Plasta portar

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Jo, nåt sånt hade varit bra att ha . Man lär så länge man lever och i dag lärde jag mig att JB-Weld är förbannat kletigt och att runda verktyg inte alls funkar och att det kan vara en fördel med flytande klet så att det blir plant och fint av sig självt. Förresten så blev jag tvungen att räta upp långa radien en smula för jag lyckades störa formen på en port i taket när jag slipade till styrningarna så jag fick då räta ut den och göra dom anr dra likadana. Inte mycket men lite grann bara. Jag tror att om man krafsar ur mycket material så blir det inge bra alls. Kawasaki kan nog göra en ganska bra port på egen hand men dom har kanske inte tid att jämna till allt så det är i princip det jag gjort, förutom epoxin då. I morrn skall epoxin slipas till och höjden mätas in till 65% av 29mm= 18,85mm. Det ser lovande ut , tycker jag. Skall bli kul att se hur den går efter detta.
Per:squid
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Synd att du inte bromsade den före och sen efter, nu kommer det bara bli en subjektiv bedömning typ "ah men asså den käns lite vassare".

Kul att du ger dig på grejorna iaf, jag har liknade tankar, skaffa en reservtopp som man ger sig på, då har man iaf ett orginal ifall man klantar sig.


Men som sagt i ditt fall hade jag bytt moroten till zx9 i första hand, men men
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Silwer skrev:
En idé är nog tat ta motorn från en zx9a och stoppa i den lär passa, sen kan man ju vässa den i stället hehe
Jo, men då måste den vara av årsmodell 94-96, annars går det inte att få till de övre färstena. Det finns många trådar om detta på zx 7r owners club. En norrman, Siggis, gjorde just det och fick ut tror jag 140+ på bakslangen med ett klart hälsosamt vrid. Jag har funderat på en 9-a motor oxå men 7-an går även den att skrämma vettet ur sig på.
Hej...........Per :squid
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hallå Anders, jag skulle behöva en åsikt från nån med lite mer erfarenhet än jag själv. Så här är det, när jag skulle ta ner höjden på plasten i porten till 65% av ventildiametern dvs 18,85mm så bar det sig naturligtvis inte bättre än att när jag var färdig och allt var slätt och rätt fint så kontrollmäter jag och finner att jag ligger på ca 21mm i stället dvs ca 72%. Ajaj tog bort lite för mycket. Ändå så kan jag känna att lilla radien nu är mycket bättre än i orginalutförande. Vidare så kom jag åt med fräsverktyget i ventilbassängen när jag skulle igenom plasten (på alla portarna!)och det blev inte så snyggt. Tror du att det är vettigt att läga lite plast där också för att få till en slät och fin (men grovkornig) övegång till sätet? Jag tänker på att om det släpper vid 10000 varv.......
Fan, det var knepigt det här :kocko
Per.......:squid
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
per7 skrev:
Fan, det var knepigt det här

Du får göra det bättre när du gör om det. Ha i åtanke att en rimpa smärgelduk tar mest på den högsta punkten och gör radien "perfekt" helt automagiskt av sig självt.

När jag raceportar och plastar en topp tar det ca 30 timmar. Enbart plastningen och formningen av plasten tar ca 16 timmar - fast sen beror det ju på hur pass noggran man är.

...sen finns ju alternativet, låt det vara som det är - det är iaf inte sämre än originalet (får vi hoppas!). Små-duttar av plast i grytan... mjä, ta en smärgelkula och raspa av eventuella kanter istället. Det behöver inte vara snyggt, huvudsaken det inte stör flödet. 80 och 120-papper (beroende på var någonstans) är det jag använder på slutfinishen.
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Aha, bäst att göra om det , då. Är det OK att bygga på med mer plast ovanpå det som sitter eller skall allt bort och man får börja från början igen? om jag kan bygga på det som sitter så behöver jag bara plaska dit ett par millimeter tjockt lager. Låter lite enklare än att spetta loss hela kakan och ta allt från början igen. Tar det verkligen 30 timmar för dej att göra en topp, då är du nog lite nogrannare än vad jag har varit. Jag var nog lite brutal när jag gjorde min nu . Använde borrmaskin med roterande tungstenfilar från Classe i Sjön. Det avverkar lite i mesta laget om man inte är försiktig.
Tack för råden. De uppskattas........Per:squid
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
per7 skrev:
Är det OK att bygga på med mer plast ovanpå det som sitter

Det är inget jag gör iaf. Har heller aldrig provat. Prova två lager (med minst 48 timmar emellan lagren) på en bit tjock alu-plåt och böj sen plåten och se om de två plastlagren sitter ihop eller lostnar tillsammans i en enda flaga.
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Du, jag tänkte bara, gör du lilla radien endast med hjälp av smärgelduken eller tar du dremeln och fixar det grova först? Nu tog jag och fixade det värsta med hjälp av borrmaskinen ( med känt resultat) och sen fixade jag höjden på golvet . Sist av allt smärgelduk.Jag kanske skall ordna med radien först med smärgel och sen fixa höjden på golvet för att inte ta för mycket material. Har du nån särskild arbetsordning du följer?
Hoppas jag inte tröttar ut dej med alla undringar......Per :squid
 

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
PD skrev:
Kan Brink eller nån förklara varför man ser på endel portade toppar att man har byggt upp en kam precis före styrningen som klyver luftströmmen och ibland är det helt slätt framför styrningen :va oftast på 2ventil toppar jag har sett denna rygg och i mina ögon verkar det vettigt :) eller ännubättre att ha denna rygg efter styrningen för att slippa turbulens men det har ja ju aldrig sett på nån topp det klart :hihi
Anledningen till att man har en kam före styrningen är att man inte ska få en abrupt areaförändring i kanalen. Kammen efter styrningen har man för att luften ska släppa styrningen utan bromsande virvlar. Turbulens är fel ord eftersom man har vad som kallas för ett fullt turbulent flöde i en motors insugs och avgaskanaler.
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Jaha då var det i stort sett klart med portarna och nu återstår "bara" att plocka ihop alltsammans. Dom blev rätt OK till slut men det var rätt svettigt ett tag när man ser vad lätt det är att löpa amok med en borrmaskin och vassa roterande filar. De tar material så in i h-e! Lätt att sabba en topp totalt om man inte passar sig. :kocko Nu så tror ja i alla fall att den är OK. Skall bara slipa in ventilerna oxå. Sen skall det mätas och justeras squish. Skall bli kul att se hur den går i vår. Man blir ju rätt sugen när man ser hur det växer fram.
Ha de.......Per :squid
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Shit, Anders, jag har ingen digitalkamera. Kanske skulle investera i en till jul
Per:squid
 

flint_swe

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Skultuna
Hoj
Yamma SZR Supermono
Hoj på er alla glada,grottande garage-inventarier! Jag lyfter mitt anlete glittrande av alu-spånor från mitt insug (man kan kast in hatten) och dremel för att läsa lite på en mycket intressant tråd. Med ett nedärvt brumbrum intresse från en classic åkande fader i Gävle-trakten och en böjelse att krångla till sitt liv efter bästa förmåga så förefaller valet att åka "fort" med en cylinder (supermono) ganska givet. Eller?
Eftersom att detta går att komplicera ytterligare så åker jag Yamma dvs 5ventiler o två fuggar. Orsaken till aluspånorna är för närvarande att toppen skall anpassas till fcr 37or med vackert blåa trattar pekande mot den förhoppningsvis lika blå himmlen över Sviestad/Gelleråsen till sommaren.
Små gulliga portar, förvirrande men låter logiskt!?
Plast javisst!
Vad är rätt med 102 i borr å 88 i slag?
Skulle det vara möjligt att låta expertisen (Anders) titta på detta nå´n kväll och kanske råda eller kanske dona lite med grejorna?? I så fall glöder jag naftaräsern å far på bums.
Lite spännande portningsbilder kan komma bara jag hittar usb kabeln till kameran.
/Jonte
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
flint_swe skrev:
Skulle det vara möjligt att låta expertisen (Anders) titta på detta nå´n kväll och kanske råda eller kanske dona lite med grejorna??

För tillfället är jag preliminärt bokad till första veckan i Mars men definitivt bokad till tredje veckan i Februari. Dvs, jag är chokad med jobb. Bestyckning/dimensionering av stånkor är inte riktigt min grej iom att jag inte har några egna erfarenheter att stå på.
 

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
mer mos i stånkan!

flint_swe skrev:
krångla till sitt liv efter bästa förmåga så förefaller valet att åka "fort" med en cylinder (supermono) ganska givet. Eller?
Eftersom att detta går att komplicera ytterligare så åker jag Yamma dvs 5ventiler o två fuggar. Vad är rätt med 102 i borr å 88 i slag?
/Jonte

Tjohej,
Vi har tydligen samma intresse för avvikande motorer..
Tror jag skonar forumet och PM:ar dig.
/660
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej på dig Flint! Jag har ingen aning om vilka mått dina portar skall ha men jag har gjort som Motoman säger på sin hemsida dvs lagt porthöjden till 65% av insugventildiametern. Lär ju funka på 4-ventilare,en 5-ventilare vete 17. Jag krånglar till mitt liv med bara 4 ventiler, 5 måste ju bli ännu värre..........
Ha de......................Per:squid
 

flint_swe

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Skultuna
Hoj
Yamma SZR Supermono
per7 skrev:
Hej på dig Flint! Jag har ingen aning om vilka mått dina portar skall ha men jag har gjort som Motoman säger på sin hemsida dvs lagt porthöjden till 65% av insugventildiametern. Lär ju funka på 4-ventilare,en 5-ventilare vete 17. Jag krånglar till mitt liv med bara 4 ventiler, 5 måste ju bli ännu värre..........
Ha de......................Per:squid
Fast du har ju så förfärligt många cylindrar å hålla reda på istället :)
Det blir nog ett prov med höjda mindre portar i alla fall. plasten kan inte va omöjlig att få bort ju. Har reserv snurran att puttra runt banan med om det inte lirar.
Här ett tips på lite kul ideer om insug och skorstenar.
http://www.sorman-racing.com/ och klicka in på vedboden.
Morrs
Jonte
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
per7 skrev:
Hej på dig Flint! Jag har ingen aning om vilka mått dina portar skall ha men jag har gjort som Motoman säger på sin hemsida dvs lagt porthöjden till 65% av insugventildiametern. Lär ju funka på 4-ventilare,en 5-ventilare vete 17. Jag krånglar till mitt liv med bara 4 ventiler, 5 måste ju bli ännu värre..........
Ha de......................Per:squid

Om man läser Motoman, så ska det passa ypperligt med att plasta 5 ventilarna från Yamaha. Designen är ju ganska lika mellan FZR och SZR.

Men, behövs det verkligen plastas? Ska det dit 37 mm förgasare så finns det ganska mycket att ta av ändå. Kanske det till och med ska dit större ventiler. Vips så är standard måttet lagomt där du tänkt att plasta.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top