O-ringskedjor, hur länge håller de? 7000km?

Kan berätta det blir dyrt med drivpaketsbyte när man behöver en längre kedja än std, eller 2 standardkedjor med dubbla lås.

Jag måste ha en 130 eller 140 länk. Snordyra.
Svingen på min är 10cm längre.
Kör med EK 530 ZZZ nu.

Jag var beredd att våga prova att köpa 2 Biltema, inte för att vara snål utan för att prova.
Andra turbogurus som har kört med den utan problem. Men den var inte speciellt billig heller.

Tyvärr säljer de ju den inte längre...
 
Last edited:
Livslängden på en kedja beror till stor del på hur många cylindrar hojen har och om hojen har ryckutjämnare eller inte .
Värst slitage av all är en stor enstånka utan ryckutjämnare och liten svängmassa.
Jag körde Husaberg 650 mest på väg och den åt upp dyraste starkaste kedjan på 500 mil trots smörjning rengöring med 10-15 mils intervaller. Jag byter när den är på max slitagegräns.
Mina xr650r stånkor hade ingen ryckutjämnare heller och där höll kedjan 500 mil och i enstaka fall 600-700.
Min Ktm sm 990 har visserligen ryckutjämnare men bara två cylindrar så den rycker rätt bra i kedjan också. Den äter upp en kedja på 1800-2500 mil men den körs 60% på grusväg!
 
Livslängden på en kedja beror till stor del på hur många cylindrar hojen har och om hojen har ryckutjämnare eller inte .
Värst slitage av all är en stor enstånka utan ryckutjämnare och liten svängmassa.
Jag körde Husaberg 650 mest på väg och den åt upp dyraste starkaste kedjan på 500 mil trots smörjning rengöring med 10-15 mils intervaller. Jag byter när den är på max slitagegräns.
Mina xr650r stånkor hade ingen ryckutjämnare heller och där höll kedjan 500 mil och i enstaka fall 600-700.
Min Ktm sm 990 har visserligen ryckutjämnare men bara två cylindrar så den rycker rätt bra i kedjan också. Den äter upp en kedja på 1800-2500 mil men den körs 60% på grusväg!
Undras hur länge kedjan kommer att hålla på kompisens KTM 1290, den lär rycka ganska bra i kedjan...
 
Undras hur länge kedjan kommer att hålla på kompisens KTM 1290, den lär rycka ganska bra i kedjan...
Ktm 1290 har större kuddar i ryckutjämnaren i bakhjulet vs Ktm sm 990 som så trots 300cc mer kommer den nog hålla 2500 mil +. Kedjan håller längre om man ger f i att tugga sig fram på höga växlar också, speciell på stora enstånkor och twinnar.
 
Kan berätta det blir dyrt med drivpaketsbyte när man behöver en längre kedja än std, eller 2 standardkedjor med dubbla lås.

Jag måste ha en 130 eller 140 länk. Snordyra.
Svingen på min är 10cm längre.
Kör med EK 530 ZZZ nu.

Jag var beredd att våga prova att köpa 2 Biltema, inte för att vara snål utan för att prova.
Andra turbogurus som har kört med den utan problem. Men den var inte speciellt billig heller.

Tyvärr säljer de ju den inte längre...
ZZZ kedjan finns ju inte mer sen ett par år tillbaka. Nuförtiden är den ersatt av ZVX3, lättare och starkare än ZZZ.
530 finns i längder 130 o 150. Mellan en 120 o en 130 länkars skiljer det inte sådär jättemycket, ca 250kr. Mellan 130 och 150 skiljer det.....ja då börjar det kosta :)
 
Tog av bakhjulet idag, och upplever att kedjan är seg/stel liksom. Är det vanligt? En cykelkedja är ju väldigt lös i länkarna som liknelse, men så saknar en cykelkedja också tätningarna.

Skall kedjans länkar hålla sig "raka" även under sin egen vikt eller skall kedjan böja sig lite?

Länkarna var inte alls hårda, men mer som sega att vrida runt på.

Kanske är normalt, men jag har inget att jämföra med så jag frågar därför.

//K
 
Tog av bakhjulet idag, och upplever att kedjan är seg/stel liksom. Är det vanligt? En cykelkedja är ju väldigt lös i länkarna som liknelse, men så saknar en cykelkedja också tätningarna.

Skall kedjans länkar hålla sig "raka" även under sin egen vikt eller skall kedjan böja sig lite?

Länkarna var inte alls hårda, men mer som sega att vrida runt på.

Kanske är normalt, men jag har inget att jämföra med så jag frågar därför.

//K
Det går segare än kedjor utan tätning, helt klart. Dock får de inte kärva för då är länken skuren.
 
Ok. Efter många turer fick jag en ny kedja nu av Yamaha som tog det på garanti.

Det är ändå helt ok, så jag måste ge dem cred för det.

Sitter och väntar på nya kedjan nu.

Skall kanske gå över helt till vax efter detta, kör ju ändå bara när det är torrt ute.

//K
 
Never ending story. Efter kedjebytet så upplever jag mycket ljud från hojen, alltså typ kedje/transmissionsljud.

Det avtar och ökar i ton med hastighet och påverkas inte om Man kopplar ur. Det är märkbart högst ljud när man motorbromsar, och ljudet försvinner när man accelererar. I vissa hastigheter är detta ljudet högre än motorljudet.

Ljudet låter som när man backar med en bil i hög hastighet., alltså ett ylande/vinande ljud.

Märkligt nog så har jag upplevet en konstig känsla i kopplingsgreppet där det liksom hänger sig lite när man kopplar ur, bara efter kedjebytet men aldrig innan.

Är dett en psykologisk effekt eller har någon varit med om liknande?

Skall kolla om kedjan sitter rakt idag..

//K
 
Last edited:
Jag kikade direkt på det, och det är långt mer slack än vad som står i manualen. 5-15 i manualen och jag har kört 20-25mm.

Ljudet avtar lite ju mer jag kör hojen, men det är fortfarande helt sinnessjukt högt ljud på motorbroms. Ljudet kommer i två hastighetsområden, typ runt 60 och runt 90. Över eller under dessa hastigheter hörs det inte.

Jag noterade även att ljudet förändrar sig under turens gång, så jag tippar att det ändrar sig med temperaturen på kedjan eller något liknande.

Märkligt som fan iallafall.. Inte kan väl drevpaketet var slut också?

//K
 
Jag kikade direkt på det, och det är långt mer slack än vad som står i manualen. 5-15 i manualen och jag har kört 20-25mm.

Ljudet avtar lite ju mer jag kör hojen, men det är fortfarande helt sinnessjukt högt ljud på motorbroms. Ljudet kommer i två hastighetsområden, typ runt 60 och runt 90. Över eller under dessa hastigheter hörs det inte.

Jag noterade även att ljudet förändrar sig under turens gång, så jag tippar att det ändrar sig med temperaturen på kedjan eller något liknande.

Märkligt som fan iallafall.. Inte kan väl drevpaketet var slut också?

//K

5-15 mm slack låter ju helt fel, alldeles för tight.
Googlade lite snabbt och det verkar ha diskuterats på div forum.

25-35mm verkar rekommenderas och det verkar ju helt klart mer rimligt!
Prova att slacka lite mer och se om det tystnar?
 
Hur mycket slack som behövs beror på geometrin i länkaget och om/hur mycket kedjan "förlängs" genom slaget. (egentligen avståndet mellan dreven) Om Y rekommednerar 5-15 mm så är det nog väldigt lite "chain growth" genom slaget på den hojen.
När kedjan sträcks slits dreven in efter det. Därför rekommenderas det alltid att byta kedja och drev samtidigt. Även om din gamla kedja inte var mycket sträckt, kommer det nog ta några mil innan nya kedjan slits in med de gamla dreven. Bäst hade nog varit att byta allt.
 
Last edited:
Hur mycket slack som behövs beror på geometrin i länkaget och om/hur mycket kedjan "förlängs" genom slaget. Om Y rekommednerar 5-15 mm så är det nog väldigt lite "chain growth" genom slaget på den hojen.
När kedjan sträcks slits dreven in efter det. Därför rekommenderas det alltid att byta kedja och drev samtidigt. Även om din gamla kedja inte var mycket sträckt, kommer det nog ta några mil innan nya kedjan slits in med de gamla dreven. Bäst hade nog varit att byta allt.

Håller med om det du skriver men 5mm slack obelastad hoj är ju som en fiolsträng redan
där.
Mt-09 kanske har någon svinggeometri som innebär "chain lenghtening" när den belastas,ingen aning?

Kanske kan vara intressant att ställa inom rek spec och sätta sig på hojen och be någon känna på slacket när den är belastad?
 
Du har gjort något fel.

Är koppling stången korrekt om det nu är så att kopplingen sitter på främre drev skölden.

Tog du loss bakhjulet? Fick du distanser på rätt ställe.

När du bytte kedja kontrollerade du att kedjan går rakt är bakhjulet snett rider kedjan på ena sidan dreven och vill då klättra över kuggarna

Om kedjan är sned o spänd o den klättrar upp på bakdrevet så finns stor chans att man spräcker motor blocket när framdrevet dras hårt bakåt= skit dyrt.
 
Håller med om det du skriver men 5mm slack obelastad hoj är ju som en fiolsträng redan
där.
Mt-09 kanske har någon svinggeometri som innebär "chain lenghtening" när den belastas,ingen aning?

Kanske kan vara intressant att ställa inom rek spec och sätta sig på hojen och be någon känna på slacket när den är belastad?
MT09 har en välgit tight spec på kedjan i manualen.

Någon på FZ09.org tog av dämparen och mätte upp allting, och när man har 18mm slack på stödet så är det 5mm kvar på den tightaste punkten under svingarmens vandring genom slaget.

Jag har fått en hoj förstörd av handlare på grund av detta tidigare, den fick de byta drev på utgående axel på. De bytte in hojen och jag fick en ny, efter detta har jag varit SJUKT noga med att kolla efter service. Är det mindre än 10-15mm så kör jag inte.

//K
 
Du har gjort något fel.

Är koppling stången korrekt om det nu är så att kopplingen sitter på främre drev skölden.

Tog du loss bakhjulet? Fick du distanser på rätt ställe.

När du bytte kedja kontrollerade du att kedjan går rakt är bakhjulet snett rider kedjan på ena sidan dreven och vill då klättra över kuggarna

Om kedjan är sned o spänd o den klättrar upp på bakdrevet så finns stor chans att man spräcker motor blocket när framdrevet dras hårt bakåt= skit dyrt.

Jag vet inte vad drev-sköld eller kopplingsstång är =)

Bakhjulet togs lös för att byta däck, men det var inget ljud efter det. Ljudet kom efter att verkstaden bytt kedjan också.

Jag har inte kollat att kedjan går "rakt" annat med en såndär mojäng som man monterar fast på bakdrevet och kollar kedjelinjen med. Det är väldigt rakt och fint nu med den. Men om distanserna sitter fel så kanske det ändå är fel, men jag menar jag var sjukt noga med att få distanserna på rätt sida när jag monterade tillbaka bakhjulet.

Finns det ett bra sätt att direkt se om kedjan "klättrar" som du beskriver det?

Tack för input!

//K
 
Jag vet inte vad drev-sköld eller kopplingsstång är =)

Bakhjulet togs lös för att byta däck, men det var inget ljud efter det. Ljudet kom efter att verkstaden bytt kedjan också.

Jag har inte kollat att kedjan går "rakt" annat med en såndär mojäng som man monterar fast på bakdrevet och kollar kedjelinjen med. Det är väldigt rakt och fint nu med den. Men om distanserna sitter fel så kanske det ändå är fel, men jag menar jag var sjukt noga med att få distanserna på rätt sida när jag monterade tillbaka bakhjulet.

Finns det ett bra sätt att direkt se om kedjan "klättrar" som du beskriver det?

Tack för input!

//K
Tittar man bakifrån på kedjan vid bakdrevet så ser man på insidan länkarna om ena insidan är renare än andra.
Vänster/höger sida innuti kedjan.

Ligger någon av kedjans i sidor o skaver mot drevens yttersidor så rasslar det som du beskriver. Oavsett hastighet men mycket ljudligt i högre fart. Oavsett om motorn är på eller ej.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top