Olyckstråden är den jobbiga sanningen

Personligen känner jag att jag blir påverkad av att åka i grupp. Det brukar alltid leda till att man blir rädd eller kör över sin förmåga. När jag kör solo brukar det aldrig inträffa. Sen menar jag inte att man kör som en ängel i övrigt för det.

Försöker undivka gruppkörningar eller kör bara med de som jag vet kör "vettigt"...

Personligen känner jag att jag blir påverkad av att åka i grupp. Det brukar alltid leda till att man blir rädd eller kör över sin förmåga. När jag kör solo brukar det aldrig inträffa. Sen menar jag inte att man kör som en ängel i övrigt för det.

Försöker undivka gruppkörningar eller kör bara med de som jag vet kör "vettigt"...

Det där har jag också märkt. Trots att jag tycker att jag är rätt prestigelös och icke tävlingsinriktad så går tempot upp när jag kör med andra.

Jag kör till 90% själv. Fast det är roligare att köra med andra.

/onanist

Jag tror att en bana vore väldigt bra, och jag skulle verkligen uppskatta att slippa åka 40-50 mil ToR, alt ta färjan till Gotland, när jag vill köra bana. I stockholmsregionen finns det dessutom mycket folk, dvs borde det finnas ett gott underlag för att få den att gå runt. Men, som vanligt vill folk att "dom" å "någon annan" ska göra än det ena, än det andra. Mycket snack, och lite verkstad. Det behövs en driftig eldsjäl som orkar ta tag i det, och driva banbygget från start till mål. Sen krävs det en stor kasse pengar, och att politikerna inte sätter sig på tvären så klart.
Många skulle ju gnälla om miljöaspekten. Men vilket är egentligen bäst, att jag åker till en bana i Stockholm, säg 7 mil tor, eller 14 om jag åker hem å sover, och kör 2 dagar, eller att jag åker till Gelleråsen, ca 45 mil tor, och åker 2 dagar?
Jag tror inte att en bana i sig skulle minska olyckorna på bulten å boge, folk med dåligt omdöme skulle gå omkull på banan också. Skillnaden är att på banan finns det avåkningszoner och första hjälpenfolk i depån. Men kanske skulle det iaf göra att man valde att träna spårval, bromspunkter mm på ett säkrare ställe.
Sen jag började köra bana har jag fått en helt annan syn på landsvägskörning. Dels kör jag inte riktigt lika hårt på allmän väg längre, och jag har otroligt mycket större marginaler, både pga lite lägre hastighet, och att jag känner mig, däcken å hojen så mycket bättre. Visst, jag får inte dom där adrenalinkickarna längre när jag duckade för lien när jag tänjde på gränserna, jag får helt andra kickar istället, av välbehag när allt bara känns förbannat bra. Visst har jag kvar suget efter jaga tider, men då åker kraschkåpor, racedäck, däcksvärmare mm på och jag kör på bana. Den tryggheten jag känner när jag testar olika spårval på banan kan jag aldrig känna på väg, igen.

Det där har jag också märkt. Trots att jag tycker att jag är rätt prestigelös och icke tävlingsinriktad så går tempot upp när jag kör med andra.

/onanist

Håller med, det är helt klart roligare att köra med andra men tempot dras nästan alltid upp oavsett vilka man kör med. Sticker man sedan ut med några som är betydligt mer erfarna och är bra på att köra blir det lätt att man försöker hänga på deras tempo.

Förbjud cancer, hjärt- och kärlsjukdomar .
Reflexvästar :zpy gör sig bäst på trafikpolisen

Lunkar iväg och nynnar på Never Ending Story

/onanist

Därför man inte åker på större gruppkörningar samt att man har tappat sugen för gatåka med R6an efter lite SMC å Banåkning.com

Håller med, det är helt klart roligare att köra med andra men tempot dras nästan alltid upp oavsett vilka man kör med. Sticker man sedan ut med några som är betydligt mer erfarna och är bra på att köra blir det lätt att man försöker hänga på deras tempo.

Precis samma här. Det gäller nog att vara vaken och självkritisk till huruvida man är bra gruppkörningsmaterial eller ej. I mitt eget fall anser jag mig rätt tveksam. Det går ofta lugnare utan publik sas.

/J

Därför man inte åker på större gruppkörningar samt att man har tappat sugen för gatåka med R6an efter lite SMC å Banåkning.com

Se där vad en liten Rörkenkörning kan leda till!

Last edited:
Jag har väldigt svårt för argumentet att man kör för fort pga att det inte finns någon bana.

Du är en vuxen människa. Ta ansvar för ditt beteende och sluta skyll på andra. Det är inte pga bristen på en bana som farten är hög, det är för att du vrider på rullen.

Kör fort, kör som en galning och wheela i 200, men säg inte att det är någon annans fel att du gör det.

-jomen i Sverige är allt politikernas fel!

äh, du slår huvet på spiken. först och främst har vi som personer ansvar för hur vi kör. Sen kan det påverka kollektivet. Det finns alltid de som sticker ut..

Tror tyvärr att sålänge politiker å ansvariga i sthlm, inte börjar å inse att folk som har ett genuint intresse av att åka hoj vill ha en bana i sthlsmreigionen,så länge d inte finns, kommer bogan samt bulten användas som ett alternativ!
Blir så jävla förbannad,d byggs ta mej fan golfbaner å fotbollsplaner över hela jävla sthlm,men inte en enda jävla tanke går till oss som kör hoj!!
Alla har faktiskt inte råd eller tid att ägna en hel helg för att ta sig till närmsta bana tjugo mil bort!!
Dom försöker få oss å glömma det genom att ge oss en en jävla dag på barkarby eller bromma!Hallå d e en bana vi vill ha i sthlm,inte nån jävla lekplats där polisen e dagismamma, dessutom så står dom bakom hörnet å filmar alla å skriver böter för högljudda slipon etc.
Sen finns d självklart dom som alltid kommer å tänja sina gränser lite för mycke,å d brukar ibland sluta riktigt illa!
Politiker!! Sug min ådriga!

Vilket får mig att tänka på en sketch på TV för inte så länge sedan.

"Vi har ju ingen lokaaaaal"

Herregud. Väx upp. Du kan väl för helvete inte skylla fortkörning på avsaknaden av en bana i närheten. Oavsett om det byggs en bana i trakten eller inte så kommer motorcyklister att köra fort i trakterna.

Om det vore som du verkar tro så skulle det inte vara någon fortkörning i trakterna kring Gotland ring, Anderstorp eller liknande. dom har ju en bana. Ditt gnällande får mig bara att tänka på en tjurig tonåring tyvärr.

Anledningen till att det byggs golfbanor men inga motorbanor är flera. Den stora är nog att det finns gott om klubbar som köper mark och bygger golfbanor men det finns ingen som köper mark och bygger en motorbana. Helt enkelt därför att det inte är tillräckligt lönsamt. Dom flesta motorbanorna i Sverige har vid minst ett tillfälle gått i konkurs eller varit i behov av att någon skjutit till pengar. Att det sedan dessutom är väldigt svårt att få tillstånd att bygga en motorbana på grund av miljöpåverkan, oljud mm gör det hela ännu värre.

Vill du verkligen ha en bana så ta tag i saken då. Engagera dig. Att sitta och gnälla här på sporthoj lär inte göra att det byggs någon bana. Men egentligen är du kanske inte så intresserad av banan i sig. Du är mest intresserad av att ha något att skylla på.

Banor är bra och det byggs faktiskt lite banor runt om i sverige. Men dom är till för trafikutbildning i första hand, inte RR-verksamhet. Å andra sidan är det mest den typen av körning som påverkar statistiken i positiv riktning, typ Rörken, Rörberg, Tuvängen med flera.

Av dom 60 som körde ihjäl sej i fjol var över 80% drogpåverkade, saknade körkort, körde stulna hojar osv. Dvs dom skulle aldrig kört på en bana i allafall...

Jag har väldigt svårt för argumentet att man kör för fort pga att det inte finns någon bana.

Du är en vuxen människa. Ta ansvar för ditt beteende och sluta skyll på andra. Det är inte pga bristen på en bana som farten är hög, det är för att du vrider på rullen.

Kör fort, kör som en galning och wheela i 200, men säg inte att det är någon annans fel att du gör det.

Jag håller med dig ,dessutom OM man nu ska köra fort och på så sätt ta på sig hela ansvaret så går det att ligga på rätt bra och fortfarande hålla relativt bra säkerhet. Givetvis går det även att köra osäkert i rätt moderat tempo. Det handlar mer om fantasi, rumsuppfattning och traffikläsningsförmåga än att kunna handera hojen när man kör gata vill Jag påstå.

Något Jag tycker är beklämmande är den totala förnekelse de "rättmätiga" sporthojsförarna har och inte verkar villja släppa trots vad som händer.

Jag skiter i att folk hackar på att Jag kör i jeans men när "bulten" 32 från Järfälla säger "titta på han, han kör i jijns, det är hanns fel" så blir man lite trött.

Hela bultenpatrullen är av den åsikten att kör man i Jeans så bär man ansvaret för de höga premierna, mm då de som kör som man SKA köra (knäskrap på bogesund.com) minsann har knäskydd å plastbit på ryggen.

Det har gått från att Jag slagit ifrån mig kritiken till att Jag börjar bli lite allvarligt trött på er. Inte nog med att det är fantastiskt tråkigt att sköna hojprofiler som hängt med länge försvinner utan många försvinner, hamnar på långtidsehabelitering, mm och ni fortsätter hävda ert representerande av det "sanna sättet" att köra hoj på.

Även Jag har haft mina år med helvetesfärder men det lockar inte på samma sätt, krocka gör ont!

Som Jag sagt tidigare så känns det som att det lite finns två läger: det ena där några spontanhjular lite i varrierande outfit och sällan om aldrig åker på bandagar.
Det andra där man förklarar att man genom banåkning och korrigraferad sammhåkning utvecklat en klart större färdighet än pöbeln och där allt annat än fullskydd är en novis´s okunskap. Den senare gruppen registrerar hela tiden olyckor av det tråkigare slaget och ger konstigt nog skulden till den första.

Jag vill inte verka respektlös eller så men Jag måste bara få säga detta. När ska NI tänka lite? Att vi andra får tänka oss för har ni, alla gjort klart för läng sen.

Kontentan i mitt resonemang är som vanligt i dessa trådar: Kör inte in i något som står still eller har en annan körriktning än ni själva! det gör ont.
Fokus ska ligga där och inte på om folk har knäskydd, blå tröja eller blonderad göteborgsfrisyr under hjälmen när/om folk gör det.

/Teo

Av dom 60 som körde ihjäl sej i fjol var över 80% drogpåverkade, saknade körkort, körde stulna hojar osv. Dvs dom skulle aldrig kört på en bana i allafall...

Ja det är ju trist att vi hamnar i samma statistik som dessa bara för en hoj varit inblandad. Alltid trist att någon dör men ruckar ju statistiken lite...

Last edited:
Jag har en del funderingar, den ena är, vad var det som hände när Svarten omkom? Han var en bra förare och hade god kontroll på sia grejjer. Vi träffades en del på banan.

Fundering nummer 2. Glidarhoj.se, http://www.glidarhoj.se/index.php?PHPSESSID=a9792b06330f957c25e79e7c17dea326&action=forum .

Det är glidarhojarnas motsvarighet till Sporthoj.com, varför har inte dom en olyckstråd,? Eller minneslund?? Hur kan det komma sig?...

Fundering nummer 2. Glidarhoj.se, http://www.glidarhoj.se/index.php?PHPSESSID=a9792b06330f957c25e79e7c17dea326&action=forum .

Det är glidarhojarnas motsvarighet till Sporthoj.com, varför har inte dom en olyckstråd,? Eller minneslund?? Hur kan det komma sig?...

Ja det är konstigt specielt när många som omkommer just är glidarpiloter. Många av dessa är 40-talister och har fått A-kortet som bonus samt förnekar in i det sista att fenomenet motstyrning existerar.

Fakta bör gälla....

Tror inte bana alltid är svaret heller, När jag låg på uppvaket i helgen efter att opererat en krossad knäskål pratade jag med ena sjuksköterskan om mc och hon berättade att hon inte åkte längre efter alla "paket" hon sett rulla in och att det kom in minst 2st varje vecka bara ifrån Mittsverigebanan

Hej Moto4all!
Tråkigt att det sprids osanningar om verksamheten på Mittsverigebanan. Om det vore den skadefrekvensen att det kommer in "2 st paket" varje vecka, så skulle det innebära att det var mer än 20-talet svåra olyckor per säsong på banan.
Jag har varit en hel del på banan, genom föreningen NRS, som utbildar och tar om hand om de som är intresserade av roadracing. Vi är 130 medlemmar idag, drygt. Jag har varit ordförande där sedan starten, och inblandad i det mesta som skett på banan i mc-väg. Av våra medlemmar är det drygt ett 50-tal som åker bana, både på alla tävlingsnivåer som finns inom Sverige, samt som "motionsåker" och tränar. Övriga av oss är funktionärer.
Vi borde väl känna till om dessa förhållanden som du skriver om. Jag kan påminna mig om ett fåtal olyckor som skett på banan genom alla år sedan 2002, när vi bildades. Inom vår förening har vi bara haft 1 (en) allvarligare olycka, som även den fick ett bra slut. I år känner jag bara till 1 olycka att tala om, då bromsskivan exploderade fram på en hoj efter långrakan, och killen gick in i däckstravarna. Inte heller det blev det något "paket" av.
Däremot förekommer avåkningar och omkullkörningar, men uttrycket "paket" associerar i alla fall jag, med allvarligare olyckor.
Ingen är betjänt av att osanningar om verksamheter sprids.
Per Berglund
NRS

Ja det är konstigt specielt när många som omkommer just är glidarpiloter. Många av dessa är 40-talister och har fått A-kortet som bonus samt förnekar in i det sista att fenomenet motstyrning existerar.

4 st 2007, av kanske 180 000 glidarhojar, 16 st sporthojsförare, av ca 30000... jag vågar påstå att 40-talister och äldre är inte är något stort problem jämfört med adrenalinstinna sporthojsåkare. Ja, glidarpiloten generellt är en sämre förare rent tekniskt, men det kompenserar dom med en trafikerfarenhet och ett riskbedömningstänk som vida överstigen snittSH-åkaren...

4 st 2007, av kanske 180 000 glidarhojar, 16 st sporthojsförare, av ca 30000... jag vågar påstå att 40-talister och äldre är inte är något stort problem jämfört med adrenalinstinna sporthojsåkare. Ja, glidarpiloten generellt är en sämre förare rent tekniskt, men det kompenserar dom med en trafikerfarenhet och ett riskbedömningstänk som vida överstigen snittSH-åkaren...

Du har nog helt rätt och trots att Jag sett flertalet olyckor både i år och förra året med glidare så kan Jag inte tänka mig att det handlade om några svindlande farter.

Du har nog helt rätt och trots att Jag sett flertalet olyckor både i år och förra året med glidare så kan Jag inte tänka mig att det handlade om några svindlande farter.

Det är nog så att alla klantar till det ungefär lika mycket men det är ju den höga hastigheten när vi sporthojare klantar till det som ger så tragiska konsekvenser.

Hög hastighet = hög energi = tragisk utgång vid olycka

Bra skrivet i dina tidigare inlägg här tycker jag. :tummenupp

Många olyckor som jag har gått igenom (sitter med i VV:s haverikommision) är rena oturgrejer som bara händer. En Guldwinge som välter ner i ett dike i relativt långsam fart och passageraren hamnar under, till exempel. Det är svårt att påverka.
Tyvärr så är såååå många olyckor drogrelaterade. En person som åker omkull i låg fart utan att skada sej men kommer inte upp ur mossan där vederbörande ligger med ansiktet neråt, kvävs till döds... 2,2 promille...så jefla onödigt...

Många olyckor som jag har gått igenom (sitter med i VV:s haverikommision) är rena oturgrejer som bara händer. En Guldwinge som välter ner i ett dike i relativt långsam fart och passageraren hamnar under, till exempel. Det är svårt att påverka.
Tyvärr så är såååå många olyckor drogrelaterade. En person som åker omkull i låg fart utan att skada sej men kommer inte upp ur mossan där vederbörande ligger med ansiktet neråt, kvävs till döds... 2,2 promille...så jefla onödigt...

Jag det är helt sjukt. Nånstans borde man ju dra gränsen vad som är hojrelaterat (även om det inte gör skillnad för den avlidne och dess anhöriga). Hörde om folk som blivit påkörda när de stått brevid en havererad hoj (hd?:va ) på vägen, mm.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026