Självklart är bänkkörning inte samma sak som riktigt körning, så helt perfekt lär det inte bli.
Men förhoppningsvis rätt nära. Så det är inget skäl att INTE bänka.
Finns ju en massa andra saker som varierar: temp, vind, lufttryck, fuktighet etc. Svårt välja väder att justera för....
Hojsprut är tyvärr lite dumma, dom mäter inte så mycket. Så dom kan inte kompensera för 'allt'.
Ang tryck: Klart det blir en tryckförlust över 'luftröret' in till luftburken. Konsten är att
1) hålla den liten 2) placera själva intaget i ett högtrycksområde
så att trycket i luftburken är så högt som möjligt. (jmf turbo; därför ramair kallas luffarturbo)
Det är bara 2) som är ramair/luffarturbo. 1) är 'vanlig' design, helt enkelt.
Vore kul om nån orkade mäta tryckskillnaden. En slang rakt framåt i ostörd luft och en slang till ett
lugnt hörn av luftburken + en känslig skillnadsmanometer borde räcka.
Har bara sett sånt i nån bygga-racer-bok.
/u