Ja det kan kännas lite så men större ventiler o 105 borr får vänta till nästa år.Mats757 skrev:Om man läser Motoman, så ska det passa ypperligt med att plasta 5 ventilarna från Yamaha. Designen är ju ganska lika mellan FZR och SZR.
Men, behövs det verkligen plastas? Ska det dit 37 mm förgasare så finns det ganska mycket att ta av ändå. Kanske det till och med ska dit större ventiler. Vips så är standard måttet lagomt där du tänkt att plasta.
flint_swe skrev:Ja det kan kännas lite så men större ventiler o 105 borr får vänta till nästa år.
Sen tjae det är inte så hemskans mycket orginal insug kvar nu jag håller liksom på att resa kanalerna för att försöka få till ett mera downdraft aktigt insug. men jag får väl svetsa o bygga lite anslutning mot fuggarna så får jag se hur det verkar.
Är det nå´n som vet hur tjockt man törs bygga med epoxin. (annars blir det svets)
MVH Jonte
Tjaha!andersbrink skrev:
flint_swe skrev:Tjaha!
Undrar om man kan bygga flödes (vacuum) mätare av sin gamla grovdammsugare eller så ska jag göra som tidigare Snyggt = bra. Funkar ibland iaf.
ulf_lundin skrev:Anders: Med anledning av din intressanta länk ovan:
Är det inte lite konstigt att prata flöden utan att relatera till cyl.volymen ? Iaf om man tar siffrorna
som nån form av braighetsmått på toppen ? Eller är viss cyl.volym (1 l?) underförstådd på nåt sätt i t.ex. 'din' länk ?
(helt oaktat att flödet i bänk inte säger 'allt' om toppen.)
/u
Anders: da capo (om man säger så... )ulf_lundin skrev:Är det inte lite konstigt att prata flöden utan att relatera till cyl.volymen ?
Eller är viss cyl.volym (1 l?) underförstådd på nåt sätt
Dr.Bike skrev:Kollade oxå den länken och blev förvånad.
För väldigt många trimmare har gått ifrån flödesbänkar, då de ger en skev bild av sanningen.
Särskilt de som bara mäter maxflöde.
Det tillkommer så många parametrar så att en utan andra restriktorer friflödande port som ger ett bra värde i bänk, sedan kan visa sig vara värdelös "på plats".
Så man ska ta flödessiffror med en nypa salt.
T.ex är det inte alla som har en ventil i när de testar.
Och har man det så sätts den oftast på teoretiskt maxlyft, men det blir ju helfel då ventilen bara är maxöppen några få grader/vevaxelvarv.
Snarare skall ventilen sättas så att en medianöppning av totala öppningsarean väljs som referens, för detta medelvärde kommer visa på ett mera rättvisande "verklighetsvärde"
Detta betyder att man för VARJE ny kamaxel i en given motor måste ta sig en ny funderare på hur porten ska se ut. Det går alltså inte att bara porta utan att veta hur kammen ser ut, och hur lyftet beter sig osv. Detta ritas bäst upp på millimeterpapper så man grafiskt kan se "arean under kurvan".
Dessutom kommer det visa sig vem som gjort sin unshrouding, och det ack så viktiga arbetet kring ventilsätena, samt bearbetning av ventiltallrikar på ett korrekt sätt.
Det är HÄR det finns flöde att vinna visar det sig, men är ytterligt tidsödande, och dessvärre ger det inga häftiga max-siffror att skryta med.
Vad har man för nytta av en port som flödar 255 cfm, om den aldrig kommer att kunna leverera mer än 180 i praktiska livet?
Resultatet blir "vindstilla" i porten och man förlorar momentum i flödet och därmed oxå precharge.
Därav att en port med mindre maxflöde, men med genomtänkt bearbetning överlag ofta fungerar BÄTTRE i praktiken...
flint_swe skrev:Uj Uj börjar bli invecklat detta!
<snip>
2st Keihin FCR37or utrustade med trottelhöjdgivare.
2st Rör d=37 i längd enligt vedbodtrimmarens handbok, detta finliras sedan mha dataloggern.
Färnbo skrev:En vettig lösning kan väl vara att börja mäta flöde vid 1 mm lyft och sedan mäta hela vägen runt, tills dess att ventilen stänger igen. då får man ju en graf som visar totala flödet.
Visserligen så missar man ju supercharge effekten, samt även skillnaden i sug pga av kolvens hastighet neråt, påverkan av avgasernas missas oxå.
Tillslut kommer man ju då fram till att den enda exakta vetenskapen är praktiskt prov av motorn i bromsbänk.
Men som referens mellan t.ex för och efter ett ventil jobb borde väl flödesbänk ge ett tillfredställande resultat?
ulf_lundin skrev:Tycker i stort sett att länken gav vettig och sansad info.
/u
Kalas! det var viktigt o bra info.andersbrink skrev:Insuget bör vara avsmalnande från "bell mouth" ned till "choke point", så röret ska inte vara 37 mm hela vägen utan bör ha en gradvis minskad diameter ned till ventilerna. Det är därför t.ex. Lectron-förgasare har större inlopp än utlopp. Dvs en jämn ökning av gashastigheten genom hela insuget.
flint_swe skrev:Freda kväll nu tänker jag softa nya tag i morron.
Trevlig helg på er allihop.
PS Insuget blir nog bra.
Avgas e jag lite tveksam till.
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
|
Resultatlista – Custom Bike Show
Custom Bike Show är tveklös... |
|
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
|
Nu gäller prövotid för AM-körkortet
En ändring i körkortslagen ... |
|
Custom Bike Show imorgon!
Portarna till campingen är ... |
|
BMW visar upp konceptmodellen R20
BMW har visat upp på en hel... |
|
Prövotid på AM-körkortet införs
En ändring i körkortslagen ... |
|
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna
Husqvarna Motorcycles har p... |
|
BMW visar upp konceptmodellen R20
BMW har visat upp på en hel... |
|
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!
Carlbarks motor arrangerar ... |