Video Polisens egna material från omtalad mc-jakt med dödlig utgång, Stockholm 2011-07-20

Status
Ej öppen för fler svar.
Laddad stämning kan man kalla det... även om det inte hade varit det så hade nog polisen känt det som det.

Det är ju just det polisen ska vara tränad för; konflikt hantering i extrema situationer.

Här har vi en föredömlig hantering av polisen, mer sånt här!

Spola till 3:11:

För det första folk, ha lite respekt för att en person dog och hur anhöriga måste känna sig när sånt onödigt måste hända.:fakta

Sen kan inte jag låta bli att undra: Var det värt ett människoliv att till varje pris fånga denna person, står brottet i propotion lite resultatet, jag tror han har gjort i byxorna några gånger under den färden och det förhoppningsvis fått honom att fundera över sitt mc-åkande.
Jag tycker polisen ska ransaka sig, typ 8 polisbil 1 mc-polis och sen tyckte jag de pratade med en helikopter,, var insatsen värd sitt pris herr Konstapeln.

Men du som verkar ha mycket tid över kan ju helt enkelt hämta ut filmen istället för att påstå att polisen är korrupt och har förstört filmen. Har du källor på att den de facto har försvunnit eller är det en vanlig "svenssonspekulation"? personligen skiter jag i vilket om filmen finns eller ej för att filmen slutar på samma sätt ändå dvs att han gjorde hundra aktiva val under resans gång och fick sota för det...

Polisens egen version är att man glömde sätta på kameran & att det därför inte finns någon inspelning. Den infon höll Polisen inne med tills media trycket blev för stort & de var tvungna att bekänna färg. Källa alla dagstidningar från aktuell tidpunkt. Ohörda vittnen samma källa som tidigare.
Jag skiter inte i om en yngling som gjort en drös grova trafikbrott hetsas till döds. Där i ligger skillnaden mellan våra ståndpunkter.

Polisens egen version är att man glömde sätta på kameran & att det därför inte finns någon inspelning. Den infon höll Polisen inne med tills media trycket blev för stort & de var tvungna att bekänna färg. Källa alla dagstidningar från aktuell tidpunkt. Ohörda vittnen samma källa som tidigare.
Jag skiter inte i om en yngling som gjort en drös grova trafikbrott hetsas till döds. Där i ligger skillnaden mellan våra ståndpunkter.

Den enda hetsning som fanns var i hans egen högerhand...rätt tydligt då han hetsade en polisbil utan att själv vara hetsad. Han ville bli jagad och han ville bli hetsad vilket är så uppenbart det kan bli. Handling och konsekvens!

är det bara jag som undrar vad för hemskt brott man måste begått för att få 08s poliskår efter sig + helikopter?
De kanske hade gjort andra brott också? För annars kanske man skall tänkta på att det finns en passagerare på som inte riktigt råder över situationen helt som sitter väldigt utsatt. Fula gester eller ej.
Om inte annat så tycker jag det finns vettigare sett att lägga min sura skattepengar på. Min polisförakt minskar ju inte direkt med kommentaren om att preja in i räcket och fegliret om att inte våga stanna för det står flera bajkers runt Mcd. Eller andra fjompkommentarer. Kom in i matchen Pissråtter! Jag säger inte att föraren gjorde rätt. Jag säger inte att ALLA poliser är körda i bollen. Jag har bara råkat ut för allt för många pappa blå som måste varit gamla mobboffer som vill ge igen. Fi fan för dem! Måtte dem göra bättre psyktester för framtiden.

Tycker med kommentarena är skrämmande och är det proffsigt? Nej, MEN...precis som i Malmö(?) -Apajävlar el vad polisen där myntade..vi får nog ändå inse att poliser är bara människor och vad de myntade i bilen mellan kollegor emellan att de aldrig i sin vildaste fantasi kunnat tro att detta skulle bli youtube/aftonbladet videos för allmän beskådan.

För det första folk, ha lite respekt för att en person dog och hur anhöriga måste känna sig när sånt onödigt måste hända.:fakta

Sen kan inte jag låta bli att undra: Var det värt ett människoliv att till varje pris fånga denna person, står brottet i propotion lite resultatet, jag tror han har gjort i byxorna några gånger under den färden och det förhoppningsvis fått honom att fundera över sitt mc-åkande.
Jag tycker polisen ska ransaka sig, typ 8 polisbil 1 mc-polis och sen tyckte jag de pratade med en helikopter,, var insatsen värd sitt pris herr Konstapeln.

Japp, återigen, hans egna fel.
Hade han som alla andra människor haft en hjärna att tänka med samt haft en aning förstånd och tänkt på sin passagerare och andras liv, och stannat för polisen, så hade detta inte hänt.
Sedan, visst, tråkigt när sådant händer, och tråkigt för grabbens familj, men ger man sig in i leken får man leken tåla.
Polisen i sverige måste bli bättre på sånt här, hårdare!

Ren spekulation men: blir inte sådana här polisuppbåd lite av "statuera exempel"? Dvs man sätter in oproportionerligt med resurser för att visa att man kan åka fast även för denna typ av förseelser. I förlängningen hoppas man, antar jag, att detta skall få tillräckligt många att låta bli nämnda överträdelser.

Den enda hetsning som fanns var i hans egen högerhand...rätt tydligt då han hetsade en polisbil utan att själv vara hetsad. Han ville bli jagad och han ville bli hetsad vilket är så uppenbart det kan bli. Handling och konsekvens!

Jag håller inte med dig, men respekterar din avvikande åsikt.

Ett problem som träffar en del komentarer i den här tråden kan vara att poliserna inte vet vad "dödarknappen" på en hoj är.
Vid nåt tillfället frågar ju tom den ena den andra "men var sitter nycklarna på en sån där egentligen" när dom pratar om att stoppa hojen och rycka ur nycklarna.

Bara en tanke.

Hur tänkte du nu? Ska polisen i proportion till brottet stå på donken och göra vågen istället för att motarbeta ett beteende av denna rang? Förhoppningsvis har denna händelse fått andra strutsar att tänka några gånger extra innan dom lämnar strutsfarmen och tar sitt ansvar.

:hej

Hur tänkte du nu? Ska polisen i proportion till brottet stå på donken och göra vågen istället för att motarbeta ett beteende av denna rang? Förhoppningsvis har denna händelse fått andra strutsar att tänka några gånger extra innan dom lämnar strutsfarmen och tar sitt ansvar.

:hej

Ja vad har du lärt dig av detta lilleludde? att inte gasa i bussfilen med budbilen.

Svenska versionen är en klassiker (också).

I huvudfrågan anser jag fortfarande att polisen i allmänhet bör avbryta när det börjar bli farligt.
Men:
Det signalerar att det är OK att köra som ett svin, eftersom man drar snuten skitlätt.
Ibland måste man markera, trots risker.
En klåpare som leker göstaryttare (inklusive GR själv) utsätter andra för så stora risker att jag anser att man kan gå väldigt långt för att få stopp på ofoget.
Att personen på filmen dog ser jag som självförvållat.

Polisens agerande är långt ifrån perfekt och det är tråkigt att någon måste sätta livet till. Men återigen - den som fattar beslutet att köra ifrån polisen har också alla möjligheter i världen att stanna...! Långt innan någon dör eller jakten ens blir farlig...! Den som vill leka med polisen och inte inser detta och inte heller är beredd att stå för konsekvenserna - den förtjänar ingen respekt...!

Att de anhöriga sedan gnäller i media om att "polisen tog hans liv" är skrattretande och att detta gnäll svärtar ner alla sporthojsåkare är högst beklagligt.

Hm, läst massa med inlägg nu. Vad som är rätt eller inte? Upplever lite som det är något glidar forum man hamnat på och inte en sporthojs sida. Personligen tycker jag om att vrida lite extra på rullen då fart är lite tjusning för mig. Olagligt - javisst är det. Men behöver knappast några moralpredikningar av några som skryter om sina sporthojar som får hosta sig fram i max 90 km/h.

Killen gjorde sitt val, och fick betala ett högt pris för det. Men va ändå hans val, ingen annans.

Jag tycker självklart inte att man ska låta såna fartdårar fara fram, men att jag i trafiken är ju sjukt. Vad hade rubrikerna varit om en snut hade rammat en människa, vem hade då fått skulden, hade det fortfarande varit killen på hojen,,, nej jag tror inte det.
Det är ju så små marginaler när det är en massa trafik där 8 polisbilar med blåljus ska fara fram.
Varför ska tanken att "där fick han, så går det" vara starkare en "var det så viktigt med den polisinsatsen och ta han dog".

Ja vet i fan vad som är rätt eller fel. I morgon ska jag ta RR-licens för på bana möter man inte en djävel.:tummenupp

Så jävla trött på alla muppar som tycker det e ballt att försöka köra ifrån allt och alla, speciellt polisen... Det handlar inte heller om fartens vara eller icke vara utan om omdöme och tankeförmåga...

Ni som inte förstår vad sånt här körbeteende betyder för oss alla "vanliga mc-förare" kanske ska fundera på om ni ska framföra något fordon överhuvud taget.

Att han drar är ju bara hans eget fel.

Men...

1. Varför försöker de inte plocka honom direkt på sveavägen efter rödljuskörningen (de vågade inte ut bland hundra hojar vid donken...), ville man ha något värre?

2. Polisbilens framfart i rätt tät trafik, kryssandes mellan filer och gör direkt hårresande manövrar, i 200+, utan att de facto ha kontakt med den jagade? Det var ingen skillnad öht mot godtycklig spökryttar-touring och den här resan, med exakt samma risker för alla i närheten.

3. Man lär ju undra, vinsten att plocka killen - kontra riskerna (återigen, poliserna var precis lika illa ute kryssandes i trafiken) - någon lär ju ha gjort en bedömning att det var värt det...

Jag blev lite illa berörd över bristen på respekt i den polisbilen iaf, till och med den egna kollegan som tar det lite mera varligt får sig en skopa av ett par testosterinstinna grabbar.

Personligen tycker då jag att konstaplarna var precis lika jäkla fel ute, och jag fick absolut känslan att de uppskattade lite äventyr...

Tragiskt åt alla håll och kanter är det iaf.

24 patruller skrev någon. Vadådå han hade ju krupit över en korsning fast ljuset visade rött. Då ringer man in helikoptern såklart :fakta

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka