Nyhet: Rickard Pålsson om STCC/Veidec 2006!

Status
Ej öppen för fler svar.
Swedie skrev:
Det är självklart att knattarna ska få vara med och köra om de kvalar in, det ska alla få chansen att göra.

Nja, det är inte alls särskilt klart eftersom det är en 18-års gräns på superbike/stock, och det även utanför sverige/norden.

oFFkeFF skrev:
Nja, det är inte alls särskilt klart eftersom det är en 18-års gräns på superbike/stock, och det även utanför sverige/norden.
Ja men vi får väl kalla 18åringar knattar då?

Varför kan vi inte promota ynglingar genom SM/SO istället? Där finns bra mycket större chanser att utvecklas. Eller?

Swedie skrev:
Ja men vi får väl kalla 18åringar knattar då?

Varför kan vi inte promota ynglingar genom SM/SO istället? Där finns bra mycket större chanser att utvecklas. Eller?

Det är ju inte helt avgörande för ens åsikter ändå. Men jag vill fortfarande se ett officiellt förslag från Veidec på hur de anser att de kan driva svensk RR framåt, och då inte bara säga att 1000cc i STCC är det enda som driver svensk RR framåt, för det tror jag inte ett skvatt på. Givetvis lastar jag inte på veidec att styra allt, såvida de inte själva kanske vill det/har förslag till det.

Om nu sporthoj ska vara en plats för debatten, vilket jag iofs har lite mot, så borde Pålsson själv komma med vad han vill. Sitta här och gissa är inte särskilt vettigt.

Japp, håller med. Får se om man kan få till en uppföljningsintervju när det finns mer info att komma åt. Ska bli kul (hoppas jag) att se vad nästa år kommer innehålla.

Denna tråd kommer iaf Rickard Pålsson få ta del av och begrunda. Så ha det i tanke när ni skriver.

Swedie skrev:
Det finns säkert de ynglingar just nu som är väldigt snabba på sina moppar. Men i med att diskussionen handlar om vidare MC-klass i STCC/Veidec så torde vi inte prata om de som kör i andra klasser än 1000cc och 600cc idag. För även om de blir snabbare om något år eller två, så handlar det om de som varit snabbast i år som ska välja klass inför nästa år.

sandstream, hur fick du med mig o dq i det där gänget :lol ... men tack.
Nån gång kanske jag kan känna att det "stämmer". Men idag? nä... Nästa år, ja kanske. Vi får se hur min styrning blir då.

Men vänta nu "Men i med att diskussionen handlar om vidare MC-klass i STCC/Veidec så torde vi inte prata om de som kör i andra klasser än 1000cc och 600cc idag."

Ska det tolkas så att 1: det är ett ultimatum, annars blir det ingen mc alls i stcc?

och 2: visst, 1000 eller 600 som en av klasserna, men ska det vara två klasser så har det ju redan uttryckts åsikter här om två klasser som är olika varrandra.t.ex, röstningen här på SH har bara två alternativ, så svart/vit är det inte.

Vad iaf jag kräver i detta är en seriöst diskussion mellan stcc och svemo.

R2 skrev:
Men vänta nu "Men i med att diskussionen handlar om vidare MC-klass i STCC/Veidec så torde vi inte prata om de som kör i andra klasser än 1000cc och 600cc idag."

Ska det tolkas så att 1: det är ett ultimatum, annars blir det ingen mc alls i stcc?

och 2: visst, 1000 eller 600 som en av klasserna, men ska det vara två klasser så har det ju redan uttryckts åsikter här om två klasser som är olika varrandra.t.ex, röstningen här på SH har bara två alternativ, så svart/vit är det inte.

Vad iaf jag kräver i detta är en seriöst diskussion mellan stcc och svemo.
Ultimatum? hmm. Ska nog sluta skriva :) Jag blir antingen missförstådd eller så vet jag inte vad jag själv pratar om. Kanske båda.

Men huvudsakligen så ska ju diskussionen handla om vidare MC-klass i STCC och inte direkt VAD för klass det ska vara, vilka förare osv.

Jag vill att diskussionen mellan Svemo och STCC ska påbörja, dock en öppen sådan så att vi förare slipper få reda på det efter att beslutet är taget. Då är det inte ett beslut från förarnas sida, utan åter igen ett konstigt beslut som det blev förra året.

Swedie skrev:
diskussionen handla om vidare MC-klass i STCC
vidare mc-klass eller INTE... eller läser jag för mkt mellan raderna nu?
Jag menar, Pålsson får ta det som förarna och förbundet anser lämpligt, take it or leave it.
Men som läget är nu har vi ingen chans att uttala oss om detta, då inga som helst fakta ligger på bordet.

Jag vill inte anklaga dig för något alls, skriv på du som fler borde göra.

Nordgren, du är väl det närmaste vi kommer svemo här, har du något att komma med?

Jag har lite ny info att dela med mig av då jag just pratat med Rickard Pålsson på telefon. Men jag tror det är för hett att prata om. Det kommer troligen skapa exakt sammad diskussion som förra året, fast saken är den... att nästa år kan bli riktigt tråkig, om diskussionen inte hålls seriös och att man inte kommer till ett enat beslut enligt förarnas och åskådarnas önskemål.

Swedie skrev:
Jag har lite ny info att dela med mig av då jag just pratat med Rickard Pålsson på telefon. Men jag tror det är för hett att prata om. Det kommer troligen skapa exakt sammad diskussion som förra året, fast saken är den... att nästa år kan bli riktigt tråkig, om diskussionen inte hålls seriös och att man inte kommer till ett enat beslut enligt förarnas och åskådarnas önskemål.

Jo med den raden text var det ju inte så svårt att räkna ut vad han sa i telefon...

björn

STCC och VEidec

Jag är ganska insatt i vad förarna tycker.85 % av förarna som körde STCC serien i år ville ha 600 cc nästa år enligt en omröstning som gjorts.

Pålsson har helt rätt iatt tusen kubikare KAN sladda och gå på bakhjulet OM rätt förare kör inte sladdar det speciellt mycket för snittföraren i NSB.

600cc gör det lättare att få in tex sådana som Backlund och Lundh.
Blir det tusen så kommer flera gamla namn tillbaka är det att driva racingen framåt? Ta fram nya via 600 eller satsa på gamla.

Två hoj klasser skulle va kul jag tror dock inte att det finns förar underlag (budgetar OSV) för att permanent köra två klasser isåfall skulle startfältet varit större i år.

Start avgiften har legat på 10600 kr serie anmälan
2300 till arrangören samt mellan 600 och 1000 kr för fredagen.

Henrik Stenberg

Last edited:
Steny, dubbelt inlägg? Copy and paste? hehe.
Valid points och det är en diskussion.

Gamla förare måhända återkommer om det blir 1000cc.

Såklart att de som kört 600 i år vill ha 600 nästa år igen. Så en sådan omröstning vet jag inte funkar. Utan gör en röstning bland de som är intresserade av att köra i STCC.

Steny skrev:
600cc gör det lättare att få in tex sådana som Backlund och Lundh.
Blir det tusen så kommer flera gamla namn tillbaka är det att driva racingen framåt? Ta fram nya via 600 eller satsa på gamla.

Två hoj klasser skulle va kul jag tror dock inte att det finns förar underlag (budgetar OSV) för att permanent köra två klasser isåfall skulle startfältet varit större i år.

Detta är tänkvärt och bra. Jag tycker absolut att Superstock 600 enligt EM-reglementet är vägen att gå.

Swedie skrev:

Såklart att de som kört 600 i år vill ha 600 nästa år igen. Så en sådan omröstning vet jag inte funkar. Utan gör en röstning bland de som är intresserade av att köra i STCC.

Det är väl dom som kört man måste fråga först och främst det är dom som är "kapitalet" stommen i startfältet. Var ska man göra intresseförfrågan Här?

Jag har inte personligen hört Skölds åsikt men en utomstående person har ventilerat detta med Sköld.Peters Argument mot 1000 är glasklara och ingen kan slå hål på dem så i detta fall detta år är jag och Peter överens (hittils).

Swedie skrev:

Förra året ville "alla" ha 1000cc trots att man körde ss600 året innan.
Min gissning är att det är ungefär samma förare som kört i år som kommer köra STCC även nästa år, oavsett vilken cc det blir, givetvis plus/minus några stycken. Sen är det så att det är vi förare som "lånar" ut en sm-klass, så givetvis har alla som betalar en licens rätt till en åsikt i det hela.

Vad gäller sladdandet så har steny en väldigt valid point, det beror mer på föraren än på hojen. Fredde W sladdar 250cc som ingen annan, Jimmy och Folke sladdade 600 som fan, tittar man på superbike i SO/SM är det inte många som sladdar särskilt mycket, iaf inte så att det syns upp på läktarna.
Sket samma, vad är det som är så hett att Veidec inte vågar släppa det?
Tisslandet och tasslandet gör bara risken för felaktiga rykten så mycket större.
Många glömmer många bort att det finns ett företag till som har ekonomiska intressen i svensk roadracing, som kanske har en del att förlora på de beslut som svemo fattar.

Swedie skrev:
Vilket sladder. Om du/ni inte vill ha samma diskussion som förra året så ska ni väl inte sprida halvkväden visa på det här viset.

Om Pålsson vill ha något sagt här är det bättre att han skriver det själv än att du du gör det.

R2 skrev:
Jag menar, Pålsson får ta det som förarna och förbundet anser lämpligt, take it or leave it.
Det är väl pga ovanstående inställning som RR i Sverige är en liten korpsport med ca 500 utövare.
Steny skrev:
Jag har inte personligen hört Skölds åsikt men en utomstående person har ventilerat detta med Sköld.Peters Argument mot 1000 är glasklara och ingen kan slå hål på dem så i detta fall detta år är jag och Peter överens (hittils).
Du kanske kan fräscha upp mitt minne genom att berätta vad det är som är glasklart i Skölds åsikt om 1000 cc?

Bingo skrev:
Vilket sladder. Om du/ni inte vill ha samma diskussion som förra året så ska ni väl inte sprida halvkväden visa på det här viset.

Om Pålsson vill ha något sagt här är det bättre att han skriver det själv än att du du gör det.

MKT bra skrivet ingen vill ha denna debatt jag pratade på Mantorp med Honda och för dom var det ett mardrömssenario vilket det även är för dom förare som nu står med två hojar som inte kanske har någon klass nästa år. JAg tycker att VEIDEC och Rikard börjar jobba för 1000 cc 2007 redan nu.

sandstream skrev:
Det är väl pga ovanstående inställning som RR i Sverige är en liten korpsport med ca 500 utövare.
Du kanske kan fräscha upp mitt minne genom att berätta vad det är som är glasklart i Skölds åsikt om 1000 cc?

Eftersom jag fått det återgett tänker jag inte offentliggöra argumenten får sektionen göra själv.

sandstream skrev:

Alltså, Synsam trophy gjorde att rätt många fick upp ögonen för sporten och gjorde att startfälten i rookie600 ökade ganska ordentligt. Det är givetvis bra för sporten. Nu är det så att det kostar att arrangera tävlingar även för "bredden" och om nu någon tjänar pengar på sporten borde förbundet som "lånar" ut en sm-serie vinna något på det också.

De flesta vet att det behövs ett större företag för att driva fram en riktig SM-serie i roadracing. SO har enligt mitt tyckte inte riktigt lyckats, bike-week är den enda tävlingen som har någorlunda med publik. Så jag är inte främmande för att ett annat företag kanske skulle få axla ansvaret. Men då måste det företaget också vilja ta ett ansvar för återväxten på något sätt.

Jag kan stänga diskussionen tills dess att något officiellt kommer (men kom det alls förra året?). Trist att ni reagerar så negativt mot mig personligen. Jag försöker bara skapa en diskussion i all välmening. Inte munhugg mot någon individ. Såklart är jag lutande mot ett håll, men försöker inte att framhäva det i det jag säger. Bingo, det var Rickard Pålssons ord som jag skrev här. Han avböjde att ta del i diskussion och ville helst bara se och läsa den.

Denna tråd är såklart inte en diskussion som är en AVGÖRANDE sådan... utan en diskussion som kanske kan dra igång debatten ordentligt så fler förare får höra den och vara delaktig. Ska jag ursäkat mig för det och ta bort den?

Grejen är ju bara den att STCC/Veidec inte haft en diskussion inför 2006, om det blir MC eller ej! Jag hoppas bara det blir av, och isåfall 1000cc. Men om det blir 600cc så är det ju bra hursomhelst för sporten. Och jag hoppas den går bra. Årets 600 rejs har varit kanon.
Rickard Pålsson tänker ur en ekonomisk synvinkel oxå, och ser just nu inte hur 600cc går att marknadsföra bättre än 1000cc. Han sa oxå att det är inte alls en pengako, utan han gör det isåfall för sportens bästa, i hans tycke.

Kan någon se till att Peter Skölds vision kommer i text att läsa? Kanske skulle lugna ner en hel del förare som undrar vad de ska köra nästa år. Och kansk få slut på den här debatten helt.

Och om ni verkligen anser att denna artikel/diskussion på Sporthoj.com borde stängas eller ta bort, säg till.

Last edited:
oFFkeFF skrev:
De flesta vet att det behövs ett större företag för att driva fram en riktig SM-serie i roadracing. SO har enligt mitt tyckte inte riktigt lyckats, bike-week är den enda tävlingen som har någorlunda med publik. Så jag är inte främmande för att ett annat företag kanske skulle få axla ansvaret. Men då måste det företaget också vilja ta ett ansvar för återväxten på något sätt.
Håller med :tummenupp

STCC känner "alla" till, SO känner "ingen" till, tyvärr.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!