Ommappning och ramair

Bearing skrev:
Allt hänger på om powercommandern kan ändra sin korrigeringsfaktor beroende på luftburkstryck och hastighet enligt mig.

Enligt mig med. Och det kan den inte. Så här sitter vi o chattar om nå't som inte går :hihi

Vad gäller det för båge föresten? :lol

Flummo skrev:
I den första länken ser man att övertrycket i luftburken blir runt 25mbar på toppfart med luffarturbo och undertrycket runt 25 mbar utan luffarturbo.
Atmosförstryck är 1013 mbar, så skillnaden mellan att köra i bänk och på toppfart är ca 5 %. Om motorn mappas till A/F 12,5 i bänk borde det bli A/F 13,1 (= 12,5 * 1,05) på toppfart om hojen inte korrigerar alls. Tappar man nån effekt på den ändringen?

Edit: Förtydligar min fråga. Blir det en synbar effektminskning av att ha A/F 13,1 istället för A/F 12,5 med luffarturbon?

Last edited:
Felix skrev:
Dom där sidorna och diskussionen har varit uppe förut, det enda det lyckas mäta i den där dynon är effekten på fläkten i bästa fall. Det hade nog varit enklare att läsa på fläktmotorn än att palla upp en hoj och krångla.

De mäter ju lufttrycket i boxen under körning, och sedan återskapar dom det när hojen står på bromsbänken. Vari ligger felet? Okej om de inte får ett exakt resultat, men en fingervisning bör det ju iaf vara. Eller är enda sättet att få ett korrekt resultat att sätta bromsbänken på en kärra som man drar i 300km/h vid testet? (DET skulle ju iofs vara en syn :rofl )

#Olsson# skrev:
Enligt mig med. Och det kan den inte. Så här sitter vi o chattar om nå't som inte går :hihi

Vad gäller det för båge föresten? :lol
Jaha, jag trodde att man mappade varje växel för sig - och i så fall är ju farten "känd" på varje varvtal.

Det är en äkta liter-twin-förnedrare :D GSX-R 750

Triggerhappy skrev:
Motorn suger ju i sig luften så det är klart det blir ett undertryck nånstans...
Sätt en hand för luftburkens insug när du varvar...= sug = undertryck !

Luffarturbon lägger ju ett lätt övertryck i insugen i fart som ger en något förbättrad fyllnadsgrad....den skottar ju in luft som minimerar "undertrycket" så att säga.
Menar du att du blockerar insuget när du kör? :rolleyes:

Under förutsättning att man INTE blockerar insuget kan det aldrig bli undertryck i luftburken, den är dimensionerad för att klara av flödet utan att begränsa motoreffekten.

Nr:18 skrev:
Under förutsättning att man INTE blockerar insuget kan det aldrig bli undertryck i luftburken, den är dimensionerad för att klara av flödet utan att begränsa motoreffekten.

Det är ju just därför att trycket är lägre i burken än i atmosfären, det strömmar till ny luft. Om trycket i burken = atmosfärtryck så skulle allt stå stilla. Det är alltså undertryck i luftburken. (relativt atmosfär och om man inte överladdar)

edit: En logg som visar luftburktryck vid full gas under 4 sekunder(Aprilia RSV1000). Blå linje är tryck i bar. Svart är varvtal. Röd är trottel. Trycket sjunker runt 30 mb.

Bingo skrev:

Då kanske EBOS ska mappa orginalsystemet?

Last edited:
#Olsson# skrev:
Då kanske EBOS ska mappa orginalsystemet?
Funderar lite på det men det blir troligen en PCIII ändå. Skälet är att jag vill kuna skifta mellan originalavgassystemet och helsystemet (pga bullerkrav på bana)- och om jag fattat det rätt kan jag bara byta mapp om jag har PCIII, vilket jag inte kan om jag mappar om ECU:n (om det nu är den som mappas om).

Min tanke är alltså att ställa in insprutet i bänk både med originalavgas och med helsystemet. Eller duger mappen till helsystemet även till originalblåset?

Tänkte också göra en extra körning med 520-kedja för att se om det blir någon skillnad i bakhjulseffekt mellan originalkedjan och den.

Last edited:
HanneZ skrev:
1) Mäta skillnaden i bänk respektive landsväg eller ramair respektive utan ramair?
2) Vart läser en mapsensor av trycket? Mellan sprut och cylinder?
3) Bordet inte det va samma tryck/undertryck där som i luftburken?
1) tänkte mig mäta tryckfallet under körning från optimalt placerat luftintag till luftburken.
2) map = manifold air pressure dvs. INTE det vi talar om nu. map försöker mäta
belastningen. F turbo styr det (ibland/ofta/alltid ?) bränsletrycket. Har inget med ramair att göra.
Funkar f.ö. dåligt om man moddar motorn/luftburk på något sätt. I likhet med tps.
3) nej, det sitter en strypning i form av gasreglage emellan luftburk o insugningsrör
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
1) tänkte mig mäta tryckfallet under körning från optimalt placerat luftintag till luftburken.
2) map = manifold air pressure dvs. INTE det vi talar om nu. map försöker mäta
belastningen. F turbo styr det
(ibland/ofta/alltid ?) bränsletrycket. Har inget med ramair att göra. Funkar f.ö. dåligt om man moddar motorn/luftburk på något sätt. I likhet med tps.
3) nej, det sitter en strypning i form av gasreglage emellan luftburk o insugningsrör
/u
Ajust, nu är jag med, tänkte inte till förut.

STRYPNING?!?!?! Den måste jag ut i garaget o skruva bort omedelbart :hihi

Bingo skrev:
Eller duger mappen till helsystemet även till originalblåset?

Knappast. För att få ett hyfsat precist svar: Kolla mapp för orginalsystem och jämför med mapp för ditt helsystem(om det finns med). Laddas i pc-mjukvaran och "map compare". Allt finns på powercommander-siten.

#Olsson# skrev:
Knappast. För att få ett hyfsat precist svar: Kolla mapp för orginalsystem och jämför med mapp för ditt helsystem(om det finns med). Laddas i pc-mjukvaran och "map compare". Allt finns på powercommander-siten.
Det har jag gjort, men sen skall man tolka resultatet också :va

Den som ger mer bensin på höga varv är standardmappen, den andra för yoshi racesystem. Är meningen att kurvan skall ligga så nära 0%-linjen, eller vad?

Bifogat

• jämförelse mappar.jpg
    jämförelse mappar.jpg
    73.4 KB · Visningar: 40
Nr:18 skrev:
Menar du att du blockerar insuget när du kör? :rolleyes:

Nej givetvis så meande jag att motorn skapar ett undertryck om tillförseln inte räker till...dvs den suger.

Luftburken är ingalunda dimensionerad för bästa effekt alena. Den är dimensionerad så bra det går inom de designramar och ljudreglemente som teknikerna får slåss med...inte för inte som samtliga superbike hojar har special anpassade lufburkar och luftkanaler mm.....

Triggerhappy skrev:
Nej givetvis så meande jag att motorn skapar ett undertryck om tillförseln inte räker till...dvs den suger.

Luftburken är ingalunda dimensionerad för bästa effekt alena. Den är dimensionerad så bra det går inom de designramar och ljudreglemente som teknikerna får slåss med...inte för inte som samtliga superbike hojar har special anpassade lufburkar och luftkanaler mm.....
Absolut. Det mesta av ljudet kommer ut genom sprutet och inte genom avgasrören, detta på grund av att luftenströmmen är väldigt hög o sen helt stopp o sen väldigt hög... Jag läste lite kring detta nån gång. Lite äldre motorcyklar o framför allt stonkor har man jätte mycket att hämta genom att modifiera luftburken.

Bingo skrev:
Är meningen att kurvan skall ligga så nära 0%-linjen, eller vad?

Absolut inte. Kurvorna visar storlek i förändring av duty cycle (och därmed soppamängd) som mappen förändrar relativt ordinarie ECU-signal. 0% är ingen förändring alls.

Meningen(min mening) var att se hur pass lika/olika de båda kurvorna är. T ex, enligt din bild, vid 4k, skiljer det över 20% mellan de båda mapparna. M a o skulle bågen, med orginal-system men med Yoshi-mappen laddad(eller tvärt om) - troligen gå rätt kasst vid 40% trottel och 4000 rpm.

Last edited:
#Olsson# skrev:
Absolut inte. Kurvorna visar storlek i förändring av duty cycle (och därmed soppamängd) som mappen förändrar relativt ordinarie ECU-signal. 0% är ingen förändring alls.

Meningen(min mening) var att se hur pass lika/olika de båda kurvorna är. T ex, enligt din bild, vid 4k, skiljer det över 20% mellan de båda mapparna. M a o skulle bågen, med orginal-system men med Yoshi-mappen laddad(eller tvärt om) - troligen gå rätt kasst vid 40% trottel och 4000 rpm.
Ojojoj... duty cycle, ordinarie ECU-signal, 40% trottel... :va

Man ska inte fråga om man inte vet nåt alls. Jag överlåter detta åt EBOS. Tack ändå för alla svaren :)

Bingo skrev:

Man ska inte fråga om man inte vet nåt alls. Jag överlåter detta åt EBOS. Tack ändå för alla svaren :)

Jahaja, du driver med allt o alla? Eller bara mig kanske? Ja ja, jag gick på det :D

Jag undrar vad det är för tryckgivare de använder i det där testerna... testet med en fläkt är så korkat att man knappt orkar kommentera det.

Jag har all respekt för duktiga hojtrimmare men ibland är man ute på bärtur rätt ordentligt.

Var och en är nöjd med sin vattvälling som min farmor brukade säga...

#Olsson# skrev:
Jahaja, du driver med allt o alla? Eller bara mig kanske? Ja ja, jag gick på det :D
Va, nä!? Jag driver inte med någon. Jag saknar nog med vetskap för att förstå svaren på de frågor jag ställer - eller dra några meningsfulla slutsatser av dem rättare sagt.

Felix skrev:
Jag undrar vad det är för tryckgivare de använder i det där testerna... testet med en fläkt är så korkat att man knappt orkar kommentera det.
Haha, precis när man bestämt sig för att sluta ställa dumma frågor så dyker det upp något som tvingar mig ställa frågan "Varför det, det verkar ju vettigt?"

:D

Bingo skrev:

Jag testar min förmåga inom pedagogik och försöker förklara begreppen. Tror det kan vara bra om du känner till begreppen även om du ska låta EBOS sköta spakarna.

Duty cycle är benämningen på öppningstiden på spridarna, så 50% duty betyder att spridarna är öppna hälften av tiden mellan insugstakterna. Det är något som är inprogrammerat och uträknat av ECUn.

40% trottel betyder att gasspället (trotteln) är öppet 40% av full gas. 100% trottel är alltså full gas.

Powercommandern jobbar så att den förändrar ECU-signalen till spridarna. Om det i bänken visar sig att 50% duty ger för mycket soppa vid halvgas 4000 rpm kan bänkoperatören(eller du) knappa in t.ex. -10% vid 4000 rpm 50% trottel i powercommanderns tabell. Då kommer PCn ändra så att spridarna skickar in 10% mindre bränsle. Om motorn går bra efter den korrigeringen går bänkoperatören(eller du) vidare och gör samma procedur vid nästa varvtal. När allt är klart har du en korrigering på varje av varvtal som går att mappa och vid varje gasläge som går att mappa.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa