Pickup-besatt.

Cheva tidigast från -82 om jag inte missminner mig för då kom 6.2 om du vill ha turbo så tror jag 6.5:an kom 93 eller 94

Gamla dieselmotorer är charmiga, nya är bra.
Cheva tycker jag att du skall undvika, Ford är ovanliga där jag bor, Dodge har fungerat bra hela tiden.
Högtrycksinsprutning ger effekt, låg bränsleförbrukning och mindre knack, men är känsligare.
Cumins dieseln som monterades i Dodge hade direktinsprut från början, men gav bara 160 kusar fram till -93.
Du vill ha en 24 ventilers "ISB".
Den kom i mitten av -98 och gav då 215 hk och 569 newtonmeter.
Men pumparna (Bosch)var skräp.
Sikta på en 2004 eller nyare, då är pumpen en Bosch "Common rail" och motorn ger 235 hästar och 813 newtonmeter (vid 2900 respektive 1600 varv!).

Vad är det för fel på chevas 6.2 och 6.5 td, om man kan stå ut med och åka äldre dieselpickup? Förutom att styrenheten till pumpen blir för varm på 6.5orna, det finns det dock lösningar på för billiga pengar.
 
Last edited:
Gamla dieselmotorer är charmiga, nya är bra.
Cheva tycker jag att du skall undvika, Ford är ovanliga där jag bor, Dodge har fungerat bra hela tiden.
Högtrycksinsprutning ger effekt, låg bränsleförbrukning och mindre knack, men är känsligare.
Cumins dieseln som monterades i Dodge hade direktinsprut från början, men gav bara 160 kusar fram till -93.
Du vill ha en 24 ventilers "ISB".
Den kom i mitten av -98 och gav då 215 hk och 569 newtonmeter.
Men pumparna (Bosch)var skräp.
Sikta på en 2004 eller nyare, då är pumpen en Bosch "Common rail" och motorn ger 235 hästar och 813 newtonmeter (vid 2900 respektive 1600 varv!).

Ahn skönt. Enligt mina uppgifter gav 24-ventilarn 216 på polarens -99 vilket beklämde mig då min 7.3:a från -96 ger sketna 215.

I övrigt så håller jag med till stor del. Dodge är ett säkert kort. Har iof aldrig haft problem med att få delar till Långforden utan har tagit en-ett par dagar bara och varit relativt billigt för de få saker som pajat genom åren.
 
Hmm så en summering blir alltså.

Ford tidigast från: ?
Dodge tidigast från: ?
Cheva tidigast från: ?

Jag har ju aldrig ägt en diesel så därför får jag för mig att allt innan 00 suger fast så är det alltså inte?

Pengar har jag inga så ju billigare desto bättre.

OM du ska hitta en Ford bör den vara från -94. 94-97 är den moroten som haft minst problem av alla inkl de nyare.

Och tyck inte att 200+ hästar verkar klent. Jag drog upp en Flipper 620 som stod på trailer i vattnet kopplad till en Landrover som satt sig fast och i sin tur var kopplad till en traktor med samma problem med min gamla F250 -92 utan turbo och 180 kusar. Hela ekipaget åkte upp utan problem.

Ang Cummins så är de som bugger kraftmotorer ense om att det är 12 ventilaren som gäller. Lättare att få ut vrid ur den med få ventiler men sen är det nog som Skrotnisse säger att ska du bara ha och köra så sikta på en 24 v.
 
Jag har ju några goda vänner som åker cheva turbodiesel och ingen av dom har ju haft problem med sina bilar öht. Dock vet jag ju inte hur nyare duramaxarna är, har bara erfarenhet av 6.2 och 6.5 motorerna och dom funkar bra anser jag, bra utbud med på bilar.
 
Cheva tidigast från -82 om jag inte missminner mig för då kom 6.2 om du vill ha turbo så tror jag 6.5:an kom 93 eller 94



Vad är det för fel på chevas 6.2 och 6.5 td, om man kan stå ut med och åka äldre dieselpickup? Förutom att styrenheten till pumpen blir för varm på 6.5orna, det finns det dock lösningar på för billiga pengar.

6,5an har jag ingen erfarenhet av.
6,2an har jag lite erfarenhet av, och anser den vara skräp.
130 hästar från 6,2 liter borde vara driftsäkert.
Det är det inte.
 
6,2an har jag lite erfarenhet av, och anser den vara skräp.
130 hästar från 6,2 liter borde vara driftsäkert.
Det är det inte.

Den drar ju lite diesel jallafall. Min har snorklat i sig 1.4-1.5 undervintermånaderna. Drar mycket när det är kallt.
 
6,5an har jag ingen erfarenhet av.
6,2an har jag lite erfarenhet av, och anser den vara skräp.
130 hästar från 6,2 liter borde vara driftsäkert.
Det är det inte.

Ok, vad är skräp? Har själv inte upplevt driftstörningar på nån 6.2 i min egen ägo eller kompisars
 
Ok, vad är skräp? Har själv inte upplevt driftstörningar på nån 6.2 i min egen ägo eller kompisars

Den är förhållandevis trött och fungerar inte så bra som dragmaskin, något som är poängen med diesel i pickupen. Dock drar den ju även förhållandevis lite vilket ger lite + mot dito trötta bensinveåttor. Det var väl därför den och 5.7:an fanns i Oldsar, mm.
 
Ok, vad är skräp? Har själv inte upplevt driftstörningar på nån 6.2 i min egen ägo eller kompisars

Ja 6.2.an var ju den första driftsäkra dieselmotorn GM/GMC kunde erbjuda som alternativ till bensin-V8:a.

Med dagens ögon så är ju förstås förstagenerationen av 6.2:an inget effektmonster. Det är ju trots en förkammardiesel (eg virvelkammare) av sugmotortyp.
 
Spricker i topparna.

Aldrig sett, läst om eller hört talas om en spräckt 6.2-litertopp får jag väl kontra med då.

Däremot har det ju varit ett litet antal vevar som fått utmattningssprickor pga av att man kört med trasig svängningsdämpare. Men i stort så anses ju ändå 6.2:an vara en slitvarg om man inte stressar upp den över gränsen.

Vi har nog olika uppfattningar i den frågan helt klart
 
Det enda negativa jag hört om 6.2:an är just att den är slö.
 
Jepp slö är den men i övrigt väldigt driftsäker vad jag har erfarenhet av. Däremot 5.7an är ju ett sorgebarn, dock blev den mkt bättre när dom utvecklade den men fortfarande inte bra.

6.2 är för övrigt en Detroit Diesel (som visserligen ägs av gm) men det är ingen ren gm produkt som 5.7DX
 
Möjligt att det är sorgebarn jag råkat ut för.
Men efter tre spruckna toppar (två Blazer och en båtmotor), så är mina fördommar befästa.
Anser dock att även om driftsäkerheten är hög, så är det ingen motor jag vill rekomendera.
 
Möjligt att det är sorgebarn jag råkat ut för.
Men efter tre spruckna toppar (två Blazer och en båtmotor), så är mina fördommar befästa.
Anser dock att även om driftsäkerheten är hög, så är det ingen motor jag vill rekomendera.

Då har du fan haft otur till max. Vet att sexfemmorna kan spricka om man chippar och byter turbo och sånt, men då är dom ju på aningens mer häst än original så då är det självförvållat.

För övrigt är det humor att man går in på sh för och kolla om det kommit en update i pkptrk-tråden men skiter i allt annat på sidan....
 
Last edited:
För övrigt är det humor att man går in på sh för och kolla om det kommit en update i pkptrk-tråden men skiter i allt annat på sidan....

Det där känner man igen. Tycker du ska slå ett öga i dieseltråden också. Där har Jürgen sjukt kompletta redogörelser för diverse dieselattribut.

Har du inte sett den är det som du hade en got bok framför dig I tells ya! Med rörliga bilder på saker som ryker i form av djewtewblänkar never the less.
 
OM du ska hitta en Ford bör den vara från -94. 94-97 är den moroten som haft minst problem av alla inkl de nyare.

Och tyck inte att 200+ hästar verkar klent. Jag drog upp en Flipper 620 som stod på trailer i vattnet kopplad till en Landrover som satt sig fast och i sin tur var kopplad till en traktor med samma problem med min gamla F250 -92 utan turbo och 180 kusar. Hela ekipaget åkte upp utan problem.

Ang Cummins så är de som bugger kraftmotorer ense om att det är 12 ventilaren som gäller. Lättare att få ut vrid ur den med få ventiler men sen är det nog som Skrotnisse säger att ska du bara ha och köra så sikta på en 24 v.

Vad hände med Fords motorer efter -97? Blev det bara skräp då :confused::confused::confused:
 
Vad hände med Fords motorer efter -97? Blev det bara skräp då :confused::confused::confused:

Inte alls. Mer elektronik (mer elfelspotential) och mer effekt men då fick den ny vulgär kaross och är inte lika mycket klassisk pickup men det är väl en smaksak. Jag vill inte ha en "fet" bil utan gillar klassiska pickisar helt enkelt. De nya ger jag inte mycket för.
 
Back
Top