Plasma eller LCD.

Vad jag har hört av folk som jobbar med att sälja tv's är att LG ska man akta sig för.
Dom krånglar mest o har lägst kvalite.
Inte enligt statistiken iaf,där "leder" philips överlägset i reklamationstillfällen.LG låg långt ner i den listan.O vad jag har hört av olika handlare e just att LG:n går ju inte att jämföra med en pioneer,men för halva priset är den riktigt prisvärd o en av dom bättre i det prisskiktet.

Tänkte slänga in en fråga här;
Är intresserad av en prisvärd och bra full hd (1080p), 42" eller större och pris runt 20k.

Någon som har förslag?

Last edited:
Eftersom det var så dålig leveranstid på min Sharp XD1e (42 tums lcd) så beställde jag idag en Panasonic TH-50PV60E istället. Är det någon som har erfarenhet från den modellen eller plasmor från panasonic i allmänt?

Vilken vändning det blev. Från 42 tums lcd till 50 tums plasma :confused: Bra eller dåligt val? Ser mest film och kollar på tv (digitalt). Ville ha lcd först för att jag skall köpa PS3 också, men så lite som jag spelar så spelar det nog ingen större roll...Tror jag :va

Är intresserad av en prisvärd och bra full hd (1080p), 42" eller större och pris runt 20k.

Någon som har förslag?

Sharps XD1 modeller? Dock är leveranstiden rätt osäker just nu. Fick höra "framåt våren" idag när jag ringde till hembiobutiken...:gnissla Var därför jag tog en annan istället.

Edit: Läste om tråden från början nu och såg att den modellen jag nu bestämde mig för redan har avhandlats och att folk verkar vara nöjda med den :tummenupp Längtar till måndag då man får hem åbäket :)

Last edited:
Eftersom det var så dålig leveranstid på min Sharp XD1e (42 tums lcd) så beställde jag idag en Panasonic TH-50PV60E istället. Är det någon som har erfarenhet från den modellen eller plasmor från panasonic i allmänt?

Som framgår av tråden är vi tre, bara i denna tråd, som har en varsin Panna-plasma. Dessutom rekomenderar den fjärde Pannor å det bestämdaste.

Jag är nöjd.
Zwaniz är "SÅ jävla nöjd" och silverryggen höll med och gav tummen upp.

R1 Uffe var lite blygsammare och kallade Pannan 50PV60 för "en av världens bästa plasmor...

Så summa summarum tycker vi alla att panasonic suger getballe... :rolleyes:
...eller var det tvärtom? :va :)

Hur gör man när man kalibrerar TV:n?!

Man stoppar i en speciell dvd skiva i dvd spelaren, sen går man igenom steg för steg olika inställningar, som färg, kontrast, skärpa och massa annat lull lull. Det ska bli en betydlig skillnad.

Här är den populäraste och mest inveklade kalibrerings skiva
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=56533 kom ihåg att välja PAL versionen om ni ska beställa

En DVE guide här http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=134484

Någon som har förslag?
Som C.Barrow skrev

Sharp XD1 42" eller Sonys W2000 42, båda dessa är, ska jag våga säga det, ok jag gör det. Dom är Världens bästa full HD apparater i denna prisklass

R1 Uffe var lite blygsammare och kallade Pannan 50PV60 för "en av världens bästa plasmor...

Varför jag var blygsam är därför att Pionner 427, Panasonic PV60 och Hitachi 9700, dessa plasmor toppar alla tester, och ligger på första plats då och då, typ ena testet vinner Hitach, nästa vinner Pioneer osv.

Vad är det för skillnad på den och PANASONIC TH-50PX60U?
PX har inbyggd digital mottagare, PV har analog

Last edited:
19:03 på SR P1 ikväll kommer ett reportage om hur OLED ska ersätta LCD & Plasma. Spännande va? :)
Lättare, tunnare, snålare och färgstarkare om jag minns reklamen från i morse rätt.

19:03 på SR P1 ikväll kommer ett reportage om hur OLED ska ersätta LCD & Plasma. Spännande va? :)
Lättare, tunnare, snålare och färgstarkare om jag minns reklamen från i morse rätt.

Frågan är bara om man orkar vänta i x antal år innan de finns till vettiga priser, senaste jag hörde så bråkar de om patent o annat jävla dravel. Sen så vill de väl kräma ur så mycket pengar som möjligt ur lcd/plasma eran först, när alla skaffat det så vips kommer OLED.

KAAATCCCHIIING! :huvet

Speciellt inte med tanke på att en plasma måste fraktas stående.

Säger de i affärn ja... Jag slängde min på flaket och körde hem den liggandes på "ryggen". Glassidan bör man nog inte lägga den på, eftersom det endast finns support i hörnen. Givetvis väntade jag till vi var utom synhåll innan jag lade den ner... :D

Som framgår av tråden är vi tre, bara i denna tråd, som har en varsin Panna-plasma. Dessutom rekomenderar den fjärde Pannor å det bestämdaste.

Jag är nöjd.
Zwaniz är "SÅ jävla nöjd" och silverryggen höll med och gav tummen upp.

Men, men... JAG då?? :gråta

Hmm.. De har en sådan (PX) till finfint pris här.. Skulle gärna köpt en sådan men det är ju inte helt lätt att frakta hem den..

Hem till Sverige eller hem till USA-hem? Trucks har ni väl så det räcker därnere? :confused:

Last edited:
Säger de i affärn ja... Jag slängde min på flaket och körde hem den liggandes på "ryggen". Glassidan bör man nog inte lägga den på, eftersom det endast finns support i hörnen. Givetvis väntade jag till vi var utom synhåll innan jag lade den ner... :D

:
Då hade du en jävla tur.Plasmor är EXTREMT känsliga för den typen av behandling.Har själv sett en kille släcka en pioneer 50" på älvsjömässan genom att lägga plasman ner på rygg.Det har inget med vart skydden på kartongen sitter o göra,utan själva innehållet i plasman.Samma vad det gäller stötar.

Det där med kalibreringsskiva låter intressant.För jag vet inte om det e jag som inbillar mig.Men ibland när jag tittar på tv så tycker jag att vissa bruna toner i huden på folk som rör sig ser lite "digital" ut.Svårt att hitta nåt ord för det,men nästan som att bilden var filmad med en värmekamera typ.Knappt synbart men ändå där.Aldrig när jag kollar på dvd,bara på tv.Funsa på om det kan ha med mottagningen att göra kanske.För det e mest på vissa kanaler.

Det där med kalibreringsskiva låter intressant.För jag vet inte om det e jag som inbillar mig.Men ibland när jag tittar på tv så tycker jag att vissa bruna toner i huden på folk som rör sig ser lite "digital" ut.Svårt att hitta nåt ord för det,men nästan som att bilden var filmad med en värmekamera typ.Knappt synbart men ändå där.Aldrig när jag kollar på dvd,bara på tv.Funsa på om det kan ha med mottagningen att göra kanske.För det e mest på vissa kanaler.
Vad har du för TV ??

Pröva att dra ner kontrasten lite och stäng av alla bildförbättrings funktioner om du nu har några sånna i din meny

Vad har du för TV ??

Pröva att dra ner kontrasten lite och stäng av alla bildförbättrings funktioner om du nu har några sånna i din meny
Jag har en LG pc1R 50".Ska kolla om jag har nån sån funktion påslagen,men instruktionsboken e ju tjock som en bibel typ.

Nu blev det en Plasma i alla fall, ska ju inte spela på den bara kolla på film å tv. Köpte Panasonic TH-42PV60E är SÅ jävla nöjd, sicken bild!!!!:tummenupp
Har samma TV.. extremt prisvärd och underbar bild!:tummenupp

Det enda som jag vet som är en stor nackdel med plasma är att bilder så lätt brännerfasst. T.ex. om man kollar mycket på 3:an kan loggan bränna fasst i tv:n.
Det beror på vilket märke du har. Pannan har inga problem med inbränningar. Jag borde veta eftersom att jag spelar xbox360 otaliga timmar med den. Inga som helst problem :tummenupp
Och bilden på Oblivion med 360'n.. tror inte det kan bli mycket bättre :kär

Last edited:
Men ibland när jag tittar på tv så tycker jag att vissa bruna toner i huden på folk som rör sig ser lite "digital" ut.

Det är inte bara så att du har digitalTV? Jag kan få snarlika artefakter när digitaltv:n laggar.

Jag kan tyvär INTE rekommendera digitalTV från BBB. Laggar alldeless för mycket och för ofta.

Det beror på vilket märke du har. Pannan har inga problem med inbränningar. Jag borde veta eftersom att jag spelar xbox360 otaliga timmar med den. Inga som helst problem :tummenupp
Och bilden på Oblivion med 360'n.. tror inte det kan bli mycket bättre :kär

Om du spelar Oblivion en hel söndag med färgerna på Dynamic så KOMMER du få inbränningar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg