O-ringskedjor, hur länge håller de? 7000km?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Sum:
Verkstan ställde hjulen ur linje. Du körde med det så ett bra tag.
o-ringarna på kedjan pajade. Du fick en ny kedja.
Du spänner kedjan ”enligt bok”. Efter det låter den illa och kedjan sträcker sig extremt.
Du lämnar in den på verkstad och får tillbaka den med kedjan som en fiolsträng och beskedet ”inget fel”

Lösningen:
Byt drev och kedja. Allt nytt nu.
ställ kedjespänningen till 30-40mm och se till att hjulen är i linje.
smörj lite och kör..
Känner du att du har väldigt mycket glapp i drivpaketet vid av- och påslag kan du spänna lite till.
klart.

Googla ”chain slack mt09” och läs hur många andra som har exakt samma problem som du. Lösningen finns där redan.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Verkar vara lite fladdrigt med kedjorna på MT-09 och Tracer. Tracer kedjor har t o m gått helt enkelt av nån enstaka. Nu har det varit mer MT-09, ingen har dock gått av men...den där originalkedjan verkar inte bra på vissa årgångar.

Att o-ringar spretar ut har det funnits bilder på här några gånger. En orsak gissar jag är gamla modellen av EK kedjorna där det medföljde distanser så att man pressade in blecket för djupt. Tror att en del pressade in för hårt och sen slet man ut distansen med sina småvassa kanter och skadade tätningen?
Nu på nua serien har man tagit bort distansen.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Har hänt att jag fått gummiklädda JT drev till R1an..

Kan inte svara för om gummiklätt framdrev gör stor skillnad på ljudet...
I början köpte jag alltid original framdrev vid byte av drivpaket men på senare tid har det även blivit utan.
Har inte tänkt på att R1an låter mer utan gummiklädnad..

View attachment 484189
Det där med ljud är nog väldigt personligt. Jag hör ofta när det är missljud eller ljudkaraktären ändrar sig, och börjar då leta efter det som låter. Typ ett avgasläckage eller något som sitter löst osv.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Sum:
Verkstan ställde hjulen ur linje. Du körde med det så ett bra tag.
o-ringarna på kedjan pajade. Du fick en ny kedja.
Du spänner kedjan ”enligt bok”. Efter det låter den illa och kedjan sträcker sig extremt.
Du lämnar in den på verkstad och får tillbaka den med kedjan som en fiolsträng och beskedet ”inget fel”

Lösningen:
Byt drev och kedja. Allt nytt nu.
ställ kedjespänningen till 30-40mm och se till att hjulen är i linje.
smörj lite och kör..
Känner du att du har väldigt mycket glapp i drivpaketet vid av- och påslag kan du spänna lite till.
klart.

Googla ”chain slack mt09” och läs hur många andra som har exakt samma problem som du. Lösningen finns där redan.

Du har helt rätt, och jag borde ha gjort det från början.

Min naiva tro är att verkstaden skall göra något bra, men egentligen så säljer de bara en stämpel i boken och det är allt. Det roliga och irnoniska är att jag servar på verkstad för att få garantin, och kejdan kom på garantin, men problemet består och egentligen är hela felet på grund av verkstaden. Så om jag inte servat på verkstad hade jag haft:
1. Mer pengar i plånboken
2. Mer timmar på cykeln
3. Mindre oro och irritation
4. Mer förtroende för verkstäder

Jag har större tilltro till min egen förmåga än verkstadens, så det skall bli spännande att se om jag får till det själv.

Kollade nu och det sitter ett gummiklätt drev fram på hojen, det är även fastnitat med en rund ring som är inslagen på två sidor. Några tips på hur man lossar denna?

Får väl beställa drivpaket från killen här på SH så det blir rätt. Man kanske behöver ett nitverktyg också?

//K
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Kan du köra utan öronproppar så får man gratulera. Om jag inte har öronproppar så blir jag döv. Det är ett jäkla oväsen pga turbulens. Det är antingen jag eller hojen som är felkonstruerad. Trots proppar så hör jag dock vinandet från framdrevet. Utan gummi var det helt olidligt.
Beror lite på hjälm tror jag, men jag kör inte långa avstånd normalt. Upptäckte dock att öronpropparna har mycket positiv effekt på vindljudet och att man blir mindre trött av körandet när man använder proppar. Så jag fortsätter nog med det =)
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Är detta den typ av verktyg man behöver för att pressa niten när man är färdig med montering av ny kedja?



Screen Shot 2023-05-17 at 10.09.21.png
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det där med ljud är nog väldigt personligt. Jag hör ofta när det är missljud eller ljudkaraktären ändrar sig, och börjar då leta efter det som låter. Typ ett avgasläckage eller något som sitter löst osv.
Helt klart, har jobbat med underhåll vääääldigt länge så hur folk uppfattar, eller snarare inte kan uppfatta ljud är jag väl medveten om ?
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top