Olyckstråden är den jobbiga sanningen

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Bra skrivet Suzukilover!

Jag håller med om allt utom i vissa fall sista stycket om att modifiera hojen!

De avancerade beräkningar du nämner har nog tyvärr allt för ofta utförts på en inköpsavdelning istället för på en utvecklingsavdelning....

Som T.ex har jag svårt att tänka mig att Öhlinare eller ISR/Brembobromsar skulle vara en försämring mot original på praktiskt tagen någon hoj! Proffsigt monterat och justerat naturligtvis....

Men går man in på gaffelvinklar och modifiering av ramen är det ju förstås en helt annan sak!
Skulle modifieringar av hojen ha en negativ inverkan på olycksantalet?
Det måste vara ytterst mariginelt.
Choppers t.ex har väldigt lite olyckor.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
I MC-OLA står det att 9 av 10 mötesolyckor beror på att motorcykeln kommit över i fel fil.

Personligen tycker jag av erfarenhet att det känns mycket
Jag tycker nog det låter ganska rimligt. Min erfarenhet säger mig att hojåkare är mer benägna till chanstagning genom att skära skymda vänsterkurvor än vad bilister/busschaufförer/lastbilschaufförer/traktorförare är. Samtidigt hamnar hojåkare lättare i situationer där hastigheten i en högerkurva är så hög att spåret driver ut i mötande körfält pga förarens bristande a) omdöme och b) kurvteknik.
 

N00b

Sneaky SOB
Gick med
11 Jun 2008
Ort
malmø
Hoj
Honda CB1100 SF X-11
Skulle modifieringar av hojen ha en negativ inverkan på olycksantalet?
Det måste vara ytterst mariginelt.
Choppers t.ex har väldigt lite olyckor.

Kan ju vara så att dom som modiferar sina hojar för att få ut mer prestanda till större utsträckning hamnar i olyckor, just p.g.a. av att dom har bättre prestanda (m.a.o. kör lite snabbare/hårdare). Det gäller kanske alla klasser av MC om man ser relativt till andra omodifierade hojar i samma klass.

Om man ska spekulera lite fritt.
 

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Inte så svårt egentligen......

Efter att ha läst inläggen i denna tråd, allt från 20-åringar som precis tagit
kortet på sin R1:a och tror sig vara Rossi till folk med erfarenhet och många
år som MC-piloter bakom sig kommer här mina femöre....

Enda sätten att undkomma att motorcyklister dör i trafiken är att förbjuda motorcyklar helt. I annat fall är det enda man kan göra är att köra riskmedvetet och med det "stora" huvudet (förlåt alla tjejer).

Enligt mig är inte en bra förare någon som alltid kör precis enligt hastighetsbegränsningar eller alla regler i trafiken utan någon som är riskmedveten samt känner sitt fordons och sina egna begränsningar väl.

Efter att ha skrivit det så kommer vi till nästa punkt....
Bulten, Bogan eller vilken annan favoritväg ni nu än har i vårt avlånga land
ÄR INTE banor. Det är allmänna vägar där allt från idoter, folk som inte ens
borde ha körtkort (gäller alla fordon) åker. Dessutom finns det tanter och gubbar som kastar ut sand o grus i kurvor, lastbilar som tappar lera, skit och
1 dm stora stenar på vägen, folk som inte håller sig på sin sida av vägen o.s.v...

Hoppas jag inte uppfattas som moraltant. Jag kör också fort ibland. Enligt vissa här säkert som en dåre, enligt andra som en gammal kärring. Farten är ju faktiskt en del av tjusningen. Att skrapa också.... Oavsett hur man kör, hur duktig man än är så finns det oförutsädda, kanske runt nästa krök. Förutom det så råkar det faktiskt vara så att människor också gör misstag. Det är därför banor har avåkningzoner, sandfållor och däcksbariärer. Det har inte allmäna vägar. :fakta

Verkar som dessa diskussioner verkligen tagit fart efter Svartens olycka.
har aldrig träffat honom men efter att ha läst alla inlägg här förstår jag att
det var en väldigt omtyckt person som både var duktig förare och hade lång erfarenhet av MC.

Jag tror vi är väl medvetna om att trafikskolornas utbildningar är väldigt bristfälliga men man får inte heller glömma att deras uppgift är att lära folk hur man kör i trafiken, dvs. med andra människor, möten, djur, o.s.v...
inte att lära folk hur man blir en roadracingförare.

De som verkligen vill köra hoj gör så på bandagar. De läser, studerar kanske filmer tränar och inser skillnaden mellan att åka fort och KÖRA fort, förhoppningsvis också skillnaden mellan bana och allmän väg.

Jag gillar också att titta på filmer som "Bombrepan" :bow men då och då undrar jag bara, vad skulle hända om.... Även om det verkligen är bombrepan så blir ni inte en ny Pedrosa eller Stoner de håller till på banor....

Slutsats:
Man tar alltid större risker när man förvandlar en allmän väg till ens personliga hemmabana. Spelar ingen roll hur duktig eller ej man är.

Till alla nytillkommna MC-piloter..... Vill ni leva fort eller länge?
Ta hand om er där ute :pannkyss
och kör :yoparty


P.S. Ni som kör i jeans... Hur skrapar ni i kurvorna? Är det så man fixar dom där coola sönderskurna jeansen på knäna eller? D.S. :D
 

njelger

Guest
Snälla människor flytta fokus från skydd till val av körställe/sätt. Varför reaggerar ingen? Men det är ju klart, långt mer än halva jordens befolkning tror på gudar, tomtar och troll och det finns saker som jamba ring-tones och Ernst kirshtinger (eller vad han heter) som går hem så det kanske är lönlöst att försöka.

Mitt gamla mantra. Bara räkna på tex anslagsenergi (gammal civing som man är)
100 knyck o kruka från Lidl eller 120 o Arai supertrippelxxxxxx a 6000.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan ju vara så att dom som modiferar sina hojar för att få ut mer prestanda till större utsträckning hamnar i olyckor, just p.g.a. av att dom har bättre prestanda (m.a.o. kör lite snabbare/hårdare). Det gäller kanske alla klasser av MC om man ser relativt till andra omodifierade hojar i samma klass.

Om man ska spekulera lite fritt.

Mitt intryck är nog ändå tvärtom, att de som själva bygger om sina hojar tycks förekomma mer sällan i statistiken jämfört med de jämnåriga som är vanliga hojkonsumenter på lika starka hojar.

Nu menar jag med "bygga om" inte de som blott handlar ett Akrapovic och lämnar in hojen på mappning.

Det är nog dock svårt att hitta statistik på denna uppfattning.
 

Pizzabagarn

Guest
Om du nu är ett troll, som de flesta, inklusive jag, tror att du är, så måste jag berömma dig för ditt gedigna jobb för att verka trovärdig. Honör och givakt! men du är ju ändå bara ett troll.


Jag blir också imponerad :tummenupp
Funderar fortfarande på att sälja min Sugikuki så att det där med "hög risk", "kvick gasning" och extremt "hög situationshastighet" inte smittar av sig oavsett om monsieur är ett troll eller inte :gnissla
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Skulle modifieringar av hojen ha en negativ inverkan på olycksantalet?
Det måste vara ytterst mariginelt.
Choppers t.ex har väldigt lite olyckor.

Vi hade en i fjol, direkt beroende på ombyggnad...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sen gör de jävligt ont också och är grymt störande i vardagen.

Jag åker numer i skinngrejor. :tungan

Ja. Det ska gudarna veta. Jag provade att ha några när jag blev påkörd av en 75 årig farbror i en Renault på ett övergångsställe med grön gubbe. Skavsår på båda axlarna, skulderbladen och armbågarna. Det gick inte att ligga i sängen utan att ligga på skavsåren och det gjorde ont. hur det skulle kännas om det varit skavsår från att ha ramlat av en båge i 100 vill jag inte veta.

Grunden till mitt påstående är att jag tror - förvisso utan att veta - att träffar med stationära (eller åtminstone tunga och hårda) föremål, alltså trubbigt våld helt enkelt, är den klart vanligaste dödsorsaken vid en mc-olycka. Sårchock tror jag hör till undantagen.

Vi kan absolut vara överens om att skyddskläder sparar otroligt mycket lidande i alla de fall som inte snabbt leder till döden.

Jag tror också att dom flesta dödsfallen med motorcyklister beror på träffar med stationära eller tunga föremål. Men då är motorcyklister rent generellt ganska duktiga på att ha skyddskläder. Hur många av dom vurpor som sker idag med skyddskläder skulle sluta med sårchock eller liknande om dom skett utan skyddkläder? Jag vet inte och det finns antagligen ingen statistik på det heller. Men jag tror att några fler skulle få alvarliga skrubbsår i alla fall.

Exakt. Även "skyddskläder" som Lindstrands-byxor jag körde motard i var totalt värdelösa vid glidande på asfalt. Gick omkull i drygt 120-130, gled x antal meter på arslet och är inte längre vad det brukade vara iaf. (arslet alltså..snyggt babianrosa numera) Mitt brutna nyckelben var ingenting mot rövsmärtan jag fick lida igenom dom närmaste veckorna efter det. :hihi
Många svårare skrapsår hade lätt kunnat undvikas om ordentliga kläder hade använts, typ skinn.

Visst är det skillnad mellan skyddkläderna. Dom flesta skinnställ är väl relativt likvärdiga i nötningsbeständigheten men bland textilställen finns det hela spannet från dom som mest ger en symbolisk känsla av skydd till dom som skyddar lika bra som ett skinnställ.
Just dom Lindstrands som jag tror att du pratar om är väl egentligen mera avsedda för Offroad och inte i första hand för gatbruk och därför har man inte tagit hänsyn till nötbeständighet vid glidning på asfalt när man valt material så dom är säkert sämre i det avseendet än dom värsta ställen med cordura och invävd kevlar mm. Men dom skyddade säkert bättre än ett par jeans.
 
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Mitt intryck är nog ändå tvärtom, att de som själva bygger om sina hojar tycks förekomma mer sällan i statistiken jämfört med de jämnåriga som är vanliga hojkonsumenter på lika starka hojar.

Nu menar jag med "bygga om" inte de som blott handlar ett Akrapovic och lämnar in hojen på mappning.

Det är nog dock svårt att hitta statistik på denna uppfattning.

Jag håller med dig där o tror att en som byggt sin båge med mycket kärlek, omsorg och värme är mer rädd om den än en som du säger, köpt en skrevraket och bultat på ett helsystem o tonat kåpglas varför de förstnämnda är med i mindre olyckor. Tror jag.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Jag vill minnas en kort dansk dokumentär om just unga män på sporthojar som kör "racing" på allmän väg. Någon annan som kommer ihåg?

Nå, jag tror att en av teorierna där var att faran och adrenalinet gjorde det hela beroendeframkallande.

Skulle vara kul att se över gränserna och se hur det ser ut där. Hur ligger vi till i Sverige jämfört med andra länder?
 

Fjod0r

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Ort
sthlm
Hoj
Husa fs650e
min bestämda uppfattning är att det är sjuk kul att gasa helvete. Därför har jag sålt Duken och köpt mig en supermotard. Nu ska jag gasa helvete på landets banor istället. Det ska jag göra tills jag blir gammal. Vet inte om det är varken smart eller logiskt men det känns rätt för mig. Jag tycker att det roliga är att ladda fullt. småfisa kan jag göra på kvällarna under täcket.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
EXPRESSEN igår................

...26 st DÖDA MOTORCYKLISTER PÅ 3MÅNADER.

Det blir 1 DÖD / 3.55dag.

Vi kommer att ha mist mer än 50 av våra kamrater med den takten.....innan
säsongen är över.

HUR COOLT ÄR DET...?!

Dags att ta till sig av den information som finns, och börja KÖRA med INSIDAN!

Bara senaste dagarna har jag läst mer än 10 trådar om hur COOLT det är att
"Race'a" på Bogan....Bulten....Stunta på gator och allmänna vägar.

COOLT Nää!.......OMOGET...Absolut!

Varför har ni så bråttom till Sankte Per??

KentW
 

pidde85

wheelie master
Gick med
5 Jun 2008
Ort
klippan
Hoj
yamaha raptor 700se-07 med massa godis
I MC-OLA står det att 9 av 10 mötesolyckor beror på att motorcykeln kommit över i fel fil.

Personligen tycker jag av erfarenhet att det känns mycket, så jag undrar hur man kommit fram till det? Är det bilisten som säger attt han var i mitt körfält eller kan man se var olyckan inträffat så exakt att det går att avgöra det?

själv kör jag som om alla bilister är fulla älgar med magen full med äpplen från sven i helvetes trädgård. för dom vingalr hit och dit indikeraqr inte om dom ska svänga vänster lr höger och är allmänt förvirrade. har själv undvikit ett antal situationer bara iår som kunde lett till en olycka orsakad av uppmärksamhet av billister. så ta det lugnt i närheten av dessa förvirringar och var uppmärksam är det enda jag kan säga
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Tjena Kent W.
...massa text... - bara en litet input i från min sida!! [/COLOR]:pannkyss

Har kort historik i MC-svängen överhuvudtaget och på SH i synnerhet.... jag hoppas bara att folk kör bättre än jag gör och att vettiga inlägg inte rackas ned på utav bara farten och grundat på (o-eller-ö)känd historik.

Läs, första och hacka sen. Trådarna spårar ju ur så man storknar.

Tjena Kent W.
...massa text... - bara en litet input i från min sida!! [/COLOR]:pannkyss

Har kort historik i MC-svängen överhuvudtaget och på SH i synnerhet.... jag hoppas bara att folk kör bättre än jag gör och att vettiga inlägg inte rackas ned på utav bara farten och grundat på (o-eller-ö)känd historik.

Läs, förstå och hacka sen. Trådarna spårar ju ur så man storknar.
 
Last edited:

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Kolla på dessa kartor, så kan du detaljstudera var en olycka inträffat. Vidare går det att hitta detaljstudeien gjord av VV. "Aktuella frågor".
SMC

Tack för kartorna!

Men det jag undrade över var snarare hur de vet så exakt var olyckan ägt rum att de kan säga vilket fordon som kommit över mittlinjen!

Enligt mina bristfälliga fysikkunskaper borde en bil fortsätta med nästan oförändrad hastighet om den frontar med en bil, och alltså borde bilen stanna minst en bromssträcka ifrån olycksplatsen eller?

Hur vet man då vem som kommit över linjen? Går man på den överlevande bilistens vittnesmål eftersom den avlidna motorcyklisten liksom inte kan vittna, eller hur vet man?

Och den undrar jag en grej till, jag har för mig att det stod i MC-OLA att en eller ett par motorcyklister dödats i upphinnandeolyckor, var det MC:n som hann upp bilen eller tvärtom?
Var det kanske de som klämdes mellan två lastbilar i en kö eller något liknande? Eller minns jag fel?
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Fundera men snabbt!

Efter att ha läst inläggen i denna tråd, allt från 20-åringar som precis tagit
kortet på sin R1:a och tror sig vara Rossi till folk med erfarenhet och många
år som MC-piloter bakom sig kommer här mina femöre....

Enda sätten att undkomma att motorcyklister dör i trafiken är att förbjuda motorcyklar helt. I annat fall är det enda man kan göra är att köra riskmedvetet och med det "stora" huvudet (förlåt alla tjejer).

Jag gillar också att titta på filmer som "Bombrepan" :bow men då och då undrar jag bara, vad skulle hända om.... Även om det verkligen är bombrepan så blir ni inte en ny Pedrosa eller Stoner de håller till på banor....

Slutsats:
Man tar alltid större risker när man förvandlar en allmän väg till ens personliga hemmabana. Spelar ingen roll hur duktig eller ej man är.

Till alla nytillkommna MC-piloter..... Vill ni leva fort eller länge?
Ta hand om er där ute :pannkyss
och kör :yoparty


P.S. Ni som kör i jeans... Hur skrapar ni i kurvorna? Är det så man fixar dom där coola sönderskurna jeansen på knäna eller? D.S. :D

Precis! Annvänd huvudet, lyft blicken och planera nästa moment!
Nya sönderskurna Jeans är skitdyra, jag köper begagnade skinnställ med skrapade puckar:) Jobbet e gjort på bana och jag kan ta det lungt i trafiken. Imagen e viktig, sporthojsfreak! 1988 till 2002 Superbike. Toyman!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top