Poll - Ska vi fortsätta åka sporthoj "klass7"?

Hur ska vi *rädda sporthojen*?

• Antal röstningar
    0
ja visst är det så att många har skenstrypt sina motorcyklar... men de kostar ju ingenting för försäkringsbolaget förnst den dagen de kvaddas och jag har pratat med flera mc verkstäder och de brukar få kolla om strypningen suttit på åt försäkringsbolaget... har den inte gjort det så utgår ingen ersättning helt enkelt...

om vi glömmer försäkringar i 10 min och tänker tanken: Vad behövs att "jag" ska låta bli att krasha?
Jag gillar att köra fort, jag vet att det är olämpligt att göra det i trafiken men det är ju så svårt att låta bli :D . Får jag däremot vara på bana ett par dagar är jag faktiskt rätt nöjd och på vägen hem kör lugnare.

eus skrev:
Men en idé är ju självriskhöjning varje gång man kraschar.
10k, 20k, 40k, 80k osv?
Kanske också på stöld, för får man sin hoj stulen 3 ggr så "råkar" den nog bara bli stulen eller så är det nån som inte låser den ordentligt.

detta svarade bolagen på såg jag, enbart självriskhöjningar skulle vara en droppe i havet påstod de.

En upprör ju med att slanga på halt underlag och vräka hojen i backen med :hihi

xZibit skrev:
ja visst är det så att många har skenstrypt sina motorcyklar... men de kostar ju ingenting för försäkringsbolaget förnst den dagen de kvaddas och jag har pratat med flera mc verkstäder och de brukar få kolla om strypningen suttit på åt försäkringsbolaget... har den inte gjort det så utgår ingen ersättning helt enkelt...

de ska alltså inet skruva ihop dig när du kronkraschar, utan det är bara att gräva ner dig direkt i vägkanten?

lite överdrivet kanske, men jag tror iaf att folk gör sig illa mycket pga möjligheterna att köra förbannat fort med en modern 160hk sporthoj, på ett helt annat sätt än om du åkte med 50hk.

Silwer skrev:
Hojarna måste se vettiga ut med, alla 50-60hk hojar måste ju inte se ut som 80-talsretrohojar eller liknade, lite mer urval i klassen vore ju väldigt bra.
Visst nu säger nån snart att man kan köra ihjäl sig på desssa med, och det stämmer ju, men jag anser ändå att man som nybörjare hänger med bättre med vad som händer på en motorsvagare hoj, det vrålar inte bara till o så går det 200 knut liksom.
jaja.

Och gärna lite budgetvarianter också =)

Man kan även köra ihjäl sig på en moped eller cykel... Men man är dum och man tror sig kunna behärska ett monster som nybörjare. Jag hade fullt upp med en 125a på 21hk en gång i tiden. Tog ett par månader innan det var jag som kommederade den än att bara snällt åka med.

Laila skrev:
om vi glömmer försäkringar i 10 min och tänker tanken: Vad behövs att "jag" ska låta bli att krasha?
Jag gillar att köra fort, jag vet att det är olämpligt att göra det i trafiken men det är ju så svårt att låta bli :D . Får jag däremot vara på bana ett par dagar är jag faktiskt rätt nöjd och på vägen hem kör lugnare.

problemet här är isf att banor definitivt inet ligger jämt fördelade över landet, skule då vi andra tex inte få köra hoj?

visst finns risken att jag kraschar och får bli begravd i dikeskanten.. men så länge jag har min nuvarande körstil är den risken ganska liten.. finns iofs en massa andra nötter i trafiken som kan krångla till situationer... bara för att jag har en sporthoj så gör det mig inte automatiskt till en vettvilling....
bryter väldigt sällan mot hastighetsbegränsingarna... men iofs man kan vurpa i 30 km/h också...

Silwer skrev:
problemet här är isf att banor definitivt inet ligger jämt fördelade över landet, skule då vi andra tex inte få köra hoj?

Jag bor själv 20 mil från närmsta bana :huvet . Vad sägs om att påverka go-kart-bane-ägare att hyra/låna ut eller varför inte be eu bygga banor åt oss (=utopi men drömma kan man väl?!)

Laila skrev:

Har också det problemet :D Man får helt enkelt försöka och inte köra för fort i fel situationer och köra nåt man inte behärskar.

Angående köra av sig på bana. Har aldrig testat det, men tänkte komma till skott och göra det detta året. Men tanke på att jag bor en halv mil från Falkenbergs banan så är ju avståndet inte riktigt problemet :)

xZibit skrev:
visst finns risken att jag kraschar och får bli begravd i dikeskanten.. men så länge jag har min nuvarande körstil är den risken ganska liten.. finns iofs en massa andra nötter i trafiken som kan krångla till situationer... bara för att jag har en sporthoj så gör det mig inte automatiskt till en vettvilling....
bryter väldigt sällan mot hastighetsbegränsingarna... men iofs man kan vurpa i 30 km/h också...

Men i 30 blir åtminstone skadorna på dig inte så stora...

xZibit skrev:

Du kan säga vad du vill. Innan du gett en trovärdig förklaring till varför du ska strypa en Gixxer750 så är du en av nötterna. Faktiskt!

Ibland blir man mörkrädd när man läser vissa inlägg på SH!

Verkar som om många tycker att det borde ingå i allemansrätten är köra Yamaha YZF R1. "Dom" ska se till att helförsäkring är billigt, "dom" ska bygga banor överallt och ställa till förfogande gratis, "dom" borde ordna förarkurser och undervisning. Lägg av!

ja jag ska väl strypa den för att jag inte får köra ostrypt?
har bara halvförsäkring men kan iofs bli dyrt att laga mig med =)
kan väl lika gärna strypa den som att köpa en annan hoj.. tycker om min hoj.. fick den till ett bra pris och skicket är väldigt bra... är ju en gammal knarr inte en sån där futuristiskt rymdskepp som endel envisas med att åka omkring med.. med mycket mer effekt än de kan hantera...

Chrille skrev:
Du kan säga vad du vill. Innan du gett en trovärdig förklaring till varför du ska strypa en Gixxer750 så är du en av nötterna. Faktiskt!

Det där håller jag nog med om dock, finns ingen anledning att försäkringsbolagen skall bry sig om strypt effekt, Nä urspungseffekt är vad som skall gälla!!!
Om då argumentet skulle komma upp om att man inte får köra en så effektstark hoj pga. körkortsbegränsning så får man väl vänta med att köpa större hoj tills man lagligt sett får framföra den.

Jag menar, ärligt grabbar och tjejer. Hur många här inne tror eller vet med sig att strypta hojar verkligen har den effekt som anges i regbeviset!!! :7peta

valmers skrev:
Ibland blir man mörkrädd när man läser vissa inlägg på SH!

Verkar som om många tycker att det borde ingå i allemansrätten är köra Yamaha YZF R1. "Dom" ska se till att helförsäkring är billigt, "dom" ska bygga banor överallt och ställa till förfogande gratis, "dom" borde ordna förarkurser och undervisning. Lägg av!

Vissa har väl inte lärt sig att smakar det så kostar det.
Självklart ska man få köra en Retta om man vill, och visst kanske det är väldigt dyrt.
Men jag tycker nog personligen att det är viktigare att färre dör och att vi får ha kvar vår frihet som motorcyklister. Friheten inkluderar ett köra en Retta på väg om man vill. Men detta går kanske inte att kombinera???

Alikzus skrev:
...
Men jag tycker nog personligen att det är viktigare att färre dör och att vi får ha kvar vår frihet som motorcyklister. Friheten inkluderar ett köra en Retta på väg om man vill. Men detta går kanske inte att kombinera???

Möjligheten att köra hoj är inte detsamma som rätten att ha en R1'a.

Du vet, bara för att du har bil så ger det dig inte rätten att köra Porche.

wheelieman skrev:
Jag menar, ärligt grabbar och tjejer. Hur många här inne tror eller vet med sig att strypta hojar verkligen har den effekt som anges i regbeviset!!! :7peta

Få. Men jag tycker det är skillnad om det är 150hk+ ostrypt än 50-60hk.

är väl så att inom en inte alltför avlägsen framtid så kommer jag att gå köra ostrypt och då vill jag nog både har kvar hojjen och körkortet... och då underlättar det ett den är strypt... sen att dum djävlarna på försäkringsbolaget inte fattar det är ju en annan sak....

xZibit skrev:
är väl så att inom en inte alltför avlägsen framtid så kommer jag att gå köra ostrypt och då vill jag nog både har kvar hojjen och körkortet... och då underlättar det ett den är strypt... sen att dum djävlarna på försäkringsbolaget inte fattar det är ju en annan sak....

Om du är ärlig i det du säger så är det bara att tacka alla våra oärliga hojbröder för att du inte får göra så. Så pissigt är det faktiskt.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!