Poll - Ska vi fortsätta åka sporthoj "klass7"?

Hur ska vi *rädda sporthojen*?

• Antal röstningar
    0
Chrille skrev:
Skitenkelt.
Körkortsregler: en tredje körkortsklass med åldersgräns på 25. Eftersom vi fuskar med strypningar hela tiden så får det komma något mer konkret. Så länge vi får lov att strypa hojar så kommer puckade 20-åringar fuska. Och så ska mellankortet vara obligatoriskt för alla som skaffar kort. Hur rätt var det att jag fick skaffa tung hoj när jag tog lappen som 23-åring??

Faran med att ha för många körkortssteg är att många skiter i att börja köra båge överhuvudtaget i så fall. Blir för komplicerat och dyrt! Såvida man inte slipper nya uppkörningar för varje steg då vill säga.

Men det viktigaste är nog ändå en attitydförändring. Men hur ska man få till en sån? Det bästa vore om folk självmant kunde stega upp sig. På den tiden min far körde båge gick de flesta från 125a till 500a till stor (750-1000).

Sen angående strypningarna, jovisst de flesta skiter i dem. Jag gjorde det till 125an och jag gör det nu. Så JAG tänker inte säga nåt om det. För jag tycker gränserna är för låga idag. Däremot är det inga monster på 100hk+ jag kört & kör! Då vore det bättre, som redan nämnts, att värstingcyklarna inte får strypas överhuvudtaget.

Nu kör jag i och för sig inte en klass7 hoj. Så detta rör väl inte mig så mycket för stunden. Men det kan ju komma att göra det.

Jåke skrev:
Silwer, oFFkeFF, valmers mf.l: Ungefär hur ska eventuella förändringar i mc-försäkringarna få ner antalet döda och svårt skadade motorcyklister till hälften om 3 år? Den grupp där nuvarande s.k. klass7-hojar är märkbart överrepresenterade...förutom att göra så att absolut ingen har råd med de hojarna, och vad hände då med mångfalden?
Jag bara undrar :va

På det sättet att man prisar bort unga och oerfarna förare från hojar de inte kan hantera.. Nästa steg är lagstiftning, man får inte köra +100hk hojar om man är under 40år..
Unga killar(såna som jag), går knappast att utbilda till säkra och erfarna förare, så länge mentaliteten är att man är odödlig kommer man att gasa..
Jag ogillar i grund och botten regleringar, så därför anser jag enkelt att man låter de som har råd att köra sporthoj på gatan, de andra får vänta till de har råd, så enkelt är det. Det är liksom ingen rättighet med billiga försäkringar.. Det är en farlig hobby, och man får betala därefter.
Naturen har sin gång, idioter som tror att de kan köra r1 dagen efter de tagit sitt körkort har redan där diskvalificerat sig från att vara vettiga och sansade..

Alternativet "ta bort alla som kör för sakta och är i vägen i trafiken" fanns ju inte med?. Bygg fler banor och gör det lätttilgängligt och billigt att gasa av sig där så minskar nog leken på allmänna vägar?.

Alikzus skrev:
Faran med att ha för många körkortssteg är att många skiter i att börja köra båge överhuvudtaget i så fall. Blir för komplicerat och dyrt! Såvida man inte slipper nya uppkörningar för varje steg då vill säga.

... .

Skiter man i att köra båge bara för att man inte får köra en värsting kan man gott vara utan. Ett par år på en 50-hästare kan inte vara så farligt.

Chrille skrev:
Jag tror faktiskt inte att det finns någon annan möjlighet än att göra sig av med riskgruppen. Klass7-ägare som grupp kan säkert analyseras hårdare för att hitta riskgruppen i klassen och sen måste de bort. Idioter som måste ha R1 eller ingen hoj alls, idioter som kör ostrypt när de inte får, idioter som inte kan framföra sitt fordon på ett säkert sätt..... alla måste de bort! Och vilka blir då kvar? Vilka ska sålla fram denna elit?
Jag är ju borta nu, bra va?

xZibit skrev:
på tal om försäkringspremier så ska jag strypa min hoj nu till våren.. men inte får man lägre försäkringspremie för det... har inte pratat med ett enda bolag som vill försäkra mig och min hoj strypt.. kostar lite drygt 3000:- att strypa den vore ju kul att få lite nedsatt premie då när den ändå inte går mycket bättre än en trimmad moppe när den är strypt....
varför vill de inte försäkra den strypt?
jag får ju ändå inte ut något på försäkringen om jag skulle krascha med den utan strypning!!??

Därför att i början på 90-talet typ så fuskade folk till sig billigare premier genom att skenstrypa hojarna.

Chrille skrev:
Idioter som måste ha R1 eller ingen hoj alls, idioter som kör ostrypt när de inte får, idioter som inte kan framföra sitt fordon på ett säkert sätt..... alla måste de bort! Och vilka blir då kvar? Vilka ska sålla fram denna elit?
Det snackas om att återinföra trafikundervisning i skolan...det skulle vänja unga vid tanken och ge dem en annan attityd till trafiken. Mycket av problemet sitter i att man inte skiljer på lekstuga (som man kan ha på en bana) och vistelse bland andra (trafik). Det är ju liksom inte bara de redan förtappade det handlar om...

valmers skrev:
Jag är ju borta nu, bra va?

Det är skillnad på olyckor och olyckor. Singelolyckor kommer alltid inträffa vare sig man promenerar, bilar eller hojar. Det är mängden som oroar bland klass7.

Tycker du att du var vårdslös eller drabbades av alltings djävlighet? Du vet bäst själv. Hade du klantat runt en wheelie i innerstan el dyl så hade jag haft en del att säga men nu var ju inte så fallet.

oFFkeFF skrev:
På det sättet att man prisar bort unga och oerfarna förare från hojar de inte kan hantera..
Även de gamla och erfarna som har som hobby att rulla runt på en ZX12 i vettigt tempo på väg och gasa skiten på bana...

oFFkeFF skrev:
Därför att det är fler som kör med trafikförsäkring, d.v.s alla fordon är trafikförsäkrade i sverige, därför så blir trafikförsäkringen inte så stor del av kostnaden.
Det är färre som halvförsäkrar och ännu förre som helförsäkrar, alltså, färre personer som delar på kostnaderna.
Hade man bara sett till gruppen klass 7 i trafikförsäkringen, hade nog en trafikförsäkring varit tiodubbel lätt mot idag.

ok, då är jag med.
Men då betyder det att just för oss så har antal kraschade hojar större påverkan på premierna än antal skadade/döda.

På så sätt pratar vi ju ändå inte bara strunt, det vore ju fint om det blev kännbara ökningar för de som regelmässigt kraschar sina hojar.

Chrille skrev:
Skiter man i att köra båge bara för att man inte får köra en värsting kan man gott vara utan. Ett par år på en 50-hästare kan inte vara så farligt.

De får ju skylla sig själva om de vill missa flera år av härlig mc-körning. Jag hade kul redan med 125an. Det sitter inte i kubik och effekt, men, jag motsäger men ändå hela reglerings idén. Jag tycker man ska få köra vad man vill. Men i så fall får man ju göra så att systemet mest belastar den enskilde individen.

Åldersgränser och regleringar löser inte problem, de bara flyttar på dem. Bättre med steg än fasta åldersgränser. För jag tycker körvana spelar större roll än mognad genom ålder. Vissa blir ju faktiskt aldrig mogna i trafiken.

jag kan bara hålla med en del med det ytterst impopulära resonemanget att folk gott kan åka hoj med 50hk ett tag(en offroad eller liknade kanske), skiter de i att ta kortet för den delen var de definitivt en av de vi ville ha bort från hobbyn.

Silwer skrev:
jag kan bara hålla med en del med det ytterst impopulära resonemanget att folk gott kan åka hoj med 50hk ett tag(en offroad eller liknade kanske), skiter de i att ta kortet för den delen var de definitivt en av de vi ville ha bort från hobbyn.

Så sant så sant. Bättre med få entusiastiska knuttar och knuttor än wannabies. 50 hk skulle jag kunna leva med i ett par år. (Märker nu att jag kanske motsäger mig själv lite, men det ena handlar om mig och det andra om "frihetsprinciper" i allmänhet). Min RD350 (som jag visserligen kör ostrypt och därmed otillåtet, förlåt jag är en dålig människa) ligger ju däromkring.

Men dagens problem med "skenstrypning" tror jag i många fall grundas på att 35 hk att kånka runt med i ett par år är för lite. Sen finns det få vettiga mellan-hojar till vettigt pris. En gammal RD350 var det enda jag kunde skaffa med min begränsade budget. För en gammal offroad är jag inte intresserad av, jag föredrar landsvägscyklar.

Alikzus skrev:
....
Men dagens problem med "skenstrypning" tror jag i många fall grundas på att 35 hk att kånka runt med i ett par år är för lite. Sen finns det få vettiga mellan-hojar till vettigt pris. En gammal RD350 var det enda jag kunde skaffa med min begränsade budget. För en gammal offroad är jag inte intresserad av, jag föredrar landsvägscyklar.

Nu hittar du på ursäkter :tungan Det finns mängder med 400'or och 500'or i från samma tid som din RD. Du tänker rätt men det blev fel :hihi

Alikzus skrev:
Så sant så sant. Bättre med få entusiastiska knuttar och knuttor en wannabies. 50 hk skulle jag kunna leva med i ett par år. (Märker nu att jag kanske motsäger mig själv lite, men det ena handlar om mig och det andra om "frihetsprinciper" i allmänhet). Min RD350 (som jag visserligen kör ostrypt och därmed otillåtet, förlåt jag är en dålig människa) ligger ju däromkring.

jo vad man väljer får man ju avgöra själv.

tycker dagens strypningsregler är rent löjliga, mycket få hojar passar in i bestämmelserna och de som gör det käns det oftast som om det är skitsamma om de kör ostrypt med eller inte.
Det som retar är de som köper 750-1000cc sporthojsmonster o stryper till 37hk så den knappt orkar gå och det sen räknas som fullt naturligt, den strypningen är ju borta sama kväll igen.

Chrille skrev:
Nu hittar du på ursäkter :tungan Det finns mängder med 400'or och 500'or i från samma tid som din RD. Du tänker rätt men det blev fel :hihi

Ja men det behöver du väl inte påpeka :)
Jag tror jag menade nyare än min RD. Men jag vet inte riktigt, jag har snurrat in mig någonstans i hjärnkontoret. Kanske borde gå ut i garaget och fortsätta skruva med cykeln istället...

Edit: Det kommer mera... Jo det finns många 400:or och 500:or, men letar men efter något lite sportigare blir urvalet mer begränsat. Många känns så "gubbiga". Jag är ung, jag måste inte ha en ny Retta eller flådigt skinnställ, men jag vill ha ett någorlunda schysst cykel i alla fall. Framförallt om jag ska ha den kanske i ett par år.

Last edited:
Silwer skrev:
jo vad man väljer får man ju avgöra själv.

tycker dagens strypningsregler är rent löjliga, mycket få hojar passar in i bestämmelserna och de som gör det käns det oftast som om det är skitsamma om de kör ostrypt med eller inte.
Det som retar är de som köper 750-1000cc sporthojsmonster o stryper till 37hk så den knappt orkar gå och det sen räknas som fullt naturligt, den strypningen är ju borta sama kväll igen.

Var väl lite det jag menade på men det blev rätt fel!

Hur skulle det fungera med mer flexibel gräns tro, typ 50-70 hk gräns för mellan eller nåt i den stilen? Skulle vara lättare att passa in fler cyklar. Men skulle det bidra till att folk skulle vara så snikna så att alla blev upptrimmade till 69hk ungefär... jag skulle förmodligen vara för lat för det, men jag är inget unikum.

Alikzus skrev:
Var väl lite det jag menade på men det blev rätt fel!

Hur skulle det fungera med mer flexibel gräns tro, typ 50-70 hk gräns för mellan eller nåt i den stilen? Skulle vara lättare att passa in fler cyklar. Men skulle det bidra till att folk skulle vara så snikna så att alla blev upptrimmade till 69hk ungefär... jag skulle förmodligen vara för lat för det, men jag är inget unikum.

Hojarna måste se vettiga ut med, alla 50-60hk hojar måste ju inte se ut som 80-talsretrohojar eller liknade, lite mer urval i klassen vore ju väldigt bra.
Visst nu säger nån snart att man kan köra ihjäl sig på desssa med, och det stämmer ju, men jag anser ändå att man som nybörjare hänger med bättre med vad som händer på en motorsvagare hoj, det vrålar inte bara till o så går det 200 knut liksom.
jaja.

Svårt det här.

Jag kör själv halvförsäkrat, å jag tycker att bara den premien är dyr nog.
1600:-/mån skiljer inte många :- från trafik
Hel är ju inte att tänka på.
Trafikförsäkrings-premien kommer nog bli svår att få ner. De som kostar pengar på trafikförsäkringen i form av lång sjukskrivning mm.
Kommer (förhoppningsvis) köra lugnare nästa gång (om det blir någon)
Hade jag tok-klotat av vägen å blivit halvt invalid så hade ju iaf jag fått mig en tankeställare(det har jag fått utan att köra av). En del fattar ju det innan det händer, men inte alla...tyvärr
Jag tror det kvittar om man har utbildning på bana, folk kommer att köra som svin iaf.
Det sitter nog mest i skallen, istället för att blåsa över ett krön eller igenom en skymd kurva i 240km/h så kanske man ska sakta in.

Men en idé är ju självriskhöjning varje gång man kraschar.
10k, 20k, 40k, 80k osv?
Kanske också på stöld, för får man sin hoj stulen 3 ggr så "råkar" den nog bara bli stulen eller så är det nån som inte låser den ordentligt.

Lag på skyddsutrustning vore väl bra.

Om det går så långt som att förbjuda klass7 helt eller MC helt som visas i riksdagen fått för sig, hellre då en extra körkortsklass som gör att man måste tex. vara 30 och haft körkort för MC i 5 år utan olyckor för att få köra klass 7.

Attitydtest... visst men inte så insatt i hur de funkar, skulle tro att de är dyra om de ska bli bra.

Banträning är det dummaste, kommer bara kåta upp ännu mer de som redan är fartsugna..

:va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...