U-joppe skrev:På bilder av portning som jag sett, bl a Motomans’s, så ser det så jäkla brutalt ut att slipa ner ventilstyrningarna till ”taket”.
På min moppe snackar vi 1 cm bort! Det låter som att det vore som gjort för att förkorta livet på ventiler och styrningar med rätt mycket – eller?
Lite enkla överslag ger att ventiltallrikens relativa glapp ökar med (L+F)/L där L är ventilstyrningens ursprunliga längd, F är förkortningen. Vi antar F = 1 cm, L = 5 cm, glappet ökar då med med 20%.
Glappet är viktigt eftersom det ventilen slår i ändlägena och ju större glapp desto större kraft ska tas upp. Dessutom ökar det förslitningen mellan säte och ventiltallrik.
En annan faktor är förlängningen av momentarmen, U är utsticket från ventilstyrningen, F är förkortning av ventilstyrningen.
Den nya relativa spänningen som måste av upp av ventilskaft och styrning ges även här av (U+F)/U , vi antar att det maximala utsticket är 5 cm, får vi en ökad spänningen med 20%
Detta ger då den nya relativa belastningen på ventilskaft och styrningen (L+F)/L*(U+F)/U = 1.44, d.v.s. 44% ökad belastning, förslitning kan antas vara i samma storleksordning.
Jag vet inte vad konstruktionen har för säkerhetsmarginaler, en liten uppskattningen, en motor med standardvarvstopp vid 12 000 rpm som är rätt frisk kan tänkas tåla 15 000 rpm om ventilfjädrar och liknande anpassas. Belastningen växer med kvadraten på varvtalet. Ger då (15000/12000)^2=1.56, motorn tål då 56% ökad belstning, och ventilerna lär vara optimerade för liknande. D.v.s. inom säkerhetsmarginal i detta räkneexempel.
Slutssats en förkortning av ventilstyrningen i kombination med varvtalshöjning kan bli kritisk. Det gäller även att se till att ventilglappet hålls nere genom att byta så fort glappet blir betydande, antagligen långt under de rekommenderade maximala feltoleranserna. Att slipa ner bara ena sidan av ventilstyrningen (ja det är ju bara ena sidan som brukar vara blottad i insugskanalen) halverar det ökade glappet och därför minskar belastingen, i detta exempel då 32% ökning av belastningen.
Observera att allt jag har skrivit ska tas med en stor nypa salt då det bara är mina kraftigt förenklade teoretiska funderingar, sådant är ju lite kul. Har jag fel någonstans, rätta mig.
Last edited: