Försökt att följa diskutionen i denna tråd och inte funnit så mycket snack om den faktiska kostnaden för försäkringsbolagen.
Det är egentligen inte hojens skador som kostar bolagen stora pengar, utan det är dom personskador som uppkommer vid olyckan som kostar.
Sporthojar åker oftare i asfalten, mest beroende på att man är en aning övermodig ute i trafiken, en sporthoj har ju den effekten att inbjuda till detta. På en bana lär du bli en aning blåslagen om du kanar efter asfalten, medans oavsett art av marksyning på lansvägen förosakar sjukhusvisstelse.
En ny hoj kostar xx antal kronor att ersätta, medans om du bryter ett ben eller bli rullstolsbunden kostar xxxxxxx antal kronor att ersätta. Och detta ovsett vilken typ av försäkring du har. Om du har en hel eller halv försäkring (och jag tror även trafikförsäkringen) på hojen spelar inte dig som person någon roll. Skillnaden ligger bara i hur mycket bolagen ersätter hojen. Dom får i vilket fall som helst ersätta dig för dina personliga skador som uppkommit. Och dom ersättningarna i snitt överstiger nog oftast hojens värde mångfallt.
Jag kan tänka mig det senariot där EN sporthoj åker i backen och den som kör hamnar i rullstol. Den krachen kostar bolgen mer än att lösa in/reparera alla skrapade sporthojar under ett år.
Och om man nu tolkar statestiken på rätt sätt så åker fler sporthojar i backen än andra.