Poll - Ska vi fortsätta åka sporthoj "klass7"?

Hur ska vi *rädda sporthojen*?

• Antal röstningar
    0
GSXR1100R skrev:
valmers & Bingo menar altså att "DOM" inte kommer att lösa problemen åt er, faktum kvarstår att DOM bör bytas ut mot ordet VI.

Många sitter på röva och gnäller, varför inte engagera er IRL istället, tex stötta SMC & hjälp till att bevara klass 7 hojen, annars är den snart ett minne blott.
Nä, "DOM" behöver inte lösa några problem åt mig eftersom jag inte har några i sammanhanget. 6 504 kr hel/hel för min sukka är en kostnad jag gärna tar - utan minsta gnäll. Tvärtom faktiskt, jag tycker uppriktigt att det är skitbilligt! klass 7-bågarnas vara eller ickevara beror knappast på om "man" tar bort helförsäkringarna. Påståendet att kalss 7-bågarna snart är ett minne blott är gripet helt ur luften. Däremot kan situationen bli den att om F-bolagen kommer till rätta med försäkringsproblematiken, så kommer kombinationen klass 7/22 åring-med-hormonell-obalans vara ett minen blott. Och de flesta verkar anse att det är något bra.

Den kollektivistiska tanken att man lagstftningsvägen skall ta bort ett försäkringsmoment är direkt rubbad.

valmers skrev:
Tack, gamle man. Många verkar tro att någon allsmäktig myndighet, "dom", kan diktera villkoren för vinstdrivande försäkringsbolag. Har man god ekonomi har man råd att helförsäkra en klass 7-hoj, annars inte.
Precis så enkelt är det.

Bingo skrev:
....

Den kollektivistiska tanken att man lagstftningsvägen skall ta bort ett försäkringsmoment är direkt rubbad.

Naturligtvis. När jag säger det så menar jag att bolagen kan stämma av sina priser på en löjligt hög nivå.... Så får vi övriga klara oss utan. Mycket av gnället i försäkringssammanhang hänger ju ihop med inbillningen att bolagen är skyldiga att erbjuda billiga försäkringar.

Idag är det fredag, kanske skulle skälla ut personalen på bolaget för att spriten är för dyr... :fyllisar

Chrille skrev:
Mycket av gnället i försäkringssammanhang hänger ju ihop med inbillningen att bolagen är skyldiga att erbjuda billiga försäkringar.
Precis. De "rättvisa premier" för klass 7 som många pratar om, är full kostnadstäckning för försäkringsbolaget för klass 7, plus ett försäljningspålägg på låt säga 30%. Det är en rättvis premie. Om sedan premien för en YZF R1 då blir 50000 för helförsäkring helår, är det helt i sin ordning.

Chrille skrev:
Idag är det fredag, kanske skulle skälla ut personalen på bolaget för att spriten är för dyr... :fyllisar
Bra Chrille! Säg åt dem att ett rätttvist pris för en flaska Brännvin Special är 64,50 kr :tummenupp

Bingo skrev:
Bra Chrille! Säg åt dem att ett rätttvist pris för en flaska Brännvin Special är 64,50 kr :tummenupp

Jo, för hur fan ska jag ha råd att dricka annars. En vecka innan lön så har fan råd med 200 spänn för en flaska yrsel.

Bingo skrev:
Konstigt hopp mellan fösäkringspremier och alkoholpriser.

Hoj medför vissa risker, men man bli motorcyklist av egen fri vilja. Det går inte att säga att man blir alkoholist av egen fri vilja. Dessutom skulle spriten kosta mycket mycket mer om priserna skulle stå proportion till alkoholskadorna på samma sätt som försäkringarna står i proportion till olyckorna.

berggren_martin skrev:
Konstigt hopp mellan fösäkringspremier och alkoholpriser.
....

Inte om du tänker efter...

Om jag har 65 spänn att bränna på brämpa så har jag två val. Köpa fulsprit eller hålla mig nykter.

Har jag xxx kronor att lägga på helförsäkring som kostar >>xxx kronor så har jag två val. Köpa en billigare hoj eller skippa helförsäkring.

