Ventiljobb? Hade inte tänkt fräsa bara slipa in dem. Är mirafräsning nå´t du förordar ?andersbrink skrev:Var observant på om ventilsäten har rört på sig pga värmespänningar. När du gör ett ventiljobb och skulle märka att nåt säte har rört på sig - då är det läge att värma upp toppen till 250 grader och låta dem bottna. Krymppassningen är 1/250 av sätesdiametern. Pressar du för hårt eller knackar snett förstörs krymppassningen. Alternativet är att byta alla säten, då är du iaf säker på att du inte kommer att tappa något.
Jag har tänkt att nästa rivning av denna snurran (typ nästa vinter) så ska den få foder o mera borr 102=>105 samt att 1mm större titan ventiler. Nya säten eller fräsn av bef? Hur kollar jag bäst om de rört sig (verkar sitta berget),slipningen borde väl visa det?
Så mycke jobb tycker jag väl inte att det varit än så länge

Svetsningen är det en kille på jobbet som gjort (duktig som f..n) men han hade inte riktigt rätt grejor så det var svårt att nå in i avgasportarna, lite osäker hur jag skall göra där då radien närmast ventilen är lite svår att få till pga avsaknad av mtrl där. Tacksam för råd om detta.
Insuget blir nog fint som snus o se´n får jag väl se om det blir bra oxå.
Nu skall jag slå igång poplådan å dyka ner i toppen igen.
Fridens!
/Jonte
PS provar ett lägga in ett excelblad för ram-charging/insugslgd enl vedboden (Tack Sörmans racing).
Jag tar inget ansvar för att deet funkar.Men jag tror på det.
Stoppa in motordata o insugs lgd (Tratten mynning - ventil) så svarar det vid vilket varvtal som resonansen uppträder.
OBS!! Filen är omdöpt till .txt för uppladdningens skull skall va .xls för att funka.
Bifogat
Last edited: