Video Polisens egna material från omtalad mc-jakt med dödlig utgång, Stockholm 2011-07-20

Status
Ej öppen för fler svar.
Nja... du hade nog inte blivit nån bra polis :D.. kolla 06:10.

1: Antingen rulla upp bilen bredvid, mc fast mellan bilen framför och polisbil.
2. över 10sek står hojen still bakom en bil och väntar på rödljuset. Gå fram och tryck på dödarn, dom vet att han inte har några backspeglar.

dom hade kunnat göra det om dom ville.

Det har du nog rätt i, det hade jag säkert inte blivit och jag är inte polis heller. :tummenupp

Just 06.10 som du nämner hade inte lirat för de hade inte kunnat komma in framför tillräckligt utan hojen hade enkelt kunna dra mellan bilarna som står och väntar på grönt.
Däremot när hojen har 08.19 när hojen står vid sveavägen/surbrunnsgatan hade de kunnat göra din manöver, men problemet som du inte tar i beaktning är att de redan hade en plan, att vänta på att föraren går av istället för att göra det hollywoodstyle.
Efter detta finns det inte en chans någonstans för dem att göra något, men hade de valt att spärra så hade de haft möjligheten just 08.19 men hade en annan plan.

kommer för alltid hata polisen! just pga av dessa anledningar: När man behöver dom, finns dom då där? NEJ, bryr dom sig om personen dom griper? NEJ!!! bryr dom sig om konsikvenserna när dom griper en person? NEJ.. Poliser är som väldigt många andra människor: egoistiska svin som bara bryr sig om sig själva och hur mycket deras bricka väger.
Slår vad om att dom sedan satte sig på macken, tog en kaffe klappa varandra på axel och sa "sånt händer, nu glömmer vi det och åker ut och tar nästa istället" snutar har ingen sympati för brottslingar spelar ingen roll om dom så är bankrånare eller små snattare. Kopplet borde stramas åt på den svenska poliskåren! bara för att dom blev mobbade i sin ungdom behöver dom inte ta ut det på oss!!!

Du och "Över"/Esquire är verkligen som Yin och Yang och ni har helt fel allihop. Så olika men ändå så lika. :hihi

Ok. Han verkar ju inte veta att han har polis efter sig och hade därför varit oförberedd på det. Så jag ser ett par tillfällen vid rödljus som detta hade gått rätt snabbt och smidigt.

Visst, han vet inte med säkerhet men han har redan sett blåljusen bakom sig en gång (globen) och tjejen bakpå sitter och kollar bakåt titt som tätt (det hör man hur de kommenterar).
De valde att avvakta för att plocka honom snyggt och prydligt när han kliver av vid McD men det falerar på att han inte gör just det.

Visst går det att göra det, men när skulle de ha gjort det? När de kommer upp i ett läge att kunna göra något sånt så var ju hojen redan i rullning igen, glider de upp jämsides så drar hojen bara på rejält istället.
Det är i alla fall min take på filmen.

De har faktist ett guldläge när de kommer ur klaratunneln i korsning Sveavägen/Kungsgatan. Där står hojen still bakom en bil med ytterligare en bil framför sig, de saknar backspeglar vilket polisen tydligen märkt och de åker civilbil. Polisen i passagerarsätet skulle ganska lätt kunnat kliva ur, gå upp till hojen bakifrån och tryckt på dödarknappen.

-----------------------------------------

Jag har inte lusläst hela tråden, men hunnit tänka lite på det här nu under morgonen. Många skriker på polisen och är så jävla komptenta i efterhand osv..

1. Poliser är också människor
2. Det är lätt att vara efterklok
3. OM de hade tagit honom vid tillfället jag pekar på ovan, vad hade hänt då? Jag har haft nära kontakt med en hel del poliser genom åren och det vissa beskriver som "luttrade", "mesigt" och "oengagerat" är oftast precis det.. Men beroende på att de blivit överkörda av åklagare flera ggr för att de inte har tillräckligt med bevis vilket slutar i att när de lyckas ta en kille som är full, kör en stulen hoj utan reg.skyltar, skjutsar en illegal invandrare och har en AK4a innanför tröjan så får han ändå bara dagsböter och ett påpekande om att det var "fel" av tingsrätten.

Tro fan att poliserna ledsnar!

3,5 Mao, vad hade de att ta honom för? De "visste" att han kört galet mkt för fort och vårdslöst, men hade de bevis som kunde fälla honom? Förmodligen inte, och då tar jag nog tillbaka mitt tidigare uttalande om att de "försatt chansen". De gjorde helt rätt i att vänta på att få honom för nåt.

Det har du nog rätt i, det hade jag säkert inte blivit och jag är inte polis heller. :tummenupp

Just 06.10 som du nämner hade inte lirat för de hade inte kunnat komma in framför tillräckligt utan hojen hade enkelt kunna dra mellan bilarna som står och väntar på grönt.
Däremot när hojen har 08.19 när hojen står vid sveavägen/surbrunnsgatan hade de kunnat göra din manöver, men problemet som du inte tar i beaktning är att de redan hade en plan, att vänta på att föraren går av istället för att göra det hollywoodstyle.
Efter detta finns det inte en chans någonstans för dem att göra något, men hade de valt att spärra så hade de haft möjligheten just 08.19 men hade en annan plan.

Hmm svårt att se men tycker det ser ut som att han inte hade tillräckligt med utrymme till bilen. Tror nog han hade vart fast om dom tog ut vänster så dom kom in med bilen vinklad höger så passagerarn kunde hoppa ut. Låter ju även som dom funderar på att hoppa ut men bangar när dom ser alla hojar, som du säger dom hade väl räknat med att dom skulle till Mcd.

De har faktist ett guldläge när de kommer ur klaratunneln i korsning Sveavägen/Kungsgatan. Där står hojen still bakom en bil med ytterligare en bil framför sig, de saknar backspeglar vilket polisen tydligen märkt och de åker civilbil. Polisen i passagerarsätet skulle ganska lätt kunnat kliva ur, gå upp till hojen bakifrån och tryckt på dödarknappen.

Har vi sett samma film? :va

När de kommer ur klaratunneln och pratar om var nyckeln sitter så åker hojen iväg när polisen precis tar sig runt bilen mellan sig och hojen, och hojen har ingen bil framför sig.
Det är i det tillfället som de bestämmer sig för att låta honom stanna vid McD, alltså sätter upp en lugn och sansad plan istället för dessa hollywoodmetoder som många förespråkar. För mig är det ett klart moget beteende.

3. OM de hade tagit honom vid tillfället jag pekar på ovan, vad hade hänt då? Jag har haft nära kontakt med en hel del poliser genom åren och det vissa beskriver som "luttrade", "mesigt" och "oengagerat" är oftast precis det.. Men beroende på att de blivit överkörda av åklagare flera ggr för att de inte har tillräckligt med bevis vilket slutar i att när de lyckas ta en kille som är full, kör en stulen hoj utan reg.skyltar, skjutsar en illegal invandrare och har en AK4a innanför tröjan så får han ändå bara dagsböter och ett påpekande om att det var "fel" av tingsrätten.

Tro fan att poliserna ledsnar!

3,5 Mao, vad hade de att ta honom för? De "visste" att han kört galet mkt för fort och vårdslöst, men hade de bevis som kunde fälla honom? Förmodligen inte, och då tar jag nog tillbaka mitt tidigare uttalande om att de "försatt chansen". De gjorde helt rätt i att vänta på att få honom för nåt.

Det har du nog väldigt rätt i. Dvs att det är rättsväsendets fel i mångt och mycket och detta får de här konsekvenserna på polisers attityd. Och jag förstår det tankesättet att vilja trycka dit honom för något mer eftersom de faktiskt hade sett honom blåsa förbi i 200 blås men i och med det drar de igång en jakt som riskerar en jävla massa liv och som både direkt och i efterräkningar kostar en sjuhelvetes massa skattepengar.

Jag vet inte om man blir av med kortet för en rödljuskörning. Nu hade han ju inget kort men det var ju det poliserna uttryckligen ville enligt deras konversation. Och isf kanske det hade räckt där för att ge honom den påföljd han kunde få.

Det har du nog väldigt rätt i. Dvs att det är rättsväsendets fel i mångt och mycket och detta får de här konsekvenserna på polisers attityd. Och jag förstår det tankesättet att vilja trycka dit honom för något mer eftersom de faktiskt hade sett honom blåsa förbi i 200 blås men i och med det drar de igång en jakt som riskerar en jävla massa liv och som både direkt och i efterräkningar kostar en sjuhelvetes massa skattepengar.

Jag vet inte om man blir av med kortet för en rödljuskörning. Nu hade han ju inget kort men det var ju det poliserna uttryckligen ville enligt deras konversation. Och isf kanske det hade räckt där för att ge honom den påföljd han kunde få.

Fast första rödljuskörningen de har klart på film är den på sveavägen/surbrunnsgatan... när han gjort den så har de ingen möjlighet att stoppa honom vad jag kan se.

men i och med det drar de igång en jakt som riskerar en jävla massa liv och som både direkt och i efterräkningar kostar en sjuhelvetes massa skattepengar.

Drog polisen igång jakten? Fjärrstyrde dom hans hoj?
Om killen hade stannat någon av de 100 gångerna han hade chansen, vad hade hänt då?

Är det här en tävling i dumhet? Grattis, du ligger isåfall på en ohotad första plats med Ferspeedboy som solklar 2:a.

Hade polisen stoppat honom genom att blockera hans väg(och eventuellt fått honom att krascha) så hade en tråd vid namn: "GALNA GRISAR TOTAL MOSAR FREDLIG MOTORCYLIST!!!" startats.

Kom igen nu, kamma till er och kom in i matchen.

I princip alla på det här forumet kör med största sannolikhet för fort, även jag. Men det betyder inte att det är varken rätt eller säkert, och man får ta sina risker.

Men att påstå att polisen gör FEL när de försöker göra sitt jobb är helt sjukt.

Någonting som också var sjukt är att polisen inte vågar stanna vid donken på Sveavägen; det visar bara på vad både polisen och allmänheten tror om oss. Med betoning på tror, för seriöst, vem skulle hoppa in där och börja veva om polisen stoppar någon? Eller ens göra något?

Hade jag varit det så skulle vi sluppit ditt skämmiga beteende min son.

:hej

Tomtefar är far till alla barnen, men tomten kan inte hjälpa alla med alla fel dom födds med :D

Jo att stanna föraren finns många bra ställen, i början var polisen väldigt mogna förutom det att dom sa att dom skulle preja han mot stacketet, sen tog rädslan över vid donken annars hade dom sin chans på ett par ställen om dom agerat.

Tomtefar är far till alla barnen, men tomten kan inte hjälpa alla med alla fel dom födds med :D

Jo att stanna föraren finns många bra ställen, i början var polisen väldigt mogna förutom det att dom sa att dom skulle preja han mot stacketet, sen tog rädslan över vid donken annars hade dom sin chans på ett par ställen om dom agerat.

Du som är van borde veta hur knepigt det kan vara att stoppa skenande kossor. Lätt att vara expert när man sitter i i traktorn med biran i handen.

Någonting som också var sjukt är att polisen inte vågar stanna vid donken på Sveavägen; det visar bara på vad både polisen och allmänheten tror om oss. Med betoning på tror, för seriöst, vem skulle hoppa in där och börja veva om polisen stoppar någon? Eller ens göra något?

Jag förstår att de tänker så men samtidigt är det tragiskt att de gör det.
Men då de är ensamma utan support från fler patruller så känns det nog ganska hotat att kliva ur och försöka gripa någon när det står 100 hojar där.
Laddad stämning kan man kalla det... även om det inte hade varit det så hade nog polisen känt det som det.

Har vi sett samma film? :va

My bad, menar ju naturligt 6.17 precis utanför McD där de inte vågar gå ut för att det står massa hojåkande småbarnsföräldrar där..

I det läget känns deras attityd mot hojåkare för sorglig, kanske skulle jag förvänta mig det av nån 42-årig småbarnsmamma som dricker grönt te, röstar miljöpartiet och aldrig varit utanför tullarna.. men polisen? Ok om det varit på andra sidan gatan och 100 HA-västar på trottoaren, men det där? Nej, jag köper inte det.

Jag står dock fast vid att de förmodligen gjorde strategiskt rätt som sket i det givet "risken" för konfrontation med 100 pers om det skulle bli livat med föraren och "risken" för att åtalet ändå skulle läggas ner i förhållande till det ganska ringa övertramp de sett honom göra ditills.

My bad, menar ju naturligt 6.17 precis utanför McD där de inte vågar gå ut för att det står massa hojåkande småbarnsföräldrar där..

I det läget känns deras attityd mot hojåkare för sorglig, kanske skulle jag förvänta mig det av nån 42-årig småbarnsmamma som dricker grönt te, röstar miljöpartiet och aldrig varit utanför tullarna.. men polisen? Ok om det varit på andra sidan gatan och 100 HA-västar på trottoaren, men det där? Nej, jag köper inte det.

Jag står dock fast vid att de förmodligen gjorde strategiskt rätt som sket i det givet "risken" för konfrontation med 100 pers om det skulle bli livat med föraren och "risken" för att åtalet ändå skulle läggas ner i förhållande till det ganska ringa övertramp de sett honom göra ditills.

Spelar väl ingen roll vad det står för hojfolk där, de har redan gjort en plan och det är att ta honom när han klivit av hojen på McD, vilket de gör ganska snart efter att de kommer upp ur klaratunneln.
Med andra ord är det inga hot shots som agerar impulsivt utan de försöker klara problemet med minsta möjliga konfrontation.

snutar har ingen sympati för brottslingar spelar ingen roll om dom så är bankrånare eller små snattare. Kopplet borde stramas åt på den svenska poliskåren! bara för att dom blev mobbade i sin ungdom behöver dom inte ta ut det på oss!!!

Är det några som kopplet skulle stramas åt på så inte fan är det polisen.

Spelar väl ingen roll vad det står för hojfolk där, de har redan gjort en plan och det är att ta honom när han klivit av hojen på McD, vilket de gör ganska snart efter att de kommer upp ur klaratunneln.
Med andra ord är det inga hot shots som agerar impulsivt utan de försöker klara problemet med minsta möjliga konfrontation.

Nu är du nästan jobbig, kan du läsa hela inlägget, inkl. delen där jag skriver: "Jag står dock fast vid att de förmodligen gjorde strategiskt rätt... ".

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka