Olika motorcyklar, samma glädje?

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Vad är fel på mig? Har kört några olika motorcyklar genom åren men jag kan bannemig inte hitta någon som jag inte gillade att köra? Trots att de alla hade nackdelar hade de fler fördelar som gjorde dem en unik och rolig upplevelse att köra. Några av dem är:

Honda NSR 125. Effekten var ett skämt och frambromsen var inge vidare...MEN..Jag gillade den!

Honda XL 350. Fjädringen var gungig som en jänketaxi och motorn var slö...MEN..Jag gillade den!

Suzuki GSX-R 1000. Körställningen var minst sagt obekväm och fjädringen fick hojen att studsa runt på svensk landsväg...MEN..Jag gillade den!

Harley Davidson Sportster. Att lägga i växlarna gav samma ljud som att slå med en slägga på en plåt och man satt som de flesta sitter i ett badkar (antar jag)...MEN..Jag gillade den!

Yamaha FZ6. Motorn lät som en trimmad symaskin och fjädringen var lite väl svampig...MEN..Jag gillade den!

Kymco Cobra Jet 100cc Scooter. Fjärding och stabilitet var inte direkt bra jämfört mot en vanlig mc...MEN...Ja, ta mig tusan om inte den med var rolig att köra!

Så förenen eder för snart är det vår! :yoparty

Om du finner körglädje i en Kawasaki KL 250 -80 så har inte ja tillräckligt intresse...

Klart man gillar det mesta på 2hjul,är ju samma känsla vad man än kör.

Är ju olika känsla och olika utseende men det är ju ändå......2hjul!

Gillar det mesta men just nu är det modern R-hoj som är grädden,kommer säkert ändra sig....

Henrik

nu under vinter har jag till och med funnit att om man cyklar riktigt j*vla fort i en snäv rondell...ja då får man lite hojkänsla...och jag gillar det!

Om du finner körglädje i en Kawasaki KL 250 -80 så har inte ja tillräckligt intresse...

Ser ut att vara en liknande hoj som tex Honda XL i mitt inlägg. Vem bryr sig om fjädringen är kass med dagens mått. Ta ut den på en traktorstig och tävla med dig själv hur mycket du kan hålla stumt. Tråkigt? I think not. :)

Tycker man en hoj har dåligt med effekt, så gör en tävling av det! Håll stumt genom rondeller på 6an! Vik in backspeglarna för 1km/h högre toppfart! Lägg upp fötterna på passagerarsadeln för optimal droppform!

Med en 11kw 125a så är man dessutom fortfarande i stort sett laglig! :tummenupp

Last edited:
Har kört sporthoj i drygt 10 år och har haft hur kul som helst.
Sen för 2 år sen köpte jag en offroad till landet för att köra grusväg och skog, och det var de bästa jag gjort!
Har aldrig någonsin haft så kul på två hjul, så numera har jag lagt ner sporthojarna och kör enbart offroadcyklar.
Seså ös skit över mig nu :D

Jag håller med! :nicka

Förutom en Intruder som jag inte alls kom överens med, jag vill ligga på mage när jag hojar, inte på rygg, så har jag banne mig gillat alla hojar jag har kört, även om jag har gillat vissa bättre än andra :)

Jag är inte så insatt i glidare, men jag tror hela grejen handlar om att glida.. Smyga fram i lugn fart, känna vibrationerna och ljudet från V-motorn. När man byter växel så känner man hur dreven kuggar i varandra, eller åtminstone hör man det :-) Ett avslappnat sätt att färdas och samtidigt känna att man får en glädje över att framföra ett mekaniskt fordon.

Nej nej nej!!:ajjabajja
Har haft mååånga olika hojar och även kört en hel del olika som ej varit i min ägo men, NEJ en Harley för 200-300 k ger mig inte mer än ett skratt bakom visiret då jag inte kan förstå hur man kan betala de pengarna för en hoj med ett chassi som är ca 50 år gammalt??
Men jag accepterar att man har olika intressen och gillar olika prylar samt grejen runt en viss kategori.
Men kom för fan inte och säg att alla hojar är lika roliga för då får du nog fundera på om du inte ska byta in hojen mot en knyppeldyna eller en trumpet eller liknande!

Har förövrigt många polare i Harley kretsen och testat en hel del dyrgripar med samma slutsats!
Har även varit inne på mx men samma sak där! Det enda som ger något är prestanda som gör att nackhåret reser sig!!!:yoparty

Säger inte att någon kategori är fel, men det är HELT omöjligt att gilla ALLA hojar och kategorier. :fakta
Kliv ur garedroben!:glömdet

Jag gillar nog baske mig alla hojar också.

Men helt klart får jag större flin av vissa hojar.

Den trimmade mopeden jag körde till och från jobbet ett tag var kul den med.

Den gamla militär Jawan på grusväg lockade till skratt den också.

Den minst roliga hojen var nog en Suzuki Intruder 600? som jag bara provkörde lite, den hade varken kraft eller pondus nog.
Men jämfört med att köra familjekombi var den skitkul.

Det kvittar egentligen vad man kör, beror på vilket humör man är på. Gäller mig i varje fall. Jag struntar i hur hojen ser ut, det är inte det som räknas.

Jag är inte så insatt i glidare, men jag tror hela grejen handlar om att glida.. Smyga fram i lugn fart, känna vibrationerna och ljudet från V-motorn. När man byter växel så känner man hur dreven kuggar i varandra, eller åtminstone hör man det :-) Ett avslappnat sätt att färdas och samtidigt känna att man får en glädje över att framföra ett mekaniskt fordon.
Jovisst, det är ju inget man jagar varvtider med, men visst finns det dom som kan stå på rätt bra med kråmpråmar också. Jag kände bara att balansen var skitskum, allt på hojen satt på fel ställe och harmonin jag känner på en R-hoj existerade inte. Det började ju iofs när folk skrattade åt mig när jag inte hittade tändlåset, under sadeln :mad: Men visst lever det nån Easy Rider-dröm längst inne i mig, och där passar inte en R-hoj in lika bra. Fast antagligen skulle jag i ren desperation fronta en mötande tradare om jag skulle nöta amerikanska raksträckevägar på en vibrerande twin dag ut å dag in :näsblod

Här passar det spanska uttrycket(som jag inte kan just nu ha ha)"Vägen min vän, vägen"eller liknande, körglädje sitter inte i en viss modell och visst antal hk.

Jag har väl mer eller mindre njutit av alla mina hojar oxå, en fin dag när man åker på favorit vägen och man når "nirvana" allt stämmer, så fint flyt, ja då spelar fordonet ingen roll:) Ja t om en pendlingsscooter på 125 cc och 10 hk kunde vara underhållande på sitt sätt.

Honda NSR 125. Effekten var ett skämt och frambromsen var inge vidare...MEN..Jag gillade den!

Honda XL 350. Fjädringen var gungig som en jänketaxi och motorn var slö...MEN..Jag gillade den!

Suzuki GSX-R 1000. Körställningen var minst sagt obekväm och fjädringen fick hojen att studsa runt på svensk landsväg...MEN..Jag gillade den!

Harley Davidson Sportster. Att lägga i växlarna gav samma ljud som att slå med en slägga på en plåt och man satt som de flesta sitter i ett badkar (antar jag)...MEN..Jag gillade den!

Yamaha FZ6. Motorn lät som en trimmad symaskin och fjädringen var lite väl svampig...MEN..Jag gillade den!

Kymco Cobra Jet 100cc Scooter. Fjärding och stabilitet var inte direkt bra jämfört mot en vanlig mc...MEN...Ja, ta mig tusan om inte den med var rolig att köra!
:tummenupp
Även jag har gillat varenda motorcykel jag har kört. Är man entusiast så är man. Du väljer att se fördelarna, även med sånt som normalt brukar uppfattas som nackdel. Förmodligen är du en glad prick rent allmänt.

Jag har också gillat alla motorcyklar jag provat, men det är för att alla har varit roliga hojar.

Jag är helt övertygad om att en Savage 600 stånka inte ens kommer nära en 6-cylindrig CBX runt 7000 varv. Låter som man kör en Formel 1 bil.

Däremot tror jag att en sport-custom som typ HD XR1200 Sportstern är jäkligt rolig att köra. Bra vrid, väldigt bra effekt (för att vara HD), rödmarkeringen långt upp, osv.

Nästan sant!

Är benägen att hålla med dig, man njuter utav alla fördelarna och skiter i resten. Alltså blir en dag på konstig hoj, en bra dag! Toyman, är ibland nöjd med lagom!

Men kom för fan inte och säg att alla hojar är lika roliga för då får du nog fundera på om du inte ska byta in hojen mot en knyppeldyna eller en trumpet eller liknande!

Har förövrigt många polare i Harley kretsen och testat en hel del dyrgripar med samma slutsats!
Har även varit inne på mx men samma sak där! Det enda som ger något är prestanda som gör att nackhåret reser sig!!!:yoparty

Säger inte att någon kategori är fel, men det är HELT omöjligt att gilla ALLA hojar och kategorier. :fakta
Kliv ur garedroben!:glömdet

Lika roliga är de inte. Jag har kört det mesta med. HD är raggarbil på två hjul. Rätt kul känsla att mullra fram i lagom takt. Jag satt rätt obekvämt så jag skulle inte vilja åka långt. Motard är ett gapskratt på två hjul inne i stan och på krokiga vägar. Min egen cafe hoj är rolig nästan överallt. Saknar en del effekt mot R hojar. Sportisar är inget kul att köra inne i stan, landsvägen däremot hur kul som helst. Offroad i en hage är också askul.

Antingen gillar man att köra motorcykel eller så är man väl en adrenalinjunkie och då faller tamare hojar bort. Jag har haft roligt på de flesta hojar.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti