Pickup-besatt.

De nissandieslar som jag kört (sent åttiotal/tidigt nittiotal) har varit påfrestande slöa.
Den japanska pickup som hade bästa motorn på den tiden var Izusu.
Men då var frigångshöjden lägre i stället.

Toyota hilux/VW taro är stryktåliga och bra.
Skall du köra terräng, så bör du undvika lång hjulbas och stora överhäng.
Dieselmotor, manuell växellåda, riktig fyrhjulsdrift utan mellandiff, lågväxel och diffbroms i bakaxeln rekomenderas.
Okej de va ju jävligt synd :(

har två polare som har varsin valp (en valp och en elva bil om man ska vara petig) Så har varigt ute å kört rätt mkt skog med dom, vilket gett blodad tand.
Kruxet är bara att den kommer fungera som vardagsbil med, Annars hade ju suzuki jimny eller izusus motsvarighet varigt självskrivna, men då saningen är att den kommer användas 90% på väg så funkar inte det, tittade på lite filmer med bilen på bilden, den verkar ta sig fram tillräkligt för att det ska va kul att köra i skogen iaf, frågan är mer hur mkt stryck den tål?
 
Okej de va ju jävligt synd :(

har två polare som har varsin valp (en valp och en elva bil om man ska vara petig) Så har varigt ute å kört rätt mkt skog med dom, vilket gett blodad tand.
Kruxet är bara att den kommer fungera som vardagsbil med, Annars hade ju suzuki jimny eller izusus motsvarighet varigt självskrivna, men då saningen är att den kommer användas 90% på väg så funkar inte det, tittade på lite filmer med bilen på bilden, den verkar ta sig fram tillräkligt för att det ska va kul att köra i skogen iaf, frågan är mer hur mkt stryck den tål?
I terrängen funkar de så länge man inte monterar monsterdäck.
Det är på vägen de är sanslöst slöa.
 
På vårt sommarställe har vi en gammal King Cab 4WD från -87. Köptes in som arbetshäst för att transportera gammalt byggmaterial och annat skrot när stället skulle renoveras för en herrans massa år sedan. Maskinellt har den varit enormt driftsäker trots att det slarvats med underhåll och service. Första större kostnad jag hört talas om var i år efter att besiktningen haft några synpunkter. Tidigare år har den gått igenom med blankt papper. Inget att säga om det. Bilen är intjänad flera gånger om vid det här laget och kommer mest troligt att vara en trotjänare många år till nu när den fått lite omtanke och omsorg. Klimatet är lite mildare mot bilarna norrut. Det finns knappt någon rost, mer än ytligt där lacken slagits bort av stenskott eller andra slag och stötar. Otroligt.

En kompis kallar den för "missilen". När man väl fått upp farten vill man ogärna släppa på gasen. Accelerationen är av naturliga skäl inte dess starka sida. Bilen upplevs bekvämare om man kör fort på de bitvis rätt dåligt underhållna norrlandsvägarna.

Skulle inte kalla mig Pick-up besatt direkt, men jag kan onekligen Gse vissa fördelar med att äga den här typen av fordon. Det finns tillfällen jag önskat att jag hade vår King Cab eller dyl närmare där vi har permanent boende.

Går det att sätta en eller två sporthojar på flaket av en sådan? Har sett enduro på flaket med lastluckan öppen, men de har väl kortare hjulbas än en sporthoj?
 
På vårt sommarställe har vi en gammal King Cab 4WD från -87. Köptes in som arbetshäst för att transportera gammalt byggmaterial och annat skrot när stället skulle renoveras för en herrans massa år sedan. Maskinellt har den varit enormt driftsäker trots att det slarvats med underhåll och service. Första större kostnad jag hört talas om var i år efter att besiktningen haft några synpunkter. Tidigare år har den gått igenom med blankt papper. Inget att säga om det. Bilen är intjänad flera gånger om vid det här laget och kommer mest troligt att vara en trotjänare många år till nu när den fått lite omtanke och omsorg. Klimatet är lite mildare mot bilarna norrut. Det finns knappt någon rost, mer än ytligt där lacken slagits bort av stenskott eller andra slag och stötar. Otroligt.

En kompis kallar den för "missilen". När man väl fått upp farten vill man ogärna släppa på gasen. Accelerationen är av naturliga skäl inte dess starka sida. Bilen upplevs bekvämare om man kör fort på de bitvis rätt dåligt underhållna norrlandsvägarna.

Skulle inte kalla mig Pick-up besatt direkt, men jag kan onekligen Gse vissa fördelar med att äga den här typen av fordon. Det finns tillfällen jag önskat att jag hade vår King Cab eller dyl närmare där vi har permanent boende.

Går det att sätta en eller två sporthojar på flaket av en sådan? Har sett enduro på flaket med lastluckan öppen, men de har väl kortare hjulbas än en sporthoj?

Njä, geggmoppar är nog nästan lite längre. Min CR har 4-5 cm längre hjulbas än 1098:an - och det är större hjul...problemet är väl lasthöjden om man shoppar en fyrhjulsdriven pickis.

Det är gränsfall man grejar lastning själv av en geggmoppe på 100 pannor, en kåphoj på dubbla det, som man dessutom är lite rädd om... :crash
 
Lasthöjden är ett problem helt klart. Även skåpbilarna verkar vara rätt höga att lasta in en motorcykel i. Om man ska åka längre sträckor vore det trevligt att åtminstone kunna hålla motorvägstempo. På banträffarna har man oftast sett folk med släp såväl öppna som täckta. Lasthöjden på dessa är rätt låga i jämförelse. Har ofta funderat över hur en hästtransport fungerat. De har ju en naturlig ramp. Tittade närmare på ett sådan och såg att det saknar lastöglor. Kanske kan hästen skada sig om man monterar lastöglor i golvet.

Njä, geggmoppar är nog nästan lite längre. Min CR har 4-5 cm längre hjulbas än 1098:an - och det är större hjul...problemet är väl lasthöjden om man shoppar en fyrhjulsdriven pickis.

Det är gränsfall man grejar lastning själv av en geggmoppe på 100 pannor, en kåphoj på dubbla det, som man dessutom är lite rädd om... :crash
 
Låter ju faktiskt ganska bra! vill iof ha på minst 35" hjul men lär ju hålla hyffsat ändå.

Att den är slö är bara bra, mitt körkort lever på nåder just nu.
 
Lasthöjden är ett problem helt klart. Även skåpbilarna verkar vara rätt höga att lasta in en motorcykel i. Om man ska åka längre sträckor vore det trevligt att åtminstone kunna hålla motorvägstempo. På banträffarna har man oftast sett folk med släp såväl öppna som täckta. Lasthöjden på dessa är rätt låga i jämförelse. Har ofta funderat över hur en hästtransport fungerat. De har ju en naturlig ramp. Tittade närmare på ett sådan och såg att det saknar lastöglor. Kanske kan hästen skada sig om man monterar lastöglor i golvet.

Jag norpar frugans hästsläp och fraktar 1098an i när det är banåka på G, öglorna är inte i närheten av klövarna ( :D ) - och det är låg lasthöjd, och inbyggd suverän ramp som du redan klurat ut. :)

Täckt släp och låsbart, som gjort för't.
 
Låter ju faktiskt ganska bra! vill iof ha på minst 35" hjul men lär ju hålla hyffsat ändå.

Att den är slö är bara bra, mitt körkort lever på nåder just nu.

Om du köper den nu och tar hand om den, köper jag den av i mitten av sommaren? :tummenupp

Edit: Förutsatt att du pratar om Kingen.
 
Var det redan monterat lastöglor i din frus hästsläp eller är det något du monterat? Min syster håller också på med hästar och har ett eget hästsläp. Det finns inga öglor monterade i det. Har blivit erbjuden att låna det om jag vill åka till någon bankörning längre bort. Går det att montera lastöglorna på ett säkert sätt kanske jag antar det erbjudandet. Får kolla lite närmare på det. Har du lastat fler än en motorcykel i ett hästsläp?


Jag norpar frugans hästsläp och fraktar 1098an i när det är banåka på G, öglorna är inte i närheten av klövarna ( :D ) - och det är låg lasthöjd, och inbyggd suverän ramp som du redan klurat ut. :)

Täckt släp och låsbart, som gjort för't.
 
Var det redan monterat lastöglor i din frus hästsläp eller är det något du monterat? Min syster håller också på med hästar och har ett eget hästsläp. Det finns inga öglor monterade i det. Har blivit erbjuden att låna det om jag vill åka till någon bankörning längre bort. Går det att montera lastöglorna på ett säkert sätt kanske jag antar det erbjudandet. Får kolla lite närmare på det. Har du lastat fler än en motorcykel i ett hästsläp?

Jag bultade i öglor i hörnen, och svängde ihop ett litet stöd att ställa framhjulet mot av reglar och spikbeslag. Funkar rocknroll.

Vårat släp är för en pålle, och det får bara plats en gathoj i't.
 
hehe ok 35" kanske va lite i överkant på en king cab när man ser det där :D

(Schysst bil för övrigt)
Det blir alltid en kompromiss med hjulstorlek.
Prova den som den är när du köper den.
Tycker du att den verkar tåla högre växling, så sätt på större hjul.
Alvén och ingvarsson har en del allrounddäck att välja på.
 
Om man ska ha en pickup för mellan 10-20000. Är det bara skoda och caddy som gäller då?
Vill ha en bil som man kan åka med dagligen med, och kunna sätta upp höjen och annat skräp på.
Finns ju en och annan s10 och bronco i lite sämre skick.

http://www.blocket.se/lund/Chevrolet_Special_S_10_Pick_up_M_Kapa_25480967.htm?ca=17&w=3

Blir ganska så dyra ägandekostnader på en sån eller?
Reservdelar, förbrukning skatt osv?
 
Last edited:
Om man ska ha en pickup för mellan 10-20000. Är det bara skoda och caddy som gäller då?
Vill ha en bil som man kan åka med dagligen med, och kunna sätta upp höjen och annat skräp på.
Finns ju en och annan s10 och bronco i lite sämre skick.

http://www.blocket.se/lund/Chevrolet_Special_S_10_Pick_up_M_Kapa_25480967.htm?ca=17&w=3

Blir ganska så dyra ägandekostnader på en sån eller?
Reservdelar, förbrukning skatt osv?
Årsskatt, kr: 2170
Vortec 4,3 liters V6,
Bensinförbrukning ca. 11 liter/100km.
Lite annan info. http://www.allpar.com/reviews/s1095.html
 
Om man ska ha en pickup för mellan 10-20000. Är det bara skoda och caddy som gäller då?
Vill ha en bil som man kan åka med dagligen med, och kunna sätta upp höjen och annat skräp på.
Finns ju en och annan s10 och bronco i lite sämre skick.

http://www.blocket.se/lund/Chevrolet_Special_S_10_Pick_up_M_Kapa_25480967.htm?ca=17&w=3

Blir ganska så dyra ägandekostnader på en sån eller?
Reservdelar, förbrukning skatt osv?
Förbrukningen är det som kan dra iväg, annars är det billiga delar till jänkarna.
Kan inte rekomendera Caddyn om du ska ha den som pendlarbil. Jag fick ta över sambons efter att ha sålt min S10a. Det enda som är bra med bilen är de låga driftkostnaderna sålänge inget går sönder, och det gör det förr eller senare.
 
Förbrukningen är det som kan dra iväg, annars är det billiga delar till jänkarna.
Kan inte rekomendera Caddyn om du ska ha den som pendlarbil. Jag fick ta över sambons efter att ha sålt min S10a. Det enda som är bra med bilen är de låga driftkostnaderna sålänge inget går sönder, och det gör det förr eller senare.
1dl högre bränsleförbrukning/mil = 1,50 kr mer/mil.
Det är det värt.
 
Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Back
Top