Poll - Ska vi fortsätta åka sporthoj "klass7"?

Hur ska vi *rädda sporthojen*?


  • Antal röstningar
    0
håkan skrev:
kan va därför F-bolagen vill kunna se dina trafiksynder i polisregistret ... för att bestämma vilken premie man ska få, bra? dåligt? vet inte...

//håkan

Felet med den idén var ju att då skulle dessa syndare minsan få högre premier, några lättningar för andra var det inte ens tal om.
 
oFFkeFF skrev:
Det är fortfarande inte plasten som är det dyra.. Det dyra är att laga dig..
Några ärr, en trasig axel, en spräckt mjälte, några månaders sjukskrivning där försäkringsbolaget får ersätta dig för inkomstförluster osv, är det som kostar.

Men visst skulle man kunna skriva på papper att man inte begär någon ersättning vid 50%-handikapp eller mindre...


Men nu måste vi hålla i sär bergreppen! Kraschar jag på landsväg så är det inte trygg-hansa som blir panka pga min trafikförsäkring utan folksam pga min olycksfallsförsäkring?

Folk drar hela tiden in kostnader för personskador men det är väl inte intressant förrän man försöker se till en totalkostnad för olyckan. En totalkostnad som splittas mellan fordonsförsäkringar, olycksfallsförsäkringar och??

Eller?
 
Chrille skrev:
Men nu måste vi hålla i sär bergreppen! Kraschar jag på landsväg så är det inte trygg-hansa som blir panka pga min trafikförsäkring utan folksam pga min olycksfallsförsäkring?

Folk drar hela tiden in kostnader för personskador men det är väl inte intressant förrän man försöker se till en totalkostnad för olyckan. En totalkostnad som splittas mellan fordonsförsäkringar, olycksfallsförsäkringar och??

Eller?
Det bör vara så.

Annars skule inte skillnaden mellan halvförsäkring och helförsäkringa vara så enormt stora som det tex är för mig (dubbla premien för hel jämfört halv) så nog sjutton kostar plasten en hel del med, för jag får ju inget förbättrat i personskadeförsäkringen från halv till hel.

Givetvis förstår jag att en skada som slutar i rullstol kostar massor, så dra inga sånna storys.
 
Chrille skrev:
Men nu måste vi hålla i sär bergreppen! Kraschar jag på landsväg så är det inte trygg-hansa som blir panka pga min trafikförsäkring utan folksam pga min olycksfallsförsäkring?

Folk drar hela tiden in kostnader för personskador men det är väl inte intressant förrän man försöker se till en totalkostnad för olyckan. En totalkostnad som splittas mellan fordonsförsäkringar, olycksfallsförsäkringar och??

Eller?

Jo, det är trygg-chansa som blir panka på grund av trafikförsäkringen.. Däremot blir du lite rikare eftersom du extraförsäkrat dig hos folkskam.
 
Men då måste folk sluta hänvisa till personskador när vi diskuterar varför trafik-, halv- och helförsäkringar är dyra!


Väl???
 
Chrille skrev:
Men då måste folk sluta hänvisa till personskador när vi diskuterar varför trafik-, halv- och helförsäkringar är dyra!


Väl???
Läs Åhrbergs inlägg ovan, din gamle raggare.
 
valmers skrev:
Läs Åhrbergs inlägg ovan, din gamle raggare.

Jag har gjort det, har hört det förut och aldrig förstått varför personskadorna kommer med.

Jag singelkraschar igenom ett staket.
Trafikförsäkringen belastas för reparation av staketet.
Helförsäkringen belastas för min kvaddade hoj.
Olycksfallsförsäkringen belastas av min brutna arm.

På vilket sätt ökar personskador kostnaden för fordonsförsäkringar?? Går trafiken in om jag kör på någon för att ersätta dennes sveda och värk?
 
Chrille skrev:
Jag har gjort det, har hört det förut och aldrig förstått varför personskadorna kommer med.

Jag singelkraschar igenom ett staket.
Trafikförsäkringen belastas för reparation av staketet.
Helförsäkringen belastas för min kvaddade hoj.
Olycksfallsförsäkringen belastas av min brutna arm.

På vilket sätt ökar personskador kostnaden för fordonsförsäkringar?? Går trafiken in om jag kör på någon för att ersätta dennes sveda och värk?

Men ditt fucko :D läs mitt inlägg. TRAFIKFÖRSÄKRINGEN betalar till största del dina och andras personskador, din passagerares, tanten du körde på i trädgården osv. Din olycksfallsförsäkring ger dig lite extra plåster på såren..
 
Chrille skrev:
Jag har gjort det, har hört det förut och aldrig förstått varför personskadorna kommer med.

Jag singelkraschar igenom ett staket.
Trafikförsäkringen belastas för reparation av staketet.
Helförsäkringen belastas för min kvaddade hoj.
Olycksfallsförsäkringen belastas av min brutna arm.

På vilket sätt ökar personskador kostnaden för fordonsförsäkringar?? Går trafiken in om jag kör på någon för att ersätta dennes sveda och värk?
Trafikförsäkringen ersätter dig (och eventuell motpart) för sveda och värk, vårdkostnader, inkomstbortfall och så vidare.
Om det sedan visar sig att du får bestående men av din armskada får du ersättning från både trafikförsäkringen och olycksfallsförsäkringen. Pucko :hihi
 
oFFkeFF skrev:
Men ditt fucko :D läs mitt inlägg. TRAFIKFÖRSÄKRINGEN betalar till största del dina och andras personskador, din passagerares, tanten du körde på i trädgården osv. Din olycksfallsförsäkring ger dig lite extra plåster på såren..

eftersom du verkar känna till det här, varför är skillnaden mellan en halvförsäkring och en helförsäkring så stora, som sagt ofta dubbla priset på en plastracer?

Det som tillkomer är ju vagnskadfa, dvs att hojen lagas vid alla typer av olyckor.

Det måste ändå innebära att lagning (inlösen) av hojar kostar en jäkla massa flis.
Och det påverkart våra hojpremier väldigt mycket.
 
på tal om försäkringspremier så ska jag strypa min hoj nu till våren.. men inte får man lägre försäkringspremie för det... har inte pratat med ett enda bolag som vill försäkra mig och min hoj strypt.. kostar lite drygt 3000:- att strypa den vore ju kul att få lite nedsatt premie då när den ändå inte går mycket bättre än en trimmad moppe när den är strypt....
varför vill de inte försäkra den strypt?
jag får ju ändå inte ut något på försäkringen om jag skulle krascha med den utan strypning!!??
 
Silwer skrev:
...
Det måste ändå innebära att lagning (inlösen) av hojar kostar en jäkla massa flis.
Och det påverkart våra hojpremier väldigt mycket.

Det påstås ju faktiskt att 40% av alla R1 utförde försäkringsfinansierade reparationer något år. Då är det inte konstigt att det kostar fläsk.....
 
xZibit skrev:
på tal om ...
jag får ju ändå inte ut något på försäkringen om jag skulle krascha med den utan strypning!!??


varför strypa då? Varför inte sälja och skaffa en hoj med den effekt du vill ha? Då slipper du ju det problemet...
 
Silwer, oFFkeFF, valmers mf.l: Ungefär hur ska eventuella förändringar i mc-försäkringarna få ner antalet döda och svårt skadade motorcyklister till hälften om 3 år? Den grupp där nuvarande s.k. klass7-hojar är märkbart överrepresenterade...förutom att göra så att absolut ingen har råd med de hojarna, och vad hände då med mångfalden?
Jag bara undrar :va
 
Silwer skrev:
eftersom du verkar känna till det här, varför är skillnaden mellan en halvförsäkring och en helförsäkring så stora, som sagt ofta dubbla priset på en plastracer?

Det som tillkomer är ju vagnskadfa, dvs att hojen lagas vid alla typer av olyckor.

Det måste ändå innebära att lagning (inlösen) av hojar kostar en jäkla massa flis.
Och det påverkart våra hojpremier väldigt mycket.


Jag ställde frågan till några inom förs,branchen för nåt år sen och fick till svar att alla fordon ingår i trafikenförsäkringen. Sedan ska varje försäkringsgupp bära sina egna kostnader (typ delkasko/vagnskada) men om det stämmer vet jag inte.
/N
 
som det är idag med skenförsäkringar hit och dit så tycker jag att försäkringsbolagen borde få lite mer makt att kontrollera vem som eg är ägare samt nyttjare av en MC.

Exempelvis...
En snäll mor står som ägare och försäkringstagare för en motorcykel. Så plötsligt en dag är olyckan framme och lille gunnar krashar "mammas" fina motorcykel som han "lånat" över dan (som det så fint heter). Varför kan då inte försäkringsbolaget få utföra ett litet prov där de rullar dit en likadan hoj som den snälla mamman får göra ett körprov på, för att bevisa att hon faktist kan köra den hoj hon äger. (ok i vissa fall är det säkert så att mamma kan köra hojen men sannolikheten säger att hon inte kan det).

Detta är bara en tanke men det skulle säkert skrämma en del personer tillräckligt för att inte skenförsäkra.

//Fireblade
 
Silwer skrev:
eftersom du verkar känna till det här, varför är skillnaden mellan en halvförsäkring och en helförsäkring så stora, som sagt ofta dubbla priset på en plastracer?

Det som tillkomer är ju vagnskadfa, dvs att hojen lagas vid alla typer av olyckor.

Det måste ändå innebära att lagning (inlösen) av hojar kostar en jäkla massa flis.
Och det påverkart våra hojpremier väldigt mycket.


Därför att det är fler som kör med trafikförsäkring, d.v.s alla fordon är trafikförsäkrade i sverige, därför så blir trafikförsäkringen inte så stor del av kostnaden.
Det är färre som halvförsäkrar och ännu förre som helförsäkrar, alltså, färre personer som delar på kostnaderna.
Hade man bara sett till gruppen klass 7 i trafikförsäkringen, hade nog en trafikförsäkring varit tiodubbel lätt mot idag.
 
Jåke skrev:
Silwer, oFFkeFF, valmers mf.l: Ungefär hur ska eventuella förändringar i mc-försäkringarna få ner antalet döda och svårt skadade motorcyklister till hälften om 3 år? Den grupp där nuvarande s.k. klass7-hojar är märkbart överrepresenterade...förutom att göra så att absolut ingen har råd med de hojarna, och vad hände då med mångfalden?
Jag bara undrar :va

I en värld full av fuskare och idioter finns det redan för mycket mångfald. Eftersom vi inte kan bli av med dessa negativa bidrag till mångfalden så får vi göra oss av med de positiva dvs möjligheten för folk under 35 att äga en klass7-hoj.

Jag tror faktiskt inte att det finns någon annan möjlighet än att göra sig av med riskgruppen. Klass7-ägare som grupp kan säkert analyseras hårdare för att hitta riskgruppen i klassen och sen måste de bort. Idioter som måste ha R1 eller ingen hoj alls, idioter som kör ostrypt när de inte får, idioter som inte kan framföra sitt fordon på ett säkert sätt..... alla måste de bort! Och vilka blir då kvar? Vilka ska sålla fram denna elit?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top