Ommappning och ramair

#Olsson# skrev:
Sticky på den va? Vad tror du Binge? :D
Jo fan, man skall tala till bönder på bönders vis. Nu var det äntligen nåt jag fattade mähähä :D

Intressant inlägg ändå för mig. På något sätt trodde jag att man mappade om på fullgas. När man ser att det mappas på olika trottellägen så är det ju självklart att det måste göras så, men var inget jag visste tidigare. Det är också lättare att förstå varför det krävs en stund i bänken för att mappa om. Man lär så länge man lever.

Jag lägge ut diagrammen när det är klart. Själv tycker jag att det ska bli särskilt kul att se om och i så fall hur mycket kedjan gör. Ska dock göra det först om ett par månader.

Hur mycket extra effekt gissar ni förresten att systemet ger efter inställning? Själv tippar jag på fem-sex hk extra (dvs ungefär så mycket som folk i allmänhet anser att deras slip-on ger, utan ommappning såklart). Det är ett Yoshimura RS-3 racesystem, titan hela vägen.

Oj, här blev man populär..
Hoppas du inte blev förolämpad, det var inte min avsikt. Har som princip att förklara extra grundligt på internetforum då det även är många andra som läser.

Lite kuriosa om ramair och mappning:
TL1000R ger mer effekt och mer vrid i mellanregistret om man tar bort hela locket på luftburken och därmed sätter ramairen ur funktion. Enligt uppgift inom "tl-världen" är det inte förrän vid rätt höga hastigheter som ramairen flödar tillräckligt, detta trots att man tycker att kanalerna är rätt "biffiga".
Att det är så här beror troligen på att en litertwin gulpar i sig rätt friska mängder luft stötvis, dessutom med assymetriskt intervall (tändföljden är ju assymetrisk). Detta givetvis jämfört med en lika stor rakfyra som tar hälften så mycket per gång och dessutom symmetriskt över tiden (dvs med ett betydligt jämnare flöde). Vill minnas att nån av de där artiklarna som det länkades till tidigare i tråden konstaterade just detta för twinnarna (dvs väldigt pulserande tryck i luftburken)
Utan locket så finns det alltså mer luftvolym för motorn att "gulpa i sig" av.
Då jag började göra iordning min senaste TL (som aldrig blev klar pga tidsbrist) så gjorde jag om luftintagen så de blev betydligt större och dessutom smidde jag planer för uträtade ramairkanaler. Detta är alltid en chansning så länge man inte har en värstingvindtunnel men jag brukar köra på principen att ta reda på så mycket jag kan (ex vis det jag skrev om ovan) och sen köra på principen att ser det bra ut så duger det. Och det funkar ibland men då måste man ju orka i mål med hela projektet.:)

För övrigt kan jag instämma med det Ulf sade, spruten på hojar är verkligen dumma. De saluförs många gånger såsom ytterst avancerade och hightech men håller i stort sett samma klass som ex vis Bosch D-jetronic som satt i vissa Saab och Volvo på tidigt 70-tal. Spruten på många av hojarna är alltså inte mer avancerade än så (hojar med katalysator är undantagna, de har bättre sprut). Rena stenåldern, dock verkar de driftsäkrare än 70-talsvarianterna men allt annat skulle ju vara orimligt, nåt måste ju ha blitt bättre på den här tiden :D .
Vad jag far efter är alltså att i stort sett inga av spruten (i alla fall på sporthojarna) mäter det som är det mest intressanta, nämligen luftmängden (massa eller flöde). De mäter bara trottelposition och tryck (samt givetvis vevaxelposition och lite temperaturer) och mer än så mätte man inte på 70-talet heller. Dock antar jag att dagens sprut räknar snabbare och med högre upplösning men ändå.....
Återigen ett exempel på att marknadsförarna har mer makt än teknikerna och de som får lida för det är vi.

Nu skiter jag i er, nu ska jag sova! :)

Last edited:
Robban_C skrev:
spruten på hojar är verkligen dumma.

Halleluja!
Utan luftmassemätare, lambda etc så förblir dem det.
Ur den aspekten kanske Euro4-reglerna för något gott med sig.

Bearing skrev:
Oj, här blev man populär..
Hoppas du inte blev förolämpad...
Nä, det var ett bra inlägg :)

Bingo skrev:
Intressant inlägg ändå för mig. På något sätt trodde jag att man mappade om på fullgas. När man ser att det mappas på olika trottellägen så är det ju självklart att det måste göras så, men var inget jag visste tidigare.

Aaa ok, då fattar jag att det blir minst sagt rörigt.

(Ett bra tips är att du skriver upp värdena i pc;n(programvaran) som används för 0% och 100% trottel. Om du råkar radera/ändra dessa i framtiden, utan möjlighet att återställa, så är mapp-jobbet/pengarna ganska rökta.)

edit: Alltså, trottelvärdena som används när bänkning/mappning görs.

Last edited:
A/F-kurvorna

Ja, det är klart det skilljar så mycket mellan främre och bakre cylinder,det är ju en Ducati med italiensk (Weber/Marelli) insprutning!! ;-)
Nja, men det var en jäkla skillnad på de två cylindrerna!!
Mogens.

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!