O-ringskedjor, hur länge håller de? 7000km?

Sum:
Verkstan ställde hjulen ur linje. Du körde med det så ett bra tag.
o-ringarna på kedjan pajade. Du fick en ny kedja.
Du spänner kedjan ”enligt bok”. Efter det låter den illa och kedjan sträcker sig extremt.
Du lämnar in den på verkstad och får tillbaka den med kedjan som en fiolsträng och beskedet ”inget fel”

Lösningen:
Byt drev och kedja. Allt nytt nu.
ställ kedjespänningen till 30-40mm och se till att hjulen är i linje.
smörj lite och kör..
Känner du att du har väldigt mycket glapp i drivpaketet vid av- och påslag kan du spänna lite till.
klart.

Googla ”chain slack mt09” och läs hur många andra som har exakt samma problem som du. Lösningen finns där redan.
 
Verkar vara lite fladdrigt med kedjorna på MT-09 och Tracer. Tracer kedjor har t o m gått helt enkelt av nån enstaka. Nu har det varit mer MT-09, ingen har dock gått av men...den där originalkedjan verkar inte bra på vissa årgångar.

Att o-ringar spretar ut har det funnits bilder på här några gånger. En orsak gissar jag är gamla modellen av EK kedjorna där det medföljde distanser så att man pressade in blecket för djupt. Tror att en del pressade in för hårt och sen slet man ut distansen med sina småvassa kanter och skadade tätningen?
Nu på nua serien har man tagit bort distansen.
 
Har hänt att jag fått gummiklädda JT drev till R1an..

Kan inte svara för om gummiklätt framdrev gör stor skillnad på ljudet...
I början köpte jag alltid original framdrev vid byte av drivpaket men på senare tid har det även blivit utan.
Har inte tänkt på att R1an låter mer utan gummiklädnad..

View attachment 484189
Det där med ljud är nog väldigt personligt. Jag hör ofta när det är missljud eller ljudkaraktären ändrar sig, och börjar då leta efter det som låter. Typ ett avgasläckage eller något som sitter löst osv.
 
Sum:
Verkstan ställde hjulen ur linje. Du körde med det så ett bra tag.
o-ringarna på kedjan pajade. Du fick en ny kedja.
Du spänner kedjan ”enligt bok”. Efter det låter den illa och kedjan sträcker sig extremt.
Du lämnar in den på verkstad och får tillbaka den med kedjan som en fiolsträng och beskedet ”inget fel”

Lösningen:
Byt drev och kedja. Allt nytt nu.
ställ kedjespänningen till 30-40mm och se till att hjulen är i linje.
smörj lite och kör..
Känner du att du har väldigt mycket glapp i drivpaketet vid av- och påslag kan du spänna lite till.
klart.

Googla ”chain slack mt09” och läs hur många andra som har exakt samma problem som du. Lösningen finns där redan.

Du har helt rätt, och jag borde ha gjort det från början.

Min naiva tro är att verkstaden skall göra något bra, men egentligen så säljer de bara en stämpel i boken och det är allt. Det roliga och irnoniska är att jag servar på verkstad för att få garantin, och kejdan kom på garantin, men problemet består och egentligen är hela felet på grund av verkstaden. Så om jag inte servat på verkstad hade jag haft:
1. Mer pengar i plånboken
2. Mer timmar på cykeln
3. Mindre oro och irritation
4. Mer förtroende för verkstäder

Jag har större tilltro till min egen förmåga än verkstadens, så det skall bli spännande att se om jag får till det själv.

Kollade nu och det sitter ett gummiklätt drev fram på hojen, det är även fastnitat med en rund ring som är inslagen på två sidor. Några tips på hur man lossar denna?

Får väl beställa drivpaket från killen här på SH så det blir rätt. Man kanske behöver ett nitverktyg också?

//K
 
Kan du köra utan öronproppar så får man gratulera. Om jag inte har öronproppar så blir jag döv. Det är ett jäkla oväsen pga turbulens. Det är antingen jag eller hojen som är felkonstruerad. Trots proppar så hör jag dock vinandet från framdrevet. Utan gummi var det helt olidligt.
Beror lite på hjälm tror jag, men jag kör inte långa avstånd normalt. Upptäckte dock att öronpropparna har mycket positiv effekt på vindljudet och att man blir mindre trött av körandet när man använder proppar. Så jag fortsätter nog med det =)
 
Är detta den typ av verktyg man behöver för att pressa niten när man är färdig med montering av ny kedja?



Screen Shot 2023-05-17 at 10.09.21.png
 
Det där med ljud är nog väldigt personligt. Jag hör ofta när det är missljud eller ljudkaraktären ändrar sig, och börjar då leta efter det som låter. Typ ett avgasläckage eller något som sitter löst osv.
Helt klart, har jobbat med underhåll vääääldigt länge så hur folk uppfattar, eller snarare inte kan uppfatta ljud är jag väl medveten om ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top