Nyhet: Rickard Pålsson om STCC/Veidec 2006!

Status
Ej öppen för fler svar.
Swedie skrev:
Trist att ni reagerar så negativt mot mig personligen... Bingo, det var Rickard Pålssons ord som jag skrev här.
Min invändning gällde sak, inte person.

oFFkeFF skrev:
Alltså, Synsam trophy gjorde att rätt många fick upp ögonen för sporten och gjorde att startfälten i rookie600 ökade ganska ordentligt. Det är givetvis bra för sporten. Nu är det så att det kostar att arrangera tävlingar även för "bredden" och om nu någon tjänar pengar på sporten borde förbundet som "lånar" ut en sm-serie vinna något på det också.

De flesta vet att det behövs ett större företag för att driva fram en riktig SM-serie i roadracing. SO har enligt mitt tyckte inte riktigt lyckats, bike-week är den enda tävlingen som har någorlunda med publik. Så jag är inte främmande för att ett annat företag kanske skulle få axla ansvaret. Men då måste det företaget också vilja ta ett ansvar för återväxten på något sätt.

Jag tycker du säger det ganska bra här. Svens RR förutom bikeweek samt STCC är väll på nått sätt ganska nära botten, så om vi låter STCC ha en eller 10 klasser tror jag inte kan göra det värre. Det som kan bli en bra grej är ju om SO får konkurans och börjar jobba änu hårdare (jag vet att dom inte sitter och sover). Risken är ju att SO:t konkar vilket inte skulle vara så bra men då skulle SM klasserna få upp antalet anmälda. Som det är nu körs ju endå ganska många lopp som SM/SO så blir verkligen skilnaden så stor?

björn

ecce skrev:
Jag tycker du säger det ganska bra här. Svens RR förutom bikeweek samt STCC är väll på nått sätt ganska nära botten, så om vi låter STCC ha en eller 10 klasser tror jag inte kan göra det värre. Det som kan bli en bra grej är ju om SO får konkurans och börjar jobba änu hårdare (jag vet att dom inte sitter och sover). Risken är ju att SO:t konkar vilket inte skulle vara så bra men då skulle SM klasserna få upp antalet anmälda. Som det är nu körs ju endå ganska många lopp som SM/SO så blir verkligen skilnaden så stor?

björn

Ett bredare samarbete skulle inte heller kanske vara fel. Men då måste ett par personer och kunna samarbeta. Det är aldrig bra att lägga alla ägg i en och samma påse..

Visserligen är jag 40+ men jag har dock inte varit i RR-branchen så länge att jag vet hur det var när Luff startade SO. Betraktades han också med misstro, som en som ska "suga ut russinen ur kakan", som någon som kommer att stjälpa sm-serien? Var det så? Varför blir inte Mike i dagsläget betraktad som en skum typ "som bara är där för att tjäna pengar". Alla tycker Mike är OK trots att han tjänar pengar på RR.
Mike Luff och mr Pålsson är väl i exakt samma position: dom tycker racing är kul och vill tjäna en spänn på det? Vari ligger problemet? Att Mike och SO varit bra för svensk RR är det väl ingen som förnekar så varför skulle det inte kunna finnas en entrepenör till?

Vidare måste jag säga att resonemanget att Pålsson/STCC ska få den klass/klasser som "förarna och förbundet anser lämpligt" mycket intressant.... Tänk er själva att ni köpt ett företag i underhållningsbranchen (eller vilken annan branch som helst) och så kommer någon annan och talar om för er vad ni ska sälja/tillverka för varor! Helt absurt! Såklart kan inte någon arrangera racing (eller sälja grejor) som man inte tror på. Sedan är det givetvis önskvärt att så många parter som möjligt är överens och så få som möjligt blir trampade på tårna.

Att privat entrepenörsskap i de flesta fall är ett steg i rätt riktning behöver man ju inte gå längre än till SO som ju fungerar bättre än SM serien. Så in med ytterligare en aktör i svensk RR!

