Video Polisens egna material från omtalad mc-jakt med dödlig utgång, Stockholm 2011-07-20

Status
Ej öppen för fler svar.

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
2 fel blir tyvärr inte ett rätt för någon av parterna :(
Men samtidigt så måste man säga att polisen agerade hyfast klanderfritt (bortsett från några onödiga kommentarer, som aldrig var något annat än kommentarer).
Man började med att följa efter på avstånd som civilt fordon. Valde taktiken att avvakta ingripande utifall föraren stannar på Mcd, vilket tyvärr sket sig.

Då tycker jag dom gör ett andra klokt beslut, dom avvaktar med att inleda ett efterföljande /jakt tills dom har stöd av en helikopter.
Först när helikoptern har anlänt drar dom på sirener och signalerar åt mc föraren att stanna.
Att han då tar beslutet att dra iväg på en vansinnesfärd kan man inte klandra polisen för.

Kort därefter så är hojen långt utom synhåll för jagande poliser på marken.
Att föraren väljer att hålla stumt i 20min till förstår jag inte för att:
1-Han har inte sett helikpotern, då hade han bara kunnat svänga in någonstans och gömt sig.
2-Han har sett helikoptern, vad är iden med att ens försöka fly? :va

Oavsett så valde han att fortsätta idiotköra, utan Poliser som stressad hack i häl.
Det resulterade dessvärre i att han avled, vilket jag inte anser att det finns någon annan att skylla än honom själv.
Bara tur att hans beteende inte resulterade i fler personers död.

Kör med insidan nu i sommar!
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
I´m Back !!

Staten är en mördare som sätter ut en vägbom som någon kan köra på !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000rr
Det roligaste med ditt inlägg är att du både visar tecken på intelligens (du vet vad brottsbalken är) och total brist utav den (du förstår inte alls innebörden). Snurrigt!

Hellt rätt; vet att den finns,men har ingen aning om hur den fungerar; skulle jag dock behöva fördjupa mig på innebörden i ngt som berör mig själv så har jag råd med advokat; korkat jo visst, men känner att jag tyvärr inte har tid att lära mig allt här i livet, speciellt inte juridik då det bara handlar om tolkningar......
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
2 fel blir tyvärr inte ett rätt för någon av parterna :(
Men samtidigt så måste man säga att polisen agerade hyfast klanderfritt (bortsett från några onödiga kommentarer, som aldrig var något annat än kommentarer).
Man började med att följa efter på avstånd som civilt fordon. Valde taktiken att avvakta ingripande utifall föraren stannar på Mcd, vilket tyvärr sket sig.

Då tycker jag dom gör ett andra klokt beslut, dom avvaktar med att inleda ett efterföljande /jakt tills dom har stöd av en helikopter.
Först när helikoptern har anlänt drar dom på sirener och signalerar åt mc föraren att stanna.
Att han då tar beslutet att dra iväg på en vansinnesfärd kan man inte klandra polisen för.

Kort därefter så är hojen långt utom synhåll för jagande poliser på marken.
Att föraren väljer att hålla stumt i 20min till förstår jag inte för att:
1-Han har inte sett helikpotern, då hade han bara kunnat svänga in någonstans och gömt sig.
2-Han har sett helikoptern, vad är iden med att ens försöka fly? :va

Oavsett så valde han att fortsätta idiotköra, utan Poliser som stressad hack i häl.
Det resulterade dessvärre i att han avled, vilket jag inte anser att det finns någon annan att skylla än honom själv.
Bara tur att hans beteende inte resulterade i fler personers död.

Kör med insidan nu i sommar!

Det finns hopp för detta forum!

Varför hålls tråden öppen då detta avhandlats, med identiska inlägg, redan innan med samma utgång?
 

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Tycker polisen agerade helt korrekt. Hoppas de fortsätter jaga alla idioter som kör som svin på olämpliga platser!
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nu kanske du inte har kört i Södra Länken men det sitter skyltar ungefär överallt som visar om hela tunneln/vilka filer som är avstängda...

Aldrig vart i stockholm men planerar att jag ska ta en/någon tur där i år :tummenupp

Det var synd att inte föraren uppmärksamma detta o svängde upp på leden till höger.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag får liksom en bild framför mig av en rödlätt, läspande, lite harmynt karl med lite ojämn skäggstubb och ett öga som liksom inte riktigt verkar titta på samma sak som det andra.

Bara jag?
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Vad är det egentligen vi får se på denna film? Som "läckt" ut så lägligt. Jo vi får se början av jakten där offret begår ett antal trafikbrott. Dvs. det som ur polisens synvinkel rättfärdigar jakten. Polisbilen som kameran är placerad i är alltså initialt med i jakten men förlorar sedan kontakt med offret. Alla polisbilar är utrustade med kamera & den är påkopplad vid jakt som bevis mot den jagade.

Det skulle vara mycket mer upplysande att se filmerna från de bilar som låg närmast offret i slutet av jakten.
Filmen från helikoptern som så lägligt "försvann" trots att helikopter piloten två gånger lovade att lämna in den på Västberga Polisstation, hade varit helt avgörande om något fel begåtts av Polisen eller inte. De har som motto att vara en transparant myndighet som vill ha allmänhetens förtroende. Det är inget man uppnår med att mörka bevis.

Nej fakta på bordet det tjänar alla på & har ev. ett fel begåtts så stå för det eller om allt skötts enl. regelboken visa det. Så självdör alla spekulationer & all ryktesspridning & Polisens anseende skulle stärkas. Men hanteringen av detta ärende är under all kritik.

Inom svenskt rättsväsende råder en tro att om man aldrig fäller en polisman för brott leder det per automatik att Svensson tror att Polisen är felfri & får där med förtroende samt respekt. I USA har man insatt att genom att straffa rötäggen visar man att alla är lika inför lagen & folks förtroende för polisen stärks. Nu är inte USA perfekt men i detta hänseende har man kommit längre än oss.

Slutligen förtjänar den döde, hans flickvän & familj att behandlas med respekt hur fel han än gjorde!
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Vad är det egentligen vi får se på denna film? Som "läckt" ut så lägligt. Jo vi får se början av jakten där offret begår ett antal trafikbrott. Dvs. det som ur polisens synvinkel rättfärdigar jakten. Polisbilen som kameran är placerad i är alltså initialt med i jakten men förlorar sedan kontakt med offret. Alla polisbilar är utrustade med kamera & den är påkopplad vid jakt som bevis mot den jagade.

Det skulle vara mycket mer upplysande att se filmerna från de bilar som låg närmast offret i slutet av jakten.
Filmen från helikoptern som så lägligt "försvann" trots att helikopter piloten två gånger lovade att lämna in den på Västberga Polisstation, hade varit helt avgörande om något fel begåtts av Polisen eller inte. De har som motto att vara en transparant myndighet som vill ha allmänhetens förtroende. Det är inget man uppnår med att mörka bevis.

Nej fakta på bordet det tjänar alla på & har ev. ett fel begåtts så stå för det eller om allt skötts enl. regelboken visa det. Så självdör alla spekulationer & all ryktesspridning & Polisens anseende skulle stärkas. Men hanteringen av detta ärende är under all kritik.

Inom svenskt rättsväsende råder en tro att om man aldrig fäller en polisman för brott leder det per automatik att Svensson tror att Polisen är felfri & får där med förtroende samt respekt. I USA har man insatt att genom att straffa rötäggen visar man att alla är lika inför lagen & folks förtroende för polisen stärks. Nu är inte USA perfekt men i detta hänseende har man kommit längre än oss.

Slutligen förtjänar den döde, hans flickvän & familj att behandlas med respekt hur fel han än gjorde!


Läser en massa text men ser bara ordbajs.

Du verkar känna/kände personerna.

Inte en av dem har gjort rätt!!!!!

Forza polisen!!!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vad är det egentligen vi får se på denna film? Som "läckt" ut så lägligt. Jo vi får se början av jakten där offret begår ett antal trafikbrott. Dvs. det som ur polisens synvinkel rättfärdigar jakten. Polisbilen som kameran är placerad i är alltså initialt med i jakten men förlorar sedan kontakt med offret. Alla polisbilar är utrustade med kamera & den är påkopplad vid jakt som bevis mot den jagade.



tin-foil-hat.jpg
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Vad är det egentligen vi får se på denna film? Som "läckt" ut så lägligt. Jo vi får se början av jakten där offret begår ett antal trafikbrott. Dvs. det som ur polisens synvinkel rättfärdigar jakten. Polisbilen som kameran är placerad i är alltså initialt med i jakten men förlorar sedan kontakt med offret. Alla polisbilar är utrustade med kamera & den är påkopplad vid jakt som bevis mot den jagade.

Slutligen förtjänar den döde, hans flickvän & familj att behandlas med respekt hur fel han än gjorde!

Offret? Offret begår inga lagbrott vad jag kan se, hon sitter ju bakpå.

Nej något offer är han inte, och jag tycker det är på gränsen till respektlöst mot honom att säga att han är ett offer. För det insinuerar att han inte skulle haft någon makt över sitt eget handlande, vilket han hade.

Han var ung, oerfaren samt riskbenägen, fattade ett felbeslut och fick betala det ultimata priset.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top