Video Polisens egna material från omtalad mc-jakt med dödlig utgång, Stockholm 2011-07-20

Status
Ej öppen för fler svar.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Fakta från 2009-2010:
25% av dom som avled i MC olyckor - hade INTE körkort.
(För bil var siffran endast 8%).

Ärligt, så ser jag inte denna körkortslösa grupp har nått att göra i trafiken.
Jag ser inte varför, dom ska förstöra för oss som motorcyklister. Och vara katalysator till ändlösa politiska (onödiga) förslag, som endast har till syfta att få stop vår frihet till köra vore hojer...


Kanske, det slutar med att vi ska kolla varandras körkort innan vi ska dra en runda!
---

Är det så att diskussionen egentligen rör sig om det är Ok, att 1 av 4 av dom som dör inte har körkort?

Om vi då konkluderar det är OK att köra utan körkort - då kan vi diskutera restriktioner i polisens verktygslåda för att verkställa lagen!

Eller är vi där vart det är logisk att det inte är acceptabelt, då kan vi diskutera lösnings förslag - och verktyg t. polisen...


Det vore ju inte alltför fel att göra med tanke på att många lär sakna det.(även om vissa bara saknar det pga indraget kort för fortkörning)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
2. Borde vara lag på att dom som drar ska polisen skita i o ta dom som dom kan ta som vill stanna, för många gånger när man gjort valet att man ska dra polisen så utgör man en större fara att man skadar sig själv en någon annan, i fall med bil så utgör man större fara till almänheten.

Känns det här ens vettigt i din värld om du tänker efter? Kriminella som vill vara ifred ska få vara det enligt lag?
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Har backup om det blir aktuellt. Men förstår inte varför youtube skulle dra ner det, detta är en offentlighandling och man ser inge blod/gore.

Tycker polisen agerade bra i filmen, bortsett från ett fåtal kommentarer och manövrerar.

SMC går säkert in på Kalla Fakta och förklarar att det bara är 1% av alla Motorcyklister som är dumma i huvudet. Precis som någon känd amerikansk president gjorde, så SH lugna nu ner er lite tills torsdag iallafall :kär
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Det svåra med tjuvar av bil/mc är att man vet inte om den är snod eller inte om man kör utan skylt, hur ska dom veta om det är rätta ägaren till hojen eller inte, kör själv utan skylt men för det är min hoj ärlig, sen om jag kör lagligt är en annan 5a. brukar stanna för rödljus o hålla hastigheten till 20% resterande är över eller under tillåten hastighet, oftast tar jag det lungt i sammhällen, specielt om jag ser barn/barnvagn/äldre/hästar med ryttare.

Köra utan skylt är ju olagligt i vilken hastighet du än kör i? :dummer

Det gör rätt ont när du tänker va? :rolleyes:
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Det svåra med tjuvar av bil/mc är att man vet inte om den är snod eller inte om man kör utan skylt, hur ska dom veta om det är rätta ägaren till hojen eller inte, kör själv utan skylt men för det är min hoj ärlig, sen om jag kör lagligt är en annan 5a. brukar stanna för rödljus o hålla hastigheten till 20% resterande är över eller under tillåten hastighet, oftast tar jag det lungt i sammhällen, specielt om jag ser barn/barnvagn/äldre/hästar med ryttare.

Det faller på sin egen orimlighet att skapa undantagslagar för personer som medvetet tar beslut att utsätta sig själva och andra för fara bara för att de är för omogna eller fega att ta ansvar för sina egna handlingar.

Att du kör för fort är helt upp till dig, men jag utgår ifrån att du stannar för polisen? Du tar väl hellre en bot än utsätter andra för livsfara?
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Ärligt, vi har alla olika syn på detta, många anser att det endast var synd om MC föraren och att han inte gjort något större fel mer än att ha kört utan lapp och utan skylt samt att det är poliserna som är den stora boven i det hela, och andra tycker tvärtom, detta inkluderar mig.
Poliserna har inte i detta fall gjort något som helst fel, utanför vad de är ålagda att göra, inget snack om saken. Det är endast MC föraren i detta fall som få skylla sig själv för sitt eget handlande.

Hade han haft en liten del av sin nästintill obefintliga lilla hjärna fungerande så hade han stannat när han visste att han hade polisen efter sig, men han skulle spela tuff och trodde i sin vildaste fantasi att han skulle klara sig. Helt och hållet hans eget fel som han fick betala dyrt!

Polisen SKA jaga, vilket också är en av deras arbetsuppgifter, så länge inte LKC säger annat. Så varför smutskasta poliserna som utför sitt jobb och gulla med kriminella?
 

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000rr
Polisens agerande i det här fallet kan uppenbart kopplas till något av följande i Brottsbalk (1962:700); kapitel 3.

1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Lag (2009:396).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas
1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag. Lag (2010:370).

:fakta
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Läs igenom tråden en gång till. Läs inläggen från vissa juveler. Om Du vore journalist eller på annat sätt involverad, vilka citat skulle Du välja som ett inslag med en dataskärm i bilden, upplästa med en kall och ekande spökröst?

Som man bäddar...

Skulle jag jobba för: hänt extra/aftonbladet/expressen/förtalbladet/ljugpressen och bara vara ute efter publicitet så skulle jag välja "guldkornen".

Skulle jag däremot jobba för SvD eller DN så skulle jag försöka bilda mig en verklig uppfattning och INTE ta med dessa citat.

Ljugbladet mfl. intervjuade tjejen på hojen veckan efter olyckan, precis när hon varit med om en hemsk olycka där hennes pojkvänn avled. Det är väll ganska självklart att hon skyller på polisen. Alltså är ljugbladet där med pennan i högsta hugg och skriver ner när en 17 årig tjej i chocktillstånd gör ett sådant uttalande; vilket sedermera får stå för hela sporthojssverige.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Ni som bara klagar på polisens agerande. vad gjorde dom för fel och hur skulle dom ha gjort? Stoppa någon i stan som kör illa är ju inte bättre då risken för andra är så mycket större, då polisen ser tendens till att dom kommer sticka. Sitta och titta på en film och klaga hela tiden på vilket dåligt jobb dom gjorde är ju skit lätt. Hur är det i verkliga livet? Det är inget XBOX 360 vi har sett. Eller är ni rädda för att det är er dom jagar nästa gång. Bara undrar för man får ingen förklaring på hur dom ska göra och vad ni själva hade gjort. Ska dom som försöker smita från polisen bli fridlysta? Ni gnäller ju på att dom inte tar stortjuvar så varför ska dom inte ta en mc som för fort?
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Polisens agerande i det här fallet kan uppenbart kopplas till något av följande i Brottsbalk (1962:700); kapitel 3.

1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Lag (2009:396).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas
1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag. Lag (2010:370).

:fakta

Herregud...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm. Det gläder mig att Du tror gott om "drakarna". Personligen tror jag inte att ämnet som sådant intresserar dessa så till den grad att de lägger ner någon mer omfattande research bakom en ev notis. Tyvärr talar vi nu om Kalla fakta, ett tv-program vars hela existens bygger på att skaka om tittarkretsen och etablera en mer eller mindre uttalad sanning.

Jag är väl för gammal, bitter och trött för att tro att intresset ligger i att leverera en nyanserad bild. Men när Youtube-filmerna från Bulten var på tapeten i Uppdrag granskning gladde det mig att SH-trådarna gav en så pass mångfacetterad bild och att vi inte kollektivt applåderade beteendet. Du har rätt i att flertalet poster i denna tråd visar på samma klokskap.

Skulle jag jobba för: hänt extra/aftonbladet/expressen/förtalbladet/ljugpressen och bara vara ute efter publicitet så skulle jag välja "guldkornen".

Skulle jag däremot jobba för SvD eller DN så skulle jag försöka bilda mig en verklig uppfattning och INTE ta med dessa citat.

...och skriver ner när en 17 årig tjej i chocktillstånd gör ett sådant uttalande; vilket sedermera får stå för hela sporthojssverige.
 
Last edited:

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
fanns ju rätt mkt info om det här , tjejen på hojen var medlem eller iaf kommentera händelsen i ngn tråd här på sh ..
har för mig killen inte hade ngt körkort , o korkad är ju bara förnamnet

Har du länk till vad tjejen kommenterade?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Känns det här ens vettigt i din värld om du tänker efter? Kriminella som vill vara ifred ska få vara det enligt lag?

Till viss del ja, men många gånger nej.

Köra utan skylt är ju olagligt i vilken hastighet du än kör i? :dummer

Det gör rätt ont när du tänker va? :rolleyes:

Nja bara lite olagligt utan skylt, det gör ju tusentals om dagen så varför ändra tränden, det gör skitont att tänka så jag slutar snart skriva i denna tråden.

Det faller på sin egen orimlighet att skapa undantagslagar för personer som medvetet tar beslut att utsätta sig själva och andra för fara bara för att de är för omogna eller fega att ta ansvar för sina egna handlingar.

Att du kör för fort är helt upp till dig, men jag utgår ifrån att du stannar för polisen? Du tar väl hellre en bot än utsätter andra för livsfara?

Jo jag vet att det är upp till var o en att bestämma hur snabbt man vill färdas, polisen :S stannar bara om det är dåligt med soppa eller för mycke snutar.

Utsätter aldrig någon annan en mig själv för fara att framföra mitt fordon.
 
Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Polisens agerande i det här fallet kan uppenbart kopplas till något av följande i Brottsbalk (1962:700); kapitel 3.

1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Lag (2009:396).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas
1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag. Lag (2010:370).

:fakta

Att sopan som framförde hojen valde att dundra in i en vägbom istället för att ta det faktum att nätet dragits åt kan härledas till dessa paragrafer på vilket sätt?

Nädu, här är det darwinismen i sitt esse vi har sett och inget annat.
Idiot som rensat ut sig själv.
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Polisens agerande i det här fallet kan uppenbart kopplas till något av följande i Brottsbalk (1962:700); kapitel 3.

1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Lag (2009:396).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas
1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag. Lag (2010:370).

:fakta

Det roligaste med ditt inlägg är att du både visar tecken på intelligens (du vet vad brottsbalken är) och total brist utav den (du förstår inte alls innebörden). Snurrigt!
 

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000rr
Att sopan som framförde hojen valde att dundra in i en vägbom istället för att ta det faktum att nätet dragits åt kan härledas till dessa paragrafer på vilket sätt?

Nädu, här är det darwinismen i sitt esse vi har sett och inget annat.
Idiot som rensat ut sig själv.

Nej, ärligt talat så tycker jag att Sverige är för gynnsamt för kriminella, samtidigt som polisen är förslappad och inte vågar vara allt för grov för att det blir ett jävla gnäll ifrån allmänheten om något skulle gå fel; nu var ju slutet nästan det sämsta slut det kunde bli, dock utan andra inblandande vilket även bör ses som tur i oturen; Föraren var ju ändå fullt medveten om att denna grep mot lagen samtidigt som denna hela tiden hade alternativen att släppa av föraren eller stanna, samtidigt som denna utför en medveten kriminell handling.
Det bästa enligt mig är att polisen får mer rättigheter, t.ex. om de hade mejjat ner motorcyklisten vid första bästa möjlighet vid lägre hastighet så hade det trolitgvist slutat bättre, bortsätt ifrån att allmänheten hade börjat gnällt om att polis körde på oskyldig motorcyklist eller liknande.... som sagt det ska inte löna sig att vara kriminell + mer rättigheter för polisen, dock så ska detta inte missgynnas vilket det nu även gör då mobbade idioter väljer polisyrket för att betala tillbaka som många nämnt tidigare. Moment 22 helt enkelt....
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
filmen slutade så plötsligt, vad hände? man vill ju inte missa slutet av en film?
kan inte någon lägga upp klipp på liket också så vi får ta del av konsekvenserna av körningen? :hihi

betyg: 4 av 5 grodor för slutet av filmen saknas :7peta

nej nu blir det titanic
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top