Poll - Ska vi fortsätta åka sporthoj "klass7"?

Hur ska vi *rädda sporthojen*?

• Antal röstningar
    0
Chrille skrev:
Möjligheten att köra hoj är inte detsamma som rätten att ha en R1'a.

Du vet, bara för att du har bil så ger det dig inte rätten att köra Porche.

Nä men har man bilkörkort, så har man även rätt att köra en Porsche, om man har råd att skaffa en, eller möjlighet att låna. Så ska det väl vara för motorcyklar också eller?

Edit: Btw, jag anser inte att man måste ha en Retta, eller annan värstingcykel. Men jag tycker det ska vara upp till individen. Men skulle det betyda att jag även förlorar min rätt att köra motorcykel, så är valet enkelt...

Last edited:
valmers skrev:
Ibland blir man mörkrädd när man läser vissa inlägg på SH!

Verkar som om många tycker att det borde ingå i allemansrätten är köra Yamaha YZF R1. "Dom" ska se till att helförsäkring är billigt, "dom" ska bygga banor överallt och ställa till förfogande gratis, "dom" borde ordna förarkurser och undervisning. Lägg av!
HörrU guBBe gå å legg däJ backom än Sten, klarrt aT ala ska tjöRRa Spårthojj :yoparty

Alikzus skrev:
Nä men har man bilkörkort, så har man även rätt att köra en Porsche, om man har råd att skaffa en, eller möjlighet att låna. Så ska det väl vara för motorcyklar också eller?

jo det finns inga begränsningar på bilsidan, 18 år o du kan åka Ferrari.

Men där kostar de häftigaste bilarna nåt otroligt med pengar, en snabb o stark hoj kan du ju få för 40-50 tusen rätt lätt även om den inet är det senaste.

Alikzus skrev:
Det ska det vara. Fast då får man, helt logiskt, räkna med en försäkringspremie på 30000 kr per år.

jag tänker köra strypt så länge jag måste göra det.. har kompisar som gör likadant... garage hyran skulle nog bli bra mycket dyrare om jag inte gjorde det heller...

sen är ju frågan hur jag ska tacka alla som har sett till att jag inte får lägre försäkringspremie för det?!

xZibit skrev:
jag tänker köra strypt så länge jag måste göra det.. har kompisar som gör likadant... garage hyran skulle nog bli bra mycket dyrare om jag inte gjorde det heller...

sen är ju frågan hur jag ska tacka alla som har sett till att jag inte får lägre försäkringspremie för det?!

jag föreslår en sjujäkla spark i arslet på dem.
Din hoj kommer dock ha 37hk, den blir i princip okörbar kan jag säga, men om du är ärlig så lycka till.
Själv hade jag valt en annan hoj isf.

Varför förutsätter alla rejspiloter att man skall kunna köra runt med ett flång nytt krutpaket i allmän trafik med en försäkringspremie som en volvo 740 från -85?

En ferarri är inte heller speciellt billig att försäkra, ett slott kostar något mer att försäkra än en hyres-etta, en större bondgård kostar mer än ett torp o.s.v.....
(menar inte att det bara är miljonärer som skall köra rejshoj, vill bara jämföra andra "värstinggrejjor")

Och varför inte vara lite seriös och ha en oreggad banräser om man vill åka fort (och bara köra på bana), samt komplettera med en lugnare hoj för gatbruk.

Tycker att det gnälls mycket....

valmers skrev:
Det ska det vara. Fast då får man, helt logiskt, räkna med en försäkringspremie på 30000 kr per år.

Jag har heller inte argumenterat för billigare försäkringar för värsting cyklarna.
Jag har argumenterat för att man själv ska få köra vad man vill. Och i mångas fall bestämmer plånboken. Och i de fallen betyder det nada värsting.

Silwer skrev:
jag föreslår en sjujäkla spark i arslet på dem.
Din hoj kommer dock ha 37hk, den blir i princip okörbar kan jag säga, men om du är ärlig så lycka till.
Själv hade jag valt en annan hoj isf.

det värsta är att jag har inte hittat nån hoj i samma prisklass 25-30000:- som jag tycker om.. skulle kunna tänka mig någon motard men de verkar va sällsynta...

Alikzus skrev:
.......

Nja, du nosar på ett visserligen riktigt men jävligt farligt resonemang där som bara lämnar en utväg om det ska vara millimeter-rättvisa dvs att med avgifter göra hojarna omöjliga att köpa. Det är ju statens alternativ för minska förekomsten av hojar i den här klassen.

För att parallellen mot Porche ska stämma så måste exemplet gälla ÄGANDE. Du får äga en Porche men det är djävligt dyrt - du får äga en R1 men det är djävligt dyrt. Varför ska R1'an vara billig?

Och vem fan skulle låna ut en Porche till en 18-åring??

EDIT
Alikzus skrev:
Jag har heller inte argumenterat för billigare försäkringar för värsting cyklarna.
Jag har argumenterat för att man själv ska få köra vad man vill. Och i mångas fall bestämmer plånboken. Och i de fallen betyder det nada värsting.
Jag missförstod dig nog lite.... Sorry

Pebl skrev:
Varför förutsätter alla rejspiloter att man skall kunna köra runt med ett flång nytt krutpaket i allmän trafik med en försäkringspremie som en volvo 740 från -85?

En ferarri är inte heller speciellt billig att försäkra, ett slott kostar något mer att försäkra än en hyres-etta, en större bondgård kostar mer än ett torp o.s.v.....
(menar inte att det bara är miljonärer som skall köra rejshoj, vill bara jämföra andra "värstinggrejjor")

Och varför inte vara lite seriös och ha en oreggad banräser om man vill åka fort (och bara köra på bana), samt komplettera med en lugnare hoj för gatbruk.

Mycket bra liknelser :Bugar

Pebl skrev:

premierna bygger för fasen på vad olyckorna kostar, ska vi bara sitta o nicka med huvudena o säga "jaja skitsamma folk dör, det går inte att göra nåt åt".
Detta är en diskussion, premierna är definitivt på väg upp på grund av hur vi som helhet beter oss i klassen, kan man förbättra statistiken så tycker iaf jag att det vore förbannat bra.
premierna är ju ändå inte i närheten av den volvo du nämner och det har ingen sagt heller, men vad säger man den dan det kostar 40-50 tusen överlag att försäkra, då är det slutåkt för oss alla i princip.

Silwer skrev:
premierna bygger för fasen på vad olyckorna kostar, ska vi bara sitta o nicka med huvudena o säga "jaja skitsamma folk dör, det går inte att göra nåt åt".
Detta är en diskussion, premierna är definitivt på väg upp på grund av hur vi som helhet beter oss i klassen, kan man förbättra statistiken så tycker iaf jag att det vore förbannat bra.
premierna är ju ändå inte i närheten av den volvo du nämner och det har ingen sagt heller, men vad säger man den dan det kostar 40-50 tusen överlag att försäkra, då är det slutåkt för oss alla i princip.
90% av sporthojarna körs vanvettigt (jag är likadan själv), oavsett om de har 100 eller 180 hk. Det är beteendet som måste ändras, för att få ned premierna på sikt.

Chrille skrev:
Nja, du nosar på ett visserligen riktigt men jävligt farligt resonemang där som bara lämnar en utväg om det ska vara millimeter-rättvisa dvs att med avgifter göra hojarna omöjliga att köpa. Det är ju statens alternativ för minska förekomsten av hojar i den här klassen.

För att parallellen mot Porche ska stämma så måste exemplet gälla ÄGANDE. Du får äga en Porche men det är djävligt dyrt - du får äga en R1 men det är djävligt dyrt. Varför ska R1'an vara billig?

Och vem fan skulle låna ut en Porche till en 18-åring??

Du har så rätt, men man skulle ju kunna tänka sig att skyhöga försäkring jämnar ut det istället för skyhögt inköpspris. Och nej jag skulle inte låna ut en Porsche till mig.

Men hur löser man enklast problemet med "missbruk" av värsting sporhojarna. Utan att inskränka för mycket på friheten?

Tillägg: Samt inte göra värsting hojarna tillgängliga endast för en liten klick av överklassen?

valmers skrev:
90% av sporthojarna körs vanvettigt (jag är likadan själv), oavsett om de har 100 eller 180 hk. Det är beteendet som måste ändras, för att få ned premierna på sikt.

Det är där det blir svårt och det är där regleringar oftast är den lätta lösningen...

valmers skrev:

jo jag är lagbrytare jag med det ska man inte sticka under stol med, men jag antar att även du lärt dig en del om var man bör hålla igen på gasrullen?

Jag har heller ingen som jag försöker imponera på, jag kan alltså vara feg utan att behöva bry mig i vad polarna tycker.

Alikzus skrev:
...
Men hur löser man enklast problemet med "missbruk" av värsting sporhojarna. Utan att inskränka för mycket på friheten?

Tillägg: Samt inte göra värsting hojarna tillgängliga endast för en liten klick av överklassen?

Jag tror inte att det går. Jag tror att sjuorna är dömda. För de vanliga dödliga som verkligen är intresserade kvarstår att köra på bana med rena banhojar.

Jag tror helöt enkelt att det är kört i den form som det finns idag. Hur ska man lösa problemen i en värld full av idioter?

Chrille skrev:
Jag tror inte att det går. Jag tror att sjuorna är dömda. För de vanliga dödliga som verkligen är intresserade kvarstår att köra på bana med rena banhojar.

Jag tror helöt enkelt att det är kört i den form som det finns idag. Hur ska man lösa problemen i en värld full av idioter?

Allt lutar åt det ja. Men innebär det sporthojarna eller också andra effektstarkare eller kubikstora maskiner, som dock då oftast körs annorlunda, tex Ducati Monster, för det är jag inne på som nästa cykel. Men egentligen, vad ska man med långt över 100 hästar till på motorcykel, då man omöjligen kan använda alla på landsväg. Kanske blir en sund rensning ändå, som med dinosaurierna ungefär :)

Försökt att följa diskutionen i denna tråd och inte funnit så mycket snack om den faktiska kostnaden för försäkringsbolagen.
Det är egentligen inte hojens skador som kostar bolagen stora pengar, utan det är dom personskador som uppkommer vid olyckan som kostar.

Sporthojar åker oftare i asfalten, mest beroende på att man är en aning övermodig ute i trafiken, en sporthoj har ju den effekten att inbjuda till detta. På en bana lär du bli en aning blåslagen om du kanar efter asfalten, medans oavsett art av marksyning på lansvägen förosakar sjukhusvisstelse.
En ny hoj kostar xx antal kronor att ersätta, medans om du bryter ett ben eller bli rullstolsbunden kostar xxxxxxx antal kronor att ersätta. Och detta ovsett vilken typ av försäkring du har. Om du har en hel eller halv försäkring (och jag tror även trafikförsäkringen) på hojen spelar inte dig som person någon roll. Skillnaden ligger bara i hur mycket bolagen ersätter hojen. Dom får i vilket fall som helst ersätta dig för dina personliga skador som uppkommit. Och dom ersättningarna i snitt överstiger nog oftast hojens värde mångfallt.

Jag kan tänka mig det senariot där EN sporthoj åker i backen och den som kör hamnar i rullstol. Den krachen kostar bolgen mer än att lösa in/reparera alla skrapade sporthojar under ett år.
Och om man nu tolkar statestiken på rätt sätt så åker fler sporthojar i backen än andra.

Pebl skrev:

Precis vad jag har ju, en Gammal ZXR750R för bana och en GSXR1100 på gatan :tummenupp

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing