Nyhet: Rickard Pålsson om STCC/Veidec 2006!

Status
Ej öppen för fler svar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Sporthoj.com har lite information att bjuda på inför 2006 års RR. För till nästa år kommer det bli nya klassindelningar i både SM/SO, samt STCC som kommer under begrundan i denna artikel. Frågeställningen är, skall Rickard Pålsson få som han vill? Svara i pollen.

Artikel: http://www.sporthoj.com/article.php?aid=63

Fördelen är ju att Roadracingen syns mer för den breda publiken den stora nackdelen är dock att STCC plockar "russinen ur kakan" från SO/SM vilket utarmar smtävlingarna. Hur stor del av publiken på SM/SO kommer för att se på främst superbike? förmodligen ganska stor...

Det är kul att Rickard vill främja mc-sporten, men som kiosken sa, vi tappar då statusen i SM&SO.

Det som drar med stcc är ju att det är stort evenemang (stavning?) med mycket publik. Det som är dåligt är att det kommer lite i skymundan för bilarna trots att många är mer intresserade av mc.
Det som också är extremt jobbigt är att det kostar redan satan att köra rr, men stcc cirkusen kostar fanemej ännu mer "satan". Serieanmälan i år var väl ca 20 000 + 2000 för varje tävling och 1000 för varje fredagsträning.

Det är inte hållbart att bara tävlingsavgift och träning inför varje tävling ska kosta 50 000:-

Med 1000cc i stcc skulle ännu mer uppmärksamhet dras dit istället för till t ex SO:t. Endast de riktiga toppförarna som får någorlunda ordentlig spons kommer ha råd att köra där och övriga får köra i SO:t som nästan kommer "mörkläggas" i skuggan från stcc.
Kan vi få en annan prisbild på att delta i stcc så är det andra puckar. Eller varför lägger vi inte mer kräm på att främja Sm/SO istället. Redan i år har ju varit ett lyft att vi fått tv-sändning som vad jag hört varit ganska lyckat projekt och ska påbättras/utökas ännu mer nästa år.

Att tro att herr Pålsson tagit över STCC för att han vill främja racingen är kanske lite naivt. Han vill såklart tjäna pengar på det och frågan är om vi vill ha en situation i Sverige där en man köper sig styrka och ska bestämma vad som är bäst för svensk Roadracing?

Jag tycker han ska få som han vill. Det blir bara fler och fler A-förare. RR är på frammarsch i sverige. Tror alla väljer den rejsing som passar just deras plånbok.

Det har varit stora startfält i SBK i år. Om ytterligare 15-20 förare ska in i den serien och bara 5-10 lägger av.... jag menar, det är ju redan trångt !

Tror inte att SM förlorar nämnvärt. SO tar nog en hårdare smäll då många "satsande" förare kör där !

Men som sagt. Jag hoppas STCC satsar på 2 klasser! det vore synd att låta den exponering gå om intet !

Tycker det är dags att börja se det positiva i saker istället för att bara skrika om de negativa.

My 2 cents

//Anders

Last edited:
Veidec

Vet inte allt men,

Att tro att just denne man vill göra "allt för racing" är nog en egenskapad bild av sanningen. Innan det görs div "polls" på denna site låt oss försöka få klarhet i vad exakt denne Pålsson ställer upp med - innan diskussionen förs vidare. Det finns ju en del del orsaker till varför så få RR förare kör i STCC.

Att köra 1000cc i STCC går, om man vill, helt utan problem!
Är bara för Veidecs att starta en "RR 1000 cup" så är den frågan löst - basta! Sjävklart är det bra m STCC, inte ut tal om det, men låt oss inte förblindas att det är ngn som verkar komma med pengapungen till alla som har ett RR intresse. Så är det inte.

För vad de är värt så ställer jag mig på SVEMO-sidan i denna fråga. Därmed INTE skrivet att SVEMO är bra, förbundet har en STOR "utvecklingspotential".

/Eric
www.hulth.info

Mr Mossberg i all ära, men jag skulle vilja se lite officiella planer från Pålsson själv innan jag röstar hit eller dit.
Veidec kan mycket väl vara företaget som kan driva fram en bra roadracing-serie värd namnet. Frågan är bara hur "resten" ska tas om hand. Det måste nämligen finnas plats för rookies och a-förare som inte väljer att tävla i hans serie.
Fjolårets bråk var ruggigt patetiskt från många inblandade, särskilt från 1000cc-lägret, och det var väldigt onödiga personangrepp från bägge håll.
Men, om Viedec presenterar planer på en SM-serie för fler klasser än bara 1000cc som är ekonomiskt genomförbar för större delen av förarna skulle inte jag vara sen att rösta för det.

För att det ska finnas någon bredd..så måste finnas en topp..
Jo visst är det dyrt med STCC men det går att få igen mycket via sponsorer om klassen sköts på rätt sätt..Jag tror på Rickard..

Och för att få topp behövs det bredd.
Informationen om vad de egentligen vill är ju alldeles för bristfällig för att det ska gå att säga bu eller bä ännu. Bra är det dock att någon har visioner och pengar för svensk Roadracing.

Två MC klasser i STCC vore ballt att se, STD 600 samt STD 1000, inget trim bara moddade till RR reglementet med KK, varför då undrar ni säkert, jo MC handlarna ser gärna att deras utbud syns på banorna = fett med spons, sådant säljer gathojar.

Jag tänker så här. Lått STCC få 1000 std eller std betonat. Låt sm/so ha kvar SBK. Jag är av den åsikten att 75% inte fattar om den ser på en SBK hoj eller en SS 600 hoj. Om killen är nöjd bara han får 1000 låt han ha det, sen kanske det blir så att folk hör talas om SBK och kommer och tittar på resten av oss. STCC är ju elitserien SM/SO är ju lite som div 3 fotboll. Närmast sörjade+ några andra. All förändring som kan dra mer intresse måste väl vara bra eller?

björn

ecce skrev:
Jag tänker så här. Lått STCC få 1000 std eller std betonat. Låt sm/so ha kvar SBK. Jag är av den åsikten att 75% inte fattar om den ser på en SBK hoj eller en SS 600 hoj. Om killen är nöjd bara han får 1000 låt han ha det, sen kanske det blir så att folk hör talas om SBK och kommer och tittar på resten av oss. STCC är ju elitserien SM/SO är ju lite som div 3 fotboll. Närmast sörjade+ några andra. All förändring som kan dra mer intresse måste väl vara bra eller?

björn

Skulle nog säga att toppen i Superbike, 250cc och 125cc från SM/S0 håller minst lika hög kvalitet som STCC hållt i år, om inte högre i vissa fall.
Sen att arrangemanget STCC sköts betydligt proffsigare än SO/SM är en annan femma.

Är det inte så..
..att alla svenska banor är relativt små och långsamma (utom anderstorp) och då blir mycket svårkörda med en 1000cc? Så varvtiderna kommer att ligga på ungefär samma som 600cc? ..bara undrar :)
Annars tycker jag inte att man borde skrota 600 helt men kanske i första hand köra 1000cc under stcc-helgerna och om det finns möjlighet också klämma in ett race med 600.

oFFkeFF skrev:
Skulle nog säga att toppen i Superbike, 250cc och 125cc från SM/S0 håller minst lika hög kvalitet som STCC hållt i år, om inte högre i vissa fall.
Sen att arrangemanget STCC sköts betydligt proffsigare än SO/SM är en annan femma.

Det har du nog helt rätt i. Lika sant är att vissa div 1 matcher är riktigt bra, lika fan kommer inte folk och tittar på den. Det här snaket att man måste ha bredd för att få en topp tror jag inte funkar här. Jag har nån siffra i huvet att det finns ca 500 lic åkare i det här landet. Det kan alldrig bli en "bredd" med så få utövare. Kolla fotbollen dom har låt säga 500.000 utövare och vårt landslag klarar ev kvarten i vm. Vi måste få en topp som exponeras massift i media för att få fler att börja. Börjar en så får hans/hennes kompisar upp ögonen osv. Sen sätts förhoppningsvis bollen i rullning. Ungdoms verksamheten som jag inte vet så mycket om måste breddas reält. För även om grabben/tjenen slutar så finns då vetskapen om det där. Sen börjar dom kanske igen när dom blir äldre. Vidare kanske dom berättar på jobbet att "jag körde RR" när jag var liten och då får den personen upp ögonen.

björn

Ps media är inte allt heller, är det inte bra aragemang kommer inte folk endå ds

Slurken skrev:
Är det inte så..
..att alla svenska banor är relativt små och långsamma (utom anderstorp) och då blir mycket svårkörda med en 1000cc? Så varvtiderna kommer att ligga på ungefär samma som 600cc? ..bara undrar :)
Jo de skiljer inte så mkt på svenska banor, inte ovanligt att 600 t om e snabbare. MEN 1000cc e mkt fränare att se, mer ofrivilligt wheelande och fetare lakritsspår ur svängar och lite mer sladd... :tummenupp (inte för att det ser ut som gp-sladdar, men iaf)

GSXR1100R skrev:
Två MC klasser i STCC vore ballt att se, STD 600 samt STD 1000, inget trim bara moddade till RR reglementet med KK, varför då undrar ni säkert, jo MC handlarna ser gärna att deras utbud syns på banorna = fett med spons, sådant säljer gathojar.
std 1000 eller superstock 1000 gör ju ingen skillnad på spons. Hojarna som rullar i svenska superbike är ju redan typ orginalhojjar. De kan ju inte anses som ombyggda för att de har stålomspunnet och ett helsystem.. :va

:banana

Två MC-klasser att visa upp i Sveriges mest välbesökta racingarrangemang låter helt perfekt! :tummenupp
Men varför ha två klasser som är så identiska som 600cc och 1000cc? Det går ju knappt att se skillnad på hojarna och de låter likadant också. Lite mer gummi kvar i asfalten efter den stora modellen bara...
Alla vet ju hur grymt sevärda 125jr-racen är, tänk om man kunde få till en juniorcup på Metrakit i STCC och göra om nuvarande 125jr till 125std, öppet för alla åldrar? Metrakit körs som andraklass då förstås med 600 eller 1000 som "huvudklass".

2 klasser fine, men med 20000 på läktaren undrar jag fortfarande varför förarna betalar anmälningsavgift öht.
300 spänn i anmälningsavgift, stenhårt kval, platsar man inte åker man hem. Så länge STCC suger ut pengar från de som visas upp suger ägarna fetpung. Detsamma gäller SO&SM men där finns inga på läktaren så anmälningsavgifterna finns av en anledning.

ecce skrev:
Det har du nog helt rätt i. Lika sant är att vissa div 1 matcher är riktigt bra, lika fan kommer inte folk och tittar på den. Det här snaket att man måste ha bredd för att få en topp tror jag inte funkar här. Jag har nån siffra i huvet att det finns ca 500 lic åkare i det här landet. Det kan alldrig bli en "bredd" med så få utövare. Kolla fotbollen dom har låt säga 500.000 utövare och vårt landslag klarar ev kvarten i vm. Vi måste få en topp som exponeras massift i media för att få fler att börja. Börjar en så får hans/hennes kompisar upp ögonen osv. Sen sätts förhoppningsvis bollen i rullning. Ungdoms verksamheten som jag inte vet så mycket om måste breddas reält. För även om grabben/tjenen slutar så finns då vetskapen om det där. Sen börjar dom kanske igen när dom blir äldre. Vidare kanske dom berättar på jobbet att "jag körde RR" när jag var liten och då får den personen upp ögonen.

björn

Ps media är inte allt heller, är det inte bra aragemang kommer inte folk endå ds

Jag kan glatt meddela att den 3 oktober har vi nära på 30 stycken juniorer som kommer för att prova RR på Gelleråsen. Gissar att ca: 15-20 är helt nya, varav 2 tjejer. Sen har vi en bunt som åkt 125 junior 1 eller 2 år och som skall provåka lite andra hojar. I första hand 125 racer och 250 SP.

Stefan Carlsson
RR-Fabriken

Jag tycker två klasser är det ultimata :tummenupp
visst det är mycket pengar att satsa på Stcc men det verkar ju värt det iaf.
sen att SM/SO skulle bli lidande vet jag inte om jag håller med om klasserna växer ju hela tiden efter att folk klassas upp.

nej Rickard har rätt

Mer fakta tack innan en röstning på sporthoj kan ha någon som helst betydelse.
Fakta om planerna för SM och dess tv sändning nästa år bör belysas i detta sammanhang.

Två klasser, javisst bra för uppmärksamheten, men det plockar ju bort ännu mer från SM/SO vilket skulle försvåra diskussionerna med svemo ännu mer, troligen.
Ska det vara två klasser så håller jag med torkel, 1000 och 600 är för lika.

grusfylld/Johan har helt rätt, är detta nu en superserie som omsätter en massa pengar så ska det ju inte kosta skjortan att komma dit.
Dock så håller det borta de lågfinansierade teamen som inte platsar in i depån, och det spelar faktiskt roll i ett sånt här proffsigt arrangemang.
Men det löser man lämpligare i kontraktet.

Det viktiga här är att beslutet tas snart och att detta sköts snyggt via pålsson, opartisk förar-representant och svemo, då helst samtliga i rrsektionen.

visst, greppa chansen, men till vilket pris som helst.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!