Video Polisens egna material från omtalad mc-jakt med dödlig utgång, Stockholm 2011-07-20

Status
Ej öppen för fler svar.
Det säger ju iofs en del om din syn på rättssamhället.

Jag tycker de sköt åt helvete för lite i Gbg 2001. Ser man filmer och bilder därifrån finns ett 20-tal värdiga att få ett skott i benet. Kastar man sten på polisen är man värd ett skott, punkt.

I det här fallet tycker jag inte ett dugg synd om killen förutsatt att jag har rätt i att det är den incident som diskuterades i fjol där killen saknade körkort, hojen var väl tom stulen eller iaf oförsäkrad och saknade reg.plåt. Polisen gör helt rätt i att anta att det inte är en "hederlig svensson som kör lite för fort". Däremot borde de gått ur när de vid flera tillfällen hade chansen inne i stan vid rödljusen och tryckt på dödarknappen+dragit ur nyckeln... Då hade det här aldrig hänt.

Vad menar du? Jag skriver ju liksom du att de skulle tagit ut honom direkt. Om de nu hade misstänkt att den var stulen och allt möjligt, tror du inte de hade plockat honom direkt då? De vill ju bara vänta tills de har mätt honom för mer än 30km/h över. Två klåpare till poliser helt enkelt.

Angående demonstranten ber jag dig läsa igen. Polisens förklaring var att de ansåg att lille Hannes eller Hampus sten riskerade deras kollegas liv. Det köper jag inte alls. Killen är helt ensam och orkar väl inte ens kasta så långt. Skjutningen grundar sig förstås i att de är förbannade och jävligt trötta på vänsterpacket. Vilket jag förstår totalt. Och jag tycker det var bra och jag tycker också de borde ha skjutit mycket mer. Men deras förklaring är skitsnack.

Sen måste jag ge en känga till polisen på allt jävla gnäll efteråt och psykiska men och allt de fick. Då har de valt fel yrke om de gnäller över det. Ett gäng spaghettiarmsveganer bråkar med dem och de får psykiska problem?

Tycker att om man väljer å smita får man ta konsekvenserna med!

Ganska intressant å få höra polisernas kommentarer till andra bilister!:D

Ptjaa, om det ändå inte vore så svårt, det där fria valet vi människor begåvats med - vissa mer, andra mindre.

Några tankar som dyker upp i mitt huvud:

När olyckan diskuterades som värst fanns det påståenden om att just detta par gjorde eller gjort en grej av att man minsann inte tog hänsyn till polis eller samhälle utan levde rövare i trafiken helt efter eget huvud och egna normer. Det är väl precis vad som i politik och press nu betecknas som "extremt beteende"? Om det är sant vet jag inte, men omkörningen av piketen på fel sida tyder i min bok på att föraren var mycket, mycket medveten av vad han gjorde och vad han drog igång. Jag uppfattar knappast att han upplever sig jagad fram till den sekvensen?

Av filmen att döma försöker polisen hålla sig osynlig så långt det är möjligt, för att sedan tappa kontakten och vara helt hänvisade till helikoptern. Snyggt, proffsigt och det må väl vara den lägsta formen av hetsning - att mc-föraren inte ens vet om att han är jagad? Nu kan ju andra bilar ha legat paret i bakhasorna men att döma av kommunikationen är ju helikoptern rätt ensam att ha visuell kontakt under senare delen av förföljandet. Att de inte tog honom tidigt kan naturligtvis bero på att de ville ha bevis på grövre överträdelser, men formödligen också på att de inväntade helikoptern.

Extremt beteende börjar ju lyftas fram i debatten som något att särbehandla och sätta fokus på som en del i strategin för att minska olyckorna. Är det så kan vi förmodligen förvänta oss ett betydligt större användande av helikopter för att jaga fortåkare, och därmed att en jakt som inte avslutas inom någon minut kan bli svår att klara sig ur.

Så - föraren fattade med facit i hand helt fel val och drabbades på grund av detta val av värsta tänkbara konsekvens. Det är oerhört beklagansvärt för familj, anhöriga och vänner, att söka någon att skuldbelägga är väl inte en helt onaturlig reaktion i deras situation.

För oss andra är det bara att sätta oss in i mc-förarens situation. Är detta något att uppleva? Motiveras vinsten av valet att smita av risken som man själv löper eller utsätter andra för?

Som Galne Dansken säger - antingen blir slutsatsen i TV att polisen hetsat en stackars oskyldig mc-förare till döds och ska ha bonk för det. Eller så att vi SH-åkare skiter i sunt trafikbeteende och riskerar människors liv och lem på våra dödsmaskiner. Tyvärr tror jag samhället i stort lutar åt det senare, vare sig man tycker eller kommer fram till att polisbilen körde 25-50 km/h för fort under det direkta förföljandet...

Så - bring it on och låt oss se var debatten ta vägen. Men visst väcker denna typ av dokumentation en hel del tankar kring fenomenet Extremt Beteende i trafiken. Jag tror inte det är sista gången det debatteras under de kommande åren.

Mina 2p, ha en underbar mc-vår och håll det svarta och klibbiga nedåt.

Last edited:
Du har tydligen inte sett filmen från när de sköt. Regnar stenar? :rofl Det gjorde det dagen innan på Avenyn samt på Vasaplatsen i viss mån innan skjutningen ägde rum. Och snälla läs igen.

Vill passa på att ge våra kära Blåvita vänner (och även de poliser som såg genom fingrarna) en stor eloge som agerade för att försvara sin stad mot patrasket vid Vasaplatsen.

Jo, det påstår jag.

Visst dom hade kunnat åkt upp bredvid honom, framför honom inne i stan. Hade han stannat då? Jag gissar nej.

Bredvid? Man kör in framför honom. Vad ska han göra? Lägga i backen? Jag har själv blivit stoppad så av två polisbilar vid ett rödljus i Allén här i stan. Fanns inte mycket att göra där kan jag säga och det gör inget för jag hade ändå inte gjort nåt. Åkte dock på böter och ombesiktning men polisen var artig och bad nästan om ursäkt.

Du har tydligen inte sett filmen från när de sköt. Regnar stenar? :rofl Det gjorde det dagen innan på Avenyn samt på Vasaplatsen i viss mån innan skjutningen ägde rum. Och snälla läs igen.

Vill passa på att ge våra kära Blåvita vänner (och även de poliser som såg genom fingrarna) en stor eloge som agerade för att försvara sin stad mot patrasket vid Vasaplatsen.

facepalm.jpg

Blir förvånad om vi inte har ett totalförbud mot sporthojar på gata inom en inte allt för avlägsen framtid.
BoSoZoKu kommer gråta ut här på SH och inte förstå varför.

Jag har rippat ner filmen i fall ingen får igång den, men det lär ta 2 dagar att tanka upp den för att mitt internet är så långsamt, men jag har film matrialet på datan så alla vet :)

Vad ska man säja om filmen, om poliserna skulle velat stanna föraren så va bästa platsen i stan när han körde saktare.

Poliserna va ju helt jävla pukade o kunde knapt köra bil, har dom fått det i ett nallepuff packet eller :mad: tror nästan dom körde onycktra så som dom sixsaka mellan filerna o va nästan på väg att krocka med en annan bilist i deras framfart, nä ni poliser lär er köra innan ni försöker jaga någon.

Såderja..

Nu har jag sett hela filmen och summan är nog att poliserna gjorde bort sig i början när de inte tog chansen att trycka dödarknapp+plocka nyckeln direkt inne på sveavägen vid rödljusen.

I övrigt agerar de proffsigt, kör fort men snyggt och sköter det hela tämligen exemplariskt givet den information de har vid tillfället.

Tillåt mig asgarva :D

1. Blockera vid rödljus eller preja in i låg fart - Hur enkelt som helst.
2. Ja, eller KANSKE misstänkte de att han var polismördare och pedofil.
3. Nej, men det är en person till vars liv de riskerar.
4. Men snälla, har du sett filmen? Helikopter har hela tiden kontakt med hojen och eftersom det redan står ett tiotal patruller på olycksplatsen så står det klart att dessa var närmare än den bil vi åker med. Dessutom är ju avståndet så stort att de gör inget nytta på något sätt. Hör du inte när de pratar hur puckade de låter? De här två Kling och Klang drog igång nåt helt utan proportioner och gott omdöme. Ledsen att behöva spräcka din idoldyrkan men det finns bra poliser och det finns även dåliga poliser. Jag har haft att göra med många av båda sorter och förvånas ofta över vad de faktiskt har släppt igenom till och igenom polisskolan.

Ditt resonemang om huliganer och Sveavägen är för dumt för att ens ge ett svar på. :dummer
Jag asgarvar. Utan att först be om tillåtelse.

1. Ja, vad enkelt det är. Du kanske borde bli konsult åt polisen och upplysa om hur de enklast och säkrast stoppar en motorcykel. Det allra säkraste är om poliserna blinkar med blåljusen och den de ligger bakom stannar vid vägkanten framför de. Att börja blockera vägen eller prejas när det är en motorcykel som ska stoppas är långt ifrån säkert. Hur hade du reagerat över en film där svenska polisen prejar en motorcyklist eller kör ut framför denne och motorcyklisten åker i backen och blir skadad, allt det på grund av en mindre fortkörning och en rödljuskörning?
2. Tja, de körde en hoj utan regplåt. Så de kanske då trodde att den var stulen. Enligt det man brukar läsa på den här sidan så är ju hojtjuvar värre än både polismördare och pedofiler och något det läggs alldeles för lite resurser på att fånga. De kanske ville bättre på statistiken över hojtjuvsfångandet lite?
3. Är det polisen som riskerar den passagerarens liv eller är det föraren av hojen?
4. Men snälla, har du sett filmen? Ja, helikoptern har kontakt med motorcykeln. Vilket kan betyda att den ligger 500m ifrån och är totalt omöjlig att se ens om man letar efter den när det går ett par hundra kilometer i timmen. Ca fem minuter innan kraschen går det ut på radion att alla landfordon ska hålla sig borta från motorcykeln och från det att helikoptern rapporterar om kraschen tills att första bilen meddelar sin ankomst till platsen dröjer det ca 20 sekunder om jag inte minns fel. 20 sekunder i 180kmh betyder att närmaste bil ligger en kilometer bakom. Och sedan dröjer det ju ytterligare några minuter innan bilen man får följa i filmen når fram. Så istället för att ha legat ett par mil bakom som bilen man fick följa så låg kanske det tiotalet bilar som hann före till platsen bara en halvmil bakom motorcykeln.

Ledsen att behöva spräcka din idoldyrkan. Men de som framförde motorcykeln var de som agerade utan vare sig ansvar, omdöme eller hänsyn.

Trist

Den här killen och tjejen hälper ju verkligen alla de som vill förbjuda sporthojar eller på annat sätt göra det svårt för oss.

Tack för att man nu pga. detta ägnar ett Kalla Fakta åt att ge oss dålig publicitet.

Vilket är lättast tror ni att föbjuda Motorcycklarna eller Polisen?

Vems parti tror i alla de som ser programmet tar som inte kör MC och är laglydiga svenska goda medborgare....

Ja visst kommer polisens agerande granskas men i det långa loppet tror ni då så naivt att man enbart kommer att komma ihåg polisen....

Nja det är nog tyvärr för oss andra som fortfarande har ambition av att leva och vill köra hoj som kommer drabbas och lida mest

Det är alla vi som drabbas av denna jävligt trista dumma debatt som uppkommer som ett brev på posten när man ser hur denna killen som för övrigt verkar ha otur när han tänkte och gjorde sina val den dagen han bestämde sig för att köra hemmifrån körkortslös och utan synlig regskylt för att sedan bryta nästan alla andra trafikregler som finns i boken....

Man må ha funderingar på hur man kanske kunnat göra annorlunda och bättre från polisens sida men det är en helt egen utredning. Valet som killen och tjejen gjorde med påföljande utgång...
det är helt deras egna och situationen de försätter sig i den står dom för själva...

Sorry där saknar jag faktiskt empati.......

Denna jävligt dumma handling drabbar nu alla oss som gillar sporthojar negativt på ett eller annat sätt.

Fundera lite utanför boxen och tänk vad konsekvenserna kan bli polisens agerande bra eller dåligt....
Det är inte det som kommer bli den stora frågan.
Den stora frågan är vår existens som SH-förare på allmän väg som kommer att ifrågasättas.

Jag säger med detta inte att man alltid har kört lagligt själv men att smita och köra som en jävla vilde bland trafiken och riskera andras liv det går ju tyvärr inte att försvara det beteendet på ett enda sätt.

I det fall han skippat smitandet hade han i alla fall idag levt, ok kanske inte haft körkort men han hade haft en söt tjej att krama och bry sig om...

Till er som tycker att han var kung fundera på vad kungen kanske åstadkommer för nya lagar och regler pga sitt handlande så kan ni tacka honom för det sedan.... Tror tyvärr inte att ni helt kommer att bli nöjda dock.

Last edited:
Jag sparade rullen på datorn men jag har ingenstans att ladda upp så om någon känner sig manad att lägga den på piratebay lr liknande så kan jag skicka filmen till den

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph