Video Polisens egna material från omtalad mc-jakt med dödlig utgång, Stockholm 2011-07-20

Status
Ej öppen för fler svar.

D-PaX

COMEDIANS MC Stockholm
Gick med
14 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 Supermoto
Såklart dom ville plocka honom för något som garanterat plockar körkortet, typ rödljuskörning (man hör ju hur glada dom blir när han kör mot rött). Ska inte polisen förhindra brott? Trodde iaf jag var deras huvudsysla.. Sen 200+ när dom är flera kilometer därifrån (Hallunda) och det redan är bilar på olycksplatsen... Som dom sa "Den här bilen behövdes blåsas ur"...

/Jävla Rövhål
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Du som är van borde veta hur knepigt det kan vara att stoppa skenande kossor. Lätt att vara expert när man sitter i i traktorn med biran i handen.

Jag är van eller var, men jag brukar inte ha snuten efter mig med en bira i handen o utan hjälm :fyllisar vist hade polisen sin chans & kunde gjort dittan o dattan men i alla lägen som ensam polisbil så hade dom inte många sec till godo där dom kunde agerat.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Blir förvånad om vi inte har ett totalförbud mot sporthojar på gata inom en inte allt för avlägsen framtid.
BoSoZoKu kommer gråta ut här på SH och inte förstå varför.

Ska man förbjuda sporthojar för en snoris utan körkort och skylt bär sig åt på detta sätt?
Ska man förbjuda bilar också om det är samma sorts person som bär sig åt på detta sätt fast med bil?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ska man förbjuda sporthojar för en snoris utan körkort och skylt bär sig åt på detta sätt?
Ska man förbjuda bilar också om det är samma sorts person som bär sig åt på detta sätt fast med bil?

Precis, hoppas verkligen det kommer fram i programmet att det som klassas som extremt beteende är inte vad majoriteten sysslar med.
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Ska man förbjuda sporthojar för en snoris utan körkort och skylt bär sig åt på detta sätt?
Ska man förbjuda bilar också om det är samma sorts person som bär sig åt på detta sätt fast med bil?

Med det resonemanget borde man förbjuda politiker också, hur många politiker har inte brutit mot lagen och åkt dit? Jag är kanske lite hård nu, men jag tyckte det hela slutade "bra". Jäkla tur att passageraren inte skadade sig allvarligt, även om hon med kroppspråk visade att hon tyckte det var ballt och med fingergester körde en "fuck the police" o tyckte hon var skitball.
 

Gimpster

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2009
Ort
Söders finaste ort.
Hoj
Husaberg fs
Finns ju en ide med hastighets begränsning och körkort, om man inte accepterar de få får man väl acceptera följderna av att köra som en idiot.
Satan vad folk kan mycket mer än aina kan på detta forum:4skrika
Men alla har ju rätt att tycka nåt.:tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ang. Kalla Fakta (var det väl?)

Om det som det brukar kommer finnas möjlighet att blogga, tweeta, messa eller maila med panelen så är det nog bra om så många som möjligt fördömer beteendet med hänvisning till att föraren i fråga tillhör en minoritet av sporthojsåkarna och tveksamt ens borde räknas dit då han saknar körkort.

Hela resonemanget med att såna här fall hamnar i "vår" statistik är som att piloter skulle få sämre ranking efter 9/11.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Lika bra dom förbjuder alla fordon med 1-2-3-4 eller fler hjul att brukas på väg, helt enkelt man får börja gå, vore ju betydligt säkrare. :fakta
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
... visst väcker denna typ av dokumentation en hel del tankar kring fenomenet Extremt Beteende i trafiken. Jag tror inte det är sista gången det debatteras under de kommande åren.
....

Fakta från 2009-2010:
25% av dom som avled i MC olyckor - hade INTE körkort.
(För bil var siffran endast 8%).

Ärligt, så ser jag inte denna körkortslösa grupp har nått att göra i trafiken.
Jag ser inte varför, dom ska förstöra för oss som motorcyklister. Och vara katalysator till ändlösa politiska (onödiga) förslag, som endast har till syfta att få stop vår frihet till köra vore hojer...

Kanske, det slutar med att vi ska kolla varandras körkort innan vi ska dra en runda!
---

Är det så att diskussionen egentligen rör sig om det är Ok, att 1 av 4 av dom som dör inte har körkort?

Om vi då konkluderar det är OK att köra utan körkort - då kan vi diskutera restriktioner i polisens verktygslåda för att verkställa lagen!

Eller är vi där vart det är logisk att det inte är acceptabelt, då kan vi diskutera lösnings förslag - och verktyg t. polisen...
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Fakta från 2009-2010:
25% av dom som avled i MC olyckor - hade INTE körkort.
(För bil var siffran endast 8%).

Ärligt, så ser jag inte denna körkortslösa grupp har nått att göra i trafiken.
Jag ser inte varför, dom ska förstöra för oss som motorcyklister.

Samtidigt så är det inte de i sig som förstör. Det är hur man lägger fram det i media.
För media, har precis som du(och alla andra), tillgänglighet till statistik som visar att 25% av dom som avled i MC olyckor inte hade körkort.

Det finns ingen sanning, det är den som står vid makten som har kontroll över vad andra ska anse.
I det här fallet media och politiker.
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
1. Dom som kör utan körkort behöver mera träning :fakta

2. Borde vara lag på att dom som drar ska polisen skita i o ta dom som dom kan ta som vill stanna, för många gånger när man gjort valet att man ska dra polisen så utgör man en större fara att man skadar sig själv en någon annan, i fall med bil så utgör man större fara till almänheten.

Hur är statistiken för bil/mc som kör påvärkade ? hörde nått om några tusen om dagen som kör påvärkade i bil.
 
Last edited:

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
2. Borde vara lag på att dom som drar ska polisen skita i o ta dom som dom kan ta som vill stanna, för många gånger när man gjort valet att man ska dra polisen så utgör man en större fara att man skadar sig själv en någon annan, i fall med bil så utgör man större fara till almänheten.

Skitsmart, men du tänker lite smått, borde vara så med alla brott. Särskilt hojtjuvar.
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
2. Borde vara lag på att dom som drar ska polisen skita i o ta dom som dom kan ta som vill stanna, för många gånger när man gjort valet att man ska dra polisen så utgör man en större fara att man skadar sig själv en någon annan, i fall med bil så utgör man större fara till almänheten.


Är du helt jävla dum i huvudet? :huvet

Edit: ...eller har du bara otur när du tänker?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Och det vet man för att? Samma tröja? Samma hoj? Låter ju lite vagt spontant.
Dem borde avbrutit jakten för passagerarens och övriga trafikanter som kunde dött eller skadats. Eller stannat dem i stan tidigare eller vid mcd. Samtalet i polisbilen är skrattretande.

Ni får ursäkta om jag har färgad syn men jag har verkligen fått polisförakt genom mina erfarenheter.

Jag var inte en av poliserna så jag vet ej. Men jag tror polisen har större koll än vad vi känner till, det är inte så värst svårt att känna igen en specifik motorcykel eller specifika förare/passagerare.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Skitsmart, men du tänker lite smått, borde vara så med alla brott. Särskilt hojtjuvar.

Det svåra med tjuvar av bil/mc är att man vet inte om den är snod eller inte om man kör utan skylt, hur ska dom veta om det är rätta ägaren till hojen eller inte, kör själv utan skylt men för det är min hoj ärlig, sen om jag kör lagligt är en annan 5a. brukar stanna för rödljus o hålla hastigheten till 20% resterande är över eller under tillåten hastighet, oftast tar jag det lungt i sammhällen, specielt om jag ser barn/barnvagn/äldre/hästar med ryttare.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ja jag är dum i huvudet o har väldans otur när jag tänker för har oftast en annan syn på allt en vad alla andra har, det är det som gör en unik.

Nä, nuförtiden så är det att inse att man är som alla andra som gör en unik...
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Ca 40min in i filmen när två civilbilar kör ikapp på e4an och bilen vi följer kommenterar sina kollegor. Säger att de är yngre och ska släppa förbi sina äldre kollegor och vad kul det här är. Varför fortsätter de ens jakten? De har ju tappat kontakt med mc:n för längesen. De kanske ska se över deras nöjeskörning också samt deras jävla idiotomkörningar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, visst har väl vi som motorcyklister (d v s innehavare av körkort, utbildning och riskmedvetenhet under bältet) och hur vi förhåller oss till dessa fakta en viss påverkan som slutligen avgör vilka slutsatser samhälle, allmänhet och media drar utifrån statistiken.

Läs igenom tråden en gång till. Läs inläggen från vissa juveler. Om Du vore journalist eller på annat sätt involverad, vilka citat skulle Du välja som ett inslag med en dataskärm i bilden, upplästa med en kall och ekande spökröst? För att bevisa en tes om "dödsmaskinsförarnas" inställning till trafikmiljön?

Som man bäddar...

Samtidigt så är det inte de i sig som förstör. Det är hur man lägger fram det i media.
För media, har precis som du(och alla andra), tillgänglighet till statistik som visar att 25% av dom som avled i MC olyckor inte hade körkort.

Det finns ingen sanning, det är den som står vid makten som har kontroll över vad andra ska anse.
I det här fallet media och politiker.

Nej, ett stort problem är att det förmodligen vore mer rättvisande om "körkortslösa" och/eller "påverkade" särredovisades. Om verktyget för deras död är en bil eller mc, båt eller helikopter är väl egentligen av sekundärt intresse? Tyvärr är mc oftast ett mer oskyddat, instabilt och effektstarkare fordon varför det paradoxalt nog är "naturligt" att fler förolyckade inom denna grupp suttit på ett sådant fordon.

Mmm, ser vi inte problemet i sig utan väljer att endast kritisera samhällsinsatserna/polisens jobb innebär det väl i princip slutsatsen att vi accepterar att folk kör i hjäl sig i samma omfattning som idag. Det unika med denna händelse är ju i så fall endast att det skedde under en polisjakt.

Det glädjer mig att de flesta inte försvarar handlingen i sig, sedan är det väl frågan om polisens aktiva/inaktiva beteende som upprör. Slutsatsen att helikopter är ett effektivt, men tyvärr kostsamt, verktyg verkar i vart fall bekräftas.

Fakta från 2009-2010:
25% av dom som avled i MC olyckor - hade INTE körkort.
(För bil var siffran endast 8%).

Ärligt, så ser jag inte denna körkortslösa grupp har nått att göra i trafiken.
Jag ser inte varför, dom ska förstöra för oss som motorcyklister...

Kanske, det slutar med att vi ska kolla varandras körkort innan vi ska dra en runda!
---

Är det så att diskussionen egentligen rör sig om det är Ok, att 1 av 4 av dom som dör inte har körkort?

Om vi då konkluderar det är OK att köra utan körkort - då kan vi diskutera restriktioner i polisens verktygslåda för att verkställa lagen!

Eller är vi där vart det är logisk att det inte är acceptabelt, då kan vi diskutera lösnings förslag - och verktyg t. polisen...
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top