Olyckstråden är den jobbiga sanningen

Det var då ett jävla tjat om en bana i Stockholm? :va

Jag har 26 mil till närmaste bana (Midlanda) det får man acceptera.
Förövrigt är det inget som säger att en "bana" i stockholm innehåller en lämplig raka för dom som vill köra 402m.
Vad är det för sorts bana ni vill att "dom" ska bygga?
Motard? Cross? RR? Dragstrip? Konbana?

Street och Stunt på Barkaby tillfredställde ju raktframbehovet (och stuntandet), tills det var bullrat för mycket och strippen stängdes för dom som körde halvseriöst trimmat, sedan lyckades ju någon som klarade bullerprovet lägga banan i rök ett par vändor så att det blev färdigkört för alla.

Men Street och Stunt var ju aldrig ett alternativ för dom som ville åka fort och svänga, och jag antar att det är en sån bana det gnälls om, att det är en sån bana som ska få folk att köra med marginal på vägen, visst bygg en sån i Stockholm, gärna för mina skattepengar, men då vill jag fan ha en på min bakgård också och förmodligen vill folk i alla andra städer runt om i landet ha en just där dom bor också.

Vad ska vi enas om för acceptabel distans till närmaste bana?
10 mil?
Sverige är ett jävligt avlångt land, och ska alla ha mindre än 10 mil till en bana lär vi få bygga jävligt många banor.

När norrlänningar gnäller på att det inte finns än det ena än det andra i glesbyggden brukar svaret vara "flytta till stockholm där det finns då"

Känner ni att ni har ett stort behov av att köra bana, flytta till en då, eller acceptera att ni får tillbringa en massa tid med att pendla till och från banan.
Ni kan ju alltid pendla till och från era jobb i stockholm istället.

Gnällkärringar!

:yoparty

Många olyckor som jag har gått igenom (sitter med i VV:s haverikommision) är rena oturgrejer som bara händer. En Guldwinge som välter ner i ett dike i relativt långsam fart och passageraren hamnar under, till exempel. Det är svårt att påverka.
Tyvärr så är såååå många olyckor drogrelaterade. En person som åker omkull i låg fart utan att skada sej men kommer inte upp ur mossan där vederbörande ligger med ansiktet neråt, kvävs till döds... 2,2 promille...så jefla onödigt...
Hur används materialet som ni får ut av haverikommissionen?
Blir det bra statistik som kan användas som beslutsunderlag i vägverkets arbete?

Du har nog helt rätt och trots att Jag sett flertalet olyckor både i år och förra året med glidare så kan Jag inte tänka mig att det handlade om några svindlande farter.

Och både du och jag vet att fart har mindre betydelse för skador som uppstår. Jag menar inte att det mindre farligt att krascha i 200 som i 50 men jag menar att ett brutet ben kan uppstå när man tappar hojen från stillastående också. Sättet HUR man klotar är nog snarare avgörande. HUR och VART.

Ja, tråden är den obehagliga sanningen :huvet
T o m i dag (fingrarna i kors, den är inte slut ännu) har 26 personer avlidit, lika många som förra året men då var det 2 pers på 4-hjulingar medräknade! Alltså 2 flera än i fjol.

Och både du och jag vet att fart har mindre betydelse för skador som uppstår. Jag menar inte att det mindre farligt att krascha i 200 som i 50 men jag menar att ett brutet ben kan uppstå när man tappar hojen från stillastående också. Sättet HUR man klotar är nog snarare avgörande. HUR och VART.
Jag håller inte med dig.
Jag tror att hastigheten har en avgörande betydelse för hur illa det kan gå.
HUR du ska klota tror jag är svårt att bestämma i förväg.
VART du ska klota blir också svårt att styra i förväg.

Bättre då att anpassa hastigheten hålla avstånd och ta det lugnt.
Om man nu vill undvika olyckor.

Många olyckor som jag har gått igenom (sitter med i VV:s haverikommision) är rena oturgrejer som bara händer. En Guldwinge som välter ner i ett dike i relativt långsam fart och passageraren hamnar under, till exempel. Det är svårt att påverka.
Tyvärr så är såååå många olyckor drogrelaterade. En person som åker omkull i låg fart utan att skada sej men kommer inte upp ur mossan där vederbörande ligger med ansiktet neråt, kvävs till döds... 2,2 promille...så jefla onödigt...

Den hade väl kvalat in som drunkningsolycka med påföljande krav på alkolås eller förbud för båtar om det hade legat på VVs bord och varit deras senaste måltavla,nu blir det ytterligare ett steg till målet att förbjuda mc.

Killen som avled skulle på ett eller annat sätt lyckats med det ändå om så mc varit en icke existerande fordonsgrupp idag,om man konstant jagar Murphy så kan man ge sig fan på att liemannnen inte är långt efter och bara väntar på att du ska hinna ikapp den du jagar.

Det som behövs är personlig mognad och erfarenhet men de som inte insett det måste ju överleva så länge att de hinner skaffa dom egenskaperna och är ju samtidigt just dom som inte gör det.

Kemisk kastraktion kanske skulle fungera...

Henrik

Jag håller inte med dig.
Jag tror att hastigheten har en avgörande betydelse för hur illa det kan gå.
HUR du ska klota tror jag är svårt att bestämma i förväg.
VART du ska klota blir också svårt att styra i förväg.

Bättre då att anpassa hastigheten hålla avstånd och ta det lugnt.
Om man nu vill undvika olyckor.

Men nu var det inte det jag pratade om utan helt enkelt att jag tror platsen och sättet man gör det på är avgörande. Sen spelar självklart fart in också. Har du gått omkull fort vs långsamt. Vilket blev värst?

Men nu var det inte det jag pratade om utan helt enkelt att jag tror platsen och sättet man gör det på är avgörande. Sen spelar självklart fart in också. Har du gått omkull fort vs långsamt. Vilket blev värst?
Okej, vi pratade kanske förbi varandra.
Jag fick för mig när du skrev att fart har mindre betydelse för skador som uppstår att du menade att fart har mindre betydelse för skador som uppstår.

Men du tycker alltså att farten har betydelse för skador som uppstår (eller att farten har betydelse för hur illa det kan gå?)

Jag har ännu bara varit med om olyckor i ganska låga hastigheter. Jag tror att det kunde ha gått mycket mer illa om mina tillbud skett i högre farter.

Jag kör ju egentligen åt helvete för fort många gånger, och jag tänker ofta att det bara är en tidsfråga innan något riktigt allvarligt händer om jag fortsätter som jag gör. Jag antar att det bara är tillfälligheter och tur som ofta, utan att jag vetat det, räddat mig.
Det är förmodligen sant.
Det är ju omöjligt att undvika allvarliga skador om det smäller med tex. en älg eller nåt, om jag ligger och fläskar typ140 på smala landsvägen med skogen inpå vägkanten, bara för att det går att köra så fort just där.
Egentligen är man ju knäpp.

...ett tips till de som är så sugna på att vrida rulle utan att riskera andras liv&lem och slippa kling&klang - prova på cross, där finns det banor överallt runt Stockholm, och det är varken hojen eller banan som kommer sätta begränsningarna.
Det är ett relativt billigt nöje, jävligt utvecklande och fysiskt jobbigt, man behöver absolut stödträna mellan körningarna för att orka med alls.
Vill man utöka träningsmöjligheterna ger man sig på endurospåren.

Tufft, hårt och verkligen inget för veklingar - och efter en hård helg med geggmoppen är jag tämligen lugn på viffern (kroppen säger nej).

Man får vrida precis så mycket man vill på rullen. :yoparty

/J

Hur används materialet som ni får ut av haverikommissionen?
Blir det bra statistik som kan användas som beslutsunderlag i vägverkets arbete?

Varje olycka gås igenom i detalj. Dels själva olyckan men också social status på personen, skadehistorik, körkortshistorik (om det finns någon) osv. Ofta ligger det olika typer av tråkigheter bakom. Det kan vara människor som mår dåligt och därför dricker eller suger i sej diverse saker. Det kan vara människor som förlorat körkortet och jobbet via alkoholrelaterade problem. Jag säjer inte att det är självmord men att fyllan kan vara ett resultat av andra problem och fyllan i sej ger en olycka. Därför är olyckor i trafiken ofta socialt relaterade snarare än dumhet/okunskap/riskbedömningsfel... ja ni fattar...

Det är många parametrar och det är f-n inte enkelt. Det är väldigt sällan bara svart eller vitt ialafall så vi skall inte vara så fördomsfulla eller vara snabba på att bedöma olyckor på ett visst sätt som vi har en tendens att göra här på forumet:rolleyes: :)

Varje olycka gås igenom i detalj. Dels själva olyckan men också social status på personen, skadehistorik, körkortshistorik (om det finns någon) osv. Ofta ligger det olika typer av tråkigheter bakom. Det kan vara människor som mår dåligt och därför dricker eller suger i sej diverse saker. Det kan vara människor som förlorat körkortet och jobbet via alkoholrelaterade problem. Jag säjer inte att det är självmord men att fyllan kan vara ett resultat av andra problem och fyllan i sej ger en olycka. Därför är olyckor i trafiken ofta socialt relaterade snarare än dumhet/okunskap/riskbedömningsfel... ja ni fattar...

Det är många parametrar och det är f-n inte enkelt. Det är väldigt sällan bara svart eller vitt ialafall så vi skall inte vara så fördomsfulla eller vara snabba på att bedöma olyckor på ett visst sätt som vi har en tendens att göra här på forumet:rolleyes: :)
Aha, utredningarna verkar verkligen vara djuplodande.
Känslig information ni behandlar och får ta del av.
Jag antar att ni har tystnadsplikt?

Jag trodde vägverkets utredningar mera handlade om de rent tekniskt/fysiska påverkbara ingredienserna.
Det är väl enbart inom dessa ”hårda” parametrar vägverket kan göra nytta?
Eller utredningarna kanske gör nytta hos andra än vv också?

Jag kör ju egentligen åt helvete för fort många gånger, och jag tänker ofta att det bara är en tidsfråga innan något riktigt allvarligt händer om jag fortsätter som jag gör. Jag antar att det bara är tillfälligheter och tur som ofta, utan att jag vetat det, räddat mig.
Det är förmodligen sant.
Det är ju omöjligt att undvika allvarliga skador om det smäller med tex. en älg eller nåt, om jag ligger och fläskar typ140 på smala landsvägen med skogen inpå vägkanten, bara för att det går att köra så fort just där.

Det där sammanfattar nog ganska bra.

Man får ta det så lugnt det går helt enkelt utan att för den saken skull göra hojåkning till något trist. Visst kan man mosa på men som nån skrev tidigare, man behöver inte köra på marginalerna hela tiden.

Så länge det kommer gå att köpa och framföra skrevraketer på allmäna vägar, och inte folk blir tvångsmogna på något sätt så kommer nog tyvärr statistiken kvarstå. Folk köper inte en räserhoj o degar 15 papp för halvförsäkring för att stå o titta på. Tyvärr.

Den hade väl kvalat in som drunkningsolycka med påföljande krav på alkolås eller förbud för båtar om det hade legat på VVs bord och varit deras senaste måltavla,nu blir det ytterligare ett steg till målet att förbjuda mc.

Killen som avled skulle på ett eller annat sätt lyckats med det ändå om så mc varit en icke existerande fordonsgrupp idag,om man konstant jagar Murphy så kan man ge sig fan på att liemannnen inte är långt efter och bara väntar på att du ska hinna ikapp den du jagar.

Det som behövs är personlig mognad och erfarenhet men de som inte insett det måste ju överleva så länge att de hinner skaffa dom egenskaperna och är ju samtidigt just dom som inte gör det.

Kemisk kastraktion kanske skulle fungera...

Henrik

Vi människor gillar att ta risker, även försiktiga människor vill ta kontrollerade risker i form av skräckfilmer eller Lustiga Huset på grönan. Berg o Dalbana är ju också poppis. Sen finns det dom som går lite längre. Klättrar i berg, hoppar fallskärm eller kör motorcykel. Men vi fattar inte hur farligt det är med hoj och gör inte rigorösa säkerthetsåtgärder som finns till exempel i fallskärmssporter. Skulle vi hoppa från nordväggen på ett berg tillsammans med 1000 andra fallskärmshoppare, segelflygare, skärmflygare, människor med radistyrda flygplan och andra farkoster, samtidigt som det regnar och blåser och vi vet att 10% av hopparna dessutom är berusade? Nä, det gör vi inte, men att ge sej ut på motorcykel i trafiken gör vi gladeligen och det är precis samma sak, men vi vet det inte.

Den dagen motorcyklar förbjuds så kommer alla dessa riskmänniskor att hitta nånting annat, motoriserade rullskridskor kanske? Sen kör vi med det tills dom förbjuds o s v...:)

Hej Moto4all!
Tråkigt att det sprids osanningar om verksamheten på Mittsverigebanan. Om det vore den skadefrekvensen att det kommer in "2 st paket" varje vecka, så skulle det innebära att det var mer än 20-talet svåra olyckor per säsong på banan.
Jag har varit en hel del på banan, genom föreningen NRS, som utbildar och tar om hand om de som är intresserade av roadracing. Vi är 130 medlemmar idag, drygt. Jag har varit ordförande där sedan starten, och inblandad i det mesta som skett på banan i mc-väg. Av våra medlemmar är det drygt ett 50-tal som åker bana, både på alla tävlingsnivåer som finns inom Sverige, samt som "motionsåker" och tränar. Övriga av oss är funktionärer.
Vi borde väl känna till om dessa förhållanden som du skriver om. Jag kan påminna mig om ett fåtal olyckor som skett på banan genom alla år sedan 2002, när vi bildades. Inom vår förening har vi bara haft 1 (en) allvarligare olycka, som även den fick ett bra slut. I år känner jag bara till 1 olycka att tala om, då bromsskivan exploderade fram på en hoj efter långrakan, och killen gick in i däckstravarna. Inte heller det blev det något "paket" av.
Däremot förekommer avåkningar och omkullkörningar, men uttrycket "paket" associerar i alla fall jag, med allvarligare olyckor.
Ingen är betjänt av att osanningar om verksamheter sprids.
Per Berglund
NRS

Som sakt referar jag till vad som sas på sundsvalls sjukhus bla speciellt av en sjuksköterska, personligen tror jag inte på så höga tal, kanske att folk kommer in i den mängden med mindre blessyrer eller yrsel osv. Men absolut inga paket

Tror tyvärr att sålänge politiker å ansvariga i sthlm, inte börjar å inse att folk som har ett genuint intresse av att åka hoj vill ha en bana i sthlsmreigionen,så länge d inte finns, kommer bogan samt bulten användas som ett alternativ!

Så låter det tills banan finns. Sedan är det fel öppetider. Sedan är det för dyrt. Efter det så pallar man inte ta sig dit.

Man kan ju också vända på det och undra om inte banan inspirerar en att köra lite fortare på allmän väg?

Nä, det är inte brist på bana som är problemet. Det är brist på omdöme. Och ofta när det brister så har man så förbannat kul.

Aha, utredningarna verkar verkligen vara djuplodande.
Känslig information ni behandlar och får ta del av.
Jag antar att ni har tystnadsplikt?

Jag trodde vägverkets utredningar mera handlade om de rent tekniskt/fysiska påverkbara ingredienserna.
Det är väl enbart inom dessa ”hårda” parametrar vägverket kan göra nytta?
Eller utredningarna kanske gör nytta hos andra än vv också?

Dom här djuplodande studierna lägger grunden för nästan all trafikforskning som gäller MC som Vägverket, VTI, SMC och andra aktörer tar del av. Det är ett måste för att kunna komma vidare i det förebyggande arbetet att vi vet varför olyckor sker. Det som är bra är att vägverket och VTI pratar med oss som kör hoj och ber oss titta på olyckorna ur en hojåkares perspektiv. Vi kan ju med våra ögon dra helt nya slutsatser om en viss olycka. Det är till exempel inte så svårt att avgöra ifall en person slagit över efter en misslyckad hjulning med hojen, innan själva kraschen. Det är inte säkert att en utredare som inte själv kör hoj (och har slagit över:) ) ser en sådan sak

Men en sak skal ni veta. Personalen på VV och VTI som håller på med sådana här frågor är inga duvungar. Dom är väldigt duktiga och motiverade för det här jobbet och har dessutom ingående kunskaper, både i social psykologi och teknik. Det är ett väldigt intressant jobb att sitta på dessa möten.

Det är förmodligen sant.

Jag tror att det är precis det här som är den största anledningen till att mc-olyckor sker.

Jag har skrivit det många gånger och fått skit för det (och jag lär ju få det nu igen...), men det är jävligt respektlöst mot övriga trafikanter och anhöriga att köra med inställningen ovan.

Jag tycker inte du hör hemma på allmän väg öht.

Niklasinorr: Finns den här statistiken med analyser att läsa någonstans?

Och har du statistik över förhållandet mellan olyckor som orsakats av nyktra motorcyklister som vet vad de gör, och olyckor som orsakats av andra trafikanter eller med stulna hojar och påverkade förare?

Samt mellan olika hojtyper/modeller?

All info är intressant!

Och själv tror jag inte att en bana skulle dra ner olycksstatistiken för fem öre... De som tycker att de är allra hårdast kan inte med att komma sist på banan, alltså kör de på vägen där de är kungar!

Förbjud alkohol och ge 500 miljoner till tullen och narkotikapolisen:yoparty
Hur många samhällsproblem kommer INTE från det?
Och jag vet att det är trevligt att ta en öl.....

Av dom 60 som körde ihjäl sej i fjol var över 80% drogpåverkade, saknade körkort, körde stulna hojar osv. Dvs dom skulle aldrig kört på en bana i allafall...

Så om man tolkar de siffrorna så skulle alltså den största minskningen av dödsolyckorna på mc vara... att förbättra psykvården och familjeterapin för att försöka minska på droganvändningen, se till att försvåra mcstölder och införa t.ex. fotboja som straff för körkortsindragning?

Last edited:
Förbjud alkohol och ge 500 miljoner till tullen och narkotikapolisen:yoparty
Hur många samhällsproblem kommer INTE från det?
Och jag vet att det är trevligt att ta en öl.....

Varför ska de som kan hantera saken straffas? Kläm åt de som gör fel istället.
(gäller alkohol, sex, motorcyklar etc etc)

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup