Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tänk det som ett heltidsjobb, dvs 8 h arbete om dagen. Om man har föreläsningar 8-12 en dag så kan det vara jävligt lätt att glida hem/träna/slappa efter det. Men om du ser det som ett jobb så innebär det att du ska "jobba" framtill 17:00 en sån dag. Använd då tiden efter föreläsning till att, som föreslagits tidigare, att gå igenom dina anteckningar eller renskriva dessa, läsa kurslitteraturen, lösa lite räkneuppgifter som hör till kursen (om det är en sån kurs).
Du kan ju även ha ett slags flex-schema så att om du jobbat extra bra en dag och gjort det du hade planerat så får du sluta tidigare. Eller om du sitter 2 h längre en kväll och får mycket gjort så innebär det att du kan gå hem 2 h tidigare en annan dag (i princip).
En annan sak som man kan göra inför tenta är att börja tentaplugga 2-3 veckor i förväg. Då hinner man oftast gå igenom allt och då är det inte så stressigt. Jag brukade sitta en eller två veckor före tenta (ibland mindre) och plugga minst 8 h per dag.
Snacka ihop dig med kurskamarater och plugga ihop tillsammans i grupp. Då får man tider som man måste passa för att mötas upp plus att det är fan så mycket roligare. Man har alltid nån att fråga/diskutera med om det kör ihop sig. Tro mig, det kommer det göra många gånger![]()
/Lång
Köp ngn dyr och fin plugg-accessoar. Typ en Parker-penna, ny miniräknare eller en fin te- eller kaffekopp eller nåt, då är det med ens mysigt att försjunka över böckerna![]()
Det är bara att ta sig i kragen och att inte skjuta upp saker hela tiden..
Sen är en "bra grej" att ge dig själv belöningar när du varit duktig.
Typ - Nu har jag pluggat bra nått djävulskt i fyra timmar så då får jag spela WOW i en timma. Eller något dylikt.
Men jag är lite seg så att jobba själv känns mycket bättre. Nu när jag stängt in mig i källaren på universitetet går det fint.
Men att börja med någon form av flex schema kanske vore bra.
Ps din tjej är här
Men om du är seg så är det ju ännu större anledning att plugga ihop med andra. Tro mig, det finns många som inte är speciellt duktiga. Man är ju där för att lära sig.
Att plugga är lite som att styrketräna. Gör man det själv så lyfter man några gånger men tycker att det är så tungt och går hem, köper pizza och ser en kass film. Tränar man ihop med nån däremot så lyfter man, tycker det känns tungt och vill ge upp, men då skriker träningskompisen: - " TA I DÅ DIN JÄVLA KÄRRING!!!" och man ger sig fan på att klara av det. Man måste pusha varann lite ibland.
Du får hälsa Maria om du ser henne![]()
Jo men vad jag märkt är att när man jobbar tillsammans kompliterar man varandras kunskap men när man skriver provet har man ingen kompis att fråga.
Jo det ska ja.
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |