Poll - Ska vi fortsätta åka sporthoj "klass7"?

Hur ska vi *rädda sporthojen*?

• Antal röstningar
    0
valmers skrev:
...Det är beteendet som måste ändras...
:Bugar :Bugar
Men hur göra?

Är det vettigt att införa lämplighetsintyg för att få köra hojar av R1/GSXR1000-kaliber där vikt/effekt närmar sig 1/1?

Man kanske ska vara tvungen att äga en påställd/försäkrad hoj (hur annars visa att den används) ett visst antal mil/år innan man får byta upp sig?

Trafikundervisning i skolan med körkortsförberedande utbildning?

Obligatorisk fortbildning i någon form för alla fordonstrafikanter med jämna mellanrum?

Tvångsinföra ISA på de som klotar mest?

Alkolås?

Elektronisk nyckel med din körkortsbehörighet inbyggd?

:confused: :va

Last edited:
Suzukiman skrev:
Försökt att följa diskutionen i denna tråd och inte funnit så mycket snack om den faktiska kostnaden för försäkringsbolagen.
Inte så konstigt, eftersom det inte är vad tråden handlar om.... :7peta jag undrade om det fanns några kreativa lösningar för att komma tillrätta med det som denna tråd beskriver: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35581

Vilka 5 här inne tycker att MC ska förbjudas totalt? :(

Tror ni hittat in till fel forum.

1. Endast Trafik/Halvförsäkring
2. Årlig obligatorisk avrostning på bana med instruktörer (till rimlig kostnad)
3. Åldersgräns tror jag inte på, man mognar olika snabbt

Suzukiman skrev:
Försökt att följa diskutionen i denna tråd och inte funnit så mycket snack om den faktiska kostnaden för försäkringsbolagen.
Det är egentligen inte hojens skador som kostar bolagen stora pengar, utan det är dom personskador som uppkommer vid olyckan som kostar.

Sporthojar åker oftare i asfalten, mest beroende på att man är en aning övermodig ute i trafiken, en sporthoj har ju den effekten att inbjuda till detta. På en bana lär du bli en aning blåslagen om du kanar efter asfalten, medans oavsett art av marksyning på lansvägen förosakar sjukhusvisstelse.
En ny hoj kostar xx antal kronor att ersätta, medans om du bryter ett ben eller bli rullstolsbunden kostar xxxxxxx antal kronor att ersätta. Och detta ovsett vilken typ av försäkring du har. Om du har en hel eller halv försäkring (och jag tror även trafikförsäkringen) på hojen spelar inte dig som person någon roll. Skillnaden ligger bara i hur mycket bolagen ersätter hojen. Dom får i vilket fall som helst ersätta dig för dina personliga skador som uppkommit. Och dom ersättningarna i snitt överstiger nog oftast hojens värde mångfallt.

Jag kan tänka mig det senariot där EN sporthoj åker i backen och den som kör hamnar i rullstol. Den krachen kostar bolgen mer än att lösa in/reparera alla skrapade sporthojar under ett år.
Och om man nu tolkar statestiken på rätt sätt så åker fler sporthojar i backen än andra.
detta har varit uppe flera ggr i tråden, tydligen är trafikförsäkringen en sak alla fordon delar på.
Våra höga premier består mångt och mycket av just skadekostnader på själva hojarna iaf så länge reglerna är som nu, om klassen ska hålla sina egna personskador genom trafikfösäkringen gissadee nån på tiodubbel premie i trafikpremie, dvs vi snackar inte alls skit.

Den dagen sportmotorcyklar förbjuds (dvs kl. 7, de andra är inga riktiga sporthojar :tungan) så lämnar jag landet omgående.

Det är farligt att åka motorcykel och ingen har väl påstått något annat. Det är farligt med trampcykel också, tom farligare än motorcykel räknat per mil. Det är fan livsfarligt att leva!

Jåke skrev:
Inte så konstigt, eftersom det inte är vad tråden handlar om.... :7peta jag undrade om det fanns några kreativa lösningar för att komma tillrätta med det som denna tråd beskriver: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35581

För att finna en lösning måste man också förstå problemet.
Att tex som "GSXR1100R" föreslår, att endast göra det möjligt för sporthojar att försäkra hojen som trafik/halv försäkring löser inte problemet, för den stora kostnaden för bolagen ligger i personskadan, inte hojen.

Lösning på problemet...inte en susning.
Alla ska skaffa stödhjul på hojen så att man inte kan trilla i asfalten och bryta en massa ben i kroppen.

Nä, allvarligt.
Man kanske ska vända sig utanför Sveriges gränser och se hur man har löst problematiken där. För det är väl knappast någon skillnad på en Svensk som kör sporthoj och en Engelsman :va
I England ligger för övrigt sportmaskiner i topp på försäljningslistorna år efter år. Men hur man löser försäkringsbiten där vet inte jag, man kan ju tänka sig att man där har ett sämre personskydd. Men frågan är väl vem som här i Sverige är beredd att betala för det, den dagen man själv drabbas.
Å andra sidan, med det i baggaget kanske man kör förståndigare, men det tvivlar jag också starkt på. För när man gränslar sin R1000 växer hornen ut och man är odödlig...känns det som.

Suzukiman skrev:
För att finna en lösning måste man också förstå problemet.
Att tex som "GSXR1100R" föreslår, att endast göra det möjligt för sporthojar att försäkra hojen som trafik/halv försäkring löser inte problemet, för den stora kostnaden för bolagen ligger i personskadan, inte hojen.

Alltså, det är ju inga småbelopp på hojarna heller.. Det är helt enkelt för mycket skador/vurpor..

Vad är problemet egentligen? Att folk dör? Jo, folk dör som flugor i trafiken, 600 varje år bara i Sverige. Och motorcyklister är en högriskgrupp. Men det här är något man väljer med egen fri vilja och den som ger sig in i leken... Vad gäller kostnader är väl inte mer än rätt av vi betalar en premie som står i proportion till skaderegleringen.

berggren_martin skrev:
Vad är problemet egentligen? Att folk dör? Jo, folk dör som flugor i trafiken, 600 varje år bara i Sverige. Och motorcyklister är en högriskgrupp. Men det här är något man väljer med egen fri vilja och den som ger sig in i leken... Vad gäller kostnader är väl inte mer än rätt av vi betalar en premie som står i proportion till skaderegleringen.

Du anser inte att det beror på förarna då alltså och att inget går att göra åt situationen?

Jag tror iaf man måste lära sig krypa innan man lär sig gå, men det är ju impopulärt tyckande på detta forum.

berggren_martin skrev:

Ser vi bara till premierna så är ju dödsfallen rätt billiga för bolagen, det är staten som får ta den inkomstförlusten..

oFFkeFF skrev:
Ser vi bara till premierna så är ju dödsfallen rätt billiga för bolagen, det är staten som får ta den inkomstförlusten..
Men är inskräkningar i friheten att kunna köra sporthoj ett vettigt alternativ? Jag känner folk som förlorat anhöriga i trampcykelolyckor. Såg en artikel i dagstidningen för något år sedan om att cykel och moped statistiskt sett är minst lika farligt som motorcykel per mil man färdas. Ska vi förbjuda trampcykel också då kanske när vi ändå är i farten?

berggren_martin skrev:
Men är inskräkningar i friheten att kunna köra sporthoj ett vettigt alternativ? Jag känner folk som förlorat anhöriga i trampcykelolyckor. Såg en artikel i dagstidningen för något år sedan om att cykel och moped statistiskt sett är minst lika farligt som motorcykel per mil man färdas. Ska vi förbjuda trampcykel också då kanske när vi ändå är i farten?

Nej nej, missförstå mig inte, jag vill inte inskränka människors rätt att göra vad de vill. Alltså, vill man ta risker, får man ta ansvaret för de risker man utsätter sig för. Antingen att man försäkrar sig(då måste man ha råd), eller så tar man risken ändå och skiter i vilket.
Jag anser faktiskt att alla har rätt att köra ihjäl sig, även om jag tycker det är tråkigt, jag kan avråda folk från saker, men det är ändå upp till individen att själv bestämma till syvende och sist.
Folk är dumma, därav premierna.. Jag har vart dum, överlevt, och lärt mig något om mig själv, jag ska inte köra hoj i trafiken..

lite elitiskt att säga att folk är dumma = de kör motorcykel i trafiken.

Gör man inte detta kan ju hela diskussionen kvitta eftersom man för egen del lämnat klassen.

"vi betalar en premie som står i proportion till skaderegleringen."

Hur kommer det sig att alla som klotat ska ha nya kåpor runt om, passa på och byta det där bromsoket som blev repigt efter tvätten och 50.000:- för ett nageltrång?

Silwer skrev:
lite elitiskt att säga att folk är dumma = de kör motorcykel i trafiken.

Gör man inte detta kan ju hela diskussionen kvitta eftersom man för egen del lämnat klassen.

Nej, det var inte det jag sa vart dum.. Andra kan vara dumma på annat sätt, eller kanske kombo av både min dumhet plus annan dumhet..
Bekämpa det manliga egot i 18-25 årsåldern så har vi tagit bort den stora felkällan.. Störst bäst och vackrast och man måste ha minst 1000cc som förstahoj för "vridets skull". Felkällan är alltså ganska känd, hur man löser det är nog inget vi löser här över dagen. Mest ett jobb för beteendevetare att lösa, även om jag inte tror det går med hjärntvätt, grabbar är helt enkelt sådana..
Så då återstår förbud, eller låta det vara som det är och låta naturen ha sin gång..

Har läst igenom tråden och...

Chrille:
Nämn 10 st sportigare hojar från 90 eller senare som går bra (alltså rent) med 35 hk. Ha även i åtanke att en kille som jag som är 190 lång och väger 100 - 110 kg ska få plats på den. Jag får plats på min FZa. Har provsuttigt hojar i storleksklassen lägre och jag får verkligen inte plats. Jag kör ostrypt och det står jag för. Hojen går inte att köra med 35 hk och att "halv-ostrypa" ger samma straff som att köra helt utan brickor. Men jag är väl en idiot då som tycker att det är viktigare att man sitter ordentligt på hojen så att man kan manövrera den än att den har rätt effekt.
Kan även tilläggas att jag körde ca: 5000 mil hoj innan jag skaffade mellankort. Troligtvis en jävla massa mer än den 25-åring som skaffar kort och sätter sig direkt på en R1a.

EBS skrev:
Har läst igenom tråden och...

Chrille:
Nämn 10 st sportigare hojar från 90 eller senare som går bra (alltså rent) med 35 hk. Ha även i åtanke att en kille som jag som är 190 lång och väger 100 - 110 kg ska få plats på den. Jag får plats på min FZa. Har provsuttigt hojar i storleksklassen lägre och jag får verkligen inte plats. Jag kör ostrypt och det står jag för. Hojen går inte att köra med 35 hk och att "halv-ostrypa" ger samma straff som att köra helt utan brickor. Men jag är väl en idiot då som tycker att det är viktigare att man sitter ordentligt på hojen så att man kan manövrera den än att den har rätt effekt.
Kan även tilläggas att jag körde ca: 5000 mil hoj innan jag skaffade mellankort. Troligtvis en jävla massa mer än den 25-åring som skaffar kort och sätter sig direkt på en R1a.

Och ändå lyckas du loosa kortet på en 50hk's minimoppe :rolleyes: :tummenupp :D

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...