O-ringskedjor, hur länge håller de? 7000km?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Skulle våga påstå att det är "vanligare" att man får ut 7000 mil ut en o-ringskedja, än att den blir skrot över 700 mil.

Båda miltalen är såklart extremfall, men nog tusan är 700 extremarestarer än 7000...?
Vad krävs för att lösa upp gummit till den graden?
Regelbundet tvätta kedjan i en cocktail av trikloretylen, thinner och fosforsyra...?
Håller med. Jag pendlar, kör bana och är inte rädd för grus. Jag byter normalt efter 6 - 7 tusen mil.
Kedjan är då aldrig helt sopslut utan vintern innan byter jag när jag ändå gör annan service.
Tvättar aldrig kedjan men smörjer innan länkarna börja blänka.
Kan upplevas som JeTtEJåbbiTT med skötsel tycker somliga men jag tycker om det.


20200910_183742 (2).jpg20201123_1.jpg
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Min kedja tror jag har gått sen ny hoj och kontrollen på knixkurs hintade att det är dags att byta den. Den har gått typ 4600mil
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Minst 10 år och 5000 mil sedan kedjan byttes på gamgixxern och fortfarande helt OK.
Tvättar nästan aldrig men smörjer kedjan före varje åktur - upp med bakänden på depåstöd och pumpar på mycket olja med gammaldags oljekanna medan bakhjulet snurrar.
Samma olja som i motorn. Det mesta skvätter av men tar då med vägdamm och annat slipande material. Skvättet hamnar delvis på bakfälgen men syns inte då denna är mattlackad i svart.
/Slö gubbe
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Minst 10 år och 5000 mil sedan kedjan byttes på gamgixxern och fortfarande helt OK.
Tvättar nästan aldrig men smörjer kedjan före varje åktur - upp med bakänden på depåstöd och pumpar på mycket olja med gammaldags oljekanna medan bakhjulet snurrar.
Samma olja som i motorn. Det mesta skvätter av men tar då med vägdamm och annat slipande material. Skvättet hamnar delvis på bakfälgen men syns inte då denna är mattlackad i svart.
/Slö gubbe
Samma här. Men tvärtom. Och ändå likadant.
Smörjer kedjan med oljekanna efter varje åktur.
Upp med bakänden på depåstöd och pumpar på mycket olja med gammaldags oljekanna medan jag snurrar runt bakhjulet. Motorolja SAE 50 eller 80W-90 växellådsolja.
Vid touring, = ej hemma i garaget på kvällen, Biltema Racing på sprayburk.
Kedjan brukar hålla ca 3000 mil. Har aldrig sett O-ringar som gått sönder.
Utan har bytt pga förlängning. Suzuki rekommenderar smörjning med motorolja.
Suzuki avråder från använda så kallad kedjesmörjning, "kedjesmörjning" KAN SKADA O-ringarna.
Kedjan grovrengörs först med centrifugerna vid bakre och framför allt främre kedjedrev.
Så hemma blir det smörjning direkt med olja. Överskottssolja som droppar av på hushållspapper ovanpå tidningar på garagegolvet tar med sig "damm" på kedjan.
För sand (och olja) åker av vid främre kedjedrev. Accellerationen för kedjan runt kedjedrevet vid 100km/h är v2/r = ca 8,8m/s^2/0,048m ca 1600m/s2 eller ca 160g.
Suzuki's instruktioner till GSX1300R nedan.
1652799191662.png
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sarelainorr fixade nytt drivpaket o levererade precis som sagt. Det visade sig att EK kedjan med drev som jag köpte från addemoto inte har tillverkats på nästan ett desenium, så kanske hade bästföre datum gått ut på den EK nu blev det RK GWS super sport enligt rekommendation av sarela

mitt sopslutkörda fram drevIMG_20220517_192701.jpg
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
O/Xringkedjor behöver i princip ingen smörjning alls. Friktionen mellan kuggar och kedja är ingen friktion, rullarna på kedjan följer dreven.

Det enda som är bra är rengöring för att rostförebygga. Smuts ökar självklart slitaget.

Att O-ringarna på TS kedja petar ut beror förmodligen på aggressiv rengöring.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
kebarb:
Har en MT09 2018 modell med ca 7000km på klockan.
Såg igår att en O-ring spretade ut.
Körde sedan premiärturen på ca 70mil och när jag kom tillbaka var det minst 10st som spretade ut.

Bjork3n:
Hände min mt 09 också.
Fick byta ut hela drivpaketet efter 800mil.
Oringar som spretade åt alla håll.

Hmm: Detta börjar lukta seriefabrikationsfel hos kedjeleverantören.
Om ni inte ha lika dålig service båda två som ställer bakhjulet snett.....
eller
om ni båda råkat ut för "kedjesmörjningsolja" ej kompatibel med O/X-ringarna.

Har inte sett en enda trasig O-ring på 8000 mil.
SV650S köpt vid 2000mil, drivpaket bytt vid 3000mil, såld vid 4000 mil, kört 2000mil
Sprint RS, köpt vid 3000 mil, drivpaket bytt vid 4000 mil, såld vid 6000 mil, kört 3000 mil
GSX1300R köpt vid 1100 mil, drivpaket bytt vid 3000 mil, nu 4100 mil, kört 3000 mil.
Smörjer med motorolja från oljekanna i garaget när jag kommer hem, ifall bortrest på kvällen blir det Biltema Racing på sprayburk.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
kebarb:
Har en MT09 2018 modell med ca 7000km på klockan.
Såg igår att en O-ring spretade ut.
Körde sedan premiärturen på ca 70mil och när jag kom tillbaka var det minst 10st som spretade ut.
Ok, finns det några bra märken på kedjor som man kan hålla sig till och alltid vara safe?

hittade denna lokalt:

RK 525XSO​


RK 525GXW XW-ring​


RK BL525ZXW​


Ser ut att vara 525 alla kedjorna, men helt olika priser. Hur vet man vad man behöver och vad är det som skiljer? det skiljer några hundra mellan dessa modellerna, alla är Oring / X ring från RK.

//K
RK 525XSO Designed for Basic Motorcycle Models, lighten chain weight while securing adequate strength required, emphasizes light feeling of acceleration
RK 525GXW XW-ring Stark XW-Ringskedja för både Racing och Touring, Nitlänk
RK BL525ZXW Hypersport Road Race
Jag köper själv den dyraste (bästa ?) hos Addemoto till mina hojar.
Men jag gissar att 525 XSO eller lite dyrare 525GXW duger bra till din MT09.
Och så smörj med motorolja från oljekanna eller Biltema Racing på sprayburk när du inte är hemma så håller nog O-ringarna....O-ringarna håller för mig.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Yamaha är väl inte direkt kända för att använda kvalitetsgrejor om det inte står SP i modellnamnet.
Jag slutade använda kedjeolja när jag hade en tuono med röda fälgar för ett par år sedan. ?
Gick över till maxima wax istället, grymt smidigt. Behöver aldrig göra rent kedjan, bara spraya på ny wax efter 100 mil. Bra testresultat också.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
mitt sopslutkörda fram drev
Det där såg ju ändå rätt fräsch ut, lite lång delning kanske :hihi Men det har ju dykt upp bilder med jämna mellanrum där tänderna har sett ut som spetsiga ostbågar.

Yamaha är väl inte direkt kända för att använda kvalitetsgrejor om det inte står SP i modellnamnet.
Jag slutade använda kedjeolja när jag hade en tuono med röda fälgar för ett par år sedan. ?
Gick över till maxima wax istället, grymt smidigt. Behöver aldrig göra rent kedjan, bara spraya på ny wax efter 100 mil. Bra testresultat också.
I cykelvärlden brukar man ju prata om wet lube och dry lube, olika kedjesmörjor för olika väglag/miljöer. Är det tex torrt och dammigt, vilket det är för en majoritet av alla vackert väder-hojåkare, så är det ju dry lube som gäller. En torr yta som INTE samlar åt sig damm och blir slippasta istället.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Antar att Tracern har samma kedja som MT-09:an? Verkar vara nåt tokigt med dom från fabrik. En engelsmans gick av i Gällivare, en dansk satt fast med en skuren länk i Muodoslombolo. Båda var lite förvånade att dom pajjat sådär fort.....och norrbotten är kanske inte det bästa stället att få problem.

En annan variant jag misstänker annars när det gäller spretande o-ringar. Gamla Ek hade ju ett sånt där bleck(mellanlägg) som man stoppade mellan blecket och kedjan. Den var ju till för att man inte skulle trycka in blecket för långt in. Jag tror att en del pressade blecket för hårt....och när man sen lirkade och slet ut mellanlägget så skadade den o-ringen. Nu på dom nya EK kedjorna så har man tagit bort mellanlägget.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ok, finns det några bra märken på kedjor som man kan hålla sig till och alltid vara safe?

hittade denna lokalt:

RK 525XSO​


RK 525GXW XW-ring​


RK BL525ZXW​


Ser ut att vara 525 alla kedjorna, men helt olika priser. Hur vet man vad man behöver och vad är det som skiljer? det skiljer några hundra mellan dessa modellerna, alla är Oring / X ring från RK.

//K
O-ring slutade man med för länge sedan på större/kraftfullare gathojjar. Snart är väl en ren X-ringskedja gammalt också. Tätningarna heter idag allt möjligt :)
Till MT:09:an blir GXW kedjan super......
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Tack allihopa för bra input här.

Finns det några märken som är "bäst" och andra som är "skit"?

CZ
DID
RK
EK

?

//K
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack allihopa för bra input här.

Finns det några märken som är "bäst" och andra som är "skit"?

CZ
DID
RK
EK

?

//K
Köp en GXW kedja från VS i tråden eller Addemoto så blir du nöjd !
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tack allihopa för bra input här.

Finns det några märken som är "bäst" och andra som är "skit"?

CZ
DID
RK
EK

?

//K

Säger som dom andra. Be "VS" plocka ihop det du behöver. Då vet du att du får rätt saker som passar dig av någon som kan sin sak
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Bytte första gången vid drygt 4000mil. Andra gången vid 7500mil. Slarvig med både rengöring och smörjning. Köpte nån super x drivpaket via svärsonen för 1819:- pengar (han jobbade på xlmoto då) Tycker ändå det är bra livslängd med tanke på vridet i den motorn.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top