Ommappning och ramair

HanneZ skrev:
Är du helt säker på de? Nån referens? För mig känns det som att bränslebehovet ökar exponentiellt.

Referens, Ivan på Ivans Performance i US.
Ökar gör det egentligen inte, antingen har du övertryck eller så inte. Motorn kan aldrig tömma luftburken på luft, där är så det räcker och blir över s a s.

Inte exponentiellt, men proportionellt mot absoluttrycket borde bränslebehovet öka.

De hojar som har tryckmätare i luftburken borde utnyttja denna och lägga till proportionellt.

Bearing skrev:
De hojar som har tryckmätare i luftburken borde utnyttja denna och lägga till proportionellt.

Det har alla insprutshojar men IAP-sensorn jobbar mot grundmappen.
Att kalla kompenseringen fast var kanske lite otydligt då det är fler faktorer som spelar in, tex AP-sensorn (atmosfär).

Ramairkompensationen är iaf kopplad till hastighetssensorn. Tror ändå att bränslekompensationen är "relativt" fast. Inget on/off men ganska grovt tillyxat ändå. Luftfödet styrs ändå av sekundär trottlarna.
I vilket fall är det bara feta på på lämligt ställe om man kör den i bänk och har en PC.
Vill man veta exakt får man väl hacka en ECU och kolla.

Bifogat

• intake.jpg
    intake.jpg
    55.6 KB · Visningar: 73
Last edited:
Flummo skrev:
Dom där sidorna och diskussionen har varit uppe förut, det enda det lyckas mäta i den där dynon är effekten på fläkten i bästa fall. Det hade nog varit enklare att läsa på fläktmotorn än att palla upp en hoj och krångla.

Personligen tror jag ramair gör en mycket liten skillnad och är till största del marknadsföringsgoja.

Försök själv att blåsa upp en ballong genom att hålla ut den genom rutan i 200 km/h till exempel...

Jag skulle bänkat på vanligt sätt och varit glad,

På min hoj är luftburken helt väck, alla dynomätningar och hastighetsmätningar visar att millen iaf blir snabbare, så mycket för ram-air och 10 extra hk i fart osv...

/F

Extratrycket pga lufthastigheten är rätt lågt, ca 2 % i 200 km/t. Ökar såvitt jag minns kvadratiskt med hastigheten.
Blir mao runt 5 % vid 300. Så det är i princip inga stora korrigeringar som behövs.

När fabrikerna hävdar stora förbättringar med ramair så är väl slutsatsen att insuget var onödigt dåligt innan... :D

Antar att man vid bänkning borde ligga lite på den feta sidan om sprutet inte kan kompensera för fart(vind)en.

Eller (som redan sagts ovan) ut o köra med bredbandslambda.
/u

Eller 5 hästar av 130.
Dåligt smord kedja och den vinsten är förbrukad...

Hmmm... Antingen är min fråga felformulerad, jag som fattar trögt eller så är det ingen som har lust/ork att reda ut begreppen.

Får väl lita på att EBOS vet vad de sysslar med. Det är ett helsystem som skall på, därav min fråga. Fem hk extra tycker jag är jäkligt mycket, väl värt att lägga ner tid och stålar på.

Bingo skrev:
Hmmm... Antingen är min fråga felformulerad, jag som fattar trögt eller så är det ingen som har lust/ork att reda ut begreppen.

Får väl lita på att EBOS vet vad de sysslar med. Det är ett helsystem som skall på, därav min fråga. Fem hk extra tycker jag är jäkligt mycket, väl värt att lägga ner tid och stålar på.
Fått intrycket av att Ebos är väldigt kompetenta, så du ska nog inte oroa dig.

Sen så skriver de ju:
För att få så perfekta inställningar som möjligt har vi tempererad kylarluft som även simulerar en viss hastighet för de maskiner som är utrustade med airbox (luffarturbo).
Så de verkar ju ta hänsyn till just det du undrar över.

xyx skrev:
Fått intrycket av att Ebos är väldigt kompetenta, så du ska nog inte oroa dig.

Sen så skriver de ju:

Så de verkar ju ta hänsyn till just det du undrar över.
Jo, de är duktiga. Jag servar bågen där och det är alltid en bra känsla att hämta den. Känns fräsch och fin. Det om kylluften har jag helt lyckats missa. Det blir nog bra det här :)

Bingo skrev:
"Hur vet bänkoperatören hur han skall mappa rätt bränslemängd för den extra luft ramairen ger?"
Det går inte att veta hur mycket man ska feta upp utan att prova.
/u

ulf_lundin skrev:
Det går inte att veta hur mycket man ska feta upp utan att prova.
/u
Det är själva grunden för min fråga. Det jag undrar över är hur operatören skall veta hur mycket han skall feta upp om han mäter på en stillstående cykel, dvs inte vet hur mycket luft motorn egentligen får när den används "på riktigt". Om jag fattat det rätt så kommer sprutet att vara "rätt" inställt på de låga växlarna men gå för magert inställd på de höga (givet höga varv alltså), eftersom sprutet är mappat för en mindre luftmängd än vad den i praktiken får.

Ajja, jag vet förmodligen för lite om saken för att kunna ställa meningsfulla frågor. Klurigt det här :va

Edit: jag tolkar svaren hittills som att operatören mer eller mindre gissar eller arbetar med någon form av standardvärden, typ "5% extra bensin blir nog ganska bra".

Jag vill mena på att det finns fler nackdeler med bänkbestyckning/justering, även för den utan trycksatt box. När motorcykeln körs så kan det bli undertryck där motorn suger in luft. T.ex. på första vattenkylda gsxr'en så gick det kanaler från fronten till luftburken men utan att ledas rakt in. Minns inte vem jag hörde detta av men jag har som sagt hört att detta va för att minska på vakumet samt kyla insugsluften lr nåt liknande. Sen hur mycket detta spelar inte har jag verkligen ingen aning om, det kanske handlar om en skillnad i promille?

HanneZ skrev:
Jag vill mena på att det finns fler nackdeler med bänkbestyckning/justering, även för den utan trycksatt box. När motorcykeln körs så kan det bli undertryck där motorn suger in luft. T.ex. på första vattenkylda gsxr'en så gick det kanaler från fronten till luftburken men utan att ledas rakt in. Minns inte vem jag hörde detta av men jag har som sagt hört att detta va för att minska på vakumet samt kyla insugsluften lr nåt liknande. Sen hur mycket detta spelar inte har jag verkligen ingen aning om, det kanske handlar om en skillnad i promille?
Hur kan det vara en nackdel att bänka hojen? :va

Undertryck lär det inte bli nånstans, under förutsättning att man har ett luftfilter som inte är helt igensatt.

Nr:18 skrev:

Undertryck lär det inte bli nånstans, under förutsättning att man har ett luftfilter som inte är helt igensatt.
Nä nu blev det fel kanske, jag menar att det finns fler nackdelar än just att dom inte vet hur mycket dom ska fetta på.

Detta va som sagt väldigt flummigt, men jag har diskuterat detta med någon som påstod att vinddraget gjorde att det blev dåligt med syre vid insuget. Vad nu dåligt är kan man väl fundera över.

Nr:18 skrev:

Motorn suger ju i sig luften så det är klart det blir ett undertryck nånstans...
Sätt en hand för luftburkens insug när du varvar...= sug = undertryck !

Luffarturbon lägger ju ett lätt övertryck i insugen i fart som ger en något förbättrad fyllnadsgrad....den skottar ju in luft som minimerar "undertrycket" så att säga.

Självklart är bänkkörning inte samma sak som riktigt körning, så helt perfekt lär det inte bli.
Men förhoppningsvis rätt nära. Så det är inget skäl att INTE bänka.
Finns ju en massa andra saker som varierar: temp, vind, lufttryck, fuktighet etc. Svårt välja väder att justera för....

Hojsprut är tyvärr lite dumma, dom mäter inte så mycket. Så dom kan inte kompensera för 'allt'.

Ang tryck: Klart det blir en tryckförlust över 'luftröret' in till luftburken. Konsten är att
1) hålla den liten 2) placera själva intaget i ett högtrycksområde
så att trycket i luftburken är så högt som möjligt. (jmf turbo; därför ramair kallas luffarturbo)

Det är bara 2) som är ramair/luffarturbo. 1) är 'vanlig' design, helt enkelt.

Vore kul om nån orkade mäta tryckskillnaden. En slang rakt framåt i ostörd luft och en slang till ett
lugnt hörn av luftburken + en känslig skillnadsmanometer borde räcka.
Har bara sett sånt i nån bygga-racer-bok.
/u

ulf_lundin skrev:
Självklart är bänkkörning inte samma sak som riktigt körning, så helt perfekt lär det inte bli.
Men förhoppningsvis rätt nära. Så det är inget skäl att INTE bänka.
Finns ju en massa andra saker som varierar: temp, vind, lufttryck, fuktighet etc. Svårt välja väder att justera för....

Hojsprut är tyvärr lite dumma, dom mäter inte så mycket. Så dom kan inte kompensera för 'allt'.

Ang tryck: Klart det blir en tryckförlust över 'luftröret' in till luftburken. Konsten är att
1) hålla den liten 2) placera själva intaget i ett högtrycksområde
så att trycket i luftburken är så högt som möjligt. (jmf turbo; därför ramair kallas luffarturbo)

Det är bara 2) som är ramair/luffarturbo. 1) är 'vanlig' design, helt enkelt.

Vore kul om nån orkade mäta tryckskillnaden. En slang rakt framåt i ostörd luft och en slang till ett
lugnt hörn av luftburken + en känslig skillnadsmanometer borde räcka.
Har bara sett sånt i nån bygga-racer-bok.
/u
Mäta skillnaden i bänk respektive landsväg eller ramair respektive utan ramair? Vart läser en mapsensor av trycket? Mellan sprut och cylinder? Bordet inte det va samma tryck/undertryck där som i luftburken?

HanneZ skrev:
Vart läser en mapsensor av trycket? Mellan sprut och cylinder? Bordet inte det va samma tryck/undertryck där som i luftburken?

Ingastryck mäts mellan insugsventilen och trotteln. Om trotteln är stängd så pumpar motorn ur luft och trycket blir mycket lågt där. I luftburken, där luft hela tiden kan fyllas på, är trycket mycket högre. Vid wot är de båda trycken utjämnade eftersom 2 rum blir mer eller mindre - till ett.

Bingo skrev:
Edit: jag tolkar svaren hittills som att operatören mer eller mindre gissar eller arbetar med någon form av standardvärden, typ "5% extra bensin blir nog ganska bra".
Om inte powercommandern kan ändra sin korrigeringsfaktor beroende på luftburkstryck och hastighet tror inte jag att man kan mappa in det optimalt. Då får man nog antingen bänka som vanligt och hoppas på att hojens orginalkorrigering för luffarturbon funkar tillräckligt bra, eller bänka och sedan göra ett test på gatan (eller med trycksatt luftburk) samt då kolla om man behöver korrigera någonstans så att det blir en hyffsad kompromiss.
Allt hänger på om powercommandern kan ändra sin korrigeringsfaktor beroende på luftburkstryck och hastighet enligt mig.

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa