(plugg) Vad ska man göra för att inte alltid dra igång sista veckan?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Någon som har bra tips?

Sitter nu på univeristetet och är förbannad på mig själv över att jag inte börjat plugga i detta tempo tidigare.

Hur ska man få diciplin på sig själv att börja ifrån dag 1?:va

Jag brukade försöka att varje dag efter plugget läsa det vi gått igenom under dagen samt renskriva anteckningar. Det funkade dock inte varje dag :gnissla men jag tror det är ett vettigt sätt.

Köp ngn dyr och fin plugg-accessoar. Typ en Parker-penna, ny miniräknare eller en fin te- eller kaffekopp eller nåt, då är det med ens mysigt att försjunka över böckerna :hihi

Det är bara att ta sig i kragen och att inte skjuta upp saker hela tiden..

Sen är en "bra grej" att ge dig själv belöningar när du varit duktig. :)

Typ - Nu har jag pluggat bra nått djävulskt i fyra timmar så då får jag spela WOW i en timma. Eller något dylikt.

Tänk det som ett heltidsjobb, dvs 8 h arbete om dagen. Om man har föreläsningar 8-12 en dag så kan det vara jävligt lätt att glida hem/träna/slappa efter det. Men om du ser det som ett jobb så innebär det att du ska "jobba" framtill 17:00 en sån dag. Använd då tiden efter föreläsning till att, som föreslagits tidigare, att gå igenom dina anteckningar eller renskriva dessa, läsa kurslitteraturen, lösa lite räkneuppgifter som hör till kursen (om det är en sån kurs).

Du kan ju även ha ett slags flex-schema så att om du jobbat extra bra en dag och gjort det du hade planerat så får du sluta tidigare. Eller om du sitter 2 h längre en kväll och får mycket gjort så innebär det att du kan gå hem 2 h tidigare en annan dag (i princip).

En annan sak som man kan göra inför tenta är att börja tentaplugga 2-3 veckor i förväg. Då hinner man oftast gå igenom allt och då är det inte så stressigt. Jag brukade sitta en eller två veckor före tenta (ibland mindre :näsblod ) och plugga minst 8 h per dag.

Snacka ihop dig med kurskamarater och plugga ihop tillsammans i grupp. Då får man tider som man måste passa för att mötas upp plus att det är fan så mycket roligare. Man har alltid nån att fråga/diskutera med om det kör ihop sig. Tro mig, det kommer det göra många gånger :pannkyss

/Lång

Last edited:
Tänk det som ett heltidsjobb, dvs 8 h arbete om dagen. Om man har föreläsningar 8-12 en dag så kan det vara jävligt lätt att glida hem/träna/slappa efter det. Men om du ser det som ett jobb så innebär det att du ska "jobba" framtill 17:00 en sån dag. Använd då tiden efter föreläsning till att, som föreslagits tidigare, att gå igenom dina anteckningar eller renskriva dessa, läsa kurslitteraturen, lösa lite räkneuppgifter som hör till kursen (om det är en sån kurs).

Du kan ju även ha ett slags flex-schema så att om du jobbat extra bra en dag och gjort det du hade planerat så får du sluta tidigare. Eller om du sitter 2 h längre en kväll och får mycket gjort så innebär det att du kan gå hem 2 h tidigare en annan dag (i princip).

En annan sak som man kan göra inför tenta är att börja tentaplugga 2-3 veckor i förväg. Då hinner man oftast gå igenom allt och då är det inte så stressigt. Jag brukade sitta en eller två veckor före tenta (ibland mindre :näsblod ) och plugga minst 8 h per dag.

Snacka ihop dig med kurskamarater och plugga ihop tillsammans i grupp. Då får man tider som man måste passa för att mötas upp plus att det är fan så mycket roligare. Man har alltid nån att fråga/diskutera med om det kör ihop sig. Tro mig, det kommer det göra många gånger :pannkyss

/Lång

Men jag är lite seg så att jobba själv känns mycket bättre. Nu när jag stängt in mig i källaren på universitetet går det fint.

Men att börja med någon form av flex schema kanske vore bra.

Ps din tjej är här

Köp ngn dyr och fin plugg-accessoar. Typ en Parker-penna, ny miniräknare eller en fin te- eller kaffekopp eller nåt, då är det med ens mysigt att försjunka över böckerna :hihi

En penna får de bli:D

Last edited:
Det är bara o inse, man sitter sista kvälen med inlämningar, man börjar ldrig plugga till en tenta mer än 4dar innan. Igår satt jag meden inlämning som ska vara inne idag.

Jag har tenta torsdag fredag nästa vecka men har inte börjat plugga än. :)

Det har ju gått bra hittils. :hihi

Det är bara att ta sig i kragen och att inte skjuta upp saker hela tiden..

Sen är en "bra grej" att ge dig själv belöningar när du varit duktig. :)

Typ - Nu har jag pluggat bra nått djävulskt i fyra timmar så då får jag spela WOW i en timma. Eller något dylikt.

Inte för jag spelar wow men andra saker tenderar lätt att bli 2 kanske 3 eller 4tim eller kanske hela eftermiddagen innan man ska börja läsa igen efter att man åkt hem vi 15.:huvet

Många bra svar:)

Tja.., ett tips kanske kan vara att ge fan i att surfa så mkt på Sh...
Sen jag fick upp ögonen för den här sidan har pluggandet gått käpprätt åt hell...
Men va f-n, se till att klara tentorna bara för snart är det VÅR:yoparty

Annars var den långes inlägg väldigt bra...

Men jag är lite seg så att jobba själv känns mycket bättre. Nu när jag stängt in mig i källaren på universitetet går det fint.

Men att börja med någon form av flex schema kanske vore bra.

Ps din tjej är här

Men om du är seg så är det ju ännu större anledning att plugga ihop med andra. Tro mig, det finns många som inte är speciellt duktiga. Man är ju där för att lära sig.
Att plugga är lite som att styrketräna. Gör man det själv så lyfter man några gånger men tycker att det är så tungt och går hem, köper pizza och ser en kass film. Tränar man ihop med nån däremot så lyfter man, tycker det känns tungt och vill ge upp, men då skriker träningskompisen: - " TA I DÅ DIN JÄVLA KÄRRING!!!" och man ger sig fan på att klara av det. Man måste pusha varann lite ibland.

Du får hälsa Maria om du ser henne :)

Men om du är seg så är det ju ännu större anledning att plugga ihop med andra. Tro mig, det finns många som inte är speciellt duktiga. Man är ju där för att lära sig.
Att plugga är lite som att styrketräna. Gör man det själv så lyfter man några gånger men tycker att det är så tungt och går hem, köper pizza och ser en kass film. Tränar man ihop med nån däremot så lyfter man, tycker det känns tungt och vill ge upp, men då skriker träningskompisen: - " TA I DÅ DIN JÄVLA KÄRRING!!!" och man ger sig fan på att klara av det. Man måste pusha varann lite ibland.

Du får hälsa Maria om du ser henne :)

Jo men vad jag märkt är att när man jobbar tillsammans kompliterar man varandras kunskap men när man skriver provet har man ingen kompis att fråga.

Jo det ska ja.

Jo men vad jag märkt är att när man jobbar tillsammans kompliterar man varandras kunskap men när man skriver provet har man ingen kompis att fråga.

Jo det ska ja.

Men meningen är ju att du ska lära dig det som dom andra hjälper dig med. Så att du kan det till tentan.

SLuta surfa nu och plugga istället annars ringer jag Maria och säger till henne att hon ska gå o spöa upp dig.

Mitt tips är inte direkt om hur man kommer igång i tid, men något som hjälpte mig med pluggdiciplinen vid ensamplugg när det började bli bråttom var att plugga 45 minuter och vila 15, plugga 45, vila 15 osv. Med lite längre paus för lunch pallade jag ca 9 stycken sådana tre-kvartar på en dag med hyfsad koncentration.

För att inte tillåta att dom 15 minuterna blev 20-25 så satte jag mobilen på exakt 15 min.

Det som gjorde att jag under 4.5 år på Chalmers aldrig lyckades börja plugga i god tid var nog att jag upptäckte att det oftast funkade med intensivplugg på slutet, även om det ofta blev godkänt med små marginaler. :gnissla

Mycket bra är redan sagt.
Om du är en slapp person så börja plugga med någon disciplinerad som läxar upp dig när du är sen. :whip

Tycker att Mr Lang redan har sagt det mesta och jag kan väl egentligen bara hålla med han. Man bör se sitt pluggande som ett heltidsjobb. Man pluggar 8h om dagen och kan flexa lite då och då beroende på föreläsningar eller om man har någon träning.
Polaren pluggar idrottslärare, är med i diverse universitetsorganisationer/projekt, ordförande i en förening, jobbar 2-3 ggr i veckan och pluggar 6-8h om dagen. Ändå har han tid över till att vara med polare, flickvän + övrigt.
Så skippa msn och sporthoj några timmar när du pluggar. Tror inte att du kommer förlora några vänner för att du inte är online.

Läs den här boken.. http://www.redaktionen.se/produkt.php?avd=nyheter&visa=mvg Den är egentligen skriven för gymnasiestudier men mycket som står där är användbart ändå.

En grej du kan göra varje gång du börjar en ny kurs är att göra en planering. Kollar hur många lektioner ni kommer ha till tentan. Hur många dagar är det tills dess? Hur mycket måste du ha läst/räknat/skrivit tills dess? Då kan du räkna ut hur mycket du måste göra varje dag... Och när du är medveten om det blir det mycket enklare att börja i tid.

Har samma problem, skitsvårt för att sätta mig ner och göra skiten.
Diciplinfråga antar jag men det är asjobbigt att bara sätta sig ner, det är alltid saker som skall göras å skit, alla möjliga undanflykter :näsblod

Plugga med en polare. Sitt alltid i skolan dagtid.

Dock så gör jag som dig, men är ganska nöfd med det. Visst ett helvete när man har tenta, men skönt som fan fram tills dess :yoparty

Nu är detta iofs min andra tenta-period men som de flesta säger, se det som ett arbete och plugga med kompisar osv. Annars är det ju ganska motiverande att slippa sitta och tok-plugga dagen innan. även om jag ändå körde tolv/tretton-timmars dagar dagarna innan.

Annars är ju sitta i skolan the shit. ingen tv, ingen dator, inget kylskåp, inget tv-spel och andra distraherande mojänger ivägen. Dock fler quinnor och spana in.. :P själv klarar jag knappt av att plugga hemma.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8