Den moraliska aspekten i alkohol var inte inräknad. Så djup var jag inte. :fyllisar

valmers skrev:
Precis. De "rättvisa premier" för klass 7 som många pratar om, är full kostnadstäckning för försäkringsbolaget för klass 7, plus ett försäljningspålägg på låt säga 30%. Det är en rättvis premie. Om sedan premien för en YZF R1 då blir 50000 för helförsäkring helår, är det helt i sin ordning.
Nja, enligt Olle Molin på T-H var bolagets egen målsättning (2001) att premieintäkterna skulle gå jämnt ut med utbetalningarna och vinstmarginalen tas från investeringsavkastning.

Edit: Bara en detalj jag ville tillägga, jag håller med dig i vad du skriver.

Chrille skrev:
Inte om du tänker efter...

Om jag har 65 spänn att bränna på brämpa så har jag två val. Köpa fulsprit eller hålla mig nykter.

Har jag xxx kronor att lägga på helförsäkring som kostar >>xxx kronor så har jag två val. Köpa en billigare hoj eller skippa helförsäkring.

Den moraliska aspekten i alkohol var inte inräknad. Så djup var jag inte. :fyllisar
Nja, den olagliga spritsmugglingen och hembränningen motsvaras väl här av skenförsäkringen.

berggren_martin skrev:
Nja, den olagliga spritsmugglingen och hembränningen motsvaras väl här av skenförsäkringen.
Fel, finns ingen omoral i hembränning :fyllisar

Vad vi försöker säga är att om försäkringssystemet fungerar som det är tänkt så kommer det att få de efterfrågade (ivf av en del) effekterna, dvs unga oerfarna förare kommer inte att köra klass 7-bågar.

Bingo skrev:
Vad vi försöker säga är att om försäkringssystemet fungerar som det är tänkt så kommer det att få de efterfrågade (ivf av en del) effekterna, dvs unga oerfarna förare kommer inte att köra klass 7-bågar.
Egentligen är väl det vad som redan hänt. Bland de riktigt unga förarna är det i princip bara rikemansbarn som åker omkring på R1:or nu för tiden.

berggren_martin skrev:
Egentligen är väl det vad som redan hänt. Bland de riktigt unga förarna är det i princip bara rikemansbarn som åker omkring på R1:or nu för tiden.
Och vem säger att inte dom kan bli "statestik" ???

Näe .. vem f-n har råd med helförsäkring???
Jag har aldrig haft nått annat en trafikf. Och dom ggr man har klotat pga " svulstigt betende" (?) har det svidit, åtminstone i plånboken...
Och om inte förr, så efter en sån "resa" blir det "lättare" att tänka efter före!

berggren_martin skrev:

det tror jag inte ett skit på, de flesta försäkrar på en äldre släkting av dessa.
Hojarna är billiga, ni använder R1 som skällsord här men detta gäller alla klass 7 hojar.

berggren_martin skrev:

Vilket skitsnack, bra kneg - och banken har massor av pengar. Många av sk rikemansbarn är inte intr.av hojjar utan vill ha flashiga bilar eller HD :tungan

Mvh//ZS

Edit: sen tycker jag iof det är inget fel på rikemansbarn, det kan väl inte dom hjälpa, eller? eller du är lite avis kanske?

Har ingen aning om hur det är i Stockholm, men i städerna jag har bott i så har alla 18-20-åringar åkt omkring på xt600, gamm-cb osv., på sin höjd en äldre sport-600.

Ok... men blir vi kvitt skenförsäkringen så borde vi iaf löst en stor del av den här problematiken?

Zilversurfer skrev:
sen tycker jag iof det är inget fel på rikemansbarn, det kan väl inte dom hjälpa, eller?
Det är totalt utanför ämnet, men visst kan jag tycka att det är tråkigt att vi föds med så olika förutsättningar.

Ända vettiga är väll en försäkring där man kan välja
Hög självrisk = lägre premie
Hög premie = låg självrisk

Kain skrev:
Ända vettiga är väll en försäkring där man kan välja
Hög självrisk = lägre premie
Hög premie = låg självrisk
Bra förslag, troligen så skulle många välja den låga premien, om sen olyckan är framme så får man själv fundera om det är lönt att ta det på försäkringen eller fixa det själv :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!