Plasta portar

flint_swe

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Skultuna
Hoj
Yamma SZR Supermono
Mats757 skrev:
Om man läser Motoman, så ska det passa ypperligt med att plasta 5 ventilarna från Yamaha. Designen är ju ganska lika mellan FZR och SZR.

Men, behövs det verkligen plastas? Ska det dit 37 mm förgasare så finns det ganska mycket att ta av ändå. Kanske det till och med ska dit större ventiler. Vips så är standard måttet lagomt där du tänkt att plasta.
Ja det kan kännas lite så men större ventiler o 105 borr får vänta till nästa år.
Sen tjae det är inte så hemskans mycket orginal insug kvar nu jag håller liksom på att resa kanalerna för att försöka få till ett mera downdraft aktigt insug. men jag får väl svetsa o bygga lite anslutning mot fuggarna så får jag se hur det verkar.
Är det nå´n som vet hur tjockt man törs bygga med epoxin. (annars blir det svets)
MVH Jonte
 

Bifogat

  • PICT0001small.JPG
    PICT0001small.JPG
    32.1 KB · Visningar: 289
  • PICT0002small.JPG
    PICT0002small.JPG
    33.5 KB · Visningar: 256
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
flint_swe skrev:
Ja det kan kännas lite så men större ventiler o 105 borr får vänta till nästa år.
Sen tjae det är inte så hemskans mycket orginal insug kvar nu jag håller liksom på att resa kanalerna för att försöka få till ett mera downdraft aktigt insug. men jag får väl svetsa o bygga lite anslutning mot fuggarna så får jag se hur det verkar.
Är det nå´n som vet hur tjockt man törs bygga med epoxin. (annars blir det svets)
MVH Jonte


Så där ja, så ska det se ut. :banana

Friska tag.

Ska du ändå dit med svetsen och det är gott om utrymme så är det väl lika bra att svetsa upp porten.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Anders: Med anledning av din intressanta länk ovan:
Är det inte lite konstigt att prata flöden utan att relatera till cyl.volymen ? Iaf om man tar siffrorna
som nån form av braighetsmått på toppen ? Eller är viss cyl.volym (1 l?) underförstådd på nåt sätt i t.ex. 'din' länk ?
(helt oaktat att flödet i bänk inte säger 'allt' om toppen.)
/u
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Anledningen till att jag postade länken var att det finns många parametrar att iakta och att man inte ska stirra sig blind på en enda sak, t.ex. storleken på portarna. Det är trots allt Dynobänken som rular. Orkar man läsa igenom och kan filtrera bort "pladdret" i Motoman's skrifter finner man lite matnyttigt. Men hur man uppnår maximal effektivitet, dvs VE, finns det lika många idéer om som det finns trimmare. ymmv...
 

Dr.Bike

Guest
flint_swe skrev:
Tjaha!
Undrar om man kan bygga flödes (vacuum) mätare av sin gamla grovdammsugare :) eller så ska jag göra som tidigare Snyggt = bra. Funkar ibland iaf.

Ja det kan man. Ganska enkelt. Tror du kan googla fram det. Jag har iaf sett sidor på det.
 

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Lidingö- Sundsvall
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
JB weld är så konstigt bra! Har man en ren och lite uppruggad yta så sätter det där sig som en svetsning verkligen.
 

Dr.Bike

Guest
ulf_lundin skrev:
Anders: Med anledning av din intressanta länk ovan:
Är det inte lite konstigt att prata flöden utan att relatera till cyl.volymen ? Iaf om man tar siffrorna
som nån form av braighetsmått på toppen ? Eller är viss cyl.volym (1 l?) underförstådd på nåt sätt i t.ex. 'din' länk ?
(helt oaktat att flödet i bänk inte säger 'allt' om toppen.)
/u

Kollade oxå den länken och blev förvånad.
För väldigt många trimmare har gått ifrån flödesbänkar, då de ger en skev bild av sanningen.
Särskilt de som bara mäter maxflöde.

Det tillkommer så många parametrar så att en utan andra restriktorer friflödande port som ger ett bra värde i bänk, sedan kan visa sig vara värdelös "på plats".

Så man ska ta flödessiffror med en nypa salt.

T.ex är det inte alla som har en ventil i när de testar.
Och har man det så sätts den oftast på teoretiskt maxlyft, men det blir ju helfel då ventilen bara är maxöppen några få grader/vevaxelvarv.

Snarare skall ventilen sättas så att en medianöppning av totala öppningsarean väljs som referens, för detta medelvärde kommer visa på ett mera rättvisande "verklighetsvärde"
Detta betyder att man för VARJE ny kamaxel i en given motor måste ta sig en ny funderare på hur porten ska se ut. Det går alltså inte att bara porta utan att veta hur kammen ser ut, och hur lyftet beter sig osv. Detta ritas bäst upp på millimeterpapper så man grafiskt kan se "arean under kurvan".

Dessutom kommer det visa sig vem som gjort sin unshrouding, och det ack så viktiga arbetet kring ventilsätena, samt bearbetning av ventiltallrikar på ett korrekt sätt.

Det är HÄR det finns flöde att vinna visar det sig, men är ytterligt tidsödande, och dessvärre ger det inga häftiga max-siffror att skryta med.

Vad har man för nytta av en port som flödar 255 cfm, om den aldrig kommer att kunna leverera mer än 180 i praktiska livet?

Resultatet blir "vindstilla" i porten och man förlorar momentum i flödet och därmed oxå precharge.

Därav att en port med mindre maxflöde, men med genomtänkt bearbetning överlag ofta fungerar BÄTTRE i praktiken...
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
ulf_lundin skrev:
Är det inte lite konstigt att prata flöden utan att relatera till cyl.volymen ?
Eller är viss cyl.volym (1 l?) underförstådd på nåt sätt
Anders: da capo (om man säger så... ;) )

Dr.Bike: Tyckte nog det stod en del om att flödet inte säger allt om toppen osv. En del av
dina invändningar finns i länken. Möjligen överflyglades det av alla flödessiffror vartefter.
Hoppas ingen är så korkad att han/hon mäter flöde utan ventil.
Tycker i stort sett att länken gav vettig och sansad info.
/u
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Dr.Bike skrev:
Kollade oxå den länken och blev förvånad.
För väldigt många trimmare har gått ifrån flödesbänkar, då de ger en skev bild av sanningen.
Särskilt de som bara mäter maxflöde.

Det tillkommer så många parametrar så att en utan andra restriktorer friflödande port som ger ett bra värde i bänk, sedan kan visa sig vara värdelös "på plats".

Så man ska ta flödessiffror med en nypa salt.

T.ex är det inte alla som har en ventil i när de testar.
Och har man det så sätts den oftast på teoretiskt maxlyft, men det blir ju helfel då ventilen bara är maxöppen några få grader/vevaxelvarv.

Snarare skall ventilen sättas så att en medianöppning av totala öppningsarean väljs som referens, för detta medelvärde kommer visa på ett mera rättvisande "verklighetsvärde"
Detta betyder att man för VARJE ny kamaxel i en given motor måste ta sig en ny funderare på hur porten ska se ut. Det går alltså inte att bara porta utan att veta hur kammen ser ut, och hur lyftet beter sig osv. Detta ritas bäst upp på millimeterpapper så man grafiskt kan se "arean under kurvan".

Dessutom kommer det visa sig vem som gjort sin unshrouding, och det ack så viktiga arbetet kring ventilsätena, samt bearbetning av ventiltallrikar på ett korrekt sätt.

Det är HÄR det finns flöde att vinna visar det sig, men är ytterligt tidsödande, och dessvärre ger det inga häftiga max-siffror att skryta med.

Vad har man för nytta av en port som flödar 255 cfm, om den aldrig kommer att kunna leverera mer än 180 i praktiska livet?

Resultatet blir "vindstilla" i porten och man förlorar momentum i flödet och därmed oxå precharge.

Därav att en port med mindre maxflöde, men med genomtänkt bearbetning överlag ofta fungerar BÄTTRE i praktiken...

En vettig lösning kan väl vara att börja mäta flöde vid 1 mm lyft och sedan mäta hela vägen runt, tills dess att ventilen stänger igen. då får man ju en graf som visar totala flödet.

Visserligen så missar man ju supercharge effekten, samt även skillnaden i sug pga av kolvens hastighet neråt, påverkan av avgasernas missas oxå.

Tillslut kommer man ju då fram till att den enda exakta vetenskapen är praktiskt prov av motorn i bromsbänk.

Men som referens mellan t.ex för och efter ett ventil jobb borde väl flödesbänk ge ett tillfredställande resultat?
 

flint_swe

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Skultuna
Hoj
Yamma SZR Supermono
Uj Uj börjar bli invecklat detta!

För att ha nå´t att gå på så blir mina åtgärder:

Förutsättningar:


Insug i flödesriktning.

2st Scoop.

2st Slangar.

1st Stooor luft burk för Luffarturbo.

2st Trattar med hygglig mynningsradie.

2st Keihin FCR37or utrustade med trottelhöjdgivare.

2st Rör d=37 i längd enligt vedbodtrimmarens handbok, detta finliras sedan mha dataloggern.

1st platta att skruvas mot 1st platta svetsad i toppen, dessa plattor bildar ett byxrör 2-1 med så vettiga aerodynamiska egenskaper som möjligt. (ögat och känna efter med fingret)

1st Plenium(1-3 ventiler) med insugskanaler som svetsas å plastas för så raka vägar som möjligt, samt med korta radien och golvet enligt motoman fast med lite mindre minskning av arean som kompensation för mera volym.

3st Ventilstyrningar slipas jäms med grottans tak (efter plastning).

3st orginal insugsventiler. D=30 lämnas orörda.


Förbränningsrum.

Elaka kanter runt sätesringarna slipas till runt o fint (ögat och känna efter med fingret),
Det var liksom fördjupningar för sätesringarna.

Rymmer upp runt ventiler ut till cylindervägg.

Runda skarpa kanter (liten radie).


Avgas
Eventuell D portning (är det meningen att avgas-pulsen ska stutsa mot klacken i stället för mot stängd avgas ventil???)

Avgas enl mannerstedt alternativt vedbon finliras med dataloggern så småningom.


Verkar detta vettigt eller kommer jag att få kliva av å putta på ute på rakorna????

Jonte
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
flint_swe skrev:
Uj Uj börjar bli invecklat detta!

<snip>

2st Keihin FCR37or utrustade med trottelhöjdgivare.

2st Rör d=37 i längd enligt vedbodtrimmarens handbok, detta finliras sedan mha dataloggern.

Insuget bör vara avsmalnande från "bell mouth" ned till "choke point", så röret ska inte vara 37 mm hela vägen utan bör ha en gradvis minskad diameter ned till ventilerna. Det är därför t.ex. Lectron-förgasare har större inlopp än utlopp. Dvs en jämn ökning av gashastigheten genom hela insuget.
 

Dr.Bike

Guest
Färnbo skrev:
En vettig lösning kan väl vara att börja mäta flöde vid 1 mm lyft och sedan mäta hela vägen runt, tills dess att ventilen stänger igen. då får man ju en graf som visar totala flödet.

Visserligen så missar man ju supercharge effekten, samt även skillnaden i sug pga av kolvens hastighet neråt, påverkan av avgasernas missas oxå.

Tillslut kommer man ju då fram till att den enda exakta vetenskapen är praktiskt prov av motorn i bromsbänk.

Men som referens mellan t.ex för och efter ett ventil jobb borde väl flödesbänk ge ett tillfredställande resultat?

Helt riktigt. Och jag brukar säga att flödet kring 1mm lyft är det viktigaste flödet eftersom ventilen är öppen i detta område i princip hela durationen på kammen.
Den graf du talar om är oxå riktig men "omöjlig" att få till utan att göra rätt omfattande mätningar/fibbel med gradskiva osv, men är annars just den kurvan man får s.a.s uppskatta och hela tiden ha i åtanke när man gör jobbet.

Som referens vid ventiljobb och mätning med små ventillyft är flödesbänk klockrent.

ulf_lundin skrev:
Tycker i stort sett att länken gav vettig och sansad info.
/u

Jodå, det var mycket och bra info, men en liiiiten överfixering vid maxflöde trots allt.
Fast det som sagt stod precis det du sa... men det kom lixom bort sig i "det hela"

Utvik: Många flödesbänkar ljuger om flödet då man har en FÖR stor cylinder under toppen som skapar suget oxå, och man får inte alltid rätt blindering som t.ex cylinderväggen utgör. Rätt "cyl.dia" är alltså även DET viktigt vid simuleringen.

Likaså med 4-ventiltoppar, där båda ventiler öppnar samtidigt, där kan man dels inte räkna med att ha något flöde alls nästan mitt emellan ventilerna då de "skymmer" varann. Det bildas alltså ett "dött rum" där och det kan vara så stort som 15-20 % av omkretsen på var ventil.
 
Last edited:

flint_swe

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Skultuna
Hoj
Yamma SZR Supermono
andersbrink skrev:
Insuget bör vara avsmalnande från "bell mouth" ned till "choke point", så röret ska inte vara 37 mm hela vägen utan bör ha en gradvis minskad diameter ned till ventilerna. Det är därför t.ex. Lectron-förgasare har större inlopp än utlopp. Dvs en jämn ökning av gashastigheten genom hela insuget.
Kalas! det var viktigt o bra info.
En linjärt minskande area eller diameter?
Choke point kanske jag läst om någonstans men jag kommer inte ihåg vad det var för något!?
Verkar ok i övrigt?
Du/ni alla skall ha stort tack för en massa bra tips o förklaringar.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Chokepoint är smalaste stället. Choke = strypa.

Om ytan el. dia är linjärt minskande spelar nog inte så stor roll, den minskar iaf rätt långsamt.
/u
 

flint_swe

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Skultuna
Hoj
Yamma SZR Supermono
Freda kväll :fyllisar nu tänker jag softa nya tag i morron.
Trevlig helg på er allihop.
PS Insuget blir nog bra.
Avgas e jag lite tveksam till.
 

Bifogat

  • PICT0001small.JPG
    PICT0001small.JPG
    131.8 KB · Visningar: 291
  • PICT0003small.JPG
    PICT0003small.JPG
    122.9 KB · Visningar: 178
  • PICT0004small.JPG
    PICT0004small.JPG
    135.6 KB · Visningar: 165

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
flint_swe skrev:
Freda kväll :fyllisar nu tänker jag softa nya tag i morron.
Trevlig helg på er allihop.
PS Insuget blir nog bra.
Avgas e jag lite tveksam till.

Var observant på om ventilsäten har rört på sig pga värmespänningar. När du gör ett ventiljobb och skulle märka att nåt säte har rört på sig - då är det läge att värma upp toppen till 250 grader och låta dem bottna. Krymppassningen är 1/250 av sätesdiametern. Pressar du för hårt eller knackar snett förstörs krymppassningen. Alternativet är att byta alla säten, då är du iaf säker på att du inte kommer att tappa något.
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Vilket jobb du har lagt ner! Ser mycket spännande ut. Har du svetsat själv eller har du nån guru i närheten? Måste vara knepigt att komma in i portarna och lägga på material så där.
Per
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top