev:
För att finna en lösning måste man också förstå problemet.
Att tex som "GSXR1100R" föreslår, att endast göra det möjligt för sporthojar att försäkra hojen som trafik/halv försäkring löser inte problemet, för den stora kostnaden för bolagen ligger i personskadan, inte hojen.

Sant men man slipper iaf kostnader för repiga kåpor och annat tjafs, den tunga posten är precis som du säger personskadorna, men hur man får bort dom är väl genom att folk inte kör omkull, inte så lätt med en klass 7 hoj eftersom den inbjuder till farlig dans, kanske hade dom rätt i början av 90 talet då hojarna ströps av importörerna till 100 hästar, ekvationen lätt hoj + mycket effekt = hög olycksrisk.

varför inte sluta köra dåligt. med det menar jag att varför ska folk hålla på och stunta med sin nya hoj. man måste inte åka på bakdäcket och fort bara för du har en klass7 hoj. köp en bmx som du kan stegra med. det gjorde vi när vi var små. visst fick man lite ont i rumpan men man bröt inga ben. :tummenupp

hur många tror sig vara keke rosberg eller mika häkkinen när dom sätter sig i sin gubbvolvo 240? visst fan finns det idioter. kanske man ska hitta på ett nytt talesätt som t.ex. ser ni en kille med retta bromsa, i likhet med gubbe i hatt... sveriges vägar är inte interlagos eller monza, här finns det hastighets begränsningar. :kocko

Hur många av dom som har crachat har blivit dömda för vårdlöshet i trafik?
polis ska ju tillkallas vid personskador. dessa killar borde inte ha sina körkort kvar om dom bevisligen inte kan framföra det fordonet dom kör. men visst olyckor kan ske.

spoon skrev:
varför inte sluta köra dåligt. med det menar jag att varför ska folk hålla på och stunta med sin nya hoj. man måste inte åka på bakdäcket och fort bara för du har en klass7 hoj. köp en bmx som du kan stegra med. det gjorde vi när vi var små. visst fick man lite ont i rumpan men man bröt inga ben. :tummenupp

hur många tror sig vara keke rosberg eller mika häkkinen när dom sätter sig i sin gubbvolvo 240? visst fan finns det idioter. kanske man ska hitta på ett nytt talesätt som t.ex. ser ni en kille med retta bromsa, i likhet med gubbe i hatt... sveriges vägar är inte interlagos eller monza, här finns det hastighets begränsningar. :kocko

Hur många av dom som har crachat har blivit dömda för vårdlöshet i trafik?
polis ska ju tillkallas vid personskador. dessa killar borde inte ha sina körkort kvar om dom bevisligen inte kan framföra det fordonet dom kör. men visst olyckor kan ske.

Arto Nykvist som avatar :tummenupp betänk att Arto stuntade på avlyst område, en galen men otroligt säker finne :tummenupp

Dom flesta singelolyckor är trots allt övermod på krokiga småvägar :(

aLcATRAZ skrev:
Rätt!

Ta bort helförsäkringen, folk ska inte få tillåta sig själv köra hur oaksamt som helst.

Låt försäkringstypen betala sina egna utgifter. Dvs höj inte trafik och halvförsäkring för att helförsäkrade har tagit ut för mycket vagnskada. Krashar folk så ska helförsäkringen upp, trafik och halvförsäkring ska stanna kvar.

/a

Nu har jag aldrig kört av vägen p.g.a. att jag glömt bromsa eller svänga, men en helförsäkring ger ju även skydd mot närkontakt av tredje graden med vårt viltliv, de gånger jag behövt utnyttja helförsäkringen har det varit av den orsaken. Finns det någon försäkring idag jag kan teckna för just detta ?
Hade jag kunnat ha trafik och anti-bambi försäkring så hade jag varit jättenöjd. Kör jag och vurpar av ren klantighet så får jag stå mitt ekonomiska kast, men vilt dyker upp lite var som tyvärr.

aLcATRAZ skrev:

I stort sett rätt, men vagnskadedelen ska väl inte påverkas av delkaskodelnen ?

/J

EBS skrev:
Har läst igenom tråden och...

Chrille:
Nämn 10 st sportigare hojar från 90 eller senare som går bra (alltså rent) med 35 hk. Ha även i åtanke att en kille som jag som är 190 lång och väger 100 - 110 kg ska få plats på den. Jag får plats på min FZa. Har provsuttigt hojar i storleksklassen lägre och jag får verkligen inte plats. Jag kör ostrypt och det står jag för. Hojen går inte att köra med 35 hk och att "halv-ostrypa" ger samma straff som att köra helt utan brickor. Men jag är väl en idiot då som tycker att det är viktigare att man sitter ordentligt på hojen så att man kan manövrera den än att den har rätt effekt.
Kan även tilläggas att jag körde ca: 5000 mil hoj innan jag skaffade mellankort. Troligtvis en jävla massa mer än den 25-åring som skaffar kort och sätter sig direkt på en R1a.

Skiter i hur mycket du har kört - körkort är ingen personligt anpassad handling.

Skiter i alla motard / offroader eftersom du inte vill ha det.

Enbart med hjälp av svensksålda modeller kan jag säker komma på ett otal 400 och 500 som skulle gå jävligt ok med en moderat strypning.

Sen har vi missat en OHYGGLIGT viktig anledning till att det är så svårt att hitta vettiga mellanhojar - den svenska kubikhetsen! Hade vi importerat ett bredare urval kubik så hade det varit en annan femma.

På rak arm så finns visst ett antal R-modeller i 250-version - 20000rpm är väl sportigt.

Tex Horneten finns som 250
Kawa ER5

Om man slutar fjanta med kubiken och tittar på hojar som behöver strypas 10-20 hästar så lär det innebära att urvalet ökar dramatiskt. En fabriksmonterad varvstopp tex.

35 välstrypta hästar lär räcka till 150 blås och goda marchmöjligheter i 110. Eller?

Chrille skrev:
Skiter i hur mycket du har kört - körkort är ingen personligt anpassad handling.

Skiter i alla motard / offroader eftersom du inte vill ha det.

Enbart med hjälp av svensksålda modeller kan jag säker komma på ett otal 400 och 500 som skulle gå jävligt ok med en moderat strypning.

Sen har vi missat en OHYGGLIGT viktig anledning till att det är så svårt att hitta vettiga mellanhojar - den svenska kubikhetsen! Hade vi importerat ett bredare urval kubik så hade det varit en annan femma.

På rak arm så finns visst ett antal R-modeller i 250-version - 20000rpm är väl sportigt.

Tex Horneten finns som 250
Kawa ER5

Om man slutar fjanta med kubiken och tittar på hojar som behöver strypas 10-20 hästar så lär det innebära att urvalet ökar dramatiskt. En fabriksmonterad varvstopp tex.

35 välstrypta hästar lär räcka till 150 blås och goda marchmöjligheter i 110. Eller?

Om du skulle läsa vad jag skrev istället.

Ett otal 400 - 500 cc. Enlighten me! GSXR 400? Såldes endast ett år i sverige och därmed inte speciellt lätt att fåtag i. GSX 400 FWS? Inte direkt världens nyaste teknik. ER5? Skit bra hoj, skulle gärna ha en sån, om jag hade 30 tusen till och va 5 storlekar mindre.

Jag har ingen kubikhets, men det känns svårt att motivera att jag ska klämma ner mig på en för liten hoj.

Sätt dig själv i sitsen att ingen får köra på bana med mer än 30 hk förens dom har kört i 3 år. Hur kul skulle det va? Istället för att direkt klanka ner på andra så kan du väl sätta dig in i samma situation som vi killar/tjejer i 18 - 19 års åldern är i.
Många av oss har kört 125a. Hur kul tror du då att det är att göra uppkörning och köpa större hoj för att märka att den går minst lika pissigt som 125an du just sålde.

Jag säger som jag har sagt tidigare, lägg gränsen på 60 hästar istället så finns det en möjlig chans att nån faktiskt skulle åka omkring med det.

Casca skrev:
Alltså,.... jag har ändå inte riktigt 100 på vad trafikförsäkringen ska ordna...//J

TrafikF täckar skade du gör på andra - annat och dig själv personligen.
Du var en lycklig kille - 28 år, med en hygglig IT månadslön på 100.000 kr - din R1 gick som en dröm - tyvärr klotade du en morgon i Vaxholm på 50 sträckan och blev invalid!

TrafikF, betaler va det det koster att fixa räddning, vägstatkett, skyltning, skades godtgörelse till den pensionär som du slog invalid när du gled ind i honom på trottoaren, och sen 80% av din inkomst - du får nu 80.000 kr / md mera eller mindre till du dör, som 68 årig. = ((12*80.000)*48)= 46 millioner i kostnad f. försäkringsbolaget + det lösa...

Det är sånt jag har förstått att det funkar i Sverige.
Så vi bör se till att endast gamle folk med låg lön kör sporthoj - dom är billiga att ersätta f. F-bolagen.

Att TH´s erfarenhet är att på 3 R1 skal 1 ersättes årligen, betyder at 135.000 kr skal delas på 3 endást för att gå upp = Prämie 45.000 och det är då utan den förtjänst som bolaget är skyldig sina aktieägare..
Tänk hur kalkylen ser utt om en IT Goldboy crasher om övan!!!

Det var snack om hur man lösar dette i andra ländar:
* Man spärrer vissa vägor (ex. Bågesundsvägen) kväller & helger f. MCs!
* Höjar med extrem skatt på hojer med +100Hk

Ta det lungt därute - och lått oss jobba för att få trafikförsäkring på kontrollerade banåkninger med instruktörer. Se sporthojen som ett transportmedel på landsväg och ett idrottsredskap på bana!!!

EBS skrev:
...

Jag har ingen kubikhets, men det känns svårt att motivera att jag ska klämma ner mig på en för liten hoj.

....

Faktiskt sant. Speciellt vad gäller sportigare modeller så är 600:or och mindre inte i första hand designade för storvuxna nordbor (hrm.... gäller vissa mer än andra i och för sig) vilket säkert också bidrar till valet av större maskiner.

EBS skrev:
...

Ett otal 400 - 500 cc. Enlighten me! GSXR 400? Såldes endast ett år i sverige och därmed inte speciellt lätt att fåtag i. GSX 400 FWS? Inte direkt världens nyaste teknik. ER5? Skit bra hoj, skulle gärna ha en sån, om jag hade 30 tusen till och va 5 storlekar mindre.

...

Sätt dig själv i sitsen att ingen får köra på bana med mer än 30 hk förens dom har kört i 3 år. Hur kul skulle det va? Istället för att direkt klanka ner på andra så kan du väl sätta dig in i samma situation som vi killar/tjejer i 18 - 19 års åldern är i.
...

Ursäkta om jag missade något men så gjorde även du. I samma stubd som det skapas en reell efterfrågan på tex 400'or så kommer dessa kunna importeras i stor mängd från tex Enland där jag VET att de finns men även andra länder inom unionen. Finns de tex inom Tyskland så är ju saken biff i samma sekund som du frågar efter det.

Vad gäller racingen så vore det en kanonide om vi som rookierookies inte fick köra något större än 250tvåtakt eller 400 4-takt, men motorsport är en annan femma. Vi slåss inte för vår rätt att skada andra vilket är det stora problemet med oerfarna knuttar.

Min polare hade en 400 Yamma som första hoj. Toppade 140-150 och jag hade gett armar och ben för en sån istället för som det nu blev - vänta 5 år tills jag fick råd. Och även då, 23 år gammal så hade jag utan tvekan, kört en 35 hästars om lagen sa så. Så laglydig är jag och något annat hade inte kommit på fråga.

Iom att ni missköter er körkortsklass så kan det aldrig bli aktuellt med en verklig diskussion om att höja klassgränsen. 500 kubik 4-takt max 50 hk anser jag hade varit en bättre gräns men hur ska man få till diskussion om det när den dödas av allt fusk?

Chrille skrev:
Nu hittar du på ursäkter :tungan Det finns mängder med 400'or och 500'or i från samma tid som din RD. Du tänker rätt men det blev fel :hihi

köp en gixxer 400 :tummenupp (dock 60 kusar)

Chrille skrev:
Ursäkta om jag missade något men så gjorde även du. I samma stubd som det skapas en reell efterfrågan på tex 400'or så kommer dessa kunna importeras i stor mängd från tex Enland där jag VET att de finns men även andra länder inom unionen. Finns de tex inom Tyskland så är ju saken biff i samma sekund som du frågar efter det.

Vad gäller racingen så vore det en kanonide om vi som rookierookies inte fick köra något större än 250tvåtakt eller 400 4-takt, men motorsport är en annan femma. Vi slåss inte för vår rätt att skada andra vilket är det stora problemet med oerfarna knuttar.

Min polare hade en 400 Yamma som första hoj. Toppade 140-150 och jag hade gett armar och ben för en sån istället för som det nu blev - vänta 5 år tills jag fick råd. Och även då, 23 år gammal så hade jag utan tvekan, kört en 35 hästars om lagen sa så. Så laglydig är jag och något annat hade inte kommit på fråga.

Iom att ni missköter er körkortsklass så kan det aldrig bli aktuellt med en verklig diskussion om att höja klassgränsen. 500 kubik 4-takt max 50 hk anser jag hade varit en bättre gräns men hur ska man få till diskussion om det när den dödas av allt fusk?

Så för att börja köra hoj i Sverige måste man åka till tyskland eller england och köpa en hoj. Fan vilken bra idé. :huvet

Sen kommer vi fortfarande till problemet att ALLA små 250's/400or är byggda för små japander. Hur tror du att en svensk på 190 ska kunna veckla ihop sig på en sån och sitta bekvämt?

Ang. Racing: Fortfarande så snackar vi hojar som går på sin orginal effekt och inte åker runt med ett sugrör att andas igenom. Jag tror inte att du har kört någon strypt hoj. Dom går helt enkelt inte bra med brickor i sig!

Jag hade en Kawasaki KMX 125 som toppade 110 - 120 som första hoj. Vart vill du komma?

så problemet skulle vara at alla 18-20 åringar är för stora för de hojar de skulle kunna köra lagligt?
men de har ändå kört 125a tidigare, som ju inte är så stora.
struntprat det är bara ett nytt sätt att rättfärdiga starka hojar igen, och de flesta nöjer sig ju inte med en FZ750 heller utan det blir nåt ännu värre.

Utbudet av vettiga hojar är dåligt bara för att alla hojar tillåts som strypobjekt och i och med det ska alla ha störst och starkast hoj och ingen vill ha de eventuella hojar som kanske annars skulle importeras.

Last edited:
Som nån skrev tidigare så kanske man skulle ta bort helförsäkring.
Då skulle folk förmodligen köra lungare om de visste att de inte får en spänn om de klantar till det.

EBS skrev:
Så för att börja köra hoj i Sverige måste man åka till tyskland eller england och köpa en hoj. Fan vilken bra idé. :huvet
Gråimporten finns redan. Alla hojar du kan köp härhemma kan du köpa billigare från Tyskland genom att prata med en parallellimportör

EBS skrev:
Sen kommer vi fortfarande till problemet att ALLA små 250's/400or är byggda för små japander. Hur tror du att en svensk på 190 ska kunna veckla ihop sig på en sån och sitta bekvämt?
Lessen att säga det här, men ska du sitta bekvämt så kommer din framtida, fetare plånbok avslöja något kul för dig - sporthojar är inte bekväma.

EBS skrev:
Ang. Racing: Fortfarande så snackar vi hojar som går på sin orginal effekt och inte åker runt med ett sugrör att andas igenom. Jag tror inte att du har kört någon strypt hoj. Dom går helt enkelt inte bra med brickor i sig!
Om du stryper en hoj från 50 till 35 så är jag övertygad om att det går ganska bra. Sen kommer ju 35 häst (eller vad det nu är) bedgränsa framfarten, det är ju det som är meningen.

EBS skrev:
Jag hade en Kawasaki KMX 125 som toppade 110 - 120 som första hoj. Vart vill du komma?
Och vad hände sen eftersom det nu är oacceptabelt med en mellanklassare? Blev du vuxen?

eus skrev:
Då skulle folk förmodligen köra lungare om de visste att de inte får en spänn om de klantar till det.
Instämmer, men då skulle säkert många hojar stöldanmälas efter en vurpa.
Att ta bort även stöldförsäkringen känns inte vettigt.

/A

eus skrev:
Funkar inte! De som utmärker sig bland ZXRRGP-piloterna kör nog redan idag i många fall med bara trafikförsäkring :död

Last edited:
Hel- och halvförsäkring på extrema sportmotorcyklar är något som vi svenskar (skandinaver) tar för givet. Existerar inte bland gemene man i exempelvis i många asiatiska länder, eller i USA.

eus skrev:
Jo, "man" skulle kanske göra det :rolleyes:

En försäkring är en affär mellan försäkringstagaren och försäkringsbolaget. Försäkringens innehåll, omfattning osv är inte något "man" bestämmer sådär happ som haver.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla