Plasta portar

andersbrink skrev:
Var observant på om ventilsäten har rört på sig pga värmespänningar. När du gör ett ventiljobb och skulle märka att nåt säte har rört på sig - då är det läge att värma upp toppen till 250 grader och låta dem bottna. Krymppassningen är 1/250 av sätesdiametern. Pressar du för hårt eller knackar snett förstörs krymppassningen. Alternativet är att byta alla säten, då är du iaf säker på att du inte kommer att tappa något.
Ventiljobb? Hade inte tänkt fräsa bara slipa in dem. Är mirafräsning nå´t du förordar ?
Jag har tänkt att nästa rivning av denna snurran (typ nästa vinter) så ska den få foder o mera borr 102=>105 samt att 1mm större titan ventiler. Nya säten eller fräsn av bef? Hur kollar jag bäst om de rört sig (verkar sitta berget),slipningen borde väl visa det?

Så mycke jobb tycker jag väl inte att det varit än så länge:-)
Svetsningen är det en kille på jobbet som gjort (duktig som f..n) men han hade inte riktigt rätt grejor så det var svårt att nå in i avgasportarna, lite osäker hur jag skall göra där då radien närmast ventilen är lite svår att få till pga avsaknad av mtrl där. Tacksam för råd om detta.
Insuget blir nog fint som snus o se´n får jag väl se om det blir bra oxå.
Nu skall jag slå igång poplådan å dyka ner i toppen igen.
Fridens!
/Jonte
PS provar ett lägga in ett excelblad för ram-charging/insugslgd enl vedboden (Tack Sörmans racing).
Jag tar inget ansvar för att deet funkar.Men jag tror på det.
Stoppa in motordata o insugs lgd (Tratten mynning - ventil) så svarar det vid vilket varvtal som resonansen uppträder.
OBS!! Filen är omdöpt till .txt för uppladdningens skull skall va .xls för att funka.

Bifogat

Last edited:
Vad menas med "effektiv volym" i excelbladet (det verkar inte räknas ut automatiskt...utan där kan man stoppa in vad som man vill)

Jag gissar att det är fyllnadsgraden uttryckt i cc.

Ex om cylindern är på 230 cc och fyllnadsgraden är 65% får vi: 230x0,65=149,5

Men hur vet man vad fyllnadsgraden är?
Detta verkar skumt och jag vill gärna ha en förklaring.

Edit: Jag har ett nomogram någonstans för insugslängd, ska försöka hitta det och se om värdena matchar.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Vad menas med "effektiv volym" i excelbladet (det verkar inte räknas ut automatiskt...utan där kan man stoppa in vad som man vill)
Du kanske skriv in något där så att formeln försvann. Den räknades ut baserat på cylindervolym och kompressionsförhållande i orginalformeln. Vill också veta vad det är.

Bearing skrev:
Du kanske skriv in något där så att formeln försvann. Den räknades ut baserat på cylindervolym och kompressionsförhållande i orginalformeln. Vill också veta vad det är.

Jag antar iaf att det som kommer upp i den rutan om man inte skriver något själv är ett uppskattat %-värde. Men det är så starkt generaliserat isf så det verkar värdelöst.
Fyllnadsgraden varierar högst avsevärt beroende på trimningsgrad ju.

Dr.Bike skrev:
Jag antar iaf att det som kommer upp i den rutan om man inte skriver något själv är ett uppskattat %-värde. Men det är så starkt generaliserat isf så det verkar värdelöst.
Fyllnadsgraden varierar högst avsevärt beroende på trimningsgrad ju.
Verkar vara något fel på den formeln också ser jag nu. Knappar man in högre kompression minskar fyllnadsgraden, så borde det väll inte vara?

Inloppets area, är det summan av ytorna på minsta stället i insugskanalerna eller medelyta?

flint_swe skrev:
Ventiljobb? Hade inte tänkt fräsa bara slipa in dem. Är mirafräsning nå´t du förordar ?

Om du fräser eller slipar spelar ingen roll, du märker av om sätet har flyttat sig i båda fallen, dvs att du lär slipa/fräsa rätt rejält för att få det tätt. Har sätet flyttat på sig kommer det att flytta på sig igen när du startar hojen och kör den riktigt varm, dvs inslipningen/fräsningen blev värdelös. Bara tipsar ifall du träffar på det fenomenet.

Bearing skrev:
Verkar vara något fel på den formeln också ser jag nu. Knappar man in högre kompression minskar fyllnadsgraden, så borde det väll inte vara?

Inloppets area, är det summan av ytorna på minsta stället i insugskanalerna eller medelyta?

Samma frågor som jag har... Och får jag reda på dessa ska jag snygga upp arket med ledtexter och direkthjälp i form av pop-up-rutor som framträder när man hoovrar med muspekaren över önskad ruta.

Dr.Bike skrev:

Jag gissar att det är fyllnadsgraden uttryckt i cc.

Ex om cylindern är på 230 cc och fyllnadsgraden är 65% får vi: 230x0,65=149,5

Men hur vet man vad fyllnadsgraden är?
Detta verkar skumt och jag vill gärna ha en förklaring.

Edit: Jag har ett nomogram någonstans för insugslängd, ska försöka hitta det och se om värdena matchar.
Tjabaloo!
Tackar för tipsen A:-)
Möjligt att jag knappat fel men formlerna kommer från http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/avgasror_senaste.pdf
Finns mycket intressant på den hemsidan.
I dokumentet finns förklaring till formlerna.
Angående arean så vet jag inte men jag räknar med medelarean (vet ju inte om det blir bra ännu dock)
/Jonte

Last edited:
flint_swe skrev:
Möjligt att jag knappat fel men formlerna kommer från http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/avgasror_senaste.pdf
Du verkar ha knappat helt rätt. Jag förstår dock inte formeln, kanske finns en förklaring i Heywoods bok?

Läste lite om "helmholtzresonansen" på nätet. Formeln i texten verkar ge resonans vid dubbla varvfrekvensen. Tryckkurvan borde alltså gå från topp-topp på 180 vevaxelgrader och dal-topp på 90 grader.
Borde det inte bero på duration och symetrivinkel hur långt det ska vara mellan dal och topp?

Bearing skrev:
Du verkar ha knappat helt rätt. Jag förstår dock inte formeln, kanske finns en förklaring i Heywoods bok?

Läste lite om "helmholtzresonansen" på nätet. Formeln i texten verkar ge resonans vid dubbla varvfrekvensen. Tryckkurvan borde alltså gå från topp-topp på 180 vevaxelgrader och dal-topp på 90 grader.
Borde det inte bero på duration och symetrivinkel hur långt det ska vara mellan dal och topp?
Jag har inte kollat in teorierna bakom formeln men om det är som jag tror så skall halva rpm frekvensen (720grader) ge en resonans med en "stående våg" med topp till topp på dubbla insugslängden, dvs dal vid trattmynning.
Men än så länge bara litar jag på det som står på pdf-bladet. Nå´t som jag däremot inte riktigt greppar är vad Dportarna för avgas funkar. Ska krökarna ha samma invändiga form eller ska de vara cikulära??
Utblåset blev inte kul/vackert. Anders går det att ha det som bilden visar? ska jag slipa bort svetsen helt? PMa om du kan hinna med att ev porta avgas åt mig.
Sticker på jobb en vecka men kanske kommer åt en dator då å då.
PS det finns en insuglängdsräknare på sörman racings hemsida oxå.
/Jonte

Bifogat

• PICT0006small.JPG
    PICT0006small.JPG
    119.2 KB · Visningar: 148
  • PICT0009small.JPG
    PICT0009small.JPG
    128.2 KB · Visningar: 163
  • PICT0004small.JPG
    PICT0004small.JPG
    126.5 KB · Visningar: 189
  • PICT0007small.JPG
    PICT0007small.JPG
    112.5 KB · Visningar: 203
  • PICT0003small.JPG
    PICT0003small.JPG
    127.8 KB · Visningar: 113
  • PICT0008small.JPG
    PICT0008small.JPG
    91.6 KB · Visningar: 145
Last edited:
Bearing skrev:

JO! Det tycker jag oxå, så därför tycker jag det hela är lite lurt...
Men såna här formler måste ser som STARKA förenklingar av verkligheten och är bara approximationer.
Att ett dataprogram säger EN sak tolkar många som en EXAKT sanning...

Men det STOD ju 10250 rpm där...

Man får nog runda av både uppåt och neråt, men det ger i af en god indikation på vad som händer när man t.ex förlänger eller förkortar insuget säg 5cm.
Man får iaf en hint om hur mycket det flyttar på sig i antal tusen varv.
Sen att resultatet kanske inte är på millimetern för just DIN motor må vara hänt.

flint_swe skrev:
Sticker på jobb en vecka men kanske kommer åt en dator då å då./Jonte

Imponerande jobb du lagt ner, men jag fattar inte hur du ska få tätt ut mot förgasarna?
Ska det på nån platta/box? Ska det vara en plenumkammare som dessa tre insugskanaler mynnar i?

:va

Dr.Bike skrev:
JO! Det tycker jag oxå, så därför tycker jag det hela är lite lurt...
Men såna här formler måste ser som STARKA förenklingar av verkligheten och är bara approximationer.
Att ett dataprogram säger EN sak tolkar många som en EXAKT sanning...

Men det STOD ju 10250 rpm där...

Man får nog runda av både uppåt och neråt, men det ger i af en god indikation på vad som händer när man t.ex förlänger eller förkortar insuget säg 5cm.
Man får iaf en hint om hur mycket det flyttar på sig i antal tusen varv.
Sen att resultatet kanske inte är på millimetern för just DIN motor må vara hänt.
Jovisst det sista finliret måste ta´s med bromsbänk eller logger om man ska ha ut allt.Det blir två fuggar ett byxrör och ett plenum ungefär som ett vanlig FZRinsug.
Mer bilder kommer så småningom.
Ha en bra vecka allihop.
Jonte

Last edited:
Imponerande jobb du lagt ner, men jag fattar inte hur du ska få tätt ut mot förgasarna?
Ska det på nån platta/box? Ska det vara en plenumkammare som dessa tre insugskanaler mynnar i?

Dr.Bike skrev:

Du såg säkert att jag berättat i föreg inlägg.
Igår började jag göra insugsrör / platta.
Idag har jag grovportat ett av två insug. Huvva vilket hästjobb detta var.
Ha De! Bilder kommer så småningom.

Dr.Bike skrev:
Nu blir man ju bara MER nyfiken!! Vill SEEE nuuuu! :hihi
Kan väl stå till tjänst med en smygbild på ett knappt halvfärdigt jobb för att stilla den värsta nyfikenheten. :tomten

Bifogat

• PICT0002small.JPG
    PICT0002small.JPG
    93.9 KB · Visningar: 142
flint_swe skrev:
Kan väl stå till tjänst med en smygbild på ett knappt halvfärdigt jobb för att stilla den värsta nyfikenheten. :tomten

Ahhh! Läckert! Nu får jag ihopet i huvet!

Det där blir mumma det. Bygger det mycket bakåt så du får probs med luftburk?

Dr.Bike skrev:

Med resta insug måste förgasaren missa dom gamla hålen i alla fall.
Och luft burk? Ä dä fränt?

Dr.Bike skrev:

Neä Jag kommer att sikta på 20-22 cm mellan ventil o trattens mynning till att börja med o det som från början var soppatank är idag bara en bamsig luftburk så jag tror inte att det skall bli några bekymmer med det.

Mats757 skrev:
Med resta insug måste förgasaren missa dom gamla hålen i alla fall.
Och luft burk? Ä dä fränt?
Jag ser att du har lite skojsiga hojar i garaget. Är det nå´t du åkt supermono med lr?

Back