Plasta portar

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
U-joppe skrev:
På bilder av portning som jag sett, bl a Motomans’s, så ser det så jäkla brutalt ut att slipa ner ventilstyrningarna till ”taket”.
På min moppe snackar vi 1 cm bort! Det låter som att det vore som gjort för att förkorta livet på ventiler och styrningar med rätt mycket – eller?

Lite enkla överslag ger att ventiltallrikens relativa glapp ökar med (L+F)/L där L är ventilstyrningens ursprunliga längd, F är förkortningen. Vi antar F = 1 cm, L = 5 cm, glappet ökar då med med 20%.

Glappet är viktigt eftersom det ventilen slår i ändlägena och ju större glapp desto större kraft ska tas upp. Dessutom ökar det förslitningen mellan säte och ventiltallrik.

En annan faktor är förlängningen av momentarmen, U är utsticket från ventilstyrningen, F är förkortning av ventilstyrningen.

Den nya relativa spänningen som måste av upp av ventilskaft och styrning ges även här av (U+F)/U , vi antar att det maximala utsticket är 5 cm, får vi en ökad spänningen med 20%

Detta ger då den nya relativa belastningen på ventilskaft och styrningen (L+F)/L*(U+F)/U = 1.44, d.v.s. 44% ökad belastning, förslitning kan antas vara i samma storleksordning.

Jag vet inte vad konstruktionen har för säkerhetsmarginaler, en liten uppskattningen, en motor med standardvarvstopp vid 12 000 rpm som är rätt frisk kan tänkas tåla 15 000 rpm om ventilfjädrar och liknande anpassas. Belastningen växer med kvadraten på varvtalet. Ger då (15000/12000)^2=1.56, motorn tål då 56% ökad belstning, och ventilerna lär vara optimerade för liknande. D.v.s. inom säkerhetsmarginal i detta räkneexempel.

Slutssats en förkortning av ventilstyrningen i kombination med varvtalshöjning kan bli kritisk. Det gäller även att se till att ventilglappet hålls nere genom att byta så fort glappet blir betydande, antagligen långt under de rekommenderade maximala feltoleranserna. Att slipa ner bara ena sidan av ventilstyrningen (ja det är ju bara ena sidan som brukar vara blottad i insugskanalen) halverar det ökade glappet och därför minskar belastingen, i detta exempel då 32% ökning av belastningen.

Observera att allt jag har skrivit ska tas med en stor nypa salt då det bara är mina kraftigt förenklade teoretiska funderingar, sådant är ju lite kul. Har jag fel någonstans, rätta mig.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Pinjong skrev:
Jag vet inte vad konstruktionen har för säkerhetsmarginaler, en liten uppskattningen, en motor med standardvarvstopp vid 12 000 rpm som är rätt frisk kan tänkas tåla 15 000 rpm om ventilfjädrar och liknande anpassas. Belastningen växer med kvadraten på varvtalet. Ger då (15000/12000)^2=1.56, motorn tål då 56% ökad belstning, och ventilerna lär vara optimerade för liknande. D.v.s. inom säkerhetsmarginal i detta räkneexempel.

Slutssats en förkortning av ventilstyrningen i kombination med varvtalshöjning kan bli kritisk.

QUOTE]

Att en motor skulle överleva 15000rpm om max är satt till 12, vete fan. Halvera det så är vi nog närmare sanningen. (Det är vad jag tror i alla fall.)

Sedan beror det en del på vilket ventilarrageman ( :confused: ) man har. Ventiltryckare trycker rakare på ventilen än vad vipparmar gör.

Kritiskt? Vad är det som är kritiskt? Att livslängden blir stark reduserad är nog alla överens om. Men hojåkare som trimmar och räjsar, bryr sig inte lika mycket om det som "Touring-Åke"
Livslängden kanske reduseras till 2000 mil i stället för 20 tusen.
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Tja. Tror du det blir så usel livslängd på grejorna., så får det nog bli en annan modell med styrningarna kvar men med mer strömlinjeformat runt omkring. Vad tror/vet Anders??
Per.........:squid
 

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Mats757 skrev:
Kritiskt? Vad är det som är kritiskt? Att livslängden blir stark reduserad är nog alla överens om. Men hojåkare som trimmar och räjsar, bryr sig inte lika mycket om det som "Touring-Åke"
Livslängden kanske reduseras till 2000 mil i stället för 20 tusen.


Med kritiskt menas att säkerhetsmarginalerna överskrids, det blir tvärstopp t.ex. vevstake eller ventilskaft kröks eller går av. Att slitaget ökar är en självklarhet, men det kan vara intressant att veta ungefär hur mycket, framförallt, hur mycket kan man korta ventilstyrningen innan säkerhetsmarginalerna överskrids. Det kan ju vara kostsamt att enbart experimentera sig fram till rätt resultat.

En hållfasthetsmarginal på 56% är fullt tänkbart på denna typ av mekaniska konstruktion, 26% är för lite.

Vilken sorts tryckare som används torde inte spela någon större roll i en jämförelse med den egna konstruktionen, man kan ju tänka sig att hållfastheten har dimensionerats därefter.
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Kan Brink eller nån förklara varför man ser på endel portade toppar att man har byggt upp en kam precis före styrningen som klyver luftströmmen och ibland är det helt slätt framför styrningen :va oftast på 2ventil toppar jag har sett denna rygg och i mina ögon verkar det vettigt :) eller ännubättre att ha denna rygg efter styrningen för att slippa turbulens men det har ja ju aldrig sett på nån topp det klart :hihi
 
Last edited:

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
PD skrev:
Kan Brink eller nån förklara varför man ser på endel portade toppar att man har byggt upp en kam precis före styrningen som klyver luftströmmen och ibland är det helt slätt framför styrningen :va oftast på 2ventil toppar jag har sett denna rygg men i mina ögon verkar det vettigt :) eller ännubättre att ha denna rygg efter styrningen för att slippa turbulens men det har ja ju aldrig sett på nån topp det klart :hihi

Ja det borde ju minska turbulensen att ha en avsats även efter ventilstyrningen. Men utsticket från ventilstyrningen brukar väl inte vara speciellt stor efter styrningen i gasfödets rikting.
 
Last edited:

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Pinjong skrev:
Ja det borde ju minska turbulensen att ha en avsats även efter ventilstyrningen. Men utsticket från ventilstyrningen brukar väl inte vara speciellt stor efter styrningen i gasfödets rikting.
Ja det var det jag menade med lite mer strömlinjeform vid styrningarna. Jag gjorde det på mina tvåventilstoppar (Kawa z 650) och den gick skitfint. T.o.m. Grottis tyckte att han inte behövde gör mer åt kanalerna, han gjorde bara sätena åt mig och tyckte att det räckte. Det gjorde det oxå. Man borde ju kunna göra det på 16-ventilare med. Det blir inte lätt med alla beslut. Anders Brink, vad tycker du?

per :squid
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Pinjong skrev:
Ja det borde ju minska turbulensen att ha en avsats även efter ventilstyrningen. Men utsticket från ventilstyrningen brukar väl inte vara speciellt stor efter styrningen i gasfödets rikting.

Nej men om man helt tar bort styrningen så ska ju luften strömma förbi ventilskaftet ändå.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
per7 skrev:
Anders Brink, vad tycker du?

Jag tycker att det är jobbigt att köra intervall/mjölksyraträning på inlines med stavar i vårt 2.5 km långa elljusspår. Sitter just nu med mjölk å bulle för å få i mig lite snabba kolisar.

Vad jag tycker om triming? Trimma ska man göra, ALLTID! <tm Anja>

Minimerad turbulens tillsammans med lämplig gashastighet för största möjliga flöde vid tilllämpligt varvtal? Nu har jag varken dyno- eller flödesbänk så det får bli egna erfarenheter på strippen och andras tidigare jobb som funkat bra som får bestämma hur det ska se ut, iaf för mig.

Ventilstyrningarna vill jag gärna ha kvar på gatmotorer. Det lilla man tjänar är inte värt extraslitaget.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Lite off topic kanske

:hihi
andersbrink skrev:
Jag tycker att det är jobbigt att köra intervall/mjölksyraträning på inlines med stavar i vårt 2.5 km långa elljusspår. Sitter just nu med mjölk å bulle för å få i mig lite snabba kolisar.


ajaj inte äter du väl bulle efter träning :fatta! du vet att kroppen suger upp allt mycket bättre efter träning :mattias (tips: även alkohol :fyllisar ) så allt margarin i dina feeta bullar suger kroppen åt sig som värsta svampen
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Ventilstyrningarna vill jag gärna ha kvar på gatmotorer. Det lilla man tjänar är inte värt extraslitaget.[/QUOTE]

Hej. Plastar man då upp portgolvet på samma sätt eller tar man lite större mått vid kröken" säg ca 70% i stället för 65%. Annars, hur mycket extra slitage blir det? Tar styrningarna bara slut efter ett par säsonger på landsvägen eller är det bara lite mer slitage ? Ursäkta om jag blir lite tjatig men jag har bara en topp och begränsad erfarenhet och det får gärna bli bra från början.

Hej......................:squid
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
PD skrev:
ajaj inte äter du väl bulle efter träning

Apropå trimning av kroppen: Glukos som glukos. Är kroppen tom på energi ska den fyllas på snabbt för att inte bränna fett OCH muskler efter ett hårt träningspass (som då är på max 40 min). Jag äter naturligtvis också "rätt" mat inom 1-1/2 efter träningens slut. Apropå fett, fettet i bullen lagras som fett i kroppen mycket långsammare än vad kolhydraterna i vetet gör. E=mc2. Bränna fett gör jag på långpassen (under ca 1-1/2 timme) med 60 - 65% av maxpulsen.

Apropå triming av motorer: Det första man gör är att "räta ut" korta radien med plastningen. Räta upp långa radien gör man om det behövs. Med riktigt stora ventiler så behövs det väldigt lite, om alls, upprätning av långa radien.

Slitaget på styrningarna ger sig med en leakdown-test. Börjar styrningarna att ge sig, sliter ventilkantarellerna ned sig i ventilsätet och börjar läcka. Avkapade styrningar = race. Det ÄR jobbigt att byta styrningar efter bara 100 mils körning.

/45 i vilopuls :tomten
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Tack ska du ha Anders. Det får bli lite mindre radikalt då med strömlinjeform runt styrningarna i stället och upprätning av lilla radien med plasten. Höjden får väl bli mellan 65-70 % då i alla fall. Du har rätt i att det blir för jobbigt att byta styrningar efter 100 mil.

Per
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
andersbrink skrev:

Jag har ett litet problem: jag vill gärna få min topp portad och jag hittar inte prislistan på din hemsida längre! Det är en Husqvarna 4vent. Vad kan du tänkas ta för portning och kanske slipning av ventiler+säten och frakt? :)
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
lånar tråden: Tror ni att Jp weld skulle vara lämplig att laga en spricka i en topp med? Spricka mellan kylkanal och kamkedjehus
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Chii skrev:
lånar tråden: Tror ni att Jp weld skulle vara lämplig att laga en spricka i en topp med? Spricka mellan kylkanal och kamkedjehus

Nej, det enda som duger där i längden är svets eller aluzink-lod.

Ska man zink-löda måste man V-forma sprickan så att man får lite material i lagningen. Toppen kommer att slå sig när du svetsar och/eller löder, så den måste planas efteråt om du vill att den ska hålla tätt.
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Jaha, då var det så dags. Motorn står på bänken, toppen é av och isärplockad, allt ser bra ut hittills. Kammarna är iväg och får sig ett par justerbara drev monterade, ny toppackning på gång och portningen har börjat. Det visade sig att styrningarna knappt stack ner nåt alls i porten så det var bara att slipa av ett par millimeter så var dom i plan med taket. I förbränningsrummet var det gott om skarpa kanter runt ventilerna som nu är försiktigt avrundade med en roterande sten. Klarade ventilsätena från att bli "stenade". I avgaskanalerna blev de bara en liten tillsnyggning samt en finare avrundning av lilla radien där det var fullt med vassa kanter i orginal. D-potning får dom som kan sånt här göra , jag avstår. Insugskanalerna har blivit lite ytslipade och skall nu förberedas för att få epoxi i sig( JB-WELD) med måååånga frästa små spår att greppa i för att sen tas ned till 65% av ventildiametern. Kom på ett sätt att få snygga kanaler vid ventilen; fick tag i 8 st 25mm gummipluggar som jag tänkte trycka i kanalen i stället för att kladda med modellera. På så vis slipper jag få en massa kladd att slipa bort bakom ventilen efter att allt har härdat. Bara bort med pluggen och allt där bakom är klart och fint, bara att putsa till lite.
Håll tummarna...................per :squid
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Håhå jaja, allt är inte så enkelt som man gärna inbillar sig. Har just plastat portarna och Anders hade helt rätt när han sa att JB-WELD är otroligt kladdigt! Inte var det lätt att få det på plats heller, särskilt i en lång trång port som det finns på en zx7r. Först försökta jag med en rund pinne som applikator men det gick inte alls, det måste vara nåt spatelliknande tex en skruvmejsel. Till slut gick det och eftersom kletet flyter ut lite stillsamt så är det bara att lägga kanalerna i ett sådant läge att epoxin flyter ut för bästa sätt. Och vänta. I 24 timmar. Får väl se hur dom blir men det ser i alla fall inte helt hopplöst ut.

Håll tummarna.................Per :squid
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
per7 skrev:
Inte var det lätt att få det på plats heller

Jag brukat "låna" långa träspattlar från jobbet som man egentligen ska röra om i kaffet med. Fast jag jobbar hellre med Splash Zone (från Mats Apelgren) som är knådbart som modellera och inte flyter ut, dvs lägesoberoende.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top