"Plocka russinen ur kakan".... Finns det någon kaka egentligen?

magnus_moss skrev:
Betraktades han också med misstro, som en som ska "suga ut russinen ur kakan", som någon som kommer att stjälpa sm-serien? Var det så?
*cut*
...så varför skulle det inte kunna finnas en entrepenör till?

Jodå nog fanns dessa misstankar även då Mike kom dragandes med SO.
Två entrepenörer på en hur stor marknad, magnus_moss..???

Ytterligare en skillnad mellan Luff och Pålsson; den ene driver det facto en motorbana. Något konkret för de som utövar sporten.

magnus_moss skrev:
Tänk er själva att ni köpt ett företag i underhållningsbranchen (eller vilken annan branch som helst) och så kommer någon annan och talar om för er vad ni ska sälja/tillverka för varor!

Men köpa upp elefanter och cirkustält när jag enbart fyller det med dansanta par på ett cirkusgolv..??

Jag vet inte om vi borde ta svaren från undersökningarna, på framsidan, samt på artikelns sida, som fakta eller inte. Men de är ju värda att ta sig en funderare om!
  • 80.4% som svarat som åskådare vill se en 1000cc-klass.
  • 97.6% röstar att Pålsson ska få som han vill.
Ska vi ignorera vad åskådarna vill se? Och även ignorera vad de som läst artikeln tycker? Brukar ju vara så att de som klagar hörs mest.

Swedie skrev:
Ska vi ignorera vad åskådarna vill se? Och även ignorera vad de som läst artikeln tycker? Brukar ju vara så att de som klagar hörs mest.

Som man ställer frågan får man svar..?!?
Vill vi att RR skall bli en sport som människor i gemen tar till sig eller enbart för 200.000 styck hojåkande människor..??

Bosco skrev:
Som man ställer frågan får man svar..?!?
Vill vi att RR skall bli en sport som människor i gemen tar till sig eller enbart för 200.000 styck hojåkande människor..??
Vad "vi" vill? Ja, JAG tror att de flesta vill att sporten blir större publikmässigt. Mer publik och folk som ser sporten via TV = mer önskan att rejsa (för det är roligare än att rejsa för inbördes beundran), det i sig ökar värdet på sporten, större sport = mer pengar in i sporten som kan öka dess standard. Det beklagliga med det, måhända vara att vissa har mer pengar än andra för de jagar sponsorer hårdare (om de vet att sporten sänds i en rixtäckande kanal, tv4 / tv5 är på tal). Och det är nog kanske inte vad jag vill, men om det är vad som sker för att sporten ska bli större i Sverige och mer uppmärksammad så kan jag acceptera det. Jag rejsar så länge min ekonomi håller ihop.

Swedie skrev:
Jag rejsar så länge min ekonomi håller ihop.

*tack f. svar Swedie*
Med en enda rad påtalas problemet med roadracing och vad de aktiva tycker om saker och ting.
Den egna racingen är det viktiga - kanske slutmål och visioner för sporten som helhet kommer i andra hand..??

Bosco skrev:
*tack f. svar Swedie*
Med en enda rad påtalas problemet med roadracing och vad de aktiva tycker om saker och ting.
Den egna racingen är det viktiga - kanske slutmål och visioner för sporten som helhet kommer i andra hand..??
Ja men så är det ju. Alla rejsar så länge de kan. Och det är därför ett önskemål om sänkt anmälningsavgift så att fler får kvala och få möjlighet att rejsa. Många skippar nog bara för att de inte har råd att ens köra.

Men varför ska det då inte få finns en elit-klass, för de som Kan hitta sponsorer som betalar, eller de som råkar ha välbetalda jobb osv. Den eliten tycker jag att STCC/Veidec och Rickard Pålsson ska få.

Men jag kan ju såklart ha fel, men om "alla" vill se 1000cc, och det ändå blir 600cc eller inget alls för att Pålssson inte får som han vill... (barnsligt kanske, men förståerligt ur ekonomisk synpunkt), så låt sporten bli som publiken vill. Vi förare kan inte alltid ha första-tjing på att välja vad vi ska göra för att få utöva våran sport. Dock ska den såklart vara så billig som möjlig så vi iaf har möjligheten att utföra den. Därav att vi gått över till Superstock från Supersport som var alldeles för dyr för de flesta.

Jag kanske har fel.

Swedie skrev:
så låt sporten bli som publiken vill.
*snip, snap*
Jag kanske har fel.

Inget fel i att tycka, Swedie!

Om publiken får som den vill kommer publiken att bli större på sikt?
Det är väl kanske så _jag_ vill se frågeställningen.
Personligen undrar jag lite det.

Tv-bevakning i all ära, men locka dit folket på plats måste ju ändock vara målet med detta..??

Som dessutom påtalat tidigare, se också upp för överetablering.
Inget fel i konkurrens men på bekostnad av...
Ja vad?

Isf finns det tråkigare saker att ta upp, buller, bantid och arrangörer _med_ banor.

TV-bevakning i en rikstäckande kanal kommer definitivt locka FLER till själva tävlingarna i sig. Dock är många soffpotatisar som hellre myser framför TVn än att kanske gå på en regnig o kall svensk sommardag för se på racing Live!.

Men så är det inte med alla, utan Fler(tm :tungan) kommer att ta sig till banan vilket ger ett större antal folk på plats som vill se sporten.

Det är ju inget som går i en handvändning utan det tar ett x antal år av ihärdigt lika upplägg som man satsar stenhårt på.

Swedie skrev:
TV-bevakning i en rikstäckande kanal kommer definitivt locka FLER till själva tävlingarna i sig.

När det skrivs om tv-bevakning på SH verkar det mera vara för att ni skall locka till er sponsorer... *okej hårddrar*

Swedie skrev:
Det är ju inget som går i en handvändning utan det tar ett x antal år av ihärdigt lika upplägg som man satsar stenhårt på.

Under tiden skall ni gå i importörernas ledband och köra enliters-moppar för att de blir tilldelade ex antal moppar om året som de har svårt att bli av med..?

Är det kanske inte bättre att Svemo (må man tycka vad man vill om förbundet) och Pålsson samt förare "joinar" en sådan vision som sträcker sig några år frammåt?
Inte att Pålsson eller publik skall säga vad som är rätt?

Bosco skrev:
När det skrivs om tv-bevakning på SH verkar det mera vara för att ni skall locka till er sponsorer... *okej hårddrar*

Under tiden skall ni gå i importörernas ledband och köra enliters-moppar för att de blir tilldelade ex antal moppar om året som de har svårt att bli av med..?

Är det kanske inte bättre att Svemo (må man tycka vad man vill om förbundet) och Pålsson samt förare "joinar" en sådan vision som sträcker sig några år frammåt?
Inte att Pålsson eller publik skall säga vad som är rätt?

Ursäkta lite men är det inte bra om några kan få gratis hojar??? Jag hadde blivit skit glad. Vad är det för fel i att det blir lättare att hitta spons??? Om vi inte bjuder publiken på vad den vill ha... vem ska då se på oss???

Björn

Bosco skrev:
Som dessutom påtalat tidigare, se också upp för överetablering.
Inget fel i konkurrens men på bekostnad av...
Ja vad?

SO och Mike tyvärr, svaret är ju självklart. Om Stcc får 5 klasser kommer ju SO att konka. Vad är då bäst 2 klasser med full mediabevaknig och inget SO? 5 Klasser i STCC full medial bevakning inget SO? Som jag kan se det får man kanske ofra nått för att komma framåt. Jag tycker på nått sätt att det är lika bra att någon annan får ta vid stafetpinnen nu. Rookie maffian kommer ju lika fan att köra, oavsätt vad som händer. Plus att med mera tv mer rookiesar, vilket med lite tur kan driva runt SO. Vi är ju redan överlägset största klasserna.

björn

ecce skrev:
Om vi inte bjuder publiken på vad den vill ha... vem ska då se på oss???

Och om inte förarna få det de vill ha vem ska då köra? Det är ju alltid en balansgång mellan att tillgodose olika intressen. Men det är inte publiken som lägger ner alla pengar de har och sin själ i sporten.....

ecce skrev:
SO och Mike tyvärr, svaret är ju självklart. Om Stcc får 5 klasser kommer ju SO att konka. Vad är då bäst 2 klasser med full mediabevaknig och inget SO? 5 Klasser i STCC full medial bevakning inget SO? Som jag kan se det får man kanske ofra nått för att komma framåt. Jag tycker på nått sätt att det är lika bra att någon annan får ta vid stafettpinnen nu. Rookie maffian kommer ju lika fan att köra, oavsätt vad som händer. Plus att med mera tv mer rookiesar vilket med lite tur kan driva runt SO vi är ju redan överlägset största klasserna.

Ursäkta nu är jag inte med längre. 5 klasser i STCC?Vilka då? Vad menar du egentligen?

Chris Ash skrev:
Och om inte förarna få det de vill ha vem ska då köra? Det är ju alltid en balansgång mellan att tillgodose olika intressen. Men det är inte publiken som lägger ner alla pengar de har och sin själ i sporten.....

Ursäkta nu är jag inte med längre. 5 klasser i STCC?Vilka då? Vad menar du egentligen?

Jag tror förarna kommer köra oavsätt om det står SM/SO/STCC på inbjudan. Vi pratar ju om 20 000 på läktaren på den nivån kör nog dom flesta allt från 250 till 1000. Jag tor att dom flesta som kör på den nivån vill möta dom bästa eller?

Vidare menar jag att om stcc vill ha två klasser, pratar ju folk här om att det inte blir nått kvar för SM/SO.Att man suger ur yoggyn osv... Låt säga att STCC tar 5 klasser är det värt att byta mot SO. Dvs att SO konkar pga att 125, 250, SBK, STD 600 samt std 1000 hamnar och kör under STCC. Jag vet att detta inte kommer att ske men jag undrar vad folk tycker är värt att ofra för att få mer massmedia samt mer flås runt sporten?

björn

Jag tycker dock inte att STCC ska köra mer än 1 klass för att inte ta för mycket från andra evenemang. Han nämnde att en klass KAN ju köra på Lördagen isåfall. Jag vet inte hur upplägget är just nu, men kör STCC rejs på Lördagen som det är nu?

Swedie skrev:
Jag vet inte hur upplägget är just nu, men kör STCC rejs på Lördagen som det är nu?
Ja, en del av supportklasserna kör på lördagen men hojarna och STCC kör på söndagen.

Jag pratade med en insatt farbror idag som påpekade att STCC skrivit kontrakt med SVEMO om att köra 600-klassen i minst 3 år och det var minst 1 år kvar på det kontraktet.
Någon som vet om det stämmer?

Om så är fallet ligger nog en 600-klass OCH en 1000-klass närmast till hands.
Och om det skulle vara sant så finns det väl inget som hindrar att man kör 600-klassen på lördagen.

Jasså hmm. Kan nog vara sant om kontraktet då 600 hela tiden drogs upp att det kommer vara med. Så frågan kanske är mer, skall 1000cc läggas till. hmm. hmm

Swedie skrev:
Jasså hmm. Kan nog vara sant om kontraktet då 600 hela tiden drogs upp att det kommer vara med. Så frågan kanske är mer, skall 1000cc läggas till. hmm. hmm
Ja, jag tror att det är Rickards plan, dvs att lägga till en 1000cc klass.
Men som vanligt är det bara en ren spekulation från min sida och det hade varit kul om Rickard själv kunde hoppa in i diskussionen.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!