O-ringskedjor, hur länge håller de? 7000km?

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Ljudet har ändrat karaktär en del över 40mils körning.

Nu är det i huvudsak i två hastighetsonråden och vid motorbroms.

Väldigt lite vid gas.

Kanske man kan utgå ifrån att det går till sig?

Skall kolla insidan av länkarna!


//K
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ljudet har ändrat karaktär en del över 40mils körning.

Nu är det i huvudsak i två hastighetsonråden och vid motorbroms.

Väldigt lite vid gas.

Kanske man kan utgå ifrån att det går till sig?

Skall kolla insidan av länkarna!


//K

Skulle kanske ha lagt till och bytt dreven samtidigt? Om inte annat så förlänger den ju lite livslängden på drivpaketet. Dreven är den billige delen i det hela, ca 400kr.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Har nu kört 40 mil till, och kedjan har fölängt sig märkbart och det var nu ca 40mm slack när jag mätte. Efter att ha stramat åt den lite till ca 25mm så är det där obehagliga ljudet tillbaka och det verkligen tjuter om hojen.

Jag är nyfiken på det där med hur man bäst kollar om bakhjulet är rakt. Jag har en mojäng som man monterar på bakdrevet, med en lång pinne på, som jag kollar om pinnen ligger i linje med kedjan. Och när denna visar att det är riktigt så skiljer det sig 3mm på axelblocken. Dvs när jag mäter med skjutmått så är det ena axelblocket 3mm längre bak än det andra. Markeringarna på axelblocken visar heller inte likt.

Och även om jag har monterat den så att jag menar att det är rakt enligt verktyget, så har kedjan en stävan mot ena sidan av drevet.

Alltså:
Om man lägger tryck på ena sidan av kedjan, vid bakdrevet, så kan man trycka in kedjan någon mm mot hjulet. Om man sedan rullar runt hjulet några varv så upprepar sig den ursprungliga positionen. Kedjan halkar alltså ut igen, bort från hjulet, och lägger sig i det läget.

Vidare så är det mycket mindre spel åt andra hållet, dvs om man lägger tryck på kedjan från insidan av drevet så ligger kedjans länkplattor redan nästan helt an drevet på insidan. Åt det hållet flyttar sig inte kedjan nämnvärt.

När jag rullade in hojen i garaget sist så noterade jag även ett knäppande ljud. Något som jag nästan kan förknippa med ett trasigt lager. Är detta något ljud en kedja kan göra?

Ljudet var där direkt efter körning när allt var varmt, men försvann senare när hojen stått på depåstödet någon timme i garaget. Mycket märkligt. Jag klarade inte att återskapa ljudet genom att rotera hjulet..

Man blir ju tokigt på det här.

//K
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har nu kört 40 mil till, och kedjan har fölängt sig märkbart och det var nu ca 40mm slack när jag mätte. Efter att ha stramat åt den lite till ca 25mm så är det där obehagliga ljudet tillbaka och det verkligen tjuter om hojen.

Jag är nyfiken på det där med hur man bäst kollar om bakhjulet är rakt. Jag har en mojäng som man monterar på bakdrevet, med en lång pinne på, som jag kollar om pinnen ligger i linje med kedjan. Och när denna visar att det är riktigt så skiljer det sig 3mm på axelblocken. Dvs när jag mäter med skjutmått så är det ena axelblocket 3mm längre bak än det andra. Markeringarna på axelblocken visar heller inte likt.

Och även om jag har monterat den så att jag menar att det är rakt enligt verktyget, så har kedjan en stävan mot ena sidan av drevet.

Alltså:
Om man lägger tryck på ena sidan av kedjan, vid bakdrevet, så kan man trycka in kedjan någon mm mot hjulet. Om man sedan rullar runt hjulet några varv så upprepar sig den ursprungliga positionen. Kedjan halkar alltså ut igen, bort från hjulet, och lägger sig i det läget.

Vidare så är det mycket mindre spel åt andra hållet, dvs om man lägger tryck på kedjan från insidan av drevet så ligger kedjans länkplattor redan nästan helt an drevet på insidan. Åt det hållet flyttar sig inte kedjan nämnvärt.

När jag rullade in hojen i garaget sist så noterade jag även ett knäppande ljud. Något som jag nästan kan förknippa med ett trasigt lager. Är detta något ljud en kedja kan göra?

Ljudet var där direkt efter körning när allt var varmt, men försvann senare när hojen stått på depåstödet någon timme i garaget. Mycket märkligt. Jag klarade inte att återskapa ljudet genom att rotera hjulet..

Man blir ju tokigt på det här.

//K
Hjulet måste vara bra ur spår för att låta så. Jag hade kollat på något annat.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag skulle kollat om hjulen är i linje. Palla upp mc:n så den står rakt upp. Spänn upp en fiskelina bredvid mc:n. Mät.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Är rätt distans på rätt sida?

Jag tänkte PRECIS samma sak, och försökte kika på detta utan att demontera bakhjulet. Det ser ut som om distanserna är olika stora (diametern) på de två sidorna, och att man därför inte kan montera dem fel. Har jag rätt då? Det är en MT09 Yamaha.

Annars känner jag väl att just detta kunde vara ett problem, om jag kastat om distanserna mellan höger/vänster när jag bytte bakdäck.

Är det som det ser ut, olika diameter på de två sidorna, eller finns det fler distanser jag skall kika på?

Skivan och skivbromsen ser ut att passa bra, men så sitter ju också skivbromsen liksom löst på insidan av baksvingen och kan ju flytta sig några mm höger / vänster utan att det är ett problem.

Om det vore så enkelt som fel sida på distanserna så är det ju fint =)

//K
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag tänkte PRECIS samma sak, och försökte kika på detta utan att demontera bakhjulet. Det ser ut som om distanserna är olika stora (diametern) på de två sidorna, och att man därför inte kan montera dem fel. Har jag rätt då? Det är en MT09 Yamaha.

Annars känner jag väl att just detta kunde vara ett problem, om jag kastat om distanserna mellan höger/vänster när jag bytte bakdäck.

Är det som det ser ut, olika diameter på de två sidorna, eller finns det fler distanser jag skall kika på?

Skivan och skivbromsen ser ut att passa bra, men så sitter ju också skivbromsen liksom löst på insidan av baksvingen och kan ju flytta sig några mm höger / vänster utan att det är ett problem.

Om det vore så enkelt som fel sida på distanserna så är det ju fint =)

//K
Vet ej hur det är på din jag har ju mt09 hjul på min thunderace o använder 09 original på kedje sidan mot svingen det är ca 5mm mellan drev o sving på min hoj.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Cykeln var tillbaka in på verkstad. De kunde inte hitta något fel efter att de "provkört den".

Någon av er som skruva mycket cykel får gärna titta på videon i länken, och avgöra hur många mm. slack som är på kedjan. Är detta 0mm eller ser det ut såhär vid 15mm slack?

Jag påpekade att cykeln låter/hylar när den blir VARM (kedjan blir varm).

Fick tillbaka cykel i detta skick.

De har alltså provkört den i regn (jag kör ALDRIG mina cyklar ens på fuktig väg). I regn bli kedjan blöt. Är kedjan blöt blir den inte varm. Då kommer ljudet aldrig att upptäckas.

Jag blir bara så trött på att verkstäderna är fulla av folk som inte förstår service eller kvalitet. Det är bedrövligt att det får vara såhär på en märkesversktad som har hand om garantiärenden. När jag pratar med mekanikern så är han ny, och har aldrig jobbat med yamahacyklar förut.

För er som är duktiga på att skruva:
Öppna en verkstad och var noggran, måste ju vara öppet mål på denna marknad för verkstäderna är verkligen SKIT. Har vart på fyra olika MC verkstäder i mitt liv, och fått hojar sabbade på tre av dem. 75% alltså. Antingen så är MC mekaniker tillbakastående personer eller så är det något annat som händer på verkstäderna som jag inte förstår. Jag skulle gärna köra 20 mil för att få hojen servad på en verkstad där de faktiskt kan skruva cyklar, för jag skulle spara både tid och pengar på det och även få mer njutning ut av körningen istället för att vara förbannad och leta efter fel på hojen.

Detta kommer förmodligen sluta med att jag själv får göra hela jobbet för att få det riktigt gjort... Man vill bara lägga sig ned och sparka med armar och ben som ett barn ibland.

När jag får tillbaka cykeln har de även stramat upp kedjan som en fiolsträng. Den är alltså MEGA spänd. Precis som jag bett dem vid VARJE SERVICE att inte göra eftersom det förstör utgående lager från växellådan.

Någonstans förstår man ju att man själv är en sorts rättshaverist och perfektionist som inte vill ha tillbaka cykeln med trasiga o-ringar på kedjan, lerig eller med överspänd kedja.

Man undrar vad mer de har gjort som är fel?

Link till video på hur spänd kedjan var när jag fick tillbaka hojen:

Jag har funderat på att hänga upp hojen i garaget och koppla bort bakdämparen och se om svinarmen ens kan röra sig fritt med denna kedjespänning.
 

Bifogat

  • IMG_0629.JPG
    IMG_0629.JPG
    2.5 MB · Visningar: 23
  • IMG_0630.JPG
    IMG_0630.JPG
    2.2 MB · Visningar: 23
Last edited:

DAB_

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2022
Hoj
2022 - Yamaha MT-10
Cykeln var tillbaka in på verkstad. De kunde inte hitta något fel efter att de "provkört den".

Någon av er som skruva mycket cykel får gärna titta på videon i länken, och avgöra hur många mm. slack som är på kedjan. Är detta 0mm eller ser det ut såhär vid 15mm slack?

Jag påpekade att cykeln låter/hylar när den blir VARM (kedjan blir varm).

Fick tillbaka cykel i detta skick.

De har alltså provkört den i regn (jag kör ALDRIG mina cyklar ens på fuktig väg). I regn bli kedjan blöt. Är kedjan blöt blir den inte varm. Då kommer ljudet aldrig att upptäckas.

Jag blir bara så trött på att verkstäderna är fulla av folk som inte förstår service eller kvalitet. Det är bedrövligt att det får vara såhär på en märkesversktad som har hand om garantiärenden. När jag pratar med mekanikern så är han ny, och har aldrig jobbat med yamahacyklar förut.

För er som är duktiga på att skruva:
Öppna en verkstad och var noggran, måste ju vara öppet mål på denna marknad för verkstäderna är verkligen SKIT. Har vart på fyra olika MC verkstäder i mitt liv, och fått hojar sabbade på tre av dem. 75% alltså. Antingen så är MC mekaniker tillbakastående personer eller så är det något annat som händer på verkstäderna som jag inte förstår. Jag skulle gärna köra 20 mil för att få hojen servad på en verkstad där de faktiskt kan skruva cyklar, för jag skulle spara både tid och pengar på det och även få mer njutning ut av körningen istället för att vara förbannad och leta efter fel på hojen.

Detta kommer förmodligen sluta med att jag själv får göra hela jobbet för att få det riktigt gjort... Man vill bara lägga sig ned och sparka med armar och ben som ett barn ibland.

När jag får tillbaka cykeln har de även stramat upp kedjan som en fiolsträng. Den är alltså MEGA spänd. Precis som jag bett dem vid VARJE SERVICE att inte göra eftersom det förstör utgående lager från växellådan.

Någonstans förstår man ju att man själv är en sorts rättshaverist och perfektionist som inte vill ha tillbaka cykeln med trasiga o-ringar på kedjan, lerig eller med överspänd kedja.

Man undrar vad mer de har gjort som är fel?

Link till video på hur spänd kedjan var när jag fick tillbaka hojen:
Nu är jag absolut inget proffs, men det där ser onekligen ut att vara en för spänd kedja.. Vad säger hojmanualen om kedjeslack? Det skulle kunna vara 15mm slack, svårt att säga på video. Prova mäta hur mycket kedjan rör sig med ett måttband.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Nu är jag absolut inget proffs, men det där ser onekligen ut att vara en för spänd kedja.. Vad säger hojmanualen om kedjeslack? Det skulle kunna vara 15mm slack, svårt att säga på video. Prova mäta hur mycket kedjan rör sig med ett måttband.

Kejdan är så spänd att den inte rör sig fritt, jag använder ganska mycket makt på videon. Känslan är som en sträng på ett instrument, inte att den "fritt" hänger ned och trycks upp. Om jag inte hade filmat hade jag kunnat trycka ännu hårdare och fått mer rörelse, men jag tror inte det är så man skall mäta chain-slack.

Manualen säger nog 5-15mm. Men alla som kör dessa hojar (och på forum) säger 25mm för att länkaget skall röra sig fritt. (svingarmen).

Min kedja "hänger" inte ned någoting. Den är spänd.
Om man kollar en video på nätet så ser man att kejdan liksom "hänger ned" fritt och sedan lyfts upp när de mäter. Så är alltså inte fallet för mig.

 

DAB_

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2022
Hoj
2022 - Yamaha MT-10
Kejdan är så spänd att den inte rör sig fritt, jag använder ganska mycket makt på videon. Känslan är som en sträng på ett instrument, inte att den "fritt" hänger ned och trycks upp. Om jag inte hade filmat hade jag kunnat trycka ännu hårdare och fått mer rörelse, men jag tror inte det är så man skall mäta chain-slack.

Manualen säger nog 5-15mm. Men alla som kör dessa hojar (och på forum) säger 25mm för att länkaget skall röra sig fritt. (svingarmen).

Min kedja "hänger" inte ned någoting. Den är spänd.
Om man kollar en video på nätet så ser man att kejdan liksom "hänger ned" fritt och sedan lyfts upp när de mäter. Så är alltså inte fallet för mig.

Min hänger inte heller ner så där som på videon du länkade. Vad jag kan läsa mig till så ska man först trycka ner med mellanhårt tryck, och sedan upp och mäta differensen. Information hämtad här: https://fortnine.ca/en/adjusting-the-tension-of-a-motorcycle-chain

Min kedja hamnar inom spec om jag gör så, men visst känns den lite spänd.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Med växel i neutral så får inte kedjan röra sig på ovansidan av svingen när du trycker upp den på undersidan.
Kedjan på filmen i inlägg 69 är alldeles för mycket spänd.
 

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Ok, finns det några bra märken på kedjor som man kan hålla sig till och alltid vara safe?

hittade denna lokalt:

RK 525XSO​


RK 525GXW XW-ring​


RK BL525ZXW​


Ser ut att vara 525 alla kedjorna, men helt olika priser. Hur vet man vad man behöver och vad är det som skiljer? det skiljer några hundra mellan dessa modellerna, alla är Oring / X ring från RK.

//K
Kan rekommendera RK525GXW DD. Hade en sådan på min GSXR1000 K7. Fortfarande i väldigt bra skick efter 2700 mil när jag råkade klota maskinen förra sommaren. Inte kedjans fel....
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Vi är ju alla lite olika känsliga för olika typer av ljud/missljud. Jag har en Tracer 900 -16 och vad gäller ljud som du har skrivit om tidigare och bl.a. liknat vid ljudet av en backande bil så förstår jag vad du menar. Jag bytte dreven på min hoj när jag bytte kedja och direkt efter så hörde jag detta sjungande vinande oljud. Originaldrevet fram är ju gummiklätt medan det nya drevet saknade gummi. Jag köpte omgående ett originaldrev med gummi och det blev betydligt bättre. Ljudet hörs dock fortfarande men inte lika tydligt. Det berodde alltså på framdrevet.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Mitt vinande ljud som jag först trodde var från kedjan var bakhjulslagret. Bilprovningen hittade felet.

Mycket snett monterat bakhjul, 1 bar för lågt lufttrycket i däcken, lös kåpskruv och gängpaj kåpskruv levererar märkesverkstaden i Gbg. Bättre att skruva själv.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Mitt vinande ljud som jag först trodde var från kedjan var bakhjulslagret. Bilprovningen hittade felet.

Mycket snett monterat bakhjul, 1 bar för lågt lufttrycket i däcken, lös kåpskruv och gängpaj kåpskruv levererar märkesverkstaden i Gbg. Bättre att skruva själv.

Detta verkar vara konsekvent hos alla verkstäder. Jag tror att en stor del av alla problem/fel som finns på motorcyklar är en direkt konsekvens av verkstädernas inkompetens / ovilja / lathet. I varje tråd jag läser så kommer detta upp igen.

Man kan undra hur de på besiktningen hittar alla fel, på bara några minuter, som en mekaniker på verkstaden inte hittar när de tar betalt för en timme?

Bilprovningen tar ca 500:- för sin inspektion, och verkstaden tar 2300:-?
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Vi är ju alla lite olika känsliga för olika typer av ljud/missljud. Jag har en Tracer 900 -16 och vad gäller ljud som du har skrivit om tidigare och bl.a. liknat vid ljudet av en backande bil så förstår jag vad du menar. Jag bytte dreven på min hoj när jag bytte kedja och direkt efter så hörde jag detta sjungande vinande oljud. Originaldrevet fram är ju gummiklätt medan det nya drevet saknade gummi. Jag köpte omgående ett originaldrev med gummi och det blev betydligt bättre. Ljudet hörs dock fortfarande men inte lika tydligt. Det berodde alltså på framdrevet.

Är det bara Originaldreven som är gummiklädda? Jag menar att jag kollade framdrevet på min Yamaha och kan inte komma ihåg att det var gummiklätt. Jag skall kolla en gång till.

Ljudet är så störande att jag kör med öronproppar för att slippa, och musik uppe på detta.

Jag är en person som stör mig på mekaniskt osköna ljud, men älskar ljudet av motorn, vinden osv. Det där vinande ljudet förstör hela upplevelsen oavsett om det är något trasigt eller ej.

//K
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Är det bara Originaldreven som är gummiklädda? Jag menar att jag kollade framdrevet på min Yamaha och kan inte komma ihåg att det var gummiklätt. Jag skall kolla en gång till.

Ljudet är så störande att jag kör med öronproppar för att slippa, och musik uppe på detta.

Jag är en person som stör mig på mekaniskt osköna ljud, men älskar ljudet av motorn, vinden osv. Det där vinande ljudet förstör hela upplevelsen oavsett om det är något trasigt eller ej.

//K
Har hänt att jag fått gummiklädda JT drev till R1an..

Kan inte svara för om gummiklätt framdrev gör stor skillnad på ljudet...
I början köpte jag alltid original framdrev vid byte av drivpaket men på senare tid har det även blivit utan.
Har inte tänkt på att R1an låter mer utan gummiklädnad..

Screenshot_20230516_120829_Samsung Internet.jpg
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Är det bara Originaldreven som är gummiklädda? Jag menar att jag kollade framdrevet på min Yamaha och kan inte komma ihåg att det var gummiklätt. Jag skall kolla en gång till.

Ljudet är så störande att jag kör med öronproppar för att slippa, och musik uppe på detta.

Jag är en person som stör mig på mekaniskt osköna ljud, men älskar ljudet av motorn, vinden osv. Det där vinande ljudet förstör hela upplevelsen oavsett om det är något trasigt eller ej.

//K
Kan du köra utan öronproppar så får man gratulera. Om jag inte har öronproppar så blir jag döv. Det är ett jäkla oväsen pga turbulens. Det är antingen jag eller hojen som är felkonstruerad. Trots proppar så hör jag dock vinandet från framdrevet. Utan gummi var det helt olidligt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top