Pickup-besatt.

Tittar oxå på king cab med 2,4 liters bensinare men dom är
dyrare och mer sällsynta!

Antagligen tittar du på nyare King Cab. Har ingen större erfarenhet av dem. Såg precis inslaget från Plus ovan och tycker att det är en skandal att man inte vårdar sina kunder bättre.

Vi har en gammal King Cab från -87 på vårt sommarställe med 2.4 liters bensinmotorn. Den drar strax över litern vid långkörning om man inte lastat den tungt. Det är inget fartvidunder, men som arbetsredskap fungerar den utmärkt. Med tanke på dess ålder har den varit problemfri för oss under många år. Otroligt driftsäker.

Jag skulle även titta på Toyotas motsvarighet. Toyota har ett gott kvalitets rykte (om man bortser från senaste skandalerna).

Att få tag i rostfria äldre japanska lätta lastbilar är nog inte särskilt lätt. Kolla bilar som rullat norrut. Vår är i princip rostfri. Lite ytrost där lacken slagits av. Alla bärande delar som ram och annat är fri från rost.
 
Hellre S10 än nyare kingcab, du åker oändligt mkt bättre i en s10 och det är ap-billiga delar till dom.
 
Antagligen tittar du på nyare King Cab. Har ingen större erfarenhet av dem. Såg precis inslaget från Plus ovan och tycker att det är en skandal att man inte vårdar sina kunder bättre.

Vi har en gammal King Cab från -87 på vårt sommarställe med 2.4 liters bensinmotorn. Den drar strax över litern vid långkörning om man inte lastat den tungt. Det är inget fartvidunder, men som arbetsredskap fungerar den utmärkt. Med tanke på dess ålder har den varit problemfri för oss under många år. Otroligt driftsäker.

Jag skulle även titta på Toyotas motsvarighet. Toyota har ett gott kvalitets rykte (om man bortser från senaste skandalerna).

Att få tag i rostfria äldre japanska lätta lastbilar är nog inte särskilt lätt. Kolla bilar som rullat norrut. Vår är i princip rostfri. Lite ytrost där lacken slagits av. Alla bärande delar som ram och annat är fri från rost.

Tja,nyare vetefan,jag tittar efter King cab runt 00-02 bensinare, 2wd,alla
4wd är ju som höghus,jobbigt att baxa upp en hoj på flaket!

Känns som man får åka en bit för att hitta nåt,pickismarknaden i tokholm känns ju rätt begränsad.

Hellre S10 än nyare kingcab, du åker oändligt mkt bättre i en s10 och det är ap-billiga delar till dom.

Det är ju just kvalituttan man undrar över på S10?
Har ju letat runt lite på nätet och omdömena går ju från
helt ok pickis till amerikanskt skrot :va
 
Last edited:
Det största problemet med min gammla pickis i skogen var att det var för långt axelavstånd. Vete fan om jag vill ha mindre än 1,5 hytt. Så det enda rimliga är väl att höja nästa bil ännu mer.
 
Det är ju just kvalituttan man undrar över på S10?
Har ju letat runt lite på nätet och omdömena går ju från
helt ok pickis till amerikanskt skrot :va

Kvalitén är helt ok i min mening, okej det är ingen bmw eller merca vi pratar om men ändå. Elsystem är väl den svaga punkten på alla amerikanare, å andra sidan så är tillochmed det ganska straight forward och lättrepat. Dom är ju lättmekade så det lilla som blir fixar man ju enkelt själv.

Om jag vore dig skulle jag leta efter en FYRHJULSDRIVEN (mkt viktigt) :tummenupp Vortec med automat. Dom med rak fyra är sinnesjukt slöa och drar lika mkt som vortecen. Sen är jänkarna duktiga på automatlådor så är den bara bra och oljebyte/filterbyte i lådan sköts så är dom problemfria.


Fast ännu hellre en schysst fullsizetruck, förslagsvis med diesel.
 
Last edited:
Kvalen på en jänkepickis sitter i chassie och drivlina. Sen är karossen och inredningen mer till för att dölja underredet. Men att instrumentbrädan "snackar lite" ibland har jag inget emot.
 
Kvalen på en jänkepickis sitter i chassie och drivlina. Sen är karossen och inredningen mer till för att dölja underredet. Men att instrumentbrädan "snackar lite" ibland har jag inget emot.

Precis, och packar det ihop så är det lättmeckat och billigt... bytte fläktmotstånd på min och det kostade facila 300:- Torkarna pajjade men då lödde jag om lödningarna på kretskortet i torkarmotorn för dom var spruckna, sen funkade det finfint.
 
Tjo. Någon som vill ha en laddning hjul gratis? Har en uppsättning Bf Goodrick 35:or (12,5" breda) på 16,5 tums, 8-bultade plåtfälgar. 2 st är ganska fräscha och den lite nyare AT-modellen, de andra 2 är relativt slut med bara lite rugg på kanterna men går att rulla på. Styr upp 2 nya 35:or så är det bara å kör. Följer med en extra uppsättning chromespokefälgar i fantastiskt bra skick. Bara använda ett litet tag.

Är det någon i stor-Sthlm som vill ha kan jag tjöra förbi med Långforden för leverans.

De står i vägen.
 
Tjo. Någon som vill ha en laddning hjul gratis? Har en uppsättning Bf Goodrick 35:or (12,5" breda) på 16,5 tums, 8-bultade plåtfälgar. 2 st är ganska fräscha och den lite nyare AT-modellen, de andra 2 är relativt slut med bara lite rugg på kanterna men går att rulla på. Styr upp 2 nya 35:or så är det bara å kör. Följer med en extra uppsättning chromespokefälgar i fantastiskt bra skick. Bara använda ett litet tag.

Är det någon i stor-Sthlm som vill ha kan jag tjöra förbi med Långforden för leverans.

De står i vägen.

Tjena Jag har en polare som är i stort behov av däck! ska kolla upp hans däckdimensioner bara
:Bugar
 
Också en utlovad bild på efter vi krängt på hjulen sponsrade av Teo:tummenupp
24980_399373110729_627670729_5494510_5778587_n.